Tapailemani mies elää kädestä suuhun
Hänellä on usein tili miinuksella ja laskee kaupassa tarjouksia senttien tarkkuudella. Hän on ikänsä ollut velkakierteessä ja vasta viime vuonna maksoi velkansa pois.
En ole kertonut että minulla on 40 000€ säästöjä. Tarjoan puolet ruoista ja tekemistämme. Pitäisikö tarjota enemmän ja elintaso, jota mies ei yksin voisi hankkia? Haluaisin viedä miehen kotiseudulleni ja käydä lomilla, mutta hänellä ei ole varaa.
Kommentit (136)
ja joutui sen takia ulosottoon. Luottotietoja sillä ei ollut.
🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ No ihanko tosi?!
Et tietenkään tarjoa. Mikä hemmetti siinä on, että ihmiset elävät yli varojensa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. ei varmaan tajua, että suurin osa suomalaisista ihan oikeasti elää kädestä suuhun. Tosi harvalla on mitään 40 tonnin säästöjä tai edes muutamankaan tonnin.
Kymmenien tuhansien säästöjä on harvemmilla, mutta muutaman tonnin puskuri ei ole mitään poikkeuksellista. Siihen pyrkiminen on arjen ja talouden hallinnan perusjuttuja.
Kymmenien tuhansien säästöjä harvemmilla? No en nyt niin sanoisi. Minulla esim on 7500€ tilillä, mutta arvopapereissa 110 000€ ja katson kyllä että ne ovat hätätilanteessa ihan riihikuivaa rahaa. En tiedä yhtään henkilöä lähipiirissäni (ystävät ja sukulaiset), jolla ei ole kymmeniä tuhansia helposti realisoitavana, eli arvopapereissa, indeksirahastoissa tms
Sinulla on suppeat piirit ja elät kuplassa, valitettavasti. alle puolella kotitalouksista on YLI 10 000€. Joten niitä joilla on kymmeniä tuhansia on paljon vähemmän. Alle 25% on yli 45 000€.
Vierailija kirjoitti:
Niin rahahan teille tärkeintä taitaa olla. Mitä enemmän säästöjä niin sen parempi ihminen. Toivon että raha tulevaisuudessa maksuvälineenä häviäisi historian havinaan.
"toivon että maksuväline häviäisi maksuvälineenä historian havinaan???" Mitä ***tua mä just luin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. ei varmaan tajua, että suurin osa suomalaisista ihan oikeasti elää kädestä suuhun. Tosi harvalla on mitään 40 tonnin säästöjä tai edes muutamankaan tonnin.
Kymmenien tuhansien säästöjä on harvemmilla, mutta muutaman tonnin puskuri ei ole mitään poikkeuksellista. Siihen pyrkiminen on arjen ja talouden hallinnan perusjuttuja.
Kymmenien tuhansien säästöjä harvemmilla? No en nyt niin sanoisi. Minulla esim on 7500€ tilillä, mutta arvopapereissa 110 000€ ja katson kyllä että ne ovat hätätilanteessa ihan riihikuivaa rahaa. En tiedä yhtään henkilöä lähipiirissäni (ystävät ja sukulaiset), jolla ei ole kymmeniä tuhansia helposti realisoitavana, eli arvopapereissa, indeksirahastoissa tms
Sinulla on suppeat piirit ja elät kuplassa, valitettavasti. alle puolella kotitalouksista on YLI 10 000€. Joten niitä joilla on kymmeniä tuhansia on paljon vähemmän. Alle 25% on yli 45 000€.
Ja idiootti alapeukuttaa faktoja. Faktat voi käydä itse vaikka tilastokeskuksen sivuilta lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on äskettäin maksanut velkansa pois, niin luulisi talouden kohentuvan hänelläkin? Mikä mättää?
Jos tuhlailu jatkuu niin ei kohene.
Mutta kun naisilla on joku käsittämätön hoivavietti, mitä reppanampi tyyppi, sitä tiukemmin siitä pidetään kiinni vaikka tyyppi putsaisi naisen pankkitilin ja hoitaisi luottotiedot roskikseen. Mikäs siinä on pummin ollessa kun nainen hoitaa asunnon ja ruuan ja vielä pesee ja silittää vaatteet. Huoh!
MikaK kirjoitti:
Minulla on 300 000e. Siinä ei 40 000 tunnu jolla sitä koitat leveillä.
Tiesikkös, että 300k ei ole raha eikä mikään. Eikä ole miljoonakaan sen koommin, eikä edes 10 miljoonaa.
Isojen miesten piireissä ihan pikkulasten rahoja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huvittavaa että Suomessa on läpi historian ollut varmaan koko Euroopassa vähiten sijoituksia. Suomalaiset eivät ole sijoittajakansaa se on ihan tilastollinen fakta. Mutta jostain kumman syystä ne kaikki jotka on, ovat löytäneet tiensä vauva palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huvittavaa että Suomessa on läpi historian ollut varmaan koko Euroopassa vähiten sijoituksia. Suomalaiset eivät ole sijoittajakansaa se on ihan tilastollinen fakta. Mutta jostain kumman syystä ne kaikki jotka on, ovat löytäneet tiensä vauva palstalle.
Tosin suomalaisilla on joku mania omistaa itse asuntonsa - ja olla sen vuoksi persaukisia kun maksetaan asuntolainaa. Esim Ruotsissa on maanlaajuinen kupla, jossa se asunto kyllä ostetaan mutta sitä ei pyritäkään maksamaan pois vaan ainoastaan korkoja ja asuntolainaa sijoitellaan ja sillä purjehditaan ja matkustellaan.
Ja omaan kotiin (Suomessa) han pitäisi päästä muuttamaan heti kun 18v täyttää koska silloin ollaan jo niin "aikuisia"...
Jos haluat tuon miehen kanssa lomamatkoille tai viedä kotiseudulle niin joudut maksamaan. Se että kannattaako, riippuu paljon miehestä. Jos hänen taloudellinen tilanteensa johtuu nuorena tehdyistä veloista jotka on nyt maksettu ja on oppinut virheistään, kyseessä voi olla ihan hyvä mies ja taloudellinen tilannekin paranee pikkuhiljaa. Jos mies taas edelleen elää yli varojensa niin antaisin olla. Ei tapailuvaiheessa aleta ketään elättää. Ja miettisin todella tarkkaan ennen yhteen muuttoakin, että kannattaako. Jonkun satunnaisen reissun kustantaminen on toki ihan eri asia kuin toisen jatkuva elättäminen :)
Eli toisin sanoen et tiedä mitään niiden miljoonan suomalaisen elämästä joilla ei ole säästöjä yhden kuun vuokraa enempää, jos sitäkään. Pystyn säästämään 50 € ehkä kymmenenä kuukautena vuodessa, niistä säästöistä on pakko maksaa isommat hankinnat, mutta kun on yhtään säästöjä, toimeentulotukea ei saa ollenkaan, joten ei kannata irvailla mistään työttömien isoista tuloista tms. Niin ja muuten asumistuessa on maksimieuromäärä, se on laskennallisesti 75% vuokrasta tai maksimimäärä. Indeksikorotusten unohtamisten vuoksi se maksimimäärä ei monilta kata kuin 50-60% jos sitäkään. Yksinasuminen on suhteellisesti kalliimpaa kuin kimpassa.
Oletko koskaan ollut nälissäsi, kun ei ole rahaa ruokaan? Et kai.
Viimeksi pari viikkoa sitten (se viikko kun lokakuu vaihtui marraskuuksi) meni enimmäkseen nukkuen vapaa-ajan tunnit, ettei tulisi nälkä, kun tiesin että vaikka tuen maksupäivä osui sunnuntaille ja siksi rahat pitäisi tulla perjantaina, niin ei kuitenkaan tulisi käymään, joten olin vesipaastolla yhteensä kolme päivää. Ei siihen kuole, muttei se kivaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohiksena huvittaa ja hieman säälittää nämä merkkitavaroiden ja -vaatteiden perässä juoksijat, jotka elävät yli varojensa. Näistä on kokemusta kaverien ja eksän muodossa.
Esim. naispuolinen kaveri on ollut aina matalapalkkaduuneissa ja välillä työttömänä, missä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta hänellä on joku käsittämätön pakkomielle varakkuuteen ja etenkin sen näyttämiseen, vaikka hänellä ei siis rahaa ole. Pitää olla Vuitton laukkuja, käydä parhaissa ravintoloissa ja matkoilla sekä postata niistä instagramiin. Tägää itsensä aina somessa merkkituotteet esillä kalliisiin ravintoloihin, kalliille alueille jne jne. Ikinä ei hänellä kuitenkaan ole rahaa ja on joskus itkenyt, että joutui syömään monta kuukautta pelkkää perunaa, jotta sai jonkun laukun ostettua. Toinen on työtön kaveri, jolla piti aina olla uusi Audi tai BMW. Ja sitten oltiinkin veloissa, ulosotossa ja luottotiedot menneet.
Ja tassa tulee aika lailla hyvin tiivistettyna vastaus kysymykseen "mista tunnistat koyhan".
Oikeasti hyvatuloisilla ihmisilla ei ole mitaan tarvetta esitella merkkitavaroitaan tai postata jokainen ravintolassa kaynti someen. Se on vahan sama kuin postaisi, etta kavi p*skalla - taysin arkipaivainen, luonnollinen asia, jolla ei hyvatuloisen mielessa ole mitaan ns. uutisarvoa.
Vierailija kirjoitti:
MikaK kirjoitti:
Minulla on 300 000e. Siinä ei 40 000 tunnu jolla sitä koitat leveillä.
Tiesikkös, että 300k ei ole raha eikä mikään. Eikä ole miljoonakaan sen koommin, eikä edes 10 miljoonaa.
Isojen miesten piireissä ihan pikkulasten rahoja kaikki.
Ja tosi isojen miesten piireissä voitaisiin esim. USA:ssa suurin osa kansasta laittaa vankiloihin ja ottaa siitä voitot koska työläisorjia ei enää tarvita kun rahaa luodaan printteristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin rahahan teille tärkeintä taitaa olla. Mitä enemmän säästöjä niin sen parempi ihminen. Toivon että raha tulevaisuudessa maksuvälineenä häviäisi historian havinaan.
Ja oravannahat tilalle? Vai mikä mielestäsi olisi parempi vaihdon väline?
Vaihtotalous
Ajatusleikki:
Minulla kasvaa puutarhassani omenapuita. Naapurilla on traktori, jota tarvitsisimme yhteen noin tunnin hommaan. Tarjoan naapurilleni x ämpärillistä omenoita ja hän sitä vastaan käy heittämässä homman. Erittäin hyvä idea. Mutta entä jos naapurilla ei ole yhtään mitään käyttöä niille omenoille? Eikä herukoille, vadelmille tai millekään muullekaan tuotteelle, mitä puutarhassani kasvaa. Hänellä ei ole käyttöä minun osaamiselleni tai työkaluilleni. Miten vaihtotaloudessa korvaan hänelle hänen apunsa?
Jossain kohtaa ihmiset keksivät, että aletaan käyttää vaihdon arvon määrittelyssä oravannahkoja. Määritellään, että se tunnin homma traktorilla on kymmenen oravannahan arvoinen. Ja kymmenen oravannahkaa = x ämpärillistä omenoita. Homma helpottui heti. Naapuri hoitaa traktorilla homman ja minä annankin hänelle 10 oravannahkaa (joita itselleni on kertynyt, kun olen tehnyt muille palveluksia eli töitä tai antanut jotain eli myynyt)..
Komppaan tätä, luultavasti siihen ulosottokirteesee on syynsä, eikä loppujen lopuksi nuo rahat riitä pitämään häntä kylläisenä. Erotessa velkakirteessä molemmat.