Antaisitko 16-vuotiaan muuttaa yhteen kumppaninsa kanssa?
Kyseinen tyyppi on 3 vuotta vanhempi. Opiskelun takia muuttaisi hänen luokseen opiskelija-asunnon sijaan
Kommentit (93)
Kun mä olin nuori, niin mieheni muutti heti luokseni (16 v) kun aloimme seurustella (minä se vanhempi nainen). Nyt on koko elinikä oltu yhdessä ja lapset kasvaneet isoiksi ja heilläkin sama juttu kuin meillä. Rakkaus on ihana asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä hän maksaa elämisensä? Pildelläkö?
Käy iltaisin töissä, ei omista pildeä
Ap
No 16-vuotiaalke ei ole työpaikkoja. Muuta kuin pilden jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Liian nuori.
Liian nuori mihin? Seurusteluun?
Sekä seurusteluun, että elättämään itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä hän maksaa elämisensä? Pildelläkö?
Käy iltaisin töissä, ei omista pildeä
Ap
No 16-vuotiaalke ei ole työpaikkoja. Muuta kuin pilden jakamista.
On kyllä
Vanhempi on elatusvelvollinen 18-vuotiaaksi asti. Eli kuka maksaa elämisen.
Onko henkisesti kypsä leikkimään kotista ton ikäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Saa varmaan tukia ja käy töissä
Oma lapseni muutti 18-vuotiaana suoraan avoliittoon, hämmästeli valintaa mutta mitäpä siinä täysi-ikäistä estämään
Vierailija kirjoitti:
En voisi estää 16-vuotiasta. Lain edessä 15 v saa muuttaa minne haluaa.
Nuoren olisi kyllä hyvä tietää, miten rahoittaa elämänsä,
No ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia paitsi lapsilisän?
En missään tapauksessa antaisi lupaa alaikäiselle mennä avoliittoon. Sinne asuntolaan saisi minun nuoreni muuttaa jos kotipaikkakunnala ei olisi sopivia opiskelupaikkoja. Itse muutin kotoa omilleni 16-vuotiaana, pian luokseni muutti kolme vuotta vanhempi "poikaystävä" ja se oli aivan hirveää aikaa. Omia lapsiani aion suojella vastaavanlaisilta kokemuksilta.
Meillä on se tilanne, että tyttö voi hyvinkin lähteä toiselle paikkakunnalle lukioon 16-vuotiaana. Todennäköisimmin muuttaisi asumaan yksin. Jos tilanne olisi se, että seurustelisi ja poikaystävä olisi samalla paikkakunnalla, niin saisihan sitä miettiä, miten asian kanssa tekisi. Mitenkäänhän ei voi estää sitä, etteivätkö nuoret olisi yhdessä ja viettäisi öitä yhdessä, joten sinänsä siis yhteinen asunto voisi olla vaan järkevä, kun ei tarvitsisi maksaa kahta vuokraa. Toisaalta alaikäinen kuuluu vanhempiensa ruokakuntaan vielä, joten miten vuokranmaksu ynnä muu? Vanhemmat maksaa osan ja poikakaveri osan? Kenen nimissä on vuokrasopimus? 16-vuotias kun ei sellaista voi itse solmia.
Ja kaikki nämä pohdinnat pitäisi tehdä vasta siinä vaiheessa, kun teinin seurustelusuhde on ns. vakava. Jos suhde on uusi, teini saisi meillä ainakin muuttaa yksinään tai kaverin kanssa kimppakämppään ainakin aluksi.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa antaisi lupaa alaikäiselle mennä avoliittoon. Sinne asuntolaan saisi minun nuoreni muuttaa jos kotipaikkakunnala ei olisi sopivia opiskelupaikkoja. Itse muutin kotoa omilleni 16-vuotiaana, pian luokseni muutti kolme vuotta vanhempi "poikaystävä" ja se oli aivan hirveää aikaa. Omia lapsiani aion suojella vastaavanlaisilta kokemuksilta.
Mikä estää käymästä poikaystävän luona?
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin nuori, niin mieheni muutti heti luokseni (16 v) kun aloimme seurustella (minä se vanhempi nainen). Nyt on koko elinikä oltu yhdessä ja lapset kasvaneet isoiksi ja heilläkin sama juttu kuin meillä. Rakkaus on ihana asia.
Mikäs siinä jos rakkaus kestää, yleisempää kumminkin taitaa olla ettei kestä. Silloin on parempi ettei olla liian aikaisin lyöty hynttyitä yhteen.
En antaisi. Käytännössä en tietenkään voisi valvoa, missä lapsi viettää yönsä, mutta virallisesti en antaisi asua yhdessä. On sitten se oma kämppä, jos tarvitsee omaa tilaa tai tulee ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia paitsi lapsilisän?
Joo ei 16-vuotias saa opintotukea jne. Opintolainaa voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää käymästä poikaystävän luona?
Ei tietenkään mikään, mutta on silti ihan eri juttu pyörittää yhteistä kotitaloutta kuluineen kuin viettää aikaa yhdessä ja palata siitä asuntolaan.
Vierailija kirjoitti:
En pidä siitä, että vanhempi automaattisesti ajattelee lapsen olevan oman itsensä jatke. Jokainen nuori on erilainen ja toiset ovat kypsempiä kuin toiset. Se, että sinä et ole ollut tarpeeksi kypsä tuollaiseen elämään, ei kerro, että sinun lapsesi ei olisi.
En antaisi. Mielestäni olisi vielä hyvä asua pari vuotta vanhemmillaan, ja sitten sen jälkeen voisi muuttaa omilleen. Siinä suosittelisin ensin yksin asumista. T: N23
"Antaisitko 16-vuotiaan muuttaa yhteen kumppaninsa kanssa?
Kyseinen tyyppi on 3 vuotta vanhempi. Opiskelun takia muuttaisi hänen luokseen opiskelija-asunnon sijaan"
Jos se 19-vuotias nainen on ihan järjellisiä ihmisiä ja tunnette hänet, niin en näkisi yhteenmuutossa ongelmaa. Jos tulee ero, niin uuden asunnon etsiminen opiskelun lomassa voi olla stressaavaa.
Jos ovat vielä kymmenenkin vuoden jälkeen yhdessä, niin kivahan tuota yhteen muuttamista on muistella. Joskus pikaisetkin ratkaisut toimivat. Tiedän pareja, jotka ovat muuttaneet yhteen alle kuukauden päästä tapaamisesta ja ovat edelleen naimisissa ja lapsiakin on.
En voisi estää 16-vuotiasta. Lain edessä 15 v saa muuttaa minne haluaa.
Nuoren olisi kyllä hyvä tietää, miten rahoittaa elämänsä,