En ole tehnyt lapsille ruokaa aikoihin
Siis että olis kunnon ruokaa salaatteineen tms. Nuorin syönyt pinaattilettuja ja tehny munakasta. Lapsil ikää 14 ja 17.
Olen huono äiti.
Kommentit (27)
En minäkään millään yleensä jaksaisi. Teen 30h viikossa lastenhoitotyötä, työaika on lyhyt mutta työ on aika raskasta. Omien lasten kanssa omat väännöt, esikoinen erityislapsi. Olen eronnut ja paljon yksin lasten kanssa. Eniten minua väsyttää huoli. Jatkuva huoli oman lapsen asioista ja pärjäämisestä. Se on henkisesti raskasta ja vaikuttaa kaikkeen. Ja raha-asiat. Kun koko ajan kela päässä pyörii ja miettii mitä laskuja on ja kuinka paljon rahaa siihen ruokaan.
Kyllä minä sitä ruokaa silti teen. En mitään erikoisia. Ja joka viikko on myös einespäiviä; saarioisten laatikoita, kalapuikkoja tms tarjoilen kun on kiire ja väsyttää. Pääasiahan on että lapsi sen ruuan saa eikä näe nälkää. Joskus pitää tyytyä siihen että on riittävä äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ruuat vie paljon aikaa. Tässä nopeita:
- tuorepasta (esim ravioli, tortellini) keitetään 3 min, sinä aikana pilkotaan vuohenjuustoa ja pilkotaan minitomaatit. Kaada pastasta vesi pois, lisää pilkotut aineet joukkoon, sekoita. Revi joukkoon basilikaa ja kaada päälle oliiviöljyä, sekä lisää suolaa ja pippuria. Aikaa menee 5minPestokana ja nuudelit:
Paista kanasuikaleet, kaada päälle purkki kermaa, lisää muutama lusikallinen vihreää pestoa. Halutessasi lisää vielä vaikka puolikas kanaliemikuutio. Jätä hautumaan ja keitä pikanuudelit ilman mausteita ohjeen mukaan. Valuta vesi pois. Tarjoa. Aikaa menee 8 - 10 minUunimakkararuoka
Pilko lenkkimakkaraa, tomaatteja ja juustoa uunivuokaan, laita uuniin kunnes juusto sulanut ja makkara ruskistunut. Menee 5 min (ei ole laskettu uunin lämmitysaikaa)Bolognese: laita vesi kattilaan kiehumaan, ala paistaa jauhelihaa. Kun vesi kiehuu, lisää pasta. Kun jauheliha ruskeaa, lisää purkki tomaattimurskaa & lihafondia tai jauhelihamaustetta tai tomaattipastakastiketta
Ja anna muhia siihen asti kun pasta kypsää. Valuta pasta ja tarjoa. Menee yht. 10-15 min riippuen pastalaadusta ja kuinka nopeasti vesi alkaa kiehuaJa kaikkiin käy oheen perussalaatti eli revi salaatinlehtiä, huuhtele. Pese kurkku ja muutama tomaatti, pilko ne. Menee ehkä 2-5 min riippuen pilkomisnopeudesta
Muutaman porkkanan kuorii ja raastaa kans nopeasti, ja siihen kun yhdistää vaikka ananaskuutioita ni ihan ok salaatti
Porkkana raasteena on ihan ok salaatti myös ilman ananaskuutioita.
Vierailija kirjoitti:
- tuorepasta (esim ravioli, tortellini) keitetään 3 min, sinä aikana pilkotaan vuohenjuustoa ja pilkotaan minitomaatit. Kaada pastasta vesi pois, lisää pilkotut aineet joukkoon, sekoita. Revi joukkoon basilikaa ja kaada päälle oliiviöljyä, sekä lisää suolaa ja pippuria. Aikaa menee 5minPestokana ja nuudelit:
Paista kanasuikaleet, kaada päälle purkki kermaa, lisää muutama lusikallinen vihreää pestoa. Halutessasi lisää vielä vaikka puolikas kanaliemikuutio. Jätä hautumaan ja keitä pikanuudelit ilman mausteita ohjeen mukaan. Valuta vesi pois. Tarjoa. Aikaa menee 8 - 10 minUunimakkararuoka
Pilko lenkkimakkaraa, tomaatteja ja juustoa uunivuokaan, laita uuniin kunnes juusto sulanut ja makkara ruskistunut. Menee 5 min (ei ole laskettu uunin lämmitysaikaa)Bolognese: laita vesi kattilaan kiehumaan, ala paistaa jauhelihaa. Kun vesi kiehuu, lisää pasta. Kun jauheliha ruskeaa, lisää purkki tomaattimurskaa & lihafondia tai jauhelihamaustetta tai tomaattipastakastiketta
Ja anna muhia siihen asti kun pasta kypsää. Valuta pasta ja tarjoa. Menee yht. 10-15 min riippuen pastalaadusta ja kuinka nopeasti vesi alkaa kiehuaJa kaikkiin käy oheen perussalaatti eli revi salaatinlehtiä, huuhtele. Pese kurkku ja muutama tomaatti, pilko ne. Menee ehkä 2-5 min riippuen pilkomisnopeudesta
Muutaman porkkanan kuorii ja raastaa kans nopeasti, ja siihen kun yhdistää vaikka ananaskuutioita ni ihan ok salaatti
Kiitti vinkeistä, täällä yksi väsynyt äiti tekee näitä ruokia seuraavaksi :) Ja sille joka ihmettelee, että miten voi väsyttää niin ettei jaksa ruokaa laittaa. Kyllä voi ja ruuanlaitto ei ole kaikista mukavaa, minusta se on suorastaan vastenmielistä. On myös kallista tehdä joka päivä eri ruokaa, mielellään teen sellaista mitä voi syödä seuraavanakin päivänä.
Oletko uupunut/masentunut? Se vie kyllä voimat ja energiaa riittää tuskin mihinkään. Onko sinulla mitään turvaverkostoa ympärilläsi? Saisit apua silloin, kun kipeimmin tarvitsisit.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä nykyäitejä niin väsyttää ? Onko siis liikaa että hoitaisitte velvollisuuksia myös kotona. Olen ollut nuoresta saakka työssä ja lähes joka päivä olen laittanut ruokaa perheelle. Kyllä jonkinlainen ruoka kuuluu saada päivittäin. Silloin 1970-luvulla kun olin lapsi meillä isä laittoi ruuan, viikonloppuisin oli kaksi lämmintä ruokaa päivässä.
Silloin 70-luvulla kun minä olin lapsi, vain äiti teki ruokaa ja vain viikonloppuisin ja silloinkin vain yhden aterian päivässä. Lapset söivät päiväkodissa ja koulussa arkisin. Sekä isä että äiti kävivät töissä. Aamupala oli kaakaota ja pullaa, ja koulun jälkeen vedettiin sama annos. Illalla sai syödä pari hedelmää ja viiliä. Joskus tehtiin itse pop cornia.
Kun äiti lähti jatko-opiskelemaan ja oli vuoden pois, jouduin syömään sen yhden vuoden ajan joka ikinen lauantai ja sunnuntai isän tekemää makkarakastiketta ja keitettyjä perunoita. Kun äiti pääsi paremmille tienesteille, meillä saattoi olla kanankoipia arki-iltanakin joskus.
Perunat on ihan ok vieläkin, mutta 35 vuoteen en ole makkaraa suuhuni laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkea helpottavat suunnattomasti ne vihannesosastolla myytävät valmiiksi pilkotut salaatit, ei tarvi kuin hän kurkkua ja vaikka kirsikkatomaatit kaveriksi. Tai valmiit wok-vihannekset. Teinit osannee itsekin tehdä loput.
Se salaatin pilkkominenhan onkin niin sãatanan vaivalloista että pitää ostaa valmiiksi pilkottua mikä helpottaa arkea SUUNNATTOMASTI. Huutista. 😂
Kyllä mulla ainakin ottaa aikaa huuhtoa salaatit, lingota ja repiä (yleensä pari nippua menee). Tuollaiset helpot ja halvat ratkaisut ovat parempi kuin ei salaattia tai kasviksia ollenkaan :) Tuorekset myös, jotka saa heittää pannulle ihan hups vaan ja mausteita perään. Tietty jos vaan ottaa salaatin jääkaapista ja leikkaa veitsellä pesemättä tai linkoamatta...
Ostetaan myös paljon peruna-keittojuureksia. Niistä saa hurjan nopean ja helpon keiton! On se sekin oikea ruoka, ei tarvitse pelkkää mikropizzaa lämmitellä.
Juu ja normaalisti kyllä tehdään niin maksalaatikot kuin hernekeittokin itse, mutta paremman puutteessa käytetään helpotuksia.
- tuorepasta (esim ravioli, tortellini) keitetään 3 min, sinä aikana pilkotaan vuohenjuustoa ja pilkotaan minitomaatit. Kaada pastasta vesi pois, lisää pilkotut aineet joukkoon, sekoita. Revi joukkoon basilikaa ja kaada päälle oliiviöljyä, sekä lisää suolaa ja pippuria. Aikaa menee 5min
Pestokana ja nuudelit:
Paista kanasuikaleet, kaada päälle purkki kermaa, lisää muutama lusikallinen vihreää pestoa. Halutessasi lisää vielä vaikka puolikas kanaliemikuutio. Jätä hautumaan ja keitä pikanuudelit ilman mausteita ohjeen mukaan. Valuta vesi pois. Tarjoa. Aikaa menee 8 - 10 min
Uunimakkararuoka
Pilko lenkkimakkaraa, tomaatteja ja juustoa uunivuokaan, laita uuniin kunnes juusto sulanut ja makkara ruskistunut. Menee 5 min (ei ole laskettu uunin lämmitysaikaa)
Bolognese: laita vesi kattilaan kiehumaan, ala paistaa jauhelihaa. Kun vesi kiehuu, lisää pasta. Kun jauheliha ruskeaa, lisää purkki tomaattimurskaa & lihafondia tai jauhelihamaustetta tai tomaattipastakastiketta
Ja anna muhia siihen asti kun pasta kypsää. Valuta pasta ja tarjoa. Menee yht. 10-15 min riippuen pastalaadusta ja kuinka nopeasti vesi alkaa kiehua
Ja kaikkiin käy oheen perussalaatti eli revi salaatinlehtiä, huuhtele. Pese kurkku ja muutama tomaatti, pilko ne. Menee ehkä 2-5 min riippuen pilkomisnopeudesta