Mistä huomaat sen että joku ihminen on keskivertoa tyhmempi?
Siis että on tyhmä? Minkälaisista piirteistä tai asioista?
Kommentit (586)
Myös keskivertoälykkäät tekevät ja sanovat typeriä asioita. Jopa keskivertoa älykkäämmät.
Eli kysymys vaatii aika kokonaisvaltaisen vastauksen. On helppo vain vastata yksittäisiä typeriä juttuja, jotka mahdollisesti korreloivat ÄO:n kanssa, mutta tässä ei taidettu kysyä mikä on keskivertoa tyhmemmillä yleisempää vaan mistä heidät tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tunnistaa sosiaalisesti älykkään ihmisen?
Voiko esim ujo tai introvertti olla sosiaalisesti älykäs? Itse jotenkin yhdistän sosiaaliseen älykkyyteen sellaisen, että osaa vaikkapa huomioida kanssaihmisiä, saa porukassa aikaan sellaista hyvää fiilistä, uskaltaa murtaa jään jossain kiusallisissa tilanteissa..
Tottakai voi, luulisi olevan selvää kaikille normaaliälyisille.
Kiitos, tuo oma vastauksesi ei taas vaikuttanut tulevan sosiaalisesti älykkään ihmisen näppäimistöstä...
Muistan joskus lapsena tai nuorena miten hirveätä se oli tajuta, että älykkyys ei tarkoita samaa kuin hyvyys. Ihminen voi olla älykäs ja silti toimia tyhmästi tai ihan vaan k*sipäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko esim ujo tai introvertti olla sosiaalisesti älykäs? Itse jotenkin yhdistän sosiaaliseen älykkyyteen sellaisen, että osaa vaikkapa huomioida kanssaihmisiä, saa porukassa aikaan sellaista hyvää fiilistä, uskaltaa murtaa jään jossain kiusallisissa tilanteissa..
Tarkoitatko, että liittyykö sos. älykkyyteen myös sos. rohkeus? Voi olla älykäs hahmottamaan tilanteita ja muiden tunteita ja tietää miten missäkin tilanteessa kannattaisi ihmisten kanssa toimia, mutta mitä jos on liian ujo käytännössä tekemään mitään? Silloin se sos. "älykkyys" ei välttämättä näy ulospäin, jos sitä siis voi sanoa olevan. Eipä ÄO-testien mittaamakaan älykkyys aina näy ulospäin ja se on silti olemassa, voiko sama päteä myös tähän?
Vierailija kirjoitti:
Kyselee paljon vauvapalstalla.
Voi sitä vauvapalstallakin kysellä, nii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.koulunterveyskirjasto.fi/aihe/luonteenvahvuudet/luonteenvah…
Tuossa lukee että sosiaalisesti älykäs ei vetäydy taustalle. En näe että joku superujo tai hiljainen olisi sosiaalisesti älykäs. Kuten ei tietenkään myöskään se muiden päälle puhuja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lukee että sosiaalisesti älykäs ei vetäydy taustalle. En näe että joku superujo tai hiljainen olisi sosiaalisesti älykäs. Kuten ei tietenkään myöskään se muiden päälle puhuja!
Onpa erikoinen näkemys. Eiköhän se ole niin, että sosiaalisesti älykäs näkee ja ymmärtää kaikki kuviot, mutta voi itse käyttäytyä hyvinkin erilaisilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoinen näkemys. Eiköhän se ole niin, että sosiaalisesti älykäs näkee ja ymmärtää kaikki kuviot, mutta voi itse käyttäytyä hyvinkin erilaisilla tavoilla.
Olet oikeassa. Samalla tavalla kuin älykäs ylipäänsä voi valita olla käyttämättä älyään. Harvemmin ehkä kuitenkaan haluavat (?), vaan hakevat sitä älyllistä haastetta tavalla tai toisella.
-Huono yleissivistys, ei esim. tiedä yhteiskunnallisista asioista mitään eikä näe asioiden välisiä seuraussuhteita
-Kouluttautuminen vaikeaa ja vastenmielistä, lukemisen ymmärtäminen vaikeaa
-Vitsejä kerrottaessa miettii pitkän tovin, mikä niissä on hauskaa ja nauraa minuutin muita myöhemmin
-Ei ymmärrä 90 % :ää Fingerpori-sarjakuvista
-Huono keskustelutaito, mustavalkoisuus, hölöttäminen
-Nurkkakuntaisuus, rasismi, erilaisuuden pelko
-Ei ymmärrä kuulemaansa eikä opi virheistään, ei kykene ymmärtämään ja soveltamaan ohjeistuksia
-Tilannetajun totaalinen puuttuminen
-Ei osaa omaan äidinkieltään
On monenlaista älykkyyttä kuten myös tyhmyyttä; on sosiaalisesti tökeröitä ihmisiä, kielellisesti ja matemaattisesti lahjattomia jne. Pitkäpiuhaisuus ja oppimattomuus ovat varmaan ne yleisimmät tyhmyyden yhteiset lajit.
Vierailija kirjoitti:
-Huono yleissivistys, ei esim. tiedä yhteiskunnallisista asioista mitään eikä näe asioiden välisiä seuraussuhteita
-Kouluttautuminen vaikeaa ja vastenmielistä, lukemisen ymmärtäminen vaikeaa
-Vitsejä kerrottaessa miettii pitkän tovin, mikä niissä on hauskaa ja nauraa minuutin muita myöhemmin
-Ei ymmärrä 90 % :ää Fingerpori-sarjakuvista
-Huono keskustelutaito, mustavalkoisuus, hölöttäminen
-Nurkkakuntaisuus, rasismi, erilaisuuden pelko
-Ei ymmärrä kuulemaansa eikä opi virheistään, ei kykene ymmärtämään ja soveltamaan ohjeistuksia
-Tilannetajun totaalinen puuttuminen
-Ei osaa omaan äidinkieltään
On monenlaista älykkyyttä kuten myös tyhmyyttä; on sosiaalisesti tökeröitä ihmisiä, kielellisesti ja matemaattisesti lahjattomia jne. Pitkäpiuhaisuus ja oppimattomuus ovat varmaan ne yleisimmät tyhmyyden yhteiset lajit.
Anteeksi nyt varmaan paljastan itseni, mutta mitä tarkoittaa pitkäpiuhaisuus?
Onko Mensan nettitesti luotettava vai aivan huuhaata??
Vierailija kirjoitti:
Yläkanttiin arvioivat. Vähennä tuloksestasi noin 10 pistettä niin alkaa olla kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkanttiin arvioivat. Vähennä tuloksestasi noin 10 pistettä niin alkaa olla kohdillaan.
Ai oikeassakin testissä?
Ei puhu mitään missään ettei kukaan huomaa kuinka tyhmä se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhu mitään missään ettei kukaan huomaa kuinka tyhmä se on.
Fiksusti tehty, koska kaikki ne keitä pidän keskivertoa tyhmempinä ovat sellaisia tyhjän puhujia, jotka kailottavat menemään mitä sylki suuhun tuo.
Ekalta luokalta asti kiusattu.
Mulla on peruskoulusta asti tullut tavaksi esittää tyhmää. Yleensä sillä saa haravoitua ne ilkeämieliset joiden kanssa ei kannata olla. Sain neuvon äidiltäni.
Myöhemmin yläasteella ja lukiossa siihen sitten tuli mukaan sadistisia piirteitä. Nykyään lähinnä etenkin humalassa tulee myötähäpeää, kun vanhat tavat lipsahtaa päälle ja tulee paljastettua ilkeitä piirteitä ihmisistä. Eivät itse oikein tajua ja puolison kanssa tulee myöhemmin rupateltavaa. Saan kyllä kuulla että ei ole ihan ok käytöstä esittää tyhmää.
Sellaista piilovittuilua ja huonoa käytöstä tylsämieliset saavat osakseen jopa virastoissa. Silmien pyörittelyä yms.
Ikävää kun hyviksikin havaitut tyypit paljastuu moraaliltaan kiusaajiksi. Itse en viitsisi laskea leikkiä esimerkiksi lievästi kehitysvammaisen kustanuksella.
Sen verran on kaventunut sosiaalinen piiri että en oikein välitäkään tutustua ihmisiin.
Ikävää kun omat lapset välillä paljastaa kiusaajan piirteitä itsestään ja niitä pitää sitten suitsia pois.
Ihan tuossa viikkoja sitten tuli kutsuilla todettua sama ilmiö ja olen kyllä aika pettynyt mies. Pettynyt ihmiskuntaan.
Pelkään tyhmiä :( kirjoitti:
Ei sitä oikein huomaa mitenkään päälle päin. Ainoastaan sen että ärsyyntyy toisen tyhmyydestä. Kaikista ahdistavinta on ärsyyntyä tyhmästä ja tiedostaa sen ettei kykene tuhoamaan tyhmää, koska tyhmä on todennäköisesti tuhovoimaisempi voimankäytöltään.
Se provosoi ja sitten tulee paha mieli, kun pitää vain hyväksyä tyhmä ihminen ja tuntea siitä tyhmää oloa että tyhmä todennäköisesti tekisi hyvin helposti selvää älykkäämmästä.
Esimerkkinä minä. Minut on niin monet tyhmät pistäneet nippuun ja aina, lähes aina minun pitää avautua tyhmille ja ottaa heiltä pataan :( Se tekee kipeää.
Täytyy tyhmänä alistua erinomaisuudellesi? Viisautta olisi pitää turpa kiinni.
Sellainen "yhden kirjan mies" eli ei kykene ajattelemaan asioita eri kanteilta vaan hänellä on vain yksi totuus asiasta ja se on oikea ja muut vääriä.
Tyhmän vaikutelman tekee ainakin se, että luulee olevansa hyvä ja avarakatseinen, mutta samalla dissaa toisella tavalla ajattelevia.
Niin eli ÄO:n jatkuva nousu on kääntynyt laskuun, aivan kuten muistinkin.