Mistä huomaat sen että joku ihminen on keskivertoa tyhmempi?
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä oikeasti edes tiedä. Aika monet joita olen luullut tyhmäksi ovat paljastuneet kuitenkin aika älykkäiksi ainakin jossain asioissa. Lisäski sitten jotkut kuitenkin ovat menestyneet todella hyvinkin elämässä vaikka selvästi monien tavallisten asioiden tajuaminen on todella vaikeaa, joten mahdotonta tuollaista on määritellä.
Tyhmä ei osaa kirjoittaa. Puuttuu välimerkkejä, kappalejako ja yksittäiset sanat on väärin.
Taloudellinen menestys ei indikoi älykkyyttä vaan yleensä syntymistä vauraaseen perheeseen eli runsasta alkupääomaa.
Katsokaa nyt esim. jotain Hakkaraista, Keskistä, Harkimoa. Umpityhmiä perijöitä.
Ostakaa lukuoikeus tuohon artikkeliin, ei ole välttämättä kovin miellyttävää asiaa useimmille:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden puute vaikuttaisi näkyvän myös siinä, etteivät asiat ja toimintatavat kehity. Työpaikalla olen korjannut taitamattomien ihmisten tekemiä järjestelmäkonfigurointeja, järjestelmävalintoja ja aivan idioottimaisten toimintatapojen suunnitteluvirheitä vuosikausia. Minusta on ehkä paras osoitus tyhmyydestä jatkaa idoottimaista toimintatapaa loputtomiin eikä siinä osata kehittyä vaikka toimintatavan virheet näkisi sokea Reettakin. Käytetään tyyliin neliskanttista pyörää kun pyöreäkin olisi saatavilla. Osaamattomien ihmisten aiheuttama sotkun määrä ja sen siivous on ihan käsittämättömän työlästä. Aina saa olla selittämässä miksi joku asia on tehty hölmösti ja miksi se kannattaisi tehdä tavalla x tai y. Sitten ollaan, et AA jaa nii onkin. Ja sitten kun korjaat heille asian hienosti kuntoon, niin he takertuvat ja kyselevät korjauksia ties mihin kun eivät itse osaa.
Ja tuo korjauksien kysely on usein sitä, että ottavat sitten sulan omaan hattuunsa kun toinen on pohtinut asian heille valmiiksi.
Jutussa käsitellään perittyä älykkyyttä. Ellei tutkimuksessa ole suljettu pois perityn vaurauden merkitystä tien tasoittajana, se ei ole validi eikä reliaabeli.
Tyhmäkin pärjää rahalla.
Huippuälykäs pärjää ellei mitään satu. Itse paloin loppuun noin 10 kertaa, joten bye bye ura ja toimeentulo kun muisti meni.
Toki äly on perittävä koska sitä ei voi ostaa.
Vastaavasti onhan meistä n. 70 prosentin luokkaa keskivertoa parempia kuskeja myös omasta mielestään. Kongitiiviset vinoumat ovat äärettömän mielenkiintoisia.
https://yle.fi/aihe/a/20-76707
Siihen on syynsä miksi työpaikkojen rekrytoinneissa oikeasti hyviä hakijoita jpa satojenkin hakijoiden joukosta on vain muutamia. Meillekin hakee ihan täysiä tahvoja töihin ja yrittävät sitä viiden tonnin palkkaa vaikka ovat parin tonnin osaajia.