Työpaikalle ollaan suunnittelemassa "terapeuttieläimiä", eli koiria, kissoja tms. silloin tällöin. Miten voin estää tämän pilaamatta hyvää ideaa?
Pelkään kuollakseni kissoja ja koiria, enkä ole hyvä eläinten kanssa muutenkaan. En osaa olla eläinten lähellä, pidän niitä tosi arvaamattomina, en halua silittää mitään. Minulla on traumaattisia kohtaamisia kissojen ja koirien kanssa lapsuudessa ja siitä ne pelot ovat jääneet. Kissa on repinyt vatsani lähes auki taaperona kynsillään ja iso koira hyökännyt kimppuuni kouluikäisenä. Koira puri myös käteni poikki.
Syke nousee todella korkealle, jos joudun olemaan kissojen tai koirien kanssa samassa tilassa. En voi sille mitään.
Meillä on ollut pari kokousta tästä terapeuttieläinaiheesta, mutta minun "pelkoani" ei ole otettu tosissaan. Allergiaa ei ole kenelläkään ja minun pelkooni on suhtauduttu niin, että se on lapsellista ja menisi varmasti noilla terapeuttieläimillä ohi.
Mitä teen? Heräsin viime yönä hiestä märkänä painajaisesta, jossa työhuoneeseeni oli tuotu kolme isokokoista koiraa, jotka järsivät minua :(
Kommentit (77)
Voi venäjä, minä joutuisin terapiaan itse jos joutuisin tuijottamaan jotain kuolaavaa ja haisevaa piskiä työpöydän vieressä.
Kuulostaa erikoiselta työpaikalta, jos on aikaa pitää tuollaisesta aiheesta kokouksia.
Oletko puhunut esimiehellesi asiasta? Esimiehen luulisi kiinnostuvan, jos kerrot että työtehosi varmasti heikkenee jos työpaikalle tuodaan eläimiä. Työterveys voisi myös olla sopiva paikka puhua tällaisten muutosten vaikutuksesta ilmapiiriin ja terveyteen.
Menee ohi jahka eläimiin totut. Sisko oli myös koirakammoinen kunnes hänen miehensä toi labradorinnoutajan huusholliin. Eipä ole enää.
Ymmärrän pelkosi, mutta oletko mielestäsi oikeutettu omien pelkojen vuoksi muilta asian kieltämään? Voitko olla niinä päivinä eri työyksikössä, jos vuorotyö niin vapaalla tai eri vuorossa ym tm? Vaikea antaa vinkkejä kun ei tiedä työnkuvaa ym.
Mutta ihan itsesi vuoksi, hae apua traumoihin.💞
Hoituisiko iha työvuoroilla, olet vapaalla elukkapäivinä?
Alat hyperventiloida kun piski saapuu paikalle, lähdet työterveyteen ja olet saikulla pari päivää.... joka kerran kunnes viesti menee perille.
Niin, vielä ei kukaan ole allerginen, mutta kohta on. Onko kysytty kaikilta, myös siivoojilta ja ruokaväeltä? Asiakkailta?
Meillä vanhainkodilla käy välillä eläimiä, joko koulutettuja terapia eläimiä tai työntekijöiden. Asukkaat nauttii kamalasti ja puhuu pitkään sen jälkeen vielä niistä.
Itse olen allerginen joten asia tehty niin, että tulee eläimet sillon kun mulla vapaa tai olen ollut esim. aamussa.
En ole mikään kieltämään muilta sitä onnea.
Ehdotat, että eläimet pysyvät tietyllä alueella, eivätkä pääse sinne missä sinä työskentelet. Näin muut saavat "terapiansa" ja sinun ei tarvitse nähdä niitä. Tai jos mahdollista niin pidät etäpäivän aina kun noita elukoita on sinne tulossa. Jos on isompi työpaikka niin veikkaan ettet ole ainoa joka ei niitä halua sinne, mutta kukaan muu ei uskalla sanoa vastaan.
Muuten ois mennyt läpi mutta että kissi repi melki mahan auki ja koira puri käden poikki...Mahtoi kissalla olla metriset kynnet.
Jos sulla oikeesti on tuommoset kammot niin terapiaan ja äkkiä. Yksi ihminen ei voi määrätä työpaikalla omien traumojensa pohjalta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Koira puri käden poikki? Miksi ihmeessä en oikein usko tätä.
Se koira oli häiriintyneen omistajan koira, jonka se oli kouluttanut jonkinlaiseksi taistelukoiraksi. Hyppäsi takaapäin, kaatoi maahan ja alkoi retuuttaa kädestä. Se meni poikki, olin siis tokaluokkalainen koululainen.
Koira lopetettiin sen jälkeen ja omistaja joutui johonkin vastuuseen myös, en tiedä mitä siitä seurasi.
ap
Minun mielestä tuo on kiva idea tuoda piristystä työpaikalle. Eläimet tuovat hyvää mieltä ja jaksamista päivään, sekä niiden kosketus ja silittäminen tuo mielihyvää ja rauhoittamisen tunnetta. Ihan tutkittu juttu. Varsinkin vanhuspaikoissa on ihan normaalia että eläimiä tuodaan käymään. Saavat siellä silitellä ja ihastella, jolloinka monilla nousee tunteita ja muistoja pintaan.
Jos kyse on vanhuspaikasta, sitten suotavaa olisi että et ole sinä päivänä vaan töissä. Jos pelko on kerta niin syvällä, ettei siitä edes siedättämälläkään pääse eroon. Eläimet ei ihan turhaan hyöki ja käy kiinni, ja varsinkin eläimet mitkä tuodaan vieraitten ihmisten luo käymään, on hyvin koulutettuja ja kilttejä. Traumoja olisi hyvä käsitellä ja miettiä, missä tilanteessa ja miksi eläin on käyttäytynyt niin aggressiivisesti. Kyllä minuakin on koira, hevonen ja kissa purru, mutta johtunut siitä että olen antanut lähestyessä vääränlaisia liikkeitä keholla, menny koskemaan kissaa joka on muuten ollu jo sillä tuulella että sieltä voi tulla hammasta. Ja hevonen kun puri, niin en ollut vaan tarkkaavainen. Ja en saanu traumoja, vaan otin oppia noista kerroista. Itse pelkään isoja, haukkuvia koiria hieman, mutta kun ei anna pelon viedä ja pysyy rauhallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira puri käden poikki? Miksi ihmeessä en oikein usko tätä.
Se koira oli häiriintyneen omistajan koira, jonka se oli kouluttanut jonkinlaiseksi taistelukoiraksi. Hyppäsi takaapäin, kaatoi maahan ja alkoi retuuttaa kädestä. Se meni poikki, olin siis tokaluokkalainen koululainen.
Koira lopetettiin sen jälkeen ja omistaja joutui johonkin vastuuseen myös, en tiedä mitä siitä seurasi.
ap
Huomataan, että se ei ollu koiran vika? Vaan omistaja kouluttanut sen vaaralliseksi, jolloinka se voi käyttäytyä arvaamattomasti. Älä ikinä ensiksi syytä eläintä, vaan sitä joka siellä hihnan päässä on, eli omistajaa.
Juuri tällaista kommentointia sain myös kokouksessa. Ei edes uskota, että nämä kissan ja koiran hyökkäykset ovat tapahtuneet! Minulla on sekä mahassa että kädessä arvet tapahtuneista.
Todella hienoa naureskella toisen fobialle. En tiedä onko minun nyt oikeasti pakko vain hyväksyä asia ja elää pelossa vai vaihtaa työpaikkaa.
Miksi kenenkään työpaikalle saisi tuoda mitään, mikä aiheuttaa toisessa vahvaa pelkoa?
ap
Siis mitä? Millaiselle työpaikalle tuodaan elukoita?
Joka tapauksessa, mitkään terapeutti- tai muut sinne ei tietenkään kuulu. Jos vaan keskittyisitte työntekoon ja jätätte elukat vapaa-ajan huviksi.