Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu tympäisee vuosi vuodelta enemmän.

Vierailija
18.11.2019 |

Kyllä minäkin sen joulun laitan, mutta joka vuosi vähennän koristeita ja ruokalajeja. Tuntuvat niin turhilta.

Onko muita, jotka ovat huomanneet joulun merkityksen vähentyneen iän myötä? Itse olen yli 60v, lapset vasta parikymppisiä.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kysymyskin on vähän turha, koska JOKA IKINEN JOULU nämä samat joulunvihaajat tulevat näille keskustelupalstoille valittamaan tuskaansa, ja samoin saa lukea myös lehdistä ja kuuluu ihmisten suusta suoraankin, kuinka kamalaa ja rasittavaa ja turhanpäiväistä koko joulu on.

On luettu täältä netistä kuinka hirveätä on se, kun pitää olla kotona kaikki ne kaksi tai kolme päivää, kun ei ole kaupat auki eikä mitään tekemistä ja ihmiset linnoittautuvat vain omiin koteihinsa.  No nyt on sekin asia päiväjärjestyksessä, kaupat ovat normaalisti auki koko joulun ajan.  Jos kerran sitä niin kovasti kaipaa ja arvostaa.

Tuntuu kuin maailmassa ei mitään pahaa ja murehdittavaa olekaan, kuin jouluhössötys.  Toisten ihmisten tekemisille laitetaan niin kova paino.  Itse voi ottaa juuri niin rennosti kuin haluaa, mutta kun ne toiset ihmiset.....!

Ja muka pakolliset anopille menemiset ja sukulaisten näkemiset.  Ei muuta kuin vihaa vihaa vain ja pahaa mieltä.  Koittakaa nyt vaan kestää.

Vierailija
82/85 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu, tuo ihanna aika kun kaikilla hauskaa ja hyvä mieli....

Kaikilla? Ei todellakaan. Toisille joulu on kamalinta aikaa. Silloin ne riidat puhkeaa ja viina virtaa, hyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun joulua aletaan juhlimaan jo kuukausia ennen itse juhlaa, niin kyllä jo aattona alkaa olla olo, että eiköhän tää nyt oo jo juhlittu. Vaikka silloinhan se vasta pitäis olla se joulumieli ylimmillään.

Jos joulu alkaisi vasta joulukuussa, voisi innostus riittää loppuun asti. Nyt oon tuijotellu joulusuklaita ja joulukrääsää, kinkkuja ja torttutaikinoita pari kuukautta kaupoissa joka kauppakerta ja alkaa jo ällöttää ne vaikken ole edes vielä maistanut niitä.

Joulu tuntuu olevan joka vuosi tympeämpi kuin edellisenä vuonna. Jos saisin itse päättää, en viettäis sitä ollenkaan. Miehen ja lasten takia olen mukana juonessa, vaikkei kiinnosta tippaakaan.

No tästä täytyy kyllä olla samaa mieltä. Joulukrääsät heitetään kauppojen hyllyille heti Halloweenin perään, ei ehdi edes henkeä vetää välissä. Kauppojen pitää ahnehtia ja puskea joulu lavalle ihan liian aikaisin. Sen voisi tosiaan aloittaa vasta joulukuun alusta, ihan varmasti silti ostettaisiin ihan samat romppeet.

Turha sinällään syyttää kauppoja...keskusvarasto työntää tavarat kauppoihin jo lokakuun alussa. Eihän ne sovi kauppojen varastotiloihin, pakko laittaa suklaat ym. jouluun liittyvät tavarat esille.

Okei. Ehkä ne eivät mahdu keskusvarastollekaan pitkäksi aikaa, joten oikeastaan syy on varmaan tuotteiden toimittajissa ja loppujenlopuksi siis koko markkinataloudessa. Ja nyt alan kuulostaa niiltä tyypeiltä, jotka märisevät joulun kaupallisuudesta, ympyrä sulkeutuu.

Vierailija
84/85 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän joulusta, mutta olenkin jättänyt siihen liittyvän kerskakulutuksen, hösäämisen ja pingotuksen vuosia sitten. Laitan koristeet, taas ne samat sitten kun huvittaa ja otan pois kun kyllästyttää. Muutamalle läheiselle paketti per naama, lapselle 3. Ruuaksi sitä mitä tekee mieli. Kartan kaikkia ruuhkaisia paikkoja, joten sekin stressin aihe jää.

Joulusta ei ole mikään pakko tykätä, mutta sen voi myös muokata mieleisekseen.

Vierailija
85/85 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle joulu ei ole tympeää, ainoa mistä en tykkää, on lahjojen ostaminen. Olen kylän surkein lahjanostaja.

Totuin lapsuudessa isoihin perhe-jouluihin, joissa oli paikalla koko väki, isänkin perheessä oli 6 sisarusta ja serkkukatras. Ne oli mukavia, ihmiset osasivat käyttäytyä. Isot perhejoulut jatkuu edelleen. 

Vieraita tulee tänä jouluna 14, ja omasta takaa on 6, eli 20 h. Porukkaa siinä on.  Asumme kaikki 15 km säteellä.

Onneksi ei ole laiskanlaisia, eli homma hoidetaan perinteisesti nyyttikestiperiaatteella, ja keittiössä paketti tulee kasaan yhteisvoimin. Kuusi tulee oman mökin metsästä. 

Mies tekee itse ruuista imelletyn perunalaatikon, paistaa kinkun,  hoitaa lohen ja minä teen sienisalaatin ja leivon jotain. Muut tuo muut tarjottavat sovitusti. Äitini tekee loistavia karjalanpiirakoita ja hyvää porkkanalaatikkoa. 

Joulu on meillä lasten juhla, eli paria lasia enempää ei kukaan juo.