Olen 55+, ja tajusin että elämäni loppuu kohta
Voin toki vielä rakennella illusorisia fantasioita, mutta järki-ihmisenä ymmärrän, että viimeiset virstanpylväät ovat edessä. Kymmenen vuoden sisään raihnais ja ehkä sairaudetkin lisääntyvät, ja sitten on edessä laskeutuminen kuolemaan.
Luopumista ja sen käsittelyä, sehän tämä enää on. Kuinka merkityksettömiä me kaikki lopulta olemmekin.
Kommentit (215)
Kyllähän elämänlaatu rankasti ihan perusteeveenäkin huononee. Mutta jos päättää, että pystyy ylläpitämään illuusiota elämän merkityksellisyydestä yhä vain, on kai se sitten niin. Minä en pysty, eikä tämä ole mitään nuoruuden ihannoinitia. Osaa vain nähdä läpi kaiken ihmisyyden teennäsiyyden, maneereiden, mielistelyn jne. Se etoo. Pieni lapsikin mielistelee ollakseen toiselle ”mukava”. Kuvottavaa.
Vierailija kirjoitti:
44-v mies, henkisesti kuollut jo 25 vuotiaasta lähtien, vielä porskutetaan päiväni murmelina tyylillä 40 vuotta eteenpäin. Päivät ovat toistaneet itseään jo 20 vuotta ja 40 edessä. Mitäs sanotte siihen? Hyvässä kunnosssa olen, kun urheilen, enkä käytä mitään päihteitä. Saatanpa elää vielä 50 vuottakin. Yhtään ystävää, kaveria tai naisystävää ei ole. Täysin yksin olen tässä elämässä.
Mitä tarkoitat sillä, että kuollut henkisesti? Millä tavalla henkin kuolleisuus ilmenee? Mielestäni yksinäisyys kuluu elämään. Ihminen voi olla yksinäinen, vaikka ympärillä olisi täysi elämä ja paljon sukulaisia ja ystäviä tai ollessansa yksinkin, et vältämättä ole kuitenkin yksinäinen.
Ai vanheneminen on vakio elintavoista riippumatta?
Muumi_56 kirjoitti:
Mielestäni kannattaa olla kiitollinen ja nauttia elämästä niin kauan kun sitä riittää. Meillä on lähellä ollut melko monta jotka on joutunut lähtemään ihan etuajassa henkirikoksen tai sairauden takia. Kaikki alle 50. Isä oli vaan 42 kun joutui väkivallan kohteeksi ja tuli ammutuksi. Äiti sairastui syöpään ja kuoli 68 v. Yritän elää itse hyvää ja aika tervettä elämää. Liikun, hoidan itseäni ja huolehdin läheisistäni. Minulla on rakas aviomies ja olemme saman ikäisiä. Joka päivä rukoilen illalla ja kiitän päivästä. Olen jäänyt ilman työtä 50 vuotiaana ja oikeastaan nyt odottelen vaan eläkeikää, koska on lähes mahdotonta saada työtä kun on 56 vuotias. Aina välillä se aurinko paistaa minullekin ja ihanat lapsenlapset saan tavata taas parin viikon päästä. Elämä jatkuu heissä sitten kun minustakin aika jättää. Toivon saavani vielä hyviä vuosia mieheni kanssa. Mummo eli kuitenkin 89 vuotiaaksi, joten ei mielestäni kannata 50 + alkaa vielä lähtöä miettimään. Eläkää kun se on mahdollista.
Tässä kirjoituksessa on jotain luonnollista ja kaunista. Uskon että hyvää elämää voi elää iän myötä tulevista krempoista huolimatta. Elämä jatkuu nuoremmissa polvissa. Sanotaan että ikäkriisi iskee sitä kovemmin mitä huonommin on kyennnyt vastaamaan kunkin ikäkauden kasvuhaasteisiin eli mitä enemmän on elämätöntä elämää takana. Tunnistan tämän eikä todellakaan ole helppo löytää merkityksellisyyttä, tyytyväisyyttä ja tasapainoa mutta mahdollista se varmasti on. Itse vasta etsin tietä, jotain olen jo löytänytkin.
Vierailija kirjoitti:
Ai vanheneminen on vakio elintavoista riippumatta?
Joo kyllä! Numerot on ikää. Jokainen vanhenee, ihan vakiosti. Erilailla tosin. Syövän saa joka kolmas. Elintavat eivät enää numeroiden suuretessa hirveästi suojaa sairauksilta. Kivunlievitys on Suomessa surkeaa, ja eutanasi laiton.
Suurin virhe on elää sellaista elämää, että odotat vain jotain tulevaa. Oli se sitten positiivista tai negatiivista. Monen ihmisen tulisi ymmärtää elää tässä hetkessä ja yrittää iloita myös niistä pienistä mukavista asioista, joita tapahtuu.
Kymmenen vuoden päästä saatat murehtia, miksi nyt käytit aikaa murehtimiseen, vaikka viimeiset kymmenen vuotta olet mahdollisesti ollut täysin terve ja kaikkea jännää on kerennyt tapahtua.
Loppuisipa itselläkin pian, eiköhän tää oo jo nähty.
M37
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe on elää sellaista elämää, että odotat vain jotain tulevaa. Oli se sitten positiivista tai negatiivista. Monen ihmisen tulisi ymmärtää elää tässä hetkessä ja yrittää iloita myös niistä pienistä mukavista asioista, joita tapahtuu.
Kymmenen vuoden päästä saatat murehtia, miksi nyt käytit aikaa murehtimiseen, vaikka viimeiset kymmenen vuotta olet mahdollisesti ollut täysin terve ja kaikkea jännää on kerennyt tapahtua.
En pidä mistään tässä hetkessä. En tosin koskaan muistele menneitä, tai odota tuleviakaan.
Vanheneminen on kurjaa kirjoitti:
Mitä tulee mieleen yli 50-vuotiaista? Virtsankarkailu, diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, ylipaino, uniapnea, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, syövät, mielenterveysongelmat, päihteiden suurkulutus, naisilla seksuaalinen haluttomuus ja miehillä impotenssi. Tenat, virtsankarkailusuojat ja aikuisten vaipat myyvät hyvin. Ku#i tulee helposti housuun, kun aivastaa tai yskäisee.
Moni on pilannut terveytensä tupakalla ja alkoholilla. Naama on pöhöttynyt kaljan kittaamisesta ja tupakointi on pilannut ihon ja hampaat. Tupakoitsijalla on hevosen hampaat. Ne yli viisikymppiset, joilla vielä on töitä, ovat usein sairauslomilla ja "sairauslomilla" (itseaiheutettua saikkua, lorvimista ja omaa lomaa). Ne yli viisikymppiset, joilla ei ole töitä, eivät tule enää töitä saamaankaan. Vanha on vanha eikä vanha hokkuspokkustempuilla nuorru!
Hirveä kirjoitus. Taitaa olla mustaa huumoria joltain teiniltä.
Vierailija kirjoitti:
Vanheneminen on kurjaa kirjoitti:
Mitä tulee mieleen yli 50-vuotiaista? Virtsankarkailu, diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, ylipaino, uniapnea, tuki- ja liikuntaelinsairaudet, syövät, mielenterveysongelmat, päihteiden suurkulutus, naisilla seksuaalinen haluttomuus ja miehillä impotenssi. Tenat, virtsankarkailusuojat ja aikuisten vaipat myyvät hyvin. Ku#i tulee helposti housuun, kun aivastaa tai yskäisee.
Moni on pilannut terveytensä tupakalla ja alkoholilla. Naama on pöhöttynyt kaljan kittaamisesta ja tupakointi on pilannut ihon ja hampaat. Tupakoitsijalla on hevosen hampaat. Ne yli viisikymppiset, joilla vielä on töitä, ovat usein sairauslomilla ja "sairauslomilla" (itseaiheutettua saikkua, lorvimista ja omaa lomaa). Ne yli viisikymppiset, joilla ei ole töitä, eivät tule enää töitä saamaankaan. Vanha on vanha eikä vanha hokkuspokkustempuilla nuorru!
Hirveä kirjoitus. Taitaa olla mustaa huumoria joltain teiniltä.
Realismia, ja hyvä kirjoitus. Eturauhasvaivat ja estrogeenivoiteella tuherrus olivat unohtuneet. Libidovetoisten liskoaivojen suurin huoli.
N46
Vierailija kirjoitti:
Mulla samaa fiilistä, ja nyt - näistä keskustellessa ystävien kanssa - on noussut jonkinlainen säälinsekainen inho niitä kohtaa, jotka aloittavat sen ”täysiä loppuun saakka” ja ”ikä on vain numeroita”. Pahimpia ovat ne ”meidän suvussa kasikymppiset ihan täyttä elämää plaaplaaplaa”. Ei kestä. Hoitajana tiedän kyllä, ettei tuo ikäluokka narise, mutta 10-15 viimeistä vuotta ovat lähes säännönmukaisesti jonkintasoista kärsimystä. Aina.
Sulla varmaan on. Katso esim. Aira Samulinia, hän on 95 vuotta ja elää vieläkin täyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samaa fiilistä, ja nyt - näistä keskustellessa ystävien kanssa - on noussut jonkinlainen säälinsekainen inho niitä kohtaa, jotka aloittavat sen ”täysiä loppuun saakka” ja ”ikä on vain numeroita”. Pahimpia ovat ne ”meidän suvussa kasikymppiset ihan täyttä elämää plaaplaaplaa”. Ei kestä. Hoitajana tiedän kyllä, ettei tuo ikäluokka narise, mutta 10-15 viimeistä vuotta ovat lähes säännönmukaisesti jonkintasoista kärsimystä. Aina.
Sulla varmaan on. Katso esim. Aira Samulinia, hän on 95 vuotta ja elää vieläkin täyttä elämää.
Joo, one in a million. Idioottimainen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet idiootti. Suomessa naisten eliniän odote on jo nyt 88 vuotta eli hyvin moni elää ysikymppiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet idiootti. Suomessa naisten eliniän odote on jo nyt 88 vuotta eli hyvin moni elää ysikymppiseksi.
Kyllä, kituen terveysasemien vuodeosastoilla märissä vaipoissa, tai vielä pahempaa: kokonaan hoitamatta hienoissa yksityisissä palvelumuodoissa. Se se vasta on elämää!
Geeniperimällesi et mahda mitään. Jos sinulla on huono geeniperimä, kuolet todennäköisesti nuorena. Geenit periytyvät äidiltä ja isältä. Jos suvussa on paljon sairauksia ja lähisukulaisesi ovat kuolleet nuorena, todennäköisyys elää satavuotiaaksi tai yli on tilastollisesti melko olematon.
Jos on 55+-vuotias, niin kyllähän se elämä loppuu kohta. 50+-vuotiailla naisilla on vuosikausia kestävä vaihdevuosihelvetti. Jos selviät vaihdevuosista fyysisesti ja henkisesti hengissä ja täysjärkisenä, niin 60+-vuotiaana kuljet jo vaippa housuissa. Onko elämä elämisen arvoista, jos makaat 70+-vuotiaana 24/7 petissä toisten hoidettavana?
Vanheneminen on kurjaa kaikin tavoin. Keho rapistuu ja fyysinen kunto ja henkinen kapasiteetti laskee. Lähimuisti alkaa pätkiä. Tulee sairauksia, joista kaikki eivät johdu epäterveellisistä elämäntavoista. Koomista, että ketjupolttaja ja rapajuoppo voi elää 90-vuotiaaksi ja terveillä elämäntavoilla voi kuolla nuorena.
Kun täytin 50-vuotta ei tuntunut oikeastaan missään, en kokenut sitä mitenkään vanhentavana asiana.
Olin hyväkuntoinen, kävin ja menin sinne mikä kiinnosti, oli paljon kavereita ja olin rakastunut ja avoliitossa, oikeastaan se 50-55 oli todella mukavaa ja aktiivista aikaa.
Sittemmin erosin, ja elän yksin, mutta kun täytin 60-vuotta ei sekään vielä niin kauhealta tuntunut. Olin edelleen hyväkuntoinen ja en tuntenut itseäni vanhaksi. Ei se paljonkaan asioita rajoittanut.
Nyt täytän kohta 70-vuotta, nyt tietysti alkaa jotain kremppaa olla, on kankeampi ja joskus kolottaa.
Muisti ei ole niin hyvä, nimet unohtuu helposti, mutta mitään dementiaa tai lääkitystä ei ole.
Tietysti ajan rajallisuus nyt tulee mieleen ajoittain ja tajuaa, että on menossa kohti vanhuutta, mutta en kuitenkaan ole siitä kovin huolissani. Olen edelleen kiinnostunut asioista ja seuraan lehtiä ja luen paljon. Kavereita ei enää jaksa niin paljon tavata, nauttii omasta rauhasta. Mutta erakkokaan en ole.
55+ ei ole mikään vanhuuden portti, vaan omasta mielentilassa kiinni. Nauttikaa ja eläkää niinkuin hyvältä itsestä tuntuu. Tietysti muut huomioonottaen.
Tietysti terveydentila vaikuttaa, itsellä onneksi se on ikään nähden vielä hyvä.
T. Nainen 69 v.
Miksiköhän vanhat naiset kirjoittelevat Vauva-lehden palstoilla??? Käynti Specsaversilla auttaa! ET-lehti (Ennen Tuonelaa) on oikea saitti ikääntyville naisille.
Aloittaja oletko joku 20v. joka kuvittelee että elämä on ohi 55+?
Muorit on väärällä palstalla kirjoitti:
Miksiköhän vanhat naiset kirjoittelevat Vauva-lehden palstoilla??? Käynti Specsaversilla auttaa! ET-lehti (Ennen Tuonelaa) on oikea saitti ikääntyville naisille.
Voin sanoa, että ennenkuin huomaakaan olet itse tilanteessa ennen tuonelaa. Aika kuluu nopeammin kuin uskotkaan. ☺
Eikö ole mukavaa saada erilaista näkökulmaa asioihin, eri ikäisillä ja eri elämäntilanteessa olevilta?
Ole tyytyväinen, ehkä mummosi ja äitisikin seuraa tätä palstaa. ☺
Pysyvät nuorena ja nuorenmielisinä.