Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulu tympäisee vuosi vuodelta enemmän.

Vierailija
18.11.2019 |

Kyllä minäkin sen joulun laitan, mutta joka vuosi vähennän koristeita ja ruokalajeja. Tuntuvat niin turhilta.

Onko muita, jotka ovat huomanneet joulun merkityksen vähentyneen iän myötä? Itse olen yli 60v, lapset vasta parikymppisiä.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tympaise. Uuden miesystavan kanssa olen loytanyt joulun ja siihen valmistautumiseen liittyvan ilon tavallaan uudelleen; tuleva joulu on miehelle toinen joulu ikina. Laitetaan siis kuusi ja koristeet jo heti joulukuun alussa, kaydaan joulumyyjaisissa/markkinoilla, iltaisin poltetaan kynttiloita, syodaan pipareita ja homejuustoa ja siemaillaan glogia. 

Ei tehda mitaan erityisia "joulusiivouksia" tai muuta stressaavia juttuja, ja lahjojakin ostetaan vain naon vuoksi. Lahinna vaan chillataan ja nautitaan joululomasta :) 

Jouluaatto mun aidin ja taman miesystavan luona, ja he tulevat sitten joulupaivaksi vastavierailulle + joulusaunaan meidan luokse. 

Vierailija
42/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tympäise joulunvietto. Meillä syödään ja juodaan huonosti kuten muinakin vuoden päivinä.

Uutenavuotena sitten uusi kattaus. Lahjat jaetaan silloin, koska muuten UV jää vähän valjuksi. Joulu tuntuu kivalta ilman lahjojakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulusta tulee surullista ja kaihoisaa, kun omat iäkkäät läheiset ovat kuolleet ja lapset muuttaneet omilleen.

Jouluun sisältyy niin valtavasti tunteita. Ne kumpuavat kaikilla lapsuudesta asti.

Juuri tuon vuoksi osa pakenee joulua. Kieltää sen itseltään kokonaan.

Kauheaa surullista.

Vierailija
44/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tympäise joulunvietto. Meillä syödään ja juodaan huonosti kuten muinakin vuoden päivinä.

Uutenavuotena sitten uusi kattaus. Lahjat jaetaan silloin, koska muuten UV jää vähän valjuksi. Joulu tuntuu kivalta ilman lahjojakin.

Taidat olla venäläinen. Pakkasukko tulee idästä.

Vierailija
45/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin viettää sellaisen joulun, jossa ei osteta/anneta lahjoja. Kaikki muu kelpaa: jouluvalot, koristeet, jouluruuat, jopa kamala joulusiivouskin. Mutta ne lahjat.

Vierailija
46/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa ei edes myyty jouluruokia valmiina. Äidit joutuivat tekemään kaiken alusta alkaen.

Mun äiti oli rasittavassa (henkisesti) työssä ja stressaantui joulusta täysin.

Koen, että nykyään on helppoa. Valmiit laatikot vaan lämpiämään ja kinkku uuniin. Kosken saa valmiina. Rosollinkin. Ruumista ei ole stressiä.

Lisäksi perinteiset jouluruuat ovat hyvin halpoja. (mikä toki harmittaa kauppiaita)

Vierailija
47/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin viettää sellaisen joulun, jossa ei osteta/anneta lahjoja. Kaikki muu kelpaa: jouluvalot, koristeet, jouluruuat, jopa kamala joulusiivouskin. Mutta ne lahjat.

Mua harmittaa kans lahjat. Siinä on se ongelma, että meille ei mahtuisi enää yhtään mitään. Silti vaan on lahjoja esim teinille ostettava. Haluaisin ostaa muutakin kuin kalliita äluäylaitteita tai antaa pelkästään rahaa

Jättipehmon haluaisi. Se vaan vie liikaa tilaa.

Vierailija
48/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusikymppinen täälläkin ja meillä on aikuiset lapset. Tänä jouluna matkustamme heidän kanssaan safarille Afrikkaan, mutta siitä huolimatta he halusivat ehdottomasti viettää joulun etukäteen ja varmistivat vielä, että laitanhan sitten kaikki joulukoristelut ja -ruoat kuten aina jouluna. No laitanhan minä.

Vierailija
49/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tympii se että joulu alkaa joka vuosi aiemmin. Vielä 10 vuotta sitten lasten lahjat sai jos kävi vielä aaton aattona kaupoilla, nyt halutuimmat loppuu jo lokakuussa kaupoista. Ei jaksaisi puolta vuotta vuodesta käyttää joulun miettimiseen, ihana olisi jos vain joulukuu menisi joulun järjestelemiseen.

Olin aiemmin enemmän jouluihminen mutta nyt ei niinkään enää. En jaksaisi kaivaa joulukoristeita ja kaikkea esille, lasten takia kuitenkin laitetaan. Lapset on vielä sen ikäisiä että nuorin uskoo pukkiin joka käykin joka joulu. Toki ei meillä joulua stressata, minulle on tärkeintä että saan lapsille kivat lahjat ja on kuusi, muu ei niinkään ole tärkeää.

Yritän hiljentyä ja rauhoittua jo päivää ennen joulua etten ole väsynyt tai kireä aattona, haluan lapsille mukavan joulun jossa aikuiset on läsnä ja tehdään kivoja juttuja. Perinteenä on käydä isovanhemman luona ja haudoilla, pukki tulee pimeällä ja suklaata saa syödä sen verran kuin jaksaa. Kaikki muu joulun aikana tehdään fiiliksen mukaan.

Vierailija
50/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruuathan ovat myös minimoitavissa.

Minun pikkuperheelleni (3 henkilöä) jouluruokaa ovat puikulapotut, mäti ja smetana, suutarinlohi, aurapunajuuri- ja lanttulaatikko, vihersalaatti, sienisalaatti, viinit, cocis ja sacher-kakku.

Ei tarvitse olla viittä-kuutta laatikkoa, hyperkalalajitelmaa, rosollia (=pakko suuressa osassa suomalaisia joulupöytiä, miksi?).

Vierailija
51/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu ei siis kiinnosta pätkääkään. En ole uskovainen, joten sillä puolella ei ole mitään merkitystä meikäläiselle, en pidä 'pakollisesta' juhlimisesta, ja koko lahjatouhu on karannut kokonaan käsistä. Ja sitten se kestääkin niin kauan, viikkotolkulla tulee hiton joululauluja joka tuutista, ja kun viimein se hössötys hieman hellittää niin eikö siihen tule uusivuosi heti perään. Tammikuun 2. on ehdottomasti vuoden paras päivä!

Vierailija
52/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka joulu ajatus: en viitsi tehdä mitään.

Silti kuitenkin laitan jouluruoat, vaikka olen yksin.

Oikeasti vain muutama joulu kun oli angsti.

Mutta olen helpottunut joka kerta kun se on ohi.

Perheen kanssa oli raskasta, oli he silti rakkaita.

Ehkä siksi ei tullut kurjaa pitkään aikaan kun muistelin veljeä, siskoa ja pelkäämistä.  Yksin sai itte päättää kaikesta.

Vierailija
53/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta joulu ei ala kaupoissakaan enää lokakuussa.

Ennen alkoi.

Joulunaloitus on järkevämpää nykyään, jos vertaan vaikkapa vuoteen 1999.

-

Kannattaisi kauppiaiden kuulostella asiakkaiden mielialoja.

Ovat kuulostelleetkin, mikäli olen oikein tulkinnut muutosta jouluhysteriasta hieman lievempään menoon.

Vierailija
54/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti nyt edes vapaapäivistä, jos joulu on niin kamea juhla.

Vierailija
55/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tympäise, tykkään joulusta. Joulua laitan sen verran kuin hyvältä tuntuu ja niitä asioita, joita ilman minulle joulu jää vajaaksi. Lapset lahjotaan rahalla ja muuten keskitytään hyvään ruokaan. Tämän vuoden joulunvieton olen jo aloittanut kuuntelemalla Jouluradiota. Joitain tekstiilejä vaihdan punaiseen ja pesen joulumukit käyttöön joulukuun alussa. Ne pitää olla.

Tätäkö kysyttiin???

Ei itse asiassa kysytty yhtään mitään.  Ap vain valitteli, että joulu tympäisee.  Eikö siihen saa vastata, että "minua ei tympäise?"

Minuakaan ei tympäise yhtään.  Joulunaika on ihan mukavaa.  Tuo jonkun kauppakeskuksen joulun avajaisjuttu on vain tavanomainen markkinointikeino,  kaipahan he paperipalaroskansa ovat suunnitelleet myös siivoavansa.  Markkinointia harjoitetaan ympäri vuoden.   Ihmiset itse sen hössötyksen tekevät, jos kerran sinne kauppakeskukseen menevät.  Joku tarve heillä siihen on, joten jotain merkitystä he siinä sitten näkevät.  

Kulutusjuhla ja roskaaminen, niinpä niin.  Jokainen voi itse omalla toiminnallaan tehdä jotain asian ehkäisemiseksi.  Mihinkään kulutusjuhlaan ei ole pakko osallistua.  Toisten tekemisiin on taas vaikea puuttua ja toisilla yhtäläinen oikeus kulutusjuhlaansa niin kauan kuin sitä ei laittomaksi julisteta.

Joka joulun alla näitä näreksijöitä ilmestyy hapannaamoineen.  Joulu on paskaa, joulu on tyhmää, ihmiset on tyhmiä, kaikki on niin typerää....  Teidän elämäntapanne ja -asenteenneko ovat ne ainoat oikeat?    Entä ne etelän maiden karnevaalit, eiköhän niissä riehuta ja roskata suunnattoman paljon enemmän ja kuulemma tapahtuu rikoksiakin eniten juuri niiden aikana.  

En vietä joulua (uskon kyllä Jeesukseen, mutta jouluvalmisteluja en tee), mutta en ole mitenkään happamalla naamalla enkä arvostele sanallakaan kenenkään jouluvalmisteluja. 

Vierailija
56/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun pikkuperheelleni (3 henkilöä) jouluruokaa ovat puikulapotut, mäti ja smetana, suutarinlohi, aurapunajuuri- ja lanttulaatikko, vihersalaatti, sienisalaatti, viinit, cocis ja sacher-kakku.

Ei tarvitse olla viittä-kuutta laatikkoa, hyperkalalajitelmaa, rosollia (=pakko suuressa osassa suomalaisia joulupöytiä, miksi?).

Meillä jouluna on oltava rosollia siksi, että se on tolkuttoman hyvää. Kaupan einesrosolleja en osta, itse tehty on paljon parempaa.

Vierailija
57/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap sinä teet yksin kaiken? Kai se nyt tuntuu turhauttavalta jos muut tulevat valmiista joulusta nauttimaan ja sinä raadat!! 

Vierailija
58/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa tämä suomalaisten tylsyys, persoonattomuus, värittömyys ja negatiivisuus. Miksi olisi pakko pitää materialistinen joulu? Suomalaisia ärsyttää ilo, värit, tuoksut ja äänet.

Vierailija
59/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että mukavaa, kun kerran vuodessa on kotona seisova pöytä - tyyppinen kattaus. Eli saa ottaa paljon kaikenlaista hyvää.

Vierailija
60/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teette jotakin hysteeristä kulutusjoulua, jos ette sellaisesta tykkää?

Meillä syödään ja juodaan hyvin, ollaan yhdessä ja ulkoillaan. Ei stressiä, ei kulutushysteriaa.

No niinhän me just vastattiinkin, että ei tehdä, vaan häivytään ulkomaille. Eikö sua häiritse yhtään se, että muu maailma hukkuu muoviin? Kunhan itse saat vetää pyhimyksen viitan päällesi niin kaikki on hyvin.

Onkos siellä ulkomailla, mihin menette jouluksi, muovinkeräys alettu kuinkakin tehokkaasti?  Aiotteko viettää muovittoman ja muutenkin ekologisen loman siellä?

Yhtenä vuonna olin sellaisessa maassa, missä oli ylläri nähdä puhallettu muovipukki palmujen alla. Kyllä kaikkialla osataan se muovijoulu.