Perustoimeentulotuen käsittelyajat...
Hakemus jätetty 29. 10, yhä edelleen käsiteltävänä. Pyysivät hakemuksen jättämisen yhteydessä liitteitä joista käy ilmi asumismenot, nämä toimitin. Paria viikkoa myöhemmin laittoivat viestiä että haluvatkin kaikki tiliotteet kahden kuukauden ajalta. Nämäkin toimitin.
Että miten nämä käsittelyajat menee tämän viimesijaisen etuuden kanssa? Kannattaisiko minun valittaa jonnekin vai nöyränä odottaa almuja?
Kommentit (37)
Koko pointtini onkin että miten reilua on Kelalta pyytää viimeisimmän etuuden yhteydessä tiettyjä tilisiirtoja, junnata prosessia jopa kaksi viikkoa, ja pyytää sitten aivan muita tilitietoja? Jos minulla olisi lapsia niin oltaisiin varmaan jo sekajätteitä penkomassa.
Eihän tässä ole enää mitään järkeä.
-ap
Kyllä tuo on täyisn kohtuuton aika odottaa päätöstä.
Onneksi sinulla ei ole lapsia.
Kelan tulee hoitaa toimeentulotukihakemukset viipymättä.
Käsittelyaika alkaa aina uudelleen alusta kun pyydetään(puuttuvaa) liitettä.
Kesken hakuajan jos aina keksitään pyytä jotain opuuttuvaa liitettä niin pätöksen tekohana voi venyttää ikuisuuksiin. Päätöksen voi ihan hyvin tehdä viipymättä ja kirjata siihen "liitä seuraavaan hakemukseen mukaan myös..."
No tätä juuri mietin. Viimeisin etuus - toimeentulotuki- käsittelyaika 7 työpäivää.
Jos hakemuksen yhteydessä sanotaan että toimita liiteet x.
Sitten paria viikkoa myöhemmin laitetaan viestiä että toimita liitteet y.
Miten pitkään tämä voi jatkua? Miten on voitu antaa tuo käsittelyaika jos on mahdollista venyttää sitä pyytämällä aina vaan uusia ja uusia liitteitä?
-ap
Olet epäilemättä käyttänyt tämän odotusajan hyödyksi ja etsinyt työpaikkaa?
Nykyään niitä tiliotteita ei oo pakko toimittaa sinne Kelaan, ellei niitä erikseen pyydetä. Ne siis monesti tekee päätökset ilman niitä tiliotteita, mutta välillä saattaa niitä silti pyydellä tolleen "jälkikäteen" mikä pidentää käsittelyaikaa.. Itse oon laittanut ne aina pyytämättä, ettei niitä aleta sitten vaatimaan myöhemmin ja käsittelyaika venyisi kk mittaiseksi. Muutenkin laitan hakemuksen aina tyyliin kuun 10. päivä että ehtii varmasti ennen kuun vaihdetta tulla päätös.
Juu on etsitty työpaikkaa mutta edelleen haluaisin saada yksiselitteisen vastauksen pulmaani.
-jos joudun hakemaan perustoimeentulotukea, jonka käsittelyajaksi on annettu 7 päivää, ja minulta pyydetään hakemuksen yhteydessä tositteita asumismenoistani jotka toimitan kelalle
-2 viikkoa myöhemmin saan kelalta viestiä että he haluavat MYÖS tiliotteeni 2 kuukauden ajalta
Nyt olen odottanut päätöstä perustoimeentulohakemukseeni 3 viikon ajan.
En mitenkään usko että on ok lykätä hakemuksen käsittelyä pyytämällä tilitietoja x, ja 2 viikon päästä tilitietoja z, 2 viikon päästä tilitietoja y...
-ap
Kelan virkailijoilla on loputon mielikuvitus liitteiden pyytämisen suhteen. Minultakin pyysivät kerran liitteeksi kopiota oman toimistonsa tekemästä päätöksestä😂
Vierailija kirjoitti:
Olet epäilemättä käyttänyt tämän odotusajan hyödyksi ja etsinyt työpaikkaa?
Työpaikkaa ei noin vain saa, ja pelkästään jo sen vuoksi jotkut joutuvat hakemaan toimeentulotukea. ERI
Hei AP, miksi et lähetä Kelalle suoraan omapalvelun kautta sähköpostia ja kysy, miksi päätöstä ei tehdä? Voi olla, että sähköposti luettaisiin jopa nopeampaa, jos puhelinpalvelussa ei pääse edes läpi.
Hei Ap, miksi et lähetä Kelalle suoraan sähköpostia omapalvelun kautta ja kysy, miksi päätöstä ei tehdä? Ehkä viestit luetaan jopa nopeammin, jos kerta puhelinpalvelussakaan ei pääse läpi.
Koko kela tulisi lopettaa, näitä ei olisi!
Oho, tuli kaksi viestiä peräkkäin!
Ap sai yhteyden kelan puhelinpalveluun (20min jonotuksen jälkeen), jossa sanottiin että huomenna pitäisi tulla päätös ja jos ei tule niin ota yhteys Kelaan.
...Lol.
-ap
Millaisen tositteen asumismenosta ap lähetti, jos ei tiliotetta? Itse hain pitkästä aikaa, enkä löytänyt jotain vuokrasopimuksia, laitoin 2 kk tilitiedot koska niistähän vuokra näkyy automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa turhautumista täällä, yli viikon jo odotettu päätöstä. Rahaa 0,70c.
Miten vaikeaa se on ymmärtää, että hakemuksen käsittelyaika on 7 ARKIpäivää?
Huonossa lykyssä voi tähän tulla jopa kaksi viikonloppua väliin, riippuu milloin hakemuksen laittaa ja millä tavoin laittaa. Toki silloin tuntuu, että on odotellut päätöstä "jo yli viikon", vaikka todellisuudessa on mennyt vaikka vasta 4-5 ARKIpäivää.
Jos esim. laitan tänä perjantaina 22.11. hakemuksen netissä, niin vasta seuraavana maanantaina 25.11. alkaa laskenta 7:stä ARKIpäivästä. Eli päätös tulisi aikaisintaan 3.12., todennäköisemmin 4.12., jos olen kaikki tarvittavat liitteet toimittanut hakemukseni yhteydessä. Eli kaksi viikonloppua tulisi tähän väliin.
Kuten mainittu, tämä ei ollut uusi hakemus. Toimitin ne liitteet mitä pyydettiin.