Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuinpaikkakunnallamme ei ole minulle töitä, mutta miehelleni on. Mitä tehdä kun meillä on myös pieni lapsi?

Vierailija
18.11.2019 |

Asumme suht pienessä kaupungissa, joka on samalla myös opiskelukaupunkini, ja jossa miehelläni on hyvä vakityö. Valmistuin vajaa kaksi vuotta sitten ja meillä on 1-vuotias lapsi.

Ongelma on se, että tässä kaupungissa en saa uraani edistettyä mitenkään. Alani työllistää hyvin, mutta paikat olisivat pk-seudulla ja ylipäänsä muualla Suomessa. Lisäksi alani opiskelijoista ja valmistuneista on ylitarjontaa täällä, sillä tämä on myös opiskelijakaupunki.

Olen osallistunut aktiivisesti alani tapahtumiin (käynyt konferensseissa ym.) lapsen tulon jälkeenkin ja yritän koko ajan kartoittaa työmahdollisuuksia. Tällä hetkellä olen kokoaikaisessa määräaikaisessa työsuhteessa, joka loppuu ensi keväänä. Jatkoa ei ole tiedossa, vaikka haluaisivat sitä tarjota. Ahdistaa.

Tällä paikkakunnalla saan heittää hyvästit mielekkäälle uralleni ja ammattitaitoni kehittämiselle, mutta miehellä taas on yliopistolla hyvä ja mielekäs vakipaikka, josta hän ei noin vain voi lähteä. Hän kyllä olisi valmis lähtemään muuallekin, mutta vastaavia virkoja ei ihan helposti ole tarjolla (hän on yliopistolla töissä). Eli tyhjän päälle ei tietenkään voi heittäytyä.

Mitä tässä voi tehdä? Olen 38-vuotias, joten olisi hyvä päästä pian kiinni kunnon hommiin ja ura käyntiin. Kun niitä paikkoja olisi muualla, mutta lapsen ja miehen vuoksi olen sidottu tähän paikkakuntaan. Jos lapsi olisi isompi, voisin asua viikot muualla, mutta nyt se ei ole mahdollista. Turhauttaa.

Onko muita samassa tilanteessa olleita?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on töitä joten älä hltkyile

Ja asutte yliopistokaupungissa.

Ei ole mitään alaa, jossa vain pääkaupunkiseudulla on töitä.

1-v lapsi ja sinulla on töitä!!!!

Vierailija
2/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi asua viikot nykyisellä paikkakunnallanne.

Itse muutat lapsen kanssa johonkin missä sulle on töitä ja mies tulee sinne viikonlopuiksi, tekee ehkä jonkun päivän etätöitä. Siis jos tää sopii hänelle.

Tai sit vaan jäät vielä vähäksi aikaa kotiin jos ei heti löydy töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, pk-seudulla JA muualla, mutta täällä ei niinkään. Kuten selitinkin miksi. Työt ovat joka tapauksessa muualla. Määräaikaisen loppu ilman jatkoa häämöttää, joten hieman kyllä ahdistun. Vaivalla hankittu tutkinto ja ura valuvat viemäriin, vaikka osaamiselleni olisi kysyntää toisaalla. Säännölliset palkkatulot olisivat myös kiva asia.

Ap

Vierailija
4/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko tehdä etänä tai tarjota esim. konsultointipalveluita freelancer pohjalta?

Vierailija
5/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voisi olla kahta asuntoa, ap?

Vierailija
6/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutat lapsen kanssa johonkin missä sulle on töitä ja mies tulee sinne viikonlopuiksi, tekee ehkä jonkun päivän etätöitä. Siis jos tää sopii hänelle.

No en minä voi lasta isältään noin vain viedä. Hän on ollut enemmän kotonakin lapsen kanssa. Jos olisi pakko tehdä ratkaisuja niin lapsi jäisi isän kanssa viikoiksi, kun täällä on tuttu päivähoito ym. Ja on tälläkin hetkellä isän kanssa kotona osittain (mies tekee lyhennettyä). Mutta näin en haluaisi tehdä tietenkään. Jossain kohtaa voi olla pakko.

Kotiin en halua enää jäädä.

Ap

Vierailija
7/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä voi arkipäivät erilläänkin olla.

Vierailija
8/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko tehdä etänä tai tarjota esim. konsultointipalveluita freelancer pohjalta?

En tällä hetkellä, se vaatisi juurikin sitä työkokemusta alle.

Ap

Vierailija
9/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, pk-seudulla JA muualla, mutta täällä ei niinkään. Kuten selitinkin miksi. Työt ovat joka tapauksessa muualla. Määräaikaisen loppu ilman jatkoa häämöttää, joten hieman kyllä ahdistun. Vaivalla hankittu tutkinto ja ura valuvat viemäriin, vaikka osaamiselleni olisi kysyntää toisaalla. Säännölliset palkkatulot olisivat myös kiva asia.

Ap

Valuu viemäriin vaikka sinulla on töitä. Ne määräaikaisuudet jatkuu usein lähempänä ajankohtaa.

Mikä tämä ala siis on, jossa juuri siinä yhdessä Yliopustokaupungissa tai sen lähellä ei ole tlitä???

Vierailija
10/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko mies kiinnostunut hakemaan töitä ja muuttamaan toiseen kaupunkiin tulevaisuudessa? Vai pitäisikö sun harkita alan vaihtoa.

Vierailija
11/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minä voi lasta isältään noin vain viedä. Hän on ollut enemmän kotonakin lapsen kanssa. Jos olisi pakko tehdä ratkaisuja niin lapsi jäisi isän kanssa viikoiksi, kun täällä on tuttu päivähoito ym. Ja on tälläkin hetkellä isän kanssa kotona osittain (mies tekee lyhennettyä). Mutta näin en haluaisi tehdä tietenkään. Jossain kohtaa voi olla pakko.

Ap

Eli haluat muuttaa yksin muualle.

Vierailija
12/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voisi olla kahta asuntoa, ap?

Hyvinkin voisi olla, jos ei olisi pientä lasta. Viisi päivää erossa yksivuotiaasta on ehkä liian paljon, mutta esim. Lyhennetty työviikko toisella paikkakunnalla voisi olla vaihtoehto. Onhan näitä tilanteita varmasti muillakin.

Ap

Vierailija
13/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli haluat muuttaa yksin muualle.

Mieluiten miehen kanssa. Mutta jos kaikki tutut kuviot, koti ym. ovat täällä, niin onhan se parempi että lapsi on viikot isänsä kanssa kuin että minä raahaisin häntä uuden työn perässä vieraissa paikoissa. Se olisi itsellenikin stressaavaa, uusi työ uudessa paikassa vie kuitenkin energiaa ihan eri tavalla kuin esim. miehen tuttu vakityö tutussa ympäristössä. Helpompi hoitologistisesti ja psyykkisesti.

Ap

Vierailija
14/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko mies kiinnostunut hakemaan töitä ja muuttamaan toiseen kaupunkiin tulevaisuudessa? Vai pitäisikö sun harkita alan vaihtoa.

Kuten sanoin, on valmis lähtemään jos löytyy hänelle järkeviä töitä. Kyseiset tehtävät vain ovat kiven alla ja kilpailu kovaa.

En jaksaisi ryhtyä juuri valmistuneena vaihtamaan alaa, varsinkin kun kyseessä on vielä "unelma-alani", jolla haluan työskennellä.

Ap

Vierailija
15/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vaihtoehto

1.vaihdatte paikkakuntaa, mistä molemmille löytyy töitä

2.toinen tekee etänä töitä, muutto jos tarpeellista

3.vaihdat alaa

4.jatkat töiden etsimistä nykyiseltä paikkakunnalta

5.laajennat hakua ympäröiville paikkakunnille ja kuljet pidempää työmatkaa/muutatte johonkin puolimaille sinun ja miehesi töiden välille

6.asutte eri kaupungeissa

Vierailija
16/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole ensimmäinen joka on tuossa tilanteessa. Omassa perheessäni ja lähipiirissä näitä tilanteita on ollut monta. Tulee muuten mieleen, että asutteko nyt Turussa? Siellä kun on lähes mahdotonta saada töitä jos et ole paikkakunnalta kotoisin...

No, asiaan.

Meidän perheessä se oli isä, joka teki muutaman vuoden töitä toisella paikkakunnalla. Kumpikin meistä koki että se oli lapsille ja minulle helpompi ratkaisu. Jos siis muuttaisitte sinun työsi perässä, olisiko miehesi helpompaa tehdä jonkin verran etätöitä ja käydä yliopistolla esim. 3 päivää viikossa?

Tunnen myös läheisesti perheen, joka muutti molempien vanhempien työpaikkojen puoliväliin ja kumpikin kulki sitten 100 km päivässä eri suuntiin töihin. Molemmilla oli kyllä onneksi jonkin verran etätyömahdollisuuksia. Tuo oli aika raskasta molemmille mutta toimi muutaman vuoden. Lasten hoito ja koulut tietysti kotikaupungissa ja vanhemmat rytmittivät menonsa niin että toinen vei ja toinen haki.

Vierailija
17/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pendelöi. Vai onko kunta muureilla erotettu muusta ihmiskunnasta, joku perspersujen pesä?

Vierailija
18/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tällä hetkellä, se vaatisi juurikin sitä työkokemusta alle.

Ap

Uteliaisuudesta; oletko miettinyt jatko-opintoja? Itse näet olen. Poden ja painiskelen melko lailla samanlaista tilannetta kuin sinä Ap., joten et ole haasteesi kanssa yksin

Olen sinua vanhempi (43 vuotas) ja jos sukupuolellani on merkitystä, niin olen mies; enkä ole aivan varma onko kumppanini halukas, saati valmis muuttamaan pk-seudulle kun pienempi yliopisto kaupunki on toki turvallisempi lapselle (nyt puolitoista vuotias) mutta erityisesti ajatteluttaa, kuinka paljon kalliimpaa olisi asua koko perhe pääkaupunkiseudulla; eikä se sielläkään toistaiseksi voimassa olevan työpaikan saaminen omalta alalta ole 110% varmaa. Tai isompaa toivetta siitä, että saisi uudempia pätkiä jos ja kun ensimmäinen määräaikainen soppari päättyisi.

Vierailija
19/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Valuu viemäriin vaikka sinulla on töitä. Ne määräaikaisuudet jatkuu usein lähempänä ajankohtaa.

Mikä tämä ala siis on, jossa juuri siinä yhdessä Yliopustokaupungissa tai sen lähellä ei ole tlitä???

Psykologia. Töitähän alalla riittää, mutta täältä valmistuu myös joka vuosi uusia psykologeja, jotka haluavat jäädä opiskelupaikkakunnalleen, joten kilpailu on myös kovaa. Haluaisin myös erikoistua, mutta täällä sekin on vaikeampaa.

Ap

Vierailija
20/76 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pendelöi. Vai onko kunta muureilla erotettu muusta ihmiskunnasta, joku perspersujen pesä?

Voi olla vaikeaa jos AP asuu vaikka jossain Kuopiossa ja alan työt on enimmäkseen kehäkolmosen sisällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi