Miksi te ette sijoita? Suomalaisten pankkitileillä lojuu 90 miljardia
Eli rahaa siis on. Harvat työssäkäyvät elävät kädestä suuhun. Jos elävätkin, niin elämänhallinnassa on ongelmia.
Kommentit (47)
Ei kiinnosta antaa rahojani jonkun sikariportaan kultapossukerhon huvirahastoon tai liike-elämän yleiseen perseilyyn. Pitäisi olla 100% takeet siitä että rahani käytetään firmassa järkevästi.
Moni kurssi on tällä hetkellä turhan korkealla, että kannattaisi ostaa.
Itse opiskelen asiaa vielä, pari rahasto-osuutta on ostettu.
Kun korot ovat nyt mitä ovat (tai eivät ole), olemme mekin jopa sijoittaneet jotain. Siitä huolimatta, että mielestäni tuo rahanpyörityspelleily on todella epäeettistä ja johtaa tulevaisuudessa romahtamiseen. Nykyään kaikki suorittava työ on vain pienen pieni osanen oikean teollisuuden, eli rahanpyörittämisen, koneistossa. Ei tämä voi näin jatkua loputtomiin. Raharunkkailu johtaa vain siihen, että köyhät köyhtyvät ja sikarikkaat rikastuvat entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta antaa rahojani jonkun sikariportaan kultapossukerhon huvirahastoon tai liike-elämän yleiseen perseilyyn. Pitäisi olla 100% takeet siitä että rahani käytetään firmassa järkevästi.
Jep. Esimerkkinä vaikka satoja miljoonia maksavat umpisurkeat toimimattomat IT-järjestelmät, jotka hankitaan hinnasta ja asianomaisten vastalauseista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Et kai oikeasti luule että jos ostat vaikka pörssissä jonkun firman osakkeita niin ne rahat siirtyisivät firmalle?
Vaatii syvällistä perehtymistä, seuraamista, asiantuntemusta, aikaa selvitellä kohteita ja vertailla. Läksyt on tehtävä kunnolla ja aina ei sekään riitä. Siinä päällimmäiset omat syyni ja onhan noita Oppirahojakin joskus tullut makseltua (Nordean rahastosalkku yms.) ja se tehnyt varovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin paljoa ylimääräistä ja toisaalta vaatii hieman enemmän perehtyneisyyttä, että saa 10% tuoton.
Niin? miksi asetat 10% tuottovaatimukset? Koska et saa 10% tyydyt 0%... Olisiko järkevää asettaa tuottovaatimus vaikka 4%?
Eipä ole tietoa, taitoa tai järkeä, eikä sellaisia summia, että noista nyt niin sijoitettaviksi olisi. Kymppitonni tilillä "pahoja aikoja varten".
Aina sanotaan, että voi aloittaa vaikka viidellä kympillä, mutta samassa kuitenkin todetaan, että pitää varautua todella pitkiinkin aikoihin, kunnes voi EHKÄ nostaa jotain voittoa, tai sijoittaa edelleen. Ja riski on aina olemassa.
Pankista soiteltiin tauotta, pienen perinnön saatuani, ja jokainen olisi ollut valmis ottamaan rahani "pikku kätösiinsä" sijoitettaviksi :D Piti oikein karjaista, että ostan tässä ensimmäistä asuntoani, eli olen juuri nyt sijoittamassa. Tämäkin aika huono tapaus, koska ei arvo nouse siihen tahtiin, mitä joissain "hienostoalueella". Mutta tähän riittivät rahat.
Parempi jättää homma niille, jotka sen osaavat. Jos joiltain tietävämmiltä neuvoja rupeaa kyselemään, ovat ne tietenkin vinkumassa osinkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin paljoa ylimääräistä ja toisaalta vaatii hieman enemmän perehtyneisyyttä, että saa 10% tuoton.
Niin? miksi asetat 10% tuottovaatimukset? Koska et saa 10% tyydyt 0%... Olisiko järkevää asettaa tuottovaatimus vaikka 4%?
Absoluuttinen tuotto ratkaisee. Pienellä sijoituksella pieni tuotto-% ei tunnu missään, eikä houkuta ottamaan riskiä tappiosta, olkoonkin sen mahdollisuus pieni.
Suurella sijoituksella asia toki muuttuu, mutta siihen tarvitaankin jo sitten niin suuria summia hoita harvalla oikeasti on rohkeutta laittaa kiinni.
Siinä on semmonen pikku ongelma, että ne ei loju mun tililläni. Vaikea mun on naapurin rahoja ruveta sijoittelemaan.
Ja ap:lle tiedoksi, että yleensä pätkätyöläiset ja pienipalkkaiset elävät kädestä suuhun. Aika usein sieltä kädestä ei edes riitä mitään sinne suuhun. Elätpä sinä varsin kaukana todellisuudesta! Mutta onneksesi et ole edes tietoinen tällaisesta elämästä. Voit huoletta sijoitella rauhassa, ja jaella neuvoja jossain mammapalstalla :) -9
Samaa olen miettinyt.
Jollakin tapaa on syntynyt luokkayhteiskunta sijoittajat/ei-sijoittajat. Noissa ei-sijoittajissa elää 70-luvun duunari-ideologia edelleen. Ei olla herroja eikä herroiksi haluta, duuni on perssiistä ja siihen motivoidutaan miettimällä valmiiksi rahareiät. Tili sileäksi, toki osana omistusasunto.
Sijoittajilla voi olla paljon pienemmät tulot, mutta jokin taloudellinen kiintopiste kauempana.
Minut on kasvatettu sijoittamaan ja siihen kasvatan lapsenikin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on semmonen pikku ongelma, että ne ei loju mun tililläni. Vaikea mun on naapurin rahoja ruveta sijoittelemaan.
Tuo on kyllä pätevä perustelu :D
Olen sijoittanut aina kun ollut rahaa vähän kuukausittain. Nostamaan olen joutunut työttömyyskausien aikana, jolloin taloudessa on mennyt huonosti ja tappiota on tullut. Nykyään rahat ovat tilillä säästössä, eipähän tule tappiota.
MicMac kirjoitti:
Samaa olen miettinyt.
Jollakin tapaa on syntynyt luokkayhteiskunta sijoittajat/ei-sijoittajat. Noissa ei-sijoittajissa elää 70-luvun duunari-ideologia edelleen. Ei olla herroja eikä herroiksi haluta, duuni on perssiistä ja siihen motivoidutaan miettimällä valmiiksi rahareiät. Tili sileäksi, toki osana omistusasunto.
Sijoittajilla voi olla paljon pienemmät tulot, mutta jokin taloudellinen kiintopiste kauempana.
Minut on kasvatettu sijoittamaan ja siihen kasvatan lapsenikin.
Helppoa se on "huolettoman sijoittajan" köyhän ja työttömän persiillä tuleen istua.
On kuitenkin ehkä ajat ja olosuhteet hivenen muuttuneet 70-luvun ajoista. Silloin oli kuitenkin töitäkin tehdä, siis sellaista ihan oikeaa, jolla saatiin se asunto maksettua ja lapsetkin kenties koulutettua. Mutta olihan tuolloinkin riskisijoittajia, joilta kaikki sitten meni.
Ja miksi ihmeessä kaikkien pitäisi herroiksi haluta. Ei se ole yhtään huonompi, jonka kiintopisteenä ei ole rikastuminen. Lapset saavat luoda oman tulevaisuutensa, eikä omaisuutta mukanaan täältä voi viedä. Kukin tavallaan ja omalla ideologiallaan.
Mielummin lyhennän opintolainaa, jos sattuu olemaan ylimäärästä. Lisäksi olen aika varma, että toimeentulotukiasiakkaana sijoittaminen ei kannata mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä suoranainen nero ja varsinainen ruudinkeksijä ymmärrät, että pankki kyllä lainaa mielellään niitä rahojasi näihin mainitsemiisi hieman tosin harhaisilta kuulostaviin tarkoituksiin? Väännetään rautalangasta vielä tyhmemmälle: joko teet rahoillasi itsellesi tuottoa tai joku muu tekee ja tässä tapauksessa se joku muu on pankki.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap:lle tiedoksi, että yleensä pätkätyöläiset ja pienipalkkaiset elävät kädestä suuhun. Aika usein sieltä kädestä ei edes riitä mitään sinne suuhun. Elätpä sinä varsin kaukana todellisuudesta! Mutta onneksesi et ole edes tietoinen tällaisesta elämästä. Voit huoletta sijoitella rauhassa, ja jaella neuvoja jossain mammapalstalla :) -9
Mikä on pienipalkkainen? Tienaan alle 2000 €/kkk netto. Silti sijoitusvarallisuuteni on vuodessa kasvanut 5000 eurolla. Tämä 5000 euroa tuottaa minulle ensi vuonna noin 250 € nettona lisää rahaa.
Varsinkin näin pienipalkkaisena tuon jo huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin lyhennän opintolainaa, jos sattuu olemaan ylimäärästä. Lisäksi olen aika varma, että toimeentulotukiasiakkaana sijoittaminen ei kannata mitenkään
Niinpä. Mahtaako ap tietää mikä on toimeentulotuki? :D Luulee varmaan, että se on jotain sijoitettavaa.