Millainen vuosi 1993 oli elää?
Ei kiitos "oli lama ja yks Lego ja sekin patterin takana" -vastauksia.
Kommentit (50)
Lama, mutta, ansiosidonnaisella päivärahalla pärjäsi hyvin 500 päivää. Jäi käteen enemmän kuin työssä käydessä kun siitä suuren osan haukkasi päivähoitomaksut. Ilo hoitaa lapsia kotona, reissuukin päästiin.
Olin pienten lasten äiti ja jäin freelanceriksi, koska nuorempi lapsista sairasteli niin paljon päiväkodissa kun yritin tehdä ns. tavallisia töitä. Asuttiin eteläisessä Helsingissä vuokralla, ja mulla oli työhuone kotona.
Oli jotenkin kiinnostavaa. Silloin 1990-luku varsinaisesti alkoi kun parin etsikkovuoden jälkeen 1980-luvusta pääsi eroon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanelet ilmiselvän vastauksen pois. Oli lama syvimmillään.
Siksi kun en viitsi kuunnella sitä ruikutusta 30:n vuoden takaisesta lamasta. Joillakin ihan sairas fiksaatio kyseiseen asiaan. Ap
Minulle se oli ehkä elämäni paras vuosi. Vastoinkäymisiä kyllä oli sinäkin vuonna, mutta oli myös paljon hyvää.
Ankeaa aikaa. Ainut positiivinen asia oli kylmän sodan jälkeinen optimismi ja hyvä henki maailmanpolitiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ankeaa aikaa. Ainut positiivinen asia oli kylmän sodan jälkeinen optimismi ja hyvä henki maailmanpolitiikassa.
Kyllä. venäjä ihan pohjamudissa ja sinne se olisi pitänyt jättääkin ilman mitään lipposen nordstriimejä.
Karseeta, valmistuin työttömäksi ja siitä sitten pätkäduunia pätkän perään karseissa työpaikoissa. Koko ysäri oli kuin joku vuosikymmenen kestävä marraskuu.
Tuosta vuosiluvusta muistin samantien, noh, laman :) mutta yleinen ilmapiiri oli lohduton ja eläminen meni päivästä päivään omalla painollaan. Näin ensitöikseen en muista oikein mitään hyvää lähipiiristä ja laajemminkaan. Voisinpa kirjoittaa jotakin positiivista mutta ei vain tule mieleen.
Minulla oli vaikeuksia työllistyä omalle alalleni, mutta sain olla kotiäitinä, sillä mieheni onnistui säilyttämään työpaikkansa. Hänen kollegoistaan 50 % sai potkut.
Vuosi oli hyvin ikävää aikaa. Jouduin toistuvasti pyyhkimään ulostetta peniksestäni, kun olin miesten kanssa "junassa". Nyt olen onnellisesti naimisissa naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sanelet ilmiselvän vastauksen pois. Oli lama syvimmillään.
Mikä ihmeen lama? Nousukausi aluillaan, taidat olla pessimisti.
Surkeaa aikaa. Työpaikka meni, omakotitalo lähti alta. Siitä se lähti paranemaan aika. Tuli vuosi -95 ja Den glider in. Suomalaisten itsetunto nousi Tukholman Globenissa.
Jouduin veneen alle asumaan kun lähti työ, talo ja akkakin.
Ryyppäsin veneen alla Viru Valgeaa pakkasella lämmikkeeksi. Viinan ostin trokarilta joka kantoi sitä Tallinnasta...
Yo-kirjoitukset, lakkiaiset, 5kk chillailua ja dokailua, marraskuussa inttiin. Nopeesti meni ja hauskaa oli. Pildeäkin sai siihen aikaan joka diskosta keskisuuressa kaupungissa.