Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua..olisko syytä ottaa lääkäriin yhteys uudelleen?

Vierailija
14.11.2019 |

Kävin muutama päivä sitten mahalaukun tähystyksessä, selvisi että mahalaukussa jotain "möykkyjä" mutta lääkäri totesi, ettei tarvi huolestua koska olen niin nuori.

Mutta nyt kun omakannasta tekstit luin uudelleen alko mietityttää, että mitä jos onki jotain syöpää tmv.

Kannattaako ottaa yhteys lääkäriin, tulenko kuitenkaan tutkimuksia saamaan.😮

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jotain vikaa lääkäri ottaa sinuun itse yhteyttä.

Vierailija
2/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa. On vaan luottamus heitä kohtaan melkosen lujilla.

Ihmetyttää miksi ei haluta niitä kontrolloida edes että kasvaako tmv.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin hakemaan toisen diagnoosin.

Vierailija
4/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei nimitä gastroskopialöydöksiä "möykyiksi".

Tai jos nimittää niin potilaalla on oikeus saada asiallinen selitys.

Ota vaan yhteys lääkäriin ja kysy mitä sun mahassa on.

Vierailija
5/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No justhan sut tutkittiin.

Eikö ongelma ole nyt se, että sulle ei ole selväkielisesti kerrottu, mitä löytyi?

Vierailija
6/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ongelma ole nyt se, että sulle ei ole selväkielisesti kerrottu, mitä löytyi?

Ongelma on se, että löydöksistä ei otettu koepalaa eikä ole aikomusta seurata kasvaako tmv. Ja syy se, ettei tarvi olla huolissaan koska olet vielä nuori.

Se ei mikään taikasana sairauksien kanssa valitettavasti ole.

Ap

Vierailija
7/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet luulosairas.

Luuletko olevasi viisaampi ja osaavampi kuin alan erikoislääkäri, joka tekee samoja asioita joka päivä vuodesta toiseen?

Varmasti noiden ns. möykkyjen poistaminen on vaarallisempaa, kuin että antaa niiden olla siellä. Etenkin jos ne eivät aiheuta oireita ja kipuja.

Ei kaikki löydöksiä läheskään poisteta ihmisiltä, lääkärit näkevät tutkiessaan, etteivät ne ole mitään vakavia.

Vierailija
8/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato siitä dignoosit välilehdeltä se virallinen diagnoosi.

Vierailija
9/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ajatteletko tosissasi, että lääkäri jättäisi tekemättä mitään, jos löydökset olisivat olleet vaarallisia?

Kukaan lääkäri ei toimi niin.

Olet hermoheikko. Siihen tarvitset hoitoa.

Vierailija
10/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että löydöksistä ei otettu koepalaa eikä ole aikomusta seurata kasvaako tmv. Ja syy se, ettei tarvi olla huolissaan koska olet vielä nuori.

Se ei mikään taikasana sairauksien kanssa valitettavasti ole.

Ap

Ikävä juttu.

Jos mahassa tai rt.ssa on jotain epämääräistä, siitä otetaan yleensä aina koepala.

Nuori ikä ei ole mikään selitys olla tutkimatta, olet oikeassa.

Oliko lääkäri kokenut vai erikoistuva vasta?

Olen yhä sitä mieltä, että jos sulla on kysyttävää, soita, ja vaadi saada puhua lääkärin kanssa.

Tutkimuksia ei tehdä tyhjänpäiten.

Ja potilaalla on oikeus saada selkokielinen selitys löydöksistä.

Mikä on sun ikä?

Vierailija
11/24 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut olla kovinkaan paljon tekemisissa julkisen terveydenhuollon kanssa.

Itse käyn yliopistosairaalassa kontrollissa kerran vuodessa vaikean etenevän sairauden ja sen lääkityksen takia. Aika kontrolliin tulee automaattisesti, sitä ei pysty varaamaan itse.

Välillä vaan tulee kontrolleihin 2-3 vuoden taukoja, kun "aikoja vaan ei ole saatavilla", tai unohtuu, tai aika onkin annettu jollekin joka on kovasti vaatinut päästä hoitoon.

Yhden kerran pääsin kontrolliin 3 vuoden tauon jälkeen kun kävin hakemassa lähetteen yksityiseltä. Silloin minua toruttiin sairaalassa ja on sen jälkeen muistuteltu, että ajat tulevat automaattisesti, niitä varten ei tarvitse hakea lähetettä 🥳

Ei näissä taida ihan hoitotakuu eikä käypä hoito suositus toimia.

Anopille kävi niin, että sairaala ei muistanut kutsua syöpäkontrolliin. Se kontrolli tuli lähes vuoden myöhässä. Anoppi ei ollut edes tiennyt että pitäisi olla joku kontrolli, hänelle ei oltu edes kerrottu. Asia huomattiin kun hän meni käymään päivystyksessä niveltulehduksen takia kun ei pystynyt kävelemään.

Siinä kävi sitten niin, että anoppi kuoli siihen syöpään puoli vuotta myöhemmin.

Lapsen sairaiden kanssa taas kävi niin, että julkisella naurettiin kun uskalsin epäillä että lapsen oireet saattavat johtua eräästä vakavasta sairaudesta. Googlelääkärin avulla selvitin asian itse kun lääkärit eivät 4 vuoden kuluessa olleet löytäneet syytä oireille ja oireet vaan pahenivat. Jouduttiin tämän takia lastensuojelun kanssa tekemisiin, sillä joku lääkäreistä oli jossain vaiheessa epäillyt minua oireiden aiheuttajaksi. Kysyin sitten sairaalassa varovasti, että voisiko lapsella olla joku xxxx-tyyppinen sairaus. Lääkäri nauroi minulle päin kasvoja ja vittuili oikein huolella vielä päälle.

Seuraavalla viikolla mentiin yksityiselle lääkärille ja hän epäili samaa sairautta jota olin sairaalassa ehdottanut. Päädyttiin sitten sen yksityisen ansiosta harvinaisen sairauksien polille ja siellä tämä sairaus diagnosoitiin oireiden ja geenitestin perusteella.

Lapsen sairaus vaatii säännöllistä seurantaa 6-12 kk välein, jotta hänelle ei kehittyisi henkeä uhkaavia oireita. Ilman diagnoosia osa potilaista kuolee jo lapsena ja useimmat alle nelikymppisenä.

Mutta joo. Kyllä ne varmasti soittaa jos on tarvetta. Ihan varmasti soittaa. Itse kuitenkin ottaisin yhteyttä lääkäriin ja pyytäisin myös toisen lääkärin mielipiteen, jos oireet tai löydökset huolettavat.

Vierailija
12/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 27.

Ja ihmettelen voiko lääkäri suoraa sanoa 100% varmuudella, että ei ole solumuutoksia, joko hyvänlaatusia tai pahalaatusia. Vaikka ei olisi kumpaakaan niistä ja varsinkin jos olisi solumuutoksia pitäähän niitä seurata jatkossa kehittyykö.

En ole niiden poistoa vaatimassa vaan koepalan ottoa, se samassa yhteydessä pieni homma yleensä.

Eniten särähti korvaan se, ettei nuoren iän vuoksi niistä tarvittis huolestua. Outo sanavalinta.

Kaksi vuotta sitten ei näitä muutoksia siellä ollut ainakaan kirjausten perusteella.

Ap

Vierailija
13/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, että lääkärit vähättelee potilaan oireita ja löydöksiä iän perusteella. Olen törmännyt samaan. Luulisi, että edes he tietävät, että nuorikin voi sairastua.

Vierailija
14/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös törmännyt itse ja kuullut monen töeärmäävän kommentiin, ei sulla mitään vakavaa ole ku olet noin nuori. Noh 90% ollut vakavaa.

Kysy lääkäriltä mitä tarkoitti sanoillaan.

Vierailija
15/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

törmäävän

Vierailija
16/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin keuhkokuvissa, lääkäri sanoi ettei ole mitään, kaikki kunnossa. Meni alle viikko ja Sain puhelun erikoissairaanhoidosta, pitää mennä tietokonekuvauksiin ja ultraääneen.

Luotto mennyt julkiseen terveyden huoltoon.. toivottavasti tutkimuksissa ei nyt paljastu mitään kuolettavaa :(

Vierailija
17/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se lääkäri on kirjannut jonkun diagnoosin? Onko sielä kirjauksissa joku merkintä jossa kirjain ja numeroita, sekin voi olla se diagnoosi? Siitä, ehkä näkisit mitä se lääkäri on ajatellut möykkyjen olevan.

Vierailija
18/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se lääkäri on kirjannut jonkun diagnoosin? Onko sielä kirjauksissa joku merkintä jossa kirjain ja numeroita, sekin voi olla se diagnoosi? Siitä, ehkä näkisit mitä se lääkäri on ajatellut möykkyjen olevan.

Oli diagnoosi, mutta ei millään tavalla selitä mitä "möykyt" voisi olla.

Ap

Vierailija
19/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin keuhkokuvissa, lääkäri sanoi ettei ole mitään, kaikki kunnossa. Meni alle viikko ja Sain puhelun erikoissairaanhoidosta, pitää mennä tietokonekuvauksiin ja ultraääneen.

Luotto mennyt julkiseen terveyden huoltoon.. toivottavasti tutkimuksissa ei nyt paljastu mitään kuolettavaa :(

Voimia sinulle. Toivotaan ettei ole vakavaa. Onneksi pääsit erikoissairaahoidon piiriin.

Ap

Vierailija
20/24 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 27.

Ja ihmettelen voiko lääkäri suoraa sanoa 100% varmuudella, että ei ole solumuutoksia, joko hyvänlaatusia tai pahalaatusia. Vaikka ei olisi kumpaakaan niistä ja varsinkin jos olisi solumuutoksia pitäähän niitä seurata jatkossa kehittyykö.

En ole niiden poistoa vaatimassa vaan koepalan ottoa, se samassa yhteydessä pieni homma yleensä.

Eniten särähti korvaan se, ettei nuoren iän vuoksi niistä tarvittis huolestua. Outo sanavalinta.

Kaksi vuotta sitten ei näitä muutoksia siellä ollut ainakaan kirjausten perusteella.

Ap

Minkä takia ravaat tähystyksessä joka toinen vuosi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme