Mistä huomaat sen että joku ihminen on keskivertoa tyhmempi?
Siis että on tyhmä? Minkälaisista piirteistä tai asioista?
Kommentit (586)
Nolottaa kirjoittaa tätä edes näin anonyymisti, mutta minua on useampaan otteeseen pidetty todella typeränä tai jopa kehitysvammaisena ennen kuin olen ehtinyt edes sanoa mitään. Ilmeisesti ulkoisessa olemuksessa jotain? En kyllä ymmärrä, että mitä, koska käyttäydyn kohteliaasti ja pidän hyviä käytöstapoja suuressa arvossa, olen menestynyt työelämässä, enkä oletettavasti ole järin typeräkään jos akateemista menestystä voi pitää minkäänlaisena indikaattorina. Silti aina silloin tällöin, esimerkiksi kampaajalla tai kauppareissulla, tulee vastaan tilanteita, että minua pidetään aivan selkeästi jotenkin vajaaälyisenä.
Ihminen, joka kertoessaan jotain tarinaa juuttuu pitkiksi ajoiksi pähkäilemään jotain täysin merkityksetöntä yksityiskohtaa, eikä siksi pääse kerronnassaan eteenpäin. Esim. miettii ääneen jonkun tarinaan liittyvän ihmisen sukunimeä tai tapahtuman paikkakuntaa, joilla ei tarinan etenemisen kannalta olisi yhtään mitään merkitystä. Ei anna ihmisestä kovin älykästä kuvaa jos a) ei muista asioita ja etenkin b) ei ymmärrä, mikä on kokonaisuuksissa on olennaista ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Nolottaa kirjoittaa tätä edes näin anonyymisti, mutta minua on useampaan otteeseen pidetty todella typeränä tai jopa kehitysvammaisena ennen kuin olen ehtinyt edes sanoa mitään. Ilmeisesti ulkoisessa olemuksessa jotain? En kyllä ymmärrä, että mitä, koska käyttäydyn kohteliaasti ja pidän hyviä käytöstapoja suuressa arvossa, olen menestynyt työelämässä, enkä oletettavasti ole järin typeräkään jos akateemista menestystä voi pitää minkäänlaisena indikaattorina. Silti aina silloin tällöin, esimerkiksi kampaajalla tai kauppareissulla, tulee vastaan tilanteita, että minua pidetään aivan selkeästi jotenkin vajaaälyisenä.
Aina välillä on tullut vastaan tilanne, jossa on pyydetty selittämään miksi joku asia tapahtuu tai miten joku toimii. Kun sitten tiedon vastaanottaja/kysyjä on ollut kykenemätön ymmärtämään, vaikka rautalangasta vääntäisi, niin ovat tulkinneet minun olevan liian tyhmä selittämään asiaa (niin, että hekin ymmärtäisivät). :D Ota huumorin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
hehe hehe kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haravoin porukkaa pois kirjoitti:
Ekalta luokalta asti kiusattu.
Mulla on peruskoulusta asti tullut tavaksi esittää tyhmää. Yleensä sillä saa haravoitua ne ilkeämieliset joiden kanssa ei kannata olla. Sain neuvon äidiltäni.
Myöhemmin yläasteella ja lukiossa siihen sitten tuli mukaan sadistisia piirteitä. Nykyään lähinnä etenkin humalassa tulee myötähäpeää, kun vanhat tavat lipsahtaa päälle ja tulee paljastettua ilkeitä piirteitä ihmisistä. Eivät itse oikein tajua ja puolison kanssa tulee myöhemmin rupateltavaa. Saan kyllä kuulla että ei ole ihan ok käytöstä esittää tyhmää.
Sellaista piilovittuilua ja huonoa käytöstä tylsämieliset saavat osakseen jopa virastoissa. Silmien pyörittelyä yms.
Ikävää kun hyviksikin havaitut tyypit paljastuu moraaliltaan kiusaajiksi. Itse en viitsisi laskea leikkiä esimerkiksi lievästi kehitysvammaisen kustanuksella.
Sen verran on kaventunut sosiaalinen piiri että en oikein välitäkään tutustua ihmisiin.
Ikävää kun omat lapset välillä paljastaa kiusaajan piirteitä itsestään ja niitä pitää sitten suitsia pois.
Ihan tuossa viikkoja sitten tuli kutsuilla todettua sama ilmiö ja olen kyllä aika pettynyt mies. Pettynyt ihmiskuntaan.
Voisi kuvitella että älykäs hyväksyy myös tyhmemmät ja ei kiusaa tai käyttäydy ylimieliseen sävyyn :)
Nämä tyypit taitavatkin olla juuri niitä jotka menevät kehään ottamaan selvää kumpi on älykkäämpi.
Valitsevat heikomman jota höykyttää. Sillä tavoin oma ego saa tyydytystä.
Olen huomannut töissä samaa ilmiötä. Pientä vinoilua ja pyörittelyä silmillä...
Itse vastustan tuollaista käyttäytymistä erittäin voimakkaasti.
Edelleen, älykkyys ei ole = hyvyys.
Eli mielestäsi älykkyys on huonoutta? :D
Ole hyvä vaan. Saat olla huonompi. Ainakin todistit sen juuri meille kaikille.
Kyllä se älykkyys on juuri hyvyyttä ja parhautta kaikessa. Olet kelvoton hölmöläinen väitteissäsi :D
Menehän siitä jo hölmöläinen. *potkaisee perseelle*
Tarkistapa neropatti ensin hyvyyden määritelmä...
Minä tiedän että haluat saada viimeisen sanan. Minä tulen olemaan se joka saa viimeisen sanan.
Tämä lienee selvä tältä erää?
Kannattaisi olla viisaampi ja hiljentyä nyt. Vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina välillä on tullut vastaan tilanne, jossa on pyydetty selittämään miksi joku asia tapahtuu tai miten joku toimii. Kun sitten tiedon vastaanottaja/kysyjä on ollut kykenemätön ymmärtämään, vaikka rautalangasta vääntäisi, niin ovat tulkinneet minun olevan liian tyhmä selittämään asiaa (niin, että hekin ymmärtäisivät). :D Ota huumorin kannalta.
Hupijutuissa sillä ei ole niin väliä, mutta on tosi ärsyttävää ja turhauttavaa, jos vaikkapa töissä jokin ihan oleellinen asia on kyseessä, mutta tiimikaverit tai pomo ei suostu ymmärtämään, vaikka moneen kertaan rautalangoittaisi asian. Sitten mennään enemmistöpäätöksellä tai pomon määräysvallalla perse edellä puuhun vaikka se parempi ratkaisu oli jo siinä ihan nenän edessä, mutta todettiin:"tuo näyttää jotenkin hankalalta ja en ymmärrrä miksi pitäisi tehdä noin, pannaan tuosta vaan halkipoikkipinoon ja korjataan sitten loput kun jotain tulee".
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka kertoessaan jotain tarinaa juuttuu pitkiksi ajoiksi pähkäilemään jotain täysin merkityksetöntä yksityiskohtaa, eikä siksi pääse kerronnassaan eteenpäin. Esim. miettii ääneen jonkun tarinaan liittyvän ihmisen sukunimeä tai tapahtuman paikkakuntaa, joilla ei tarinan etenemisen kannalta olisi yhtään mitään merkitystä. Ei anna ihmisestä kovin älykästä kuvaa jos a) ei muista asioita ja etenkin b) ei ymmärrä, mikä on kokonaisuuksissa on olennaista ja mikä ei.
Kyllä. Hän ei silloin anna itsestään kovinkaan älykästä kuvaa ja ei edusta itseään älykkäänä.
On tärkeää antaa itsestään älykäs kuva ja ymmärtää kokonaisuus.
Tätähän tapahtuu jatkuvasti esimerkiksi koulussa. Valitettavasti jokaisen tapauksen kohdalla ei ole resursseja puuttua ja antaa ohjeita selvään articulointiin
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini sairastaa dementiaa. Hänellä oli vuosikymmeniä korkea verenpaine taustalla.
Se teki tuhojaan jo nelikymppisenä.
Ensimmäiset oireet olivat juuri tuota sanojen hakemista ja itsekseen puhelua, vaikka olikin kertomassa juttua.
Hän selvästi hämmentyi asioista joita ei muista ja juttu katkesi. Valitettavasti verenpainesairaus löydettiin liian myöhään ja aivoissa oli tapahtunut pahoja tuhoja.
Lääkäri kertoi että pelkästään jättämällä suolan, tupakoinnin, stressaavan työn ja syömällä terveellisesti kalium pitoisia kasviksia kuten banaania, olisi tuhoilta vältetty.
Äitini menehtyi vakavaan aivorappeumaan jo alle 60-vuotiaana.
Näissä voi olla taustalla pitkäaikainen sairaus. Äitini oli pitkään ihan fiksun oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelee ja luulee, ettei muut tajua.
Minussa tällaiset tilanteet herättävät lähinnä ihmetystä. Toisinaan saatetaan valehdella jopa asioista, joiden paikkansapitämättömyys on aivan ilmeistä. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä tällaiseen käytökseen motivoi.
Tyhmän tunnistaa maalittamisesta, pakkomielteisestä vihaspämmistä ja koodisanoista kuten "suv_akki", "pun_aviher", "taikas_einä", "pare_mpi rikos" jne, jne. Tyhmälle mutu ja fiktio sekä fobia = faktaa. Kirjallisuutta ei lueta, tekstejä ja tilastoja ei ymmärretä, kupla on niin paksu ettei sitä puhkaise mikään. Vain omia ennakkoluuloja vahvistava viharoska menee läpi.
Ällistyttävästi näiltä myös puuttuu täysin kyky itsereflektioon ja tunneimpulssien hallintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on yksilölle ehto elää mielekkäästi. Tuntea itsensä erityiseksi.
Etkö itse toivoisi että olet älykäs tai parempi muita?
Minusta on ihan luonnollista yksilön mielenterveydenkin kannalta että hän tuntee itsensä älykkääksi, vaikka lähistöllä olisi älykkäämpiäkin olentoja.
Jos kuvittelee millaista olisi olla maailman paskin. Eihän se tuntuisi palkitsevalle.
Valitettavasti erityisesti koulumaailmassa näkee paljon älykkäitä ihmisiä, jotka alentuvat pedon tasolle nälvimään heikompiaan. Pitäisi hyväksyä että tyhmempiä tulisi kohdella saman arvoisesti vaikka ovatkin monilla osa-alueilla heikompia.
Siksi älykkäille tulisikin opettaa viisautta. Viisaudesta löytyy hyvyys.
Väittely ei johda mihinkään hyvään. Se on alistamista ja tuhoamista.
Siinä älykäs näyttää muille ja erityisesti tyhmemmilleen miten he ovat helposti hakattavissa ja tuhottavissa monilla erilaisilla keinoilla.
Se ei ole välttämättä älykästä toimintaa, koska vastutajaa ei koskaan pidä aliarvioida.
Tämä on tärkein opetus sotataidoissa. Eikä diplomatia aina ole pelkuruutta tai tyhmyyttä.
Useimmiten se on, mutta viisasta se on aina, koska siten voitetaan aikaa.
Minä olen reippaasti kaupungin älykkäimpiä ihmisiä. Osaan kiinaa ja teen voltin. Opin asioita helposti.
Viisaus on kuitenkin älykkäille ihmisille se mikä tuo sisäisen rauhan ja tasaa mielenterveyttä.
Tunnistaa provoista joita kirjoittelee ja vastailee itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupijutuissa sillä ei ole niin väliä, mutta on tosi ärsyttävää ja turhauttavaa, jos vaikkapa töissä jokin ihan oleellinen asia on kyseessä, mutta tiimikaverit tai pomo ei suostu ymmärtämään, vaikka moneen kertaan rautalangoittaisi asian. Sitten mennään enemmistöpäätöksellä tai pomon määräysvallalla perse edellä puuhun vaikka se parempi ratkaisu oli jo siinä ihan nenän edessä, mutta todettiin:"tuo näyttää jotenkin hankalalta ja en ymmärrrä miksi pitäisi tehdä noin, pannaan tuosta vaan halkipoikkipinoon ja korjataan sitten loput kun jotain tulee".
Ota rennosti. Itselleen aiheuttaa turhaa mielipahaa, jos ärsyyntyy tai turhautuu asioista, joihin ei sinänsä voi vaikuttaa. Jokainen ihminen on jollain tapaa rajallinen ja, jos ei kapasiteetin puutteen tähden osaa tai tajua jotain, niin sille nyt ei vain voi mitään. Työpaikkaa voi myös vaihtaa, jos ei millään kestä.
Vierailija kirjoitti:
Huono ulosanti ei kyllä liity älykkyyteen välttämättä millään tavalla. Supliikit (tai muiden päälle puhuvat ja kovaääniset) ihmiset toki haluavat niin ajatella.
孫子兵法 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan luonnollista yksilön mielenterveydenkin kannalta että hän tuntee itsensä älykkääksi, vaikka lähistöllä olisi älykkäämpiäkin olentoja.
Jos kuvittelee millaista olisi olla maailman paskin. Eihän se tuntuisi palkitsevalle.
Valitettavasti erityisesti koulumaailmassa näkee paljon älykkäitä ihmisiä, jotka alentuvat pedon tasolle nälvimään heikompiaan. Pitäisi hyväksyä että tyhmempiä tulisi kohdella saman arvoisesti vaikka ovatkin monilla osa-alueilla heikompia.
Siinä älykäs näyttää muille ja erityisesti tyhmemmilleen miten he ovat helposti hakattavissa ja tuhottavissa monilla erilaisilla keinoilla.
Se ei ole välttämättä älykästä toimintaa, koska vastutajaa ei koskaan pidä aliarvioida.
Tämä on tärkein opetus sotataidoissa. Eikä diplomatia aina ole pelkuruutta tai tyhmyyttä.
Minä olen reippaasti kaupungin älykkäimpiä ihmisiä. Osaan kiinaa ja teen voltin. Opin asioita helposti.
Viisaus on kuitenkin älykkäille ihmisille se mikä tuo sisäisen rauhan ja tasaa mielenterveyttä.
Väittely voi kylläkin olla ihan asiallista ja sivistävääkin. Monessa muussa maassa opetetaan ihan koulussakin väittely/argumentointitaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, lisättynä miellyttämishaluun. Toisinaan menen mukaan älykääpiönismiin, jotta toinen saa oikein päteä.
Jos muuten joskus sanon 'oletko ihan hullu' niin toinen loukkaantuu heti. Sama ihminen on paistatellut 'älyllään' ja olen hänen antanut tehdä sen.
Eli kun lopulta sanoo no nyt mulle riitti, se ei ole hyvä. Ehkä toinen huomaa, että olen tässä puhua läpsyttänyt kolme vuotta ihan sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini sairastaa dementiaa. Hänellä oli vuosikymmeniä korkea verenpaine taustalla.
Ensimmäiset oireet olivat juuri tuota sanojen hakemista ja itsekseen puhelua, vaikka olikin kertomassa juttua.
Hän selvästi hämmentyi asioista joita ei muista ja juttu katkesi. Valitettavasti verenpainesairaus löydettiin liian myöhään ja aivoissa oli tapahtunut pahoja tuhoja.
Lääkäri kertoi että pelkästään jättämällä suolan, tupakoinnin, stressaavan työn ja syömällä terveellisesti kalium pitoisia kasviksia kuten banaania, olisi tuhoilta vältetty.
Äitini menehtyi vakavaan aivorappeumaan jo alle 60-vuotiaana.
Näissä voi olla taustalla pitkäaikainen sairaus. Äitini oli pitkään ihan fiksun oloinen.
Surullista. Nykyään kuusikymppinen on 'nuorehko nainen'. Tuli vain yksi asia mieleen, vaikkakin jälkikäteen. Merisuolan käyttö. Aivot juuri tarvitsevat suolaa suolatasapainoon, joka on äärettömän tärkeää.
Vanhukset syövät vähäsuolaista ruokaa ja kun huimaa, annetaan sitä suolaa tipassa.
Vierailija kirjoitti:
孫子兵法 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittely voi kylläkin olla ihan asiallista ja sivistävääkin. Monessa muussa maassa opetetaan ihan koulussakin väittely/argumentointitaitoja.
Väittely on alkuperältään riitaa. Ja sen pukeminen sivistyneeksi toiminnaksi on valhetta.
Sen lopputulos on toisen tuhoaminen ja alistaminen. Sillä on samat juuret kuin sotimisella.
Väittelyssä henkilöt riitelevät keskenään ei asiat.
Asiat eivät todellisuudessa riitele vaan vain olevat ajattomina juttuina kuten aina ovat olleet.
Eli väittely ei eroa mitenkään nyrkkeilystä.
Tämän kun hoksaa, niin voi ottaa vastaan viisauden ja luopua älykkyydestä.
Viisaudessa hyväksytään se asia että älykkyys on katoavaista ja että älykkyyttä ei tavallaan ole olemassakaan.
Siksi ap:n otsikko on oleellinen. Ei niinkään otsikkoon vastaaminen.
Viisaudessa on se hyve että viisastelija ei tunne ulosannistaan ylpeyttä.
Ylpeys on myös yksi juuri väit.. riitelylle.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa dementiaa liuottimena. Se siis tyhmentää. Alkoholi myös nostaa verenpainetta päiviksi. Eihän äitisi vain ollut kaappijuoppo?
Älykkyys riippuu hyvin pitkälle ympäristöstä, missä elää. Älyllisten virikkeiden määrä on ajan myötä noussut, ravintopuoli on parantunut, koulutusta on kehitetty jne. Nyt on jossain määrin alettu mennä eri suuntaan.
Jos on jotain, niin näytöt puhuu puolestaan. Jos tarvii vakuutella ja ääneen toitottaa mitä on, niin todennäköisemmin ei ole.