Miksi ihmiset suostuvat töihin orjapalkalla?
Jos ihmiset eivät menisi esim. vuokratyöntekijöiksi firmoihin, jotka polkevat alan palkkoja, ei työn halpuutusongelmaa olisi. Kun ei ole alun alkaen arvostettu omaa osaamista vaan on suostuttu noihin halpuutusduuneihin, siitä kärsivät nyt kaikki palkkojen ja työehtojen heikennysten muodossa. Ymmärrän vielä vuokratyöt yms. nuorten opiskelijoiden keskuudessa, mutta muuten aivan käsittämätöntä.
Kommentit (24)
Mä olen vuokratyöntekijänä ollut nyt 13 vuotta. Olen viihtynyt.
Tällä hetkellä tienaan n. 2500 e/kk. Saan valita työaikani ja paikkani itse. En välttämättä työskentele joka viikko.
Lounaskokki, Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse töissä pankissa, eikä meille palkata käytännössä enää uusia muuten kuin vuokratyöfirman kautta. Houkuttimena toimii mahdollinen vakipaikka pankin palkkalistoilla, jos tekee työnsä hyvin. Useimmat joutuvat pettymään ja ovi käy tiuhaan.
Samaa se on kaikilla aloilla missä käytetään vuokratyöläisiä. Mahdollisuus vakituiseen paikkaan on mutta käytännössä niin tapahtuu aniharvoin.
Nuo lakot ym työtaistelut olisi pitänyt järjestää silloin, kun työnantajat vaivihkaa siirtyivät vuokratyövoiman käyttöön. Koko ajan perimmäisenä tavoitteena on ollut kaikkien palkkahalpuutus, typerä on se kuka ei tuota tajua.
Samaa mieltä. Meilläkin on lisätty koko ajan vuokratyövoiman käyttöä ja vähennetty ns. normityövoimaa. Talon omat työntekijät ovat katselleet vuokratyöläisiä nenänvarttaan pitkin, eikä ketään ole vuosikausiin kiinnostanut heidän surkeat palkat ja työehdot. Nyt kun heikennyksillä uhataankin omia työntekijöitä, hirveä huuto päällä ja mennään välittömästi lakkoon. Miksei kukaan pitänyt vuokratyöntekijöiden puolia, kun työehtoshoppailu ym kikkailu aloitettiin, vaan asiaan herätään vasta kun on liian myöhäistä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä lasketaan orjapalkaks?
Alle 1800e/kk palkka jos tekee täyttä työviikkoa 37-40h/viikko tai 153-160h/kk
tuohan on täysin normaali palkka, jos kyseessä nettopalkka. reilusti yli 10e/h palkka.
ei mistään orjuudesta kyse.
Yleisesti palkoista puhutaan bruttona. Tosin t palsta tekeepoikkeuksen.
Voivat silti paukuttaa karenssilla. Ei ne ennenkään lakeja ole noudattaneet.