Miksi ihmiset suostuvat töihin orjapalkalla?
Jos ihmiset eivät menisi esim. vuokratyöntekijöiksi firmoihin, jotka polkevat alan palkkoja, ei työn halpuutusongelmaa olisi. Kun ei ole alun alkaen arvostettu omaa osaamista vaan on suostuttu noihin halpuutusduuneihin, siitä kärsivät nyt kaikki palkkojen ja työehtojen heikennysten muodossa. Ymmärrän vielä vuokratyöt yms. nuorten opiskelijoiden keskuudessa, mutta muuten aivan käsittämätöntä.
Kommentit (24)
Jos työkkäri käskee etkä mene -> karenssia pukkaa.
Olen ajanut itseni elintason orjaksi. Eli pankkilainat pakottavat minut töihin. Perheellisenä ja avioliitossa elävänä en voi irtisanoutua tästä systeemistä ilman että se vaikuttaa koko perheen elämään ikävällä tavalla. Koska koulutukseni on matalapalkkaiselta alalta ja käytännössä ainoa tapa saada vakituinen työpaikka, on minun pakko tehdä töitä pienellä palkalla.
Ei läheskään kaikki suostukaan. Moni tekee työn huonommin kuin voisi, huonon palkan takia.
Vierailija kirjoitti:
Itse töissä pankissa, eikä meille palkata käytännössä enää uusia muuten kuin vuokratyöfirman kautta. Houkuttimena toimii mahdollinen vakipaikka pankin palkkalistoilla, jos tekee työnsä hyvin. Useimmat joutuvat pettymään ja ovi käy tiuhaan.
Samaa se on kaikilla aloilla missä käytetään vuokratyöläisiä. Mahdollisuus vakituiseen paikkaan on mutta käytännössä niin tapahtuu aniharvoin.
Vierailija kirjoitti:
mikä lasketaan orjapalkaks?
Alle 1800e/kk palkka jos tekee täyttä työviikkoa 37-40h/viikko tai 153-160h/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse töissä pankissa, eikä meille palkata käytännössä enää uusia muuten kuin vuokratyöfirman kautta. Houkuttimena toimii mahdollinen vakipaikka pankin palkkalistoilla, jos tekee työnsä hyvin. Useimmat joutuvat pettymään ja ovi käy tiuhaan.
Samaa se on kaikilla aloilla missä käytetään vuokratyöläisiä. Mahdollisuus vakituiseen paikkaan on mutta käytännössä niin tapahtuu aniharvoin.
Nuo lakot ym työtaistelut olisi pitänyt järjestää silloin, kun työnantajat vaivihkaa siirtyivät vuokratyövoiman käyttöön. Koko ajan perimmäisenä tavoitteena on ollut kaikkien palkkahalpuutus, typerä on se kuka ei tuota tajua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut itseni elintason orjaksi. Eli pankkilainat pakottavat minut töihin. Perheellisenä ja avioliitossa elävänä en voi irtisanoutua tästä systeemistä ilman että se vaikuttaa koko perheen elämään ikävällä tavalla. Koska koulutukseni on matalapalkkaiselta alalta ja käytännössä ainoa tapa saada vakituinen työpaikka, on minun pakko tehdä töitä pienellä palkalla.
Se loppuu aikanaan. Sijoita siitä pienestäkin palkasta. Pitkä aika tekee ihmeitä.
T 40v parin tonnin duunari, downshiftaaja. Ei enää lainaa tai lasta kotona => ei enää tarvetta kokopäivätyölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se loppuu aikanaan. Sijoita siitä pienestäkin palkasta. Pitkä aika tekee ihmeitä.
T 40v parin tonnin duunari, downshiftaaja. Ei enää lainaa tai lasta kotona => ei enää tarvetta kokopäivätyölle.
Pienestä palkasta ei riitä muuta sijoittaa kuin pari euroa lottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuohan on täysin normaali palkka, jos kyseessä nettopalkka. reilusti yli 10e/h palkka.
ei mistään orjuudesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuohan on täysin normaali palkka, jos kyseessä nettopalkka. reilusti yli 10e/h palkka.
ei mistään orjuudesta kyse.
Onhan toi orjapalkka, kaikki alle 15 euroa tunti ei tee mitään ainakaan Helsingin hintatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei mistään orjuudesta kyse.Onhan toi orjapalkka, kaikki alle 15 euroa tunti ei tee mitään ainakaan Helsingin hintatasolla.
no mutta helsingissä asuukin vaan 1/10 suomen väestöstä.
orjapalkka on 7-9 euroa tunti
Teen mielummin kuitenkin jotain kuin vain olen kotona. Pidän menot minimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingistä joitakin kilometrejä etelään päin minimipalkka 400€/kk. Että se siitä Suomen orjatyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työkkäri käskee etkä mene -> karenssia pukkaa.
Työkkärille annetaan aivan liian paljon valtaa. Työkkärihän ei voi käskeä, se voi suositella hakemaan jotain työtä. Sä voit senkin vielä perustella, miksi et mielellään hakisi.
Lisäksi sä voit sanoa hakenees kys työtä, vaikket olisikaan. Nehän ei saa sitä tarkistella henkilötietoturvalain takia.
Näin mä olen nyt rulannut kolmatta vuotta, eikä karensseja. Kyllä olen työtön, kun en suostu alle kympin tuntipalkalla työskentelemään.
Ay-liikettä ei enää ole. Siksi. Yksilöllä ei välttämättä ole parempia vaihtoehtoja, ja koko systeemi toimii niin ja perustuu sille, että joku joukko yksilöitä on aina ahtaalla.
Palkkaa ei määrittele vuokratyöfirma, vaan toimeksiantajayritys. Myös työehtosopimuksen päättää toimeksiantaja. Näin ainakin kaikissa vuokratöissä, joissa olen itse ollut vuokratyöntekijänä. Olen kertonut palkkatoiveeni ja sillä on menty. Jos toimeksiantajayritys on tarjonnut vain orjapalkkaa, ei siihen ole minkään voinut. Luonnollisesti en ole lähtenyt huonolla palkalla. Itse asiassa vuokratyöfirman ansiosta olen melkein aina saanut neuvoteltua tosi hyvän palkan, kun konsultti on edistänyt mun palkkatoivetta sinne yrityksen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei mistään orjuudesta kyse.Onhan toi orjapalkka, kaikki alle 15 euroa tunti ei tee mitään ainakaan Helsingin hintatasolla.
Mulla on 16.50€/h palkka ja ylitöitä pitää tehdä jos meinaa että palkasta jää yhtään mitään yli pakollisten menojen.
Vanha ok-talo, velkaa ym.
Mikäs vika vuokrafirmojen hommissa? Itse saanut aina ihan normaalia tes:sin mukaista palkkaa, nyt tällä hetkellä enemmänkin.