Joulu tympäisee vuosi vuodelta enemmän.
Kyllä minäkin sen joulun laitan, mutta joka vuosi vähennän koristeita ja ruokalajeja. Tuntuvat niin turhilta.
Onko muita, jotka ovat huomanneet joulun merkityksen vähentyneen iän myötä? Itse olen yli 60v, lapset vasta parikymppisiä.
Kommentit (85)
Tänä vuonna joulu ahdistaa suunattomasti, mutta syy on aivan päinvastainen kuin muilla. Olen henkeen ja vereen jouluihminen ja tänä vuonna olen aattona töissä klo 14-21.20. Kaikki eivät siis todellakaan voi viettää sellaista joulua kuin haluavat, vaikka tässäkin ketjussa moni on näin kirjoittanut.
Kun joulua aletaan juhlimaan jo kuukausia ennen itse juhlaa, niin kyllä jo aattona alkaa olla olo, että eiköhän tää nyt oo jo juhlittu. Vaikka silloinhan se vasta pitäis olla se joulumieli ylimmillään.
Jos joulu alkaisi vasta joulukuussa, voisi innostus riittää loppuun asti. Nyt oon tuijotellu joulusuklaita ja joulukrääsää, kinkkuja ja torttutaikinoita pari kuukautta kaupoissa joka kauppakerta ja alkaa jo ällöttää ne vaikken ole edes vielä maistanut niitä.
Joulu tuntuu olevan joka vuosi tympeämpi kuin edellisenä vuonna. Jos saisin itse päättää, en viettäis sitä ollenkaan. Miehen ja lasten takia olen mukana juonessa, vaikkei kiinnosta tippaakaan.
oho kirjoitti:
Piti sitten tuo oma pahoinvointi kertoa täällä - arvaa kiinnostaa avohoidokin jouluongelmat.
Minun mielestäni kaikki tällaisetkin kuuluvat jouluun, ja miten lievittää jos on kurjaa.
Itse en laita joulua ollenkaan. ei koristeita, jouluvaloja, ruokia... ei mitään.
Vanhempien luo menen kohteliaisuudesta ja he ovat laittaneet tietenkin kaikki mahdolliset jouluhärpäkkeet ja jouluruoat. Kyllä sitä ruokaakin pari kertaa syö, mutta itse en jaksaisi nähdä sitä vaivaa. Siellä sitten yritän jaksaa olla noin 3 päivää ja sitten pois omaan kotiin, missä ei ole mitään joulua! ihanaa. Sitten kun vanhemmista aika jättää, niin kyllä joulu jää väliin minulta.
Inhoan muuten yli kaiken pipareita, joulutorttuja, pandan juhlapöydän konvehteja ja vihreitä kuulia.
Pari kuukautta ennen joulua on ihanaa aikaa.
Laittelen valoja ulos ja sisälle. Askartelen kaikenlaisia joulujuttuja.
Itse siitä joulusta en piittaa pätkääkään
Emme kauheasti välitä jouluruoista, eikä tortuista.
Mutta aattoaamuna haluan riisipuuron sekametelisopan kanssa. Ja luumurahkaa, nam..
Minä jaksaisin helposti viettää joulua koko joulukuun, mutta ei nykyään tule vietettyä, koska perhe ja suku on kaukana, ja koska mielestäni joulun tunnelma syntyy juuri perheen ja suvun yhdessäolosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teette jotakin hysteeristä kulutusjoulua, jos ette sellaisesta tykkää?
Meillä syödään ja juodaan hyvin, ollaan yhdessä ja ulkoillaan. Ei stressiä, ei kulutushysteriaa.
Just niin. Miksi ei tee omanlaista kivaa joulua just sellaisena kun tykkää. Pakkoko se on vääntää väkisin jotain kaupan kulutusjoulua vaan siksi että ”muutkin”.
Itse myös huomaan kuinka joulun merkitys kokoajan vähenee ja en vaan pääse edes enää mihinkään tunnelmaan kovin hyvin ja oikeastaan tähän vaikuttaa myös se, että minulla ei ole läheisiä vanhempieni lisäksi ja vietän yleensä äitini kanssa kahdestaan ja aina samalla kaavalla. Meillä ei ole mitään mahdollisuutta lähteä matkalla tai edes vuokrata mitään mökkiä lapista joten olemme aina kahdestaan ja kotona vietämme. Tarvisin jotain todella erilaista kuten joulun ulkoimailla, että saisin edes jonkun uuden näkökulman joulun viettoon. Tosin sekään ei korvaa sitä jos ei ole ketään jolle ostaa lahjoja tai oikeasti olisi mukavaa tavata ihmisiä ja oikeasta viettää sellaista joulua. Nyt oikeastaan en enää saa tästä mitään irti ja se on kuin sitä samaa arkea.
Pääsisimpä jouluksi Lappiin. Ihanan tunnelmallista, jos olisi kunnolla lunta, kirkas tähtitaivas ja kenties revontulet. Ehkä sitä joulun taikaakin, joka vuosien saatossa on kadonnut vain pieniksi pilkahduksiksi.
Vetis 17v kirjoitti:
Pääsisimpä jouluksi Lappiin. Ihanan tunnelmallista, jos olisi kunnolla lunta, kirkas tähtitaivas ja kenties revontulet. Ehkä sitä joulun taikaakin, joka vuosien saatossa on kadonnut vain pieniksi pilkahduksiksi.
Mun kaveri vietti siellä viikon tammikuussa. Sanoi, että oli aivan liian pimeää. Ei ikinä enää.
Kesällä siellä on yötön yö ja talvella pimeys.
Itse olen töissä jouluaattona 15-22, joulupäivänä 15-22 ja tapaninpäivänä 15-22. Eipä tule vietettyä. En aio tehdä mitään erityistä, syödä mitään tavallisuudesta poikkeavaa, antaa tai saada lahjoja, eikä tapoihini kuulu vaihtaa kodin sisustusta vuodenaikojen mukaan.
Olen ollut jo seitsemän joulua töissä eikä haittaa. Tärkeämpää saada uusi vuosi vapaaksi, silloin voi sentään pitää hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruuathan ovat myös minimoitavissa.
Minun pikkuperheelleni (3 henkilöä) jouluruokaa ovat puikulapotut, mäti ja smetana, suutarinlohi, aurapunajuuri- ja lanttulaatikko, vihersalaatti, sienisalaatti, viinit, cocis ja sacher-kakku.
Ei tarvitse olla viittä-kuutta laatikkoa, hyperkalalajitelmaa, rosollia (=pakko suuressa osassa suomalaisia joulupöytiä, miksi?).
Meillä jouluna on oltava rosollia siksi, että se on tolkuttoman hyvää. Kaupan einesrosolleja en osta, itse tehty on paljon parempaa.
Totta. Kaikki kaupan einesrosollit on saman makuisia, ne maistuu pelkästään punajuurelle ja näyttääkin pelkästään punajuurista tehdyiltä. Suorastaan pahaa.
Minäkin olen siis yrittänyt ostaa valmiina niin paljon kuin mahdollista, mutta näitä rosolleja ja salaatteja en osta, teen itse. Valmis porkkanalaatikko käy, kun sitä ei edes kulu paljon, mutta kyllä itse tehty lanttulaatikko on parasta. Sen voi tehdä valmiista soseesta kyllä.
Yhtenä jouluna tilasin pitopalvelupaikasta rosollit, mutta olin tosi pettynyt. Täysin mautonta moskaa.
Perunalaatikon olen ostanut eläkeläisten myyjäisistä, se on kotitekoisen ja hyvän makuista.
Myyjäisiä kannattaa tosiaan suosia joulun alla, voi ostaa niitä ässiä ja pipareita ja lusikkaleipiä juuri sen pienen määrän mitä niitä menee eikä tarvitse itse niitä väsäillä. Voihan se tuntua kalliilta joku lusikkaleipärasia, kun se maksaa 4 euroa ja siinä on jotain 12 kpl, mutta maksaa ne keksipaketitkin.
Mies32vuotta kirjoitti:
Itse en laita joulua ollenkaan. ei koristeita, jouluvaloja, ruokia... ei mitään.
Vanhempien luo menen kohteliaisuudesta ja he ovat laittaneet tietenkin kaikki mahdolliset jouluhärpäkkeet ja jouluruoat. Kyllä sitä ruokaakin pari kertaa syö, mutta itse en jaksaisi nähdä sitä vaivaa. Siellä sitten yritän jaksaa olla noin 3 päivää ja sitten pois omaan kotiin, missä ei ole mitään joulua! ihanaa. Sitten kun vanhemmista aika jättää, niin kyllä joulu jää väliin minulta.
Inhoan muuten yli kaiken pipareita, joulutorttuja, pandan juhlapöydän konvehteja ja vihreitä kuulia.
Jos vanhemmistasi se aika jättää normaaliin tapaan vasta vanhalla iällä, niin kyllä sinulta se joulu jää väliin jo paljon ennen heidän kuolemaansa. Ei jotain kahdeksan- yhdenksänkymppisiä vanhuksia enää voi olettaa, että he tekevät joulun jälkikasvulleen. Se riippuu sitten sinusta jo kokonaan, onko heillä minkäänlaista joulutunnelmaa. Jos sinä et sitä sitten vuorostasi heille tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Suoritin joulua lähes 30 vuotta.
Piti olla kaikille itsetehtyjä sukkia, tyynynliinoja, patakintaita, essuja, sinappia, marmeladia, valokuvakirjoja.
Olin ihan hysteerinen lokakuun alusta saakka, jos ei ollut tarpellinen määrä sukkaa valmiina, koska en ole edes mikään hyvä sukankutoja.
Onneksi muutama vuosi sitten tajusin, että joulu on joulu eikä siinä ole mitään suorittamista.
Tähän aika moni kompastuu, hyvä oivallus. Oikeasti ei ole väliä vaikka ostaisi kaikki ruuat valmiina, pääasia on se yhdessä nauttiminen ja oleminen eikä se, että joku vääntää hiki päässä muille sitä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Kun joulua aletaan juhlimaan jo kuukausia ennen itse juhlaa, niin kyllä jo aattona alkaa olla olo, että eiköhän tää nyt oo jo juhlittu. Vaikka silloinhan se vasta pitäis olla se joulumieli ylimmillään.
Jos joulu alkaisi vasta joulukuussa, voisi innostus riittää loppuun asti. Nyt oon tuijotellu joulusuklaita ja joulukrääsää, kinkkuja ja torttutaikinoita pari kuukautta kaupoissa joka kauppakerta ja alkaa jo ällöttää ne vaikken ole edes vielä maistanut niitä.
Joulu tuntuu olevan joka vuosi tympeämpi kuin edellisenä vuonna. Jos saisin itse päättää, en viettäis sitä ollenkaan. Miehen ja lasten takia olen mukana juonessa, vaikkei kiinnosta tippaakaan.
No tästä täytyy kyllä olla samaa mieltä. Joulukrääsät heitetään kauppojen hyllyille heti Halloweenin perään, ei ehdi edes henkeä vetää välissä. Kauppojen pitää ahnehtia ja puskea joulu lavalle ihan liian aikaisin. Sen voisi tosiaan aloittaa vasta joulukuun alusta, ihan varmasti silti ostettaisiin ihan samat romppeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei tympäise, tykkään joulusta. Joulua laitan sen verran kuin hyvältä tuntuu ja niitä asioita, joita ilman minulle joulu jää vajaaksi. Lapset lahjotaan rahalla ja muuten keskitytään hyvään ruokaan. Tämän vuoden joulunvieton olen jo aloittanut kuuntelemalla Jouluradiota. Joitain tekstiilejä vaihdan punaiseen ja pesen joulumukit käyttöön joulukuun alussa. Ne pitää olla.
Tätäkö kysyttiin???
Ei itse asiassa kysytty yhtään mitään. Ap vain valitteli, että joulu tympäisee. Eikö siihen saa vastata, että "minua ei tympäise?"
Minuakaan ei tympäise yhtään. Joulunaika on ihan mukavaa. Tuo jonkun kauppakeskuksen joulun avajaisjuttu on vain tavanomainen markkinointikeino, kaipahan he paperipalaroskansa ovat suunnitelleet myös siivoavansa. Markkinointia harjoitetaan ympäri vuoden. Ihmiset itse sen hössötyksen tekevät, jos kerran sinne kauppakeskukseen menevät. Joku tarve heillä siihen on, joten jotain merkitystä he siinä sitten näkevät.
Kulutusjuhla ja roskaaminen, niinpä niin. Jokainen voi itse omalla toiminnallaan tehdä jotain asian ehkäisemiseksi. Mihinkään kulutusjuhlaan ei ole pakko osallistua. Toisten tekemisiin on taas vaikea puuttua ja toisilla yhtäläinen oikeus kulutusjuhlaansa niin kauan kuin sitä ei laittomaksi julisteta.
Joka joulun alla näitä näreksijöitä ilmestyy hapannaamoineen. Joulu on paskaa, joulu on tyhmää, ihmiset on tyhmiä, kaikki on niin typerää.... Teidän elämäntapanne ja -asenteenneko ovat ne ainoat oikeat? Entä ne etelän maiden karnevaalit, eiköhän niissä riehuta ja roskata suunnattoman paljon enemmän ja kuulemma tapahtuu rikoksiakin eniten juuri niiden aikana.
Aloitus sisälsi myös kysymyksen, onko muita, joilla joulun merkitys on vähentynyt. Luetun ymmärtäminen on taas huippuluokkaa.
Vastaus voi olla myös ei, ei ole.
Hölmö aloitus jos vain joulunvihaajat saa vastata, etenkin kun jouluviettotapoja on useita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu tuntuu olevan joka vuosi tympeämpi kuin edellisenä vuonna. Jos saisin itse päättää, en viettäis sitä ollenkaan. Miehen ja lasten takia olen mukana juonessa, vaikkei kiinnosta tippaakaan.No tästä täytyy kyllä olla samaa mieltä. Joulukrääsät heitetään kauppojen hyllyille heti Halloweenin perään, ei ehdi edes henkeä vetää välissä. Kauppojen pitää ahnehtia ja puskea joulu lavalle ihan liian aikaisin. Sen voisi tosiaan aloittaa vasta joulukuun alusta, ihan varmasti silti ostettaisiin ihan samat romppeet.
Turha sinällään syyttää kauppoja...keskusvarasto työntää tavarat kauppoihin jo lokakuun alussa. Eihän ne sovi kauppojen varastotiloihin, pakko laittaa suklaat ym. jouluun liittyvät tavarat esille.
Olen aina tykännyt joulusta. Se alkaa mulla jo syyskuussa, koska silloin viimeistään alan suunnitella joulukortteja. Sitten pikkuhiljaa talvisempia verhoja, valoja, leipomista, lahjojen hankintaa. Tänään paketoin ensimmäiset lahjat. Luulen, että pidän joulusta siksi, että sitä vietimme lapsuudessani aina mummolassa pohjoisessa, eikä äitini alkoholismi pilannut niitä, kuten se pilasi kaikki muut juhlat, vaput, pääsiäiset, juhannukset ja uudet vuodet sekä kaikki viikonloput. Mulle riittäisi pelkkä joulu, inhoan muita juhlia.