Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi te ette sijoita? Suomalaisten pankkitileillä lojuu 90 miljardia

Vierailija
12.11.2019 |

Eli rahaa siis on. Harvat työssäkäyvät elävät kädestä suuhun. Jos elävätkin, niin elämänhallinnassa on ongelmia.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksirahastoihin sijoittaminen on ollut minulle, laiskalle/passiiviselle sijoittajalle, toimiva vaihtoehto. Tuotto on ollut oikein hyvä tilille maksettavaan korkoon nähden. Kuukausittainen summa voi olla pienikin, ei sijoittamiseen tarvitaan jättisummia heti alkuun, aloittaa sillä summalla, jonka kuukausittain pystyy sivuun laittamaan.

Vierailija
22/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut aina kun ollut rahaa vähän kuukausittain. Nostamaan olen joutunut työttömyyskausien aikana, jolloin taloudessa on mennyt huonosti ja tappiota on tullut. Nykyään rahat ovat tilillä säästössä, eipähän tule tappiota.

Väärin. tilillä tulee 100% varmuudella tappiota. Se tappio on vain pienempi. Vaikka inflaatio onkin matala niin silti se on olemassa, ja se on se sinun tappiosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme tässä ajassa on vikana kun joka puolella hoetaan "sijoita sijoita!" eli anna rahasi jollekin toiselle ja toivo että saat jotain takaisinkin vuosien päästä. Ahneet haluaa päästä käsiksi toisten rahoihin. Ei vois epävarmempaa tapaa olla tienata rahaa. Kyllä minä rahalleni tuottoa haen mutta ihan eri tavalla ja paremmalla tuotolla. Jos saan 100€ tuplattua parissa kuukaudessa muulla tavalla, miksi sijoittaisin rahastoihin ja osakkeisiin ja odottaisin vuoden-kaksi-jopa viisi vuotta että saan korkoa 50€??? Minä haluan nopeaa voittoa, elämä on lyhyt. Vuodessa saan sillä yhdellä "sijoitetulla" satasella kokoon tuhat euroa tai jopa enemmän. Mistään rahastosta ei vastaavaa saa koskaan ikinä.  En halua odottaa eläkeikään että hyvällä tuurilla saan jonkun lisäroposen elämiseen.

Vierailija
24/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut vuodesta 2011 asti ja paskat saanut joka kerta palkaksi. Olen kuitenkin omilleni päässyt lopulta jotenkuten, viimeksi kun vouti jeesasi ja antoi tappiot veronpalautuksena takaisin. Kyllä tämmönen lannistaa. Nyt on vain muutama satanen, ei onneksi enempää, kiinni parissa osakkeessa, jouden arvo on -60% ostoarvosta. Ollut jo 5 vuotta.

Vierailija
25/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ap:lle tiedoksi, että yleensä pätkätyöläiset ja pienipalkkaiset elävät kädestä suuhun. Aika usein sieltä kädestä ei edes riitä mitään sinne suuhun. Elätpä sinä varsin kaukana todellisuudesta! Mutta onneksesi  et ole edes tietoinen tällaisesta elämästä. Voit huoletta sijoitella rauhassa, ja jaella neuvoja jossain mammapalstalla :) -9

Mikä on pienipalkkainen? Tienaan alle 2000 €/kkk netto. Silti sijoitusvarallisuuteni on vuodessa kasvanut 5000 eurolla. Tämä 5000 euroa tuottaa minulle ensi vuonna noin 250 € nettona lisää rahaa.

Varsinkin näin pienipalkkaisena tuon jo huomaa.

No saman kokoiselle palkalle voi olla valtava määrä erilaisia ansaitsijoita ja elämäntilanteita. Saattaa esim. olla yksinhuoltajaäiti, joka elättää paria suursyömäri/peräkammaripoikaansa, jotka eivät saa työttömyyskorvauksiakaan vielä, tai se menee vaatteisiin ja ruokiin, sekä teknisiin vempaimiin. Sitten taas jollekin toiselle tuo sama raha jää käteen ilman isompia menoja. Yhteiskuntarakenne on monimuotoinen.

Ja eiköhän tässä ole jo tullut riittävästi kommentteja ap:n kysymykseen; miksi ette sijoita?

Vierailija
26/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielummin lyhennän opintolainaa, jos sattuu olemaan ylimäärästä. Lisäksi olen aika varma, että toimeentulotukiasiakkaana sijoittaminen ei kannata mitenkään

Miksi et pyri pois toimeentulotuesta. JOspa ottaisit vastuun omasta elämästäsi ja pyrkisit edes itsesi elättämään.

Vierailija
27/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut aina kun ollut rahaa vähän kuukausittain. Nostamaan olen joutunut työttömyyskausien aikana, jolloin taloudessa on mennyt huonosti ja tappiota on tullut. Nykyään rahat ovat tilillä säästössä, eipähän tule tappiota.

Väärin. tilillä tulee 100% varmuudella tappiota. Se tappio on vain pienempi. Vaikka inflaatio onkin matala niin silti se on olemassa, ja se on se sinun tappiosi.

Sinun kaltaisellesi talousnerolle on näköjään inflaatio tuttu vain isojen poikien kertomuksista ja toistelet sitä papukaijan lailla ymmärtämättä ollenkaan mitä sillä tarkoitetaan.

Ihan samalla tavalla inflaatio syö sinun "tuottoja" sijoituksista, paitsi että nämä tuotot ovat useimmille pelkkää mikkihiiri-rahaa, "korkoa korolle", nääs, eli tuotot sijoitetaan samantien uudestaan, jos niitä nyt ylipäätään on muualla kuin jonkun helppoheikin tuottoprosenttilukemassa.

Persaukiset kehuvat hulppeilla tuotoilla, vaikka kassavirta on negatiivinen, eli rahaa menee  koko ajan, vaan ei tule senttiäkään.

"Syyskuussa kuluttajahintoja nosti vuoden takaiseen verrattuna eniten sähkön, savukkeiden, vuokrien ja matkaviestintäpalveluiden kallistuminen." Jos sähkön hinta on vakio, eikä polta, ei asu vuokralla ja firma . maksaa kännykän, niin inflaatio on nolla.

Vierailija
28/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielummin lyhennän opintolainaa, jos sattuu olemaan ylimäärästä. Lisäksi olen aika varma, että toimeentulotukiasiakkaana sijoittaminen ei kannata mitenkään

Miksi et pyri pois toimeentulotuesta. JOspa ottaisit vastuun omasta elämästäsi ja pyrkisit edes itsesi elättämään.

Painu sinä viddduun! kas kun et suosittele samalla MENEMÄÄN töihin. Mistä sinäkin tiedät kenenkään elämäntilanteen, sairaudet tms? Ja mistä tiedät, etteikö jo olisi pyrkimässä pois tuilta? "Lyhennän opintolainaa" kertoo ainakin minulle, että on jo pyrkinyt elämässään eteenpäin!!! Aloituksessa kysyttiin ihan jotain muuta, eli miksi et sijoita, joten pysy asiassa, äläkä ala tonkia kenenkään henk.koht  elämää! Mistä teitä ylemmyydentuntoisia jeesuksia oikein sikiää?

ohis

Vierailija
29/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut vuodesta 2011 asti ja paskat saanut joka kerta palkaksi. Olen kuitenkin omilleni päässyt lopulta jotenkuten, viimeksi kun vouti jeesasi ja antoi tappiot veronpalautuksena takaisin. Kyllä tämmönen lannistaa. Nyt on vain muutama satanen, ei onneksi enempää, kiinni parissa osakkeessa, jouden arvo on -60% ostoarvosta. Ollut jo 5 vuotta.

Minä olen taas saanut netto-osinkojakin viimeisen 4 vuoden aikana viisinumeroisen summan tililleni.

Vierailija
30/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut aikaiseksi, eikä sitä rahaakaan nyt niin paljon ole. Jos on jotain ollut, niin sen on saanut kyllä menemäänkin, Vararahasto (n. puolen vuoden tulot ) kyllä on ....välillä toki hieman vähemmän.....nollaahan se tuottaa tietysti. Ei ole lapsia joten ei tarvetta vaurastuttaa ketään perinnöllä - ja varsinkaan valtiota. Viimeksi kun johonkin rahastoon hieman laitoin, niin pieleenhän se meni. Sijoittaminen sopii niille , jotka eivät sitä rahaa tarvitse...eli aika pienelle porukalle loppupeleissä

Vierailija
31/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen taas saanut netto-osinkojakin viimeisen 4 vuoden aikana viisinumeroisen summan tililleni.

So? Olen itsekin ansainnut 4 vuoden aikana 20 000 - 25 000 säästämällä. Tämän olen saanut aikaan järkeistämällä elämäntyyliäni. Mutta tässä olikin kyse sijoituksista.

Vierailija
32/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä loju minun pankkitilillä...

Vierailija
33/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä taitaa osakemarkkinat olla aika tukossa eli suuria tuottoja ei sieltäkään saa ilman suurta riskinottoa. Pelkkä indeksi ei tuota varmaan paljon mitään.

Vierailija
34/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskitöntä sijoittamista ei ole, pörssikurssien romahdusta ennakoitu jo vuosia, jotta kyllä se sieltä on tulossa, sen verran oppinut, että jos kohdetta markkinoidaan suurelle yleisölle erityisen houkuttelevana, riskin totutuminen lähitulevaisuudessa on hilkulla. 

Vierailija
35/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi sijoitusintoilija uskoo että ne onnistuvat aina täydellisesti...

Vierailija
36/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän minulle, työttömälle soitellaan investointipankeista?

Siksikö, että minulla olisi varaa sijoittaa, vai siksi, että ne joilla olisi varaa ovat haluttomia sijoittamaan?

Ja jatko kysymyksenä: Miksi rikkaat ovat haluttomia sijoittamaan?

Vierailija
37/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sijoitankin mutta osan varoista pidän pankkitilillä jotta pystyn ostamaan lisää osakkeita ja kiinteistöjä sitten kun kupla taas puhkeaa. Lisäksi mulla on erikseen hätävararahasto säästötilillä yllättäviä kuluja varten.

Vierailija
38/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän minulle, työttömälle soitellaan investointipankeista?

Siksikö, että minulla olisi varaa sijoittaa, vai siksi, että ne joilla olisi varaa ovat haluttomia sijoittamaan?

Ja jatko kysymyksenä: Miksi rikkaat ovat haluttomia sijoittamaan?

Investointipankit elää hallinnointipalkkioilla, joten ne saattaa soitella kelle tahansa. Niiden itsensä ei tarvitse ottaa välttämättä mitään riskejä.

Vierailija
39/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne rahat missään tilillä loju.  Pankissa ei ole valtavia holveja joissa säilytetään seteleitä... 

Rahat ovat kierrossa ja joku muu on päättänyt niiden sijoittamisesta ja saa sijoitushyödyn (ja riskin) itselleen.  Itse asiassa kun pankkijärjestelmä saa euron tilille, niin pankkijärjestelmä voi lainata sen moneen kertaan (ns. luottoekspansio). 

Vierailija
40/47 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosien ajan se on turvallinen vaihtoehto, vaikka ei ole tuottoa, niin ei tule tappiotakaan, niin kuin asunto- ja pörssisijoituksissa.

Ja yhteiskunnallinen vakaus on ollut sen verran hyvä, ettei ole odotettavissa pankkien konkurssi aaltoa.

Ja nuo rahat makaavat niillä, joilla sitä muutenkin on ja tuskin ne menisivät kulutukseen ja näin parantaisi työllisyyttä tai yhteiskuntaa, kun rahat ovat tavallaan väärällä omistajalla.