Hiljainen keuhkosyöpä yleistyy tupakoimattomilla naisilla Suomessa - syy on mysteeri
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/d5cfd6ef-75c7-4d16-8abf-310d4422a568
"– Naisten keuhkosyövän lisääntyminen on pidemmän aikavälin trendi. Osaltaan siihen vaikuttaa naisten tupakoinnin lisääntyminen, mutta myös tupakoimattomista sairastuneista suhteellisesti enemmän on naisia."
Mitä epäilette aiheuttajaksi?
Kommentit (239)
Rintaliivit aiheuttavat sekä keuhko,- että rintasyöpiä. Ainut ero miehiin nähden. Tämä mun veikkaus. Pitäisi alkaa tutkia myös miehiä tai muun sukupuolisia, jotka käyttävät liivejä..
Radon ja käryttävät dieselbussit. Kaupunkilaisella on kurja loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tupakoivana olen iloisesti yllättynyt, että olen samassa veneessä terveellisesti elävien kanssa! Köh köh vaan.
Toiseksi olen huvittunut, miten tähänkin ketjuun on pesiytynyt ties mitä mielenvikaisia omaa agendaansa ajamaan. Raskaita, raskaita ihmisiä.
Ehkä naisia voisi alkaa syyllistämään omasta sairastumsiestaan siten kuin tupakoitsijoita. Mitäs siivosit, maksa itse uudet keuhkosi :)
Niin ehkä, ensin pitäisi vain tulla varoituksia että siivoamiseen liittyy tuollainen vaara. Tätä ennen pitäisi ilman ulinoita saada selvittää miksi naisten keuhkosyöpä lisääntyy. Vaikea tietenkin ulin kätkeä tyytyväisyyttään kun mummot kuolevat keuhkosyöpään.
Onhan tätä tutkittu ja ulkomailla on varoiteltu, mutta meillä ilmeisesti kemikaalifirmat sanelevat mitä varoitetaan ja mitä ei https://www.lung.org/our-initiatives/healthy-air/indoor/indoor-air-poll…
"Many cleaning supplies or household products can irritate the eyes or throat, or cause headaches and other health problems, including cancer."
Aivan! Pesuaineet. Empä muistanutkaan.
Ovat vahvoja kemikaaleja ja yhä useammin spray-muodossa. Naiset usein vastuussa kodin siivouksesta pääosin ja käyttävät useita kemikaaleja, esimerkiksi kloriittia, joka on mun käsittääkseni riski lasten astmalle jatkuvassa käytössä. Siivousaltistusta tulee useita annoksia viikossa riippuen siitä, kuinka paljon siivoaa.
Voisiko sairastuneet olla niitä, jotka siivoavat eniten/jatkuvasti? Eri ihmisillähän on myös erilaisia tapoja: toiset suosii spray-pulloja, toiset käyttää paljon pesuainetta kerralla, jotkut pesee esim vessan päivittäin tai jopa monta kertaa päivässä kun taas useimmat ehkä kerran viikossa.
Voisiko olla myös jokin kemikaaliyhdistelmä? Käytetään useampaa ainetta yhtä aikaa.
Tuli mieleen ett wc-pesussahan bakteeritkin leviävät ilmateitse tehokkasti kun vedetään kansi auki. Jos pesee vessaa ja huuhtoo sen vetäsemällä nupista, leviääkö kosteuden mukana ilmaan myös sitä pesuainetta?
Mä uskon että tekstiilit ovat suuri syy tähän. Ennen vanhaan tosiaan aina kehotettiin pesemään vuodevaatteet (ja vaatteet) ennen ensimmäistä käyttökertaa: nykyään ei edes uskalla pestä sitä ensimmäistä kertaa ennen kuin "farkut" ovat jo hajalla. Pikamuotikaupoissa jopa neuvotaan olemaan pesemättä farkkuja lainkaan tai korkeintaan pesemään käsin jos tulee tahra, kun kangas on niin heiveröistä ettei pesua kestä... Nojoo se on toinen keskustelu... Mutta asiaan, vaatekangas on siis suurelta osin huonontunut laadultaan vuosien saatossa, niin että siitä irtoilee kuituja ja kangas kuluu paljon nopeammin.
Naiset ostavat vuodessa keskimäärin huomattavan paljon enemmän vaatteita kuin miehet, ja käyttävät niitä keskimäärin paljon lyhyemmän ajan kuin miehet. Naiset myös useissa talouksissa vastaavat pyykkäyksistä ja vuodevaatteiden vaihdosta. Joten ihan mahdollista että nykyinen heikkolaatuisempi tekstiili yhdistettynä jatkuvaan uuden ostamiseen kuormittaa naisia tekstiilipölyllä enemmän kuin miehiä.
Toinen teoria mihin voisin uskoa, on tuo siivousaineiden aiheuttama haitta.
Teoria meikeistä, hajuvesistä ja hiustenhoitoaineista on myös mahdollinen, mutta lähipiirissäni lähinnä miehet käyttävät suihkutettavia deodorantteja ja partavesiä päivittäin, naiset eivät niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Radon on ollut aina. Miksi se nyt yhtäkkiä olisi lisääntynyt?
Koska tämä näkyy vain naisilla niin lähtisin spekuloimaan siitä mikä erottaa miehet ja naiset. Ensimmäisenä mieleen tulee kosmetiikka ja hiustuotteet. Onko näiden osalta tapahtunut oleellista muutosta viimeisinä vuosina, jokin yleinen uusi ainesosa tms?
Naiset ovat enenevässä määrin muuttaneet pääkaupunkiseudulle alueilta, jossa radonia ei juuri ole.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivit aiheuttavat sekä keuhko,- että rintasyöpiä. Ainut ero miehiin nähden. Tämä mun veikkaus. Pitäisi alkaa tutkia myös miehiä tai muun sukupuolisia, jotka käyttävät liivejä..
Eihän ole ainut ero?
Naiset käyttävät kosmetiikkaa, kynttilöitä - ja tuoksutuotteita sekä altistuvat siivouskemikaaleille eri tavalla kuin miehet.
Että en nyt sanoisi että ainut ero miesten ja naisten kulttuurissa nuo rintaliivit olisi.. naiset perinteisesti siivoaa kotia koko ajan päivät pitkät (juu miehet laittaa autoa, tosin moni mies käyttää nykyisin korjaamopalveluita eikä korjaa itse ja ne kemikaalit on erilasia.. ei välttämättä spray.. eivätkä ihan niin monta krt viikossa tai päivässä kuin naiset).
Kysehän ei ollut naiset vs miehet erosta vaan että naisilla on tapahtunut muutos noiden syöpien osalta..? Eli siis naiset nyt vs. naiset ennen.
Ennenkin oli meikkejä, mutta ehkä vähemmän kemikaaleja niissä? Hiuslakkoja ei ole ollut kovin montaa kymmentä vuotta. Siivousaineet oli ennem vanhaan lähinnä soodaa ym.
Syy on yksinkertainen, se on puhelin, joka on koko ajan kädessäsi.
Kaikki suihkutettavat hiuskiinteet ja hajuvedet menevät suoraan keuhkoihin.
vanhojen päiväkirjojen polttelu
Oma veikkaus: kosmetiikan höyryt ja myrkyt. Aerosolit; deodorantit, hiuslakat, kynsilakat, ilmansaasteet.
Nyt lisäksi ripsienpidennykset ja geelilakkauset yms. huurut.
Otetaan esimerkiksi Sara Sieppi, nuori kaupunkilaisnainen. Vastaavia on tuhansia Helsingissä.
Suihkurusketus/itseruskettava voide, hiustökötit, sinettipidennysten liima, ripsiliima, suihkutettavat meikkisprayt, kaupungin ilmansaasteet. Eletään kemikaalien kyllästämässä maailmassa.
Lisäksi sisustaa koko ajan ja asuu kuvien perusteella kämpässä, jossa pölyhiukkaset viihtyvät ja jatkuvasti vaihtuvat sisustusjutut tuottavat epäpuhtauksia ilmaan.
Tähän lisätään mahdollisesti rintaimplantit (syöpäyhteys kiistaton) ja mitä ilmeisen epäterveellinen ruokavalio (tuntuu vetävän pikaruokaa, herkkuja ja cola zeroa). Kehossa on valtava määrä vieraita aineita, joita ei ole tutkittu. Juuri julkaistiin selvitys näistä microblading-kulmista, kyseistä väriainetta pääsee verenkiertoon, mutta kukaan ei tiedä, mitä väriaineet sisältävät.
En tiedä mitä kaikkea kivaa tältä nuorelta naissukupolvelta on vielä luvassa, mutta eivät ne tule ihan kauhean terveenä pysymään kun kirjaimellisesti eletään (kemikaali)kuplassa.
Ja +40v naisten lisääntynet syövät liittäisin passiiviseen tupakointiin. Olen tehnyt itsekin töitä ravintolassa kun siellä sai vielä polttaa, kuvottavaa aikaa oli se. Onneksi savuttomuus tuli ravintoloihin jo neljän työssäolovuoteni jälkeen.
Syy: Teflon, teflon, teflon.
Pitää välttää teflonia kaikessa.
Katsokaa Teflonin kirous, jos se on vielä nähtävissä.
Lääkkeet, etenkin unilääkkeet. Yksi vahva ehdokas on tsolpideemi.
Vierailija kirjoitti:
Oma veikkaus: kosmetiikan höyryt ja myrkyt. Aerosolit; deodorantit, hiuslakat, kynsilakat, ilmansaasteet.
Nyt lisäksi ripsienpidennykset ja geelilakkauset yms. huurut.
Otetaan esimerkiksi Sara Sieppi, nuori kaupunkilaisnainen. Vastaavia on tuhansia Helsingissä.
Suihkurusketus/itseruskettava voide, hiustökötit, sinettipidennysten liima, ripsiliima, suihkutettavat meikkisprayt, kaupungin ilmansaasteet. Eletään kemikaalien kyllästämässä maailmassa.
Lisäksi sisustaa koko ajan ja asuu kuvien perusteella kämpässä, jossa pölyhiukkaset viihtyvät ja jatkuvasti vaihtuvat sisustusjutut tuottavat epäpuhtauksia ilmaan.
Tähän lisätään mahdollisesti rintaimplantit (syöpäyhteys kiistaton) ja mitä ilmeisen epäterveellinen ruokavalio (tuntuu vetävän pikaruokaa, herkkuja ja cola zeroa). Kehossa on valtava määrä vieraita aineita, joita ei ole tutkittu. Juuri julkaistiin selvitys näistä microblading-kulmista, kyseistä väriainetta pääsee verenkiertoon, mutta kukaan ei tiedä, mitä väriaineet sisältävät.
En tiedä mitä kaikkea kivaa tältä nuorelta naissukupolvelta on vielä luvassa, mutta eivät ne tule ihan kauhean terveenä pysymään kun kirjaimellisesti eletään (kemikaali)kuplassa.
Ja +40v naisten lisääntynet syövät liittäisin passiiviseen tupakointiin. Olen tehnyt itsekin töitä ravintolassa kun siellä sai vielä polttaa, kuvottavaa aikaa oli se. Onneksi savuttomuus tuli ravintoloihin jo neljän työssäolovuoteni jälkeen.
Jauhepussit, proteiini ym mömmöt.
Sain macajauheesta rytmihäiriöt ja unettomuuden.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, mistähän luin vasta noista siivoussuihkeista ja niiden haitallisuudesta...? Ja kukas siellä kotona siivoaa - no, nainen. Kiireinen, työssä käyvä, joka hakee helpotusta arkeen käyttämällä siivoussuihkeita. Tämä siis vielä kaiken muun kemikaalikuorman päälle.
Ihan mutuilua, mutta kun nyt kysyttiin epäilyksiä.
Meillä on muuten mitattu radon, ei onneksi ole.
Onneksi olen laiska nainen ja viimeksi käyttänyt siivousainetta kai yli puoli vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet, etenkin unilääkkeet. Yksi vahva ehdokas on tsolpideemi.
Miehet ei sitten käytä lääkkeitä vai?
Ranska kielsi E171 valkoisen väriaineen, jota saattaa löytyä jopa lasten hammastahnasta, lääkkeistä, karkeista, kasvovoiteista (jopa luomusta) yms. mahdollisen syöpävaaran vuoksi.
Tutkimuksessa kyllä puhutaan syötävistä tuotteista ja suolistosyövästä, mutta itse olen miettinyt, että luulisi olevan ongelmia myös mm. maaleista, joissa on myös titaanidioksidia. Ehkä myös puutereissa yms. jauhemuotoissa meikeissä? Jolloin keuhkot voisi ainakin teoriassa olla vaarassa? Eniveis dissaan kaikkea missä on E171 titaanidioksidia. Tähän saakka vaihtoehto on löytynyt helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennuskemia, homeet, pesuaineet. THL:n mukaan ne kuitenkin lisäävät terveyttä. Havainto ei kuitenkaan ole uusi, sillä suuressa maailmassa, missä sananvapaus on vielä sallittua, on yhteys pesuaineiden ja etenkin naisten keuhkosairauksien välillä havaittu ajat sitten, esimerkiksi https://www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180216084912.htm "Women who clean at home or work face increased lung function decline, study finds"
"Impact of Cleaning Products on Women's Lungs as Damaging as 20-a-Day Cigarette Habit: Study"
https://www.newsweek.com/impact-cleaning-products-lung-health-bad-20-da…
Siivoustuotteet voisivat tosiaan olla potentiaalinen tekijä. Oikeasti ihan muutamalla aineella pärjää kotioloissa, ja harva tarvitsee mitään supertehokkaita. Olen lukenut varoituksia, että etenkin pölyäviä aineita (pesuaineet), hajusteita ja sellaisia joissa ihan varoitetaan ettei pitäisi käyttää suljetussa tilassa tms kannattaisi välttää. Käsitiskiaine, suopa, etikka, sitruuna ja suola riittävät pitkälle.
Jotkut (ei kai kovin monet kuitenkaan) kampaajathan joutuvat lopettamaan työnsä kemikaalialtistuksen takia. Ehkä niitäkin kannattaisi tutkia tarkemmin.Kai se on selvää jos pesuaineisiin tuotetaan GMO-bakteereilla esimerkiksi lipaasia hajottamaan rasvaa, proteaaseja pilkkomaan proteiineja jne niin tietysti ne hengitettynä tuhoavat myös kudoksia. Näistä ei kuitenkaan saa missään tapauksessa kirjoittaa, koska THL suuttuu ja heidän pimityksensä asian tiimoilta voi paljastua.
Okei. Pesuaineissa Gmo-bakteereilla tuotettua lipaasia ja proteaasia. Mistä tämmöisen tiedon voi noukkia? Haluaisin lukea lisää.
Tätä olen miettinyt tässä viimeaikoina, että joskus vähän yli 20 vuotta sitten oli vielä semmoinen fiilis, että terveysviranomasiin saattoi luottaa. Nykyisin poimitaan itse kaikki tieto ja ihmetellään, että mitähän varten ne virkamiehet siellä THL:ssä istuu. Anteeksi, virkahenkilöt.
Esimerkiksi tyvisprayssa (loreal) varoitellaan, että älä hengitä tuotetta. Eli sekin jo kertoo miten vaarallisia tuotteita sisältää.. Hiusvärit myöskin ovat vaaraksi. Niistä on useampi maailmalla saanut rajun anaflyktisen shokkireaktion ja esim kuollut. Googlaamalla löytyy tositarinoita.
Veikkaan spray- tai pöliseviä tuotteita:
- hiuslakat, kuivashampoot, hiustenselvityssuihkeet ja kosteuttavat suihkeet
- hajuvedet, spray-dödöt
- meikkipuuteri, poskipuna ja luomivärit, meikinkiinnityssuihkeet
- muut kasvosuihkeet, esim kosteutukseen
- jotkut suunraikastimet (tosin miehetki käyttää)
- hometyöpaikat (koulut, päiväkodit, naisvaltaiset työpaikat ehkä?)
Sit tietty tuoksukynttilät tai ilmanraikastimet. Itse en ymmärrä niitä wc-raikastimia jotka sumuttaa ajastetusti 30min välein tai jotaki sellasta.