Miksi en laihdu?
Yrittänyt pudottaa painoa jo monta kuukautta, tämän hetkinen saldo vasta 4kg. Nyt paino jumittaa70kg. 10kg pitäs saada pois mut paino ei vain laske, missä vika?
Eilisen syömiset: puuro jossa flooraa, kahvi maidolla ja sokerilla, maustamaton jogurtti ja marjoja. Gluteenitonta tattari leipää 2 siivua juustolla. Perunaa ja jauhelihakastike, salaattia. Puuroa.
Mikä ruokavaliossa vikana että paino jumittaa. Mitä muuttaa, mitä tilalle? Minulla keliakia ja ärtyneen suolen oireyhtymä, eli jotkut ruoka aineet ei sovi.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Heh! Liikkujien pahantahtoinen joukko levittää täällä valeuutisia: väittävät että ovat muka laihtuneet liikunnalla. Vuosisadan salaliitto väittää että liikunta laihduttaisi.
0/5. Liikunta ei ole laihdutuskeino.
Syöt pelottavan vähän kasviksiä. Lihomiseen/laihtumiseen liittyy myös suoliston bakteerikanta ja tuollaisella syömisellä se on aivan liian rajoittunut ja yksipuolinen.
Marjat luonnonjugurtissa ovat hieno juttu, mutta niitä pitäisi syödä vähintään kahdesti päivässä.
Perunan tilalle todellakin kasviksia, enkä tarkoita pelkkää salaattia, vaan niitä pitää syödä hyvin monipuolisesti: kesäkurpitsaa, munakoisoa, vihreitä papuja, paprikaa.
Ja vaikka olisikin ärtyvän suoliston oireyhtymä, niin vatsan voi silti pikku hiljaa totuttaa papuihin ja muihin palkokasveihin. Ne ovat terveiden ja hoikkien ihmisten superruokaa, koska ne rikastuttavat suoliston bakteerikantaa.
Punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa, tilalle kanaa, kananmunaa, soijatuotteita, nyhtökauraa ja tofua.
Liikunta, erityisesti kestävyysliikunta, vaikuttaa myös suoliston bakteerikannan koostumukseen. Eli liikuntaa kannattaa ehdottomasti harrastaa, jos haluaa laihtua.
Itse olen parantanut vastustuskykyäni huomattavasti siirryttyäni monipuoliseen kasvisruokavalioon ( syön yhä maitotuotteita ja kananmunia), olen myös hoikka ja muutenkin terve. Eli elän kuten opetan.
Vierailija kirjoitti:
Syöt pelottavan vähän kasviksiä. Lihomiseen/laihtumiseen liittyy myös suoliston bakteerikanta ja tuollaisella syömisellä se on aivan liian rajoittunut ja yksipuolinen.
Marjat luonnonjugurtissa ovat hieno juttu, mutta niitä pitäisi syödä vähintään kahdesti päivässä.
Perunan tilalle todellakin kasviksia, enkä tarkoita pelkkää salaattia, vaan niitä pitää syödä hyvin monipuolisesti: kesäkurpitsaa, munakoisoa, vihreitä papuja, paprikaa.
Ja vaikka olisikin ärtyvän suoliston oireyhtymä, niin vatsan voi silti pikku hiljaa totuttaa papuihin ja muihin palkokasveihin. Ne ovat terveiden ja hoikkien ihmisten superruokaa, koska ne rikastuttavat suoliston bakteerikantaa.
Punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa, tilalle kanaa, kananmunaa, soijatuotteita, nyhtökauraa ja tofua.
Liikunta, erityisesti kestävyysliikunta, vaikuttaa myös suoliston bakteerikannan koostumukseen. Eli liikuntaa kannattaa ehdottomasti harrastaa, jos haluaa laihtua.
Itse olen parantanut vastustuskykyäni huomattavasti siirryttyäni monipuoliseen kasvisruokavalioon ( syön yhä maitotuotteita ja kananmunia), olen myös hoikka ja muutenkin terve. Eli elän kuten opetan.
0/5. Liikunta ei ole laihdutuskeino! Punainen liha on hyväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki aina väittävät ettei liikunnalla laihdu. Minä kuitenkin laihduin normaalipainon ylärajoilta alarajalle pelkästään liikunnalla. Pitkiä kävelyretkiä metsässä viikonloppuna molempina päivinä, arkisin hölkkää, uintia, kotijumppaa, venyttelyä/joogaa. Mitään en muuttanut syömisissä. Oloni on loistava, ikää 43 ja vaatekoko kaksi numeroa pienempi kuin ennen. Tuntuu että nykyään saisin syödä vaikka miten paljon. Kroppa on muuttunut tiiviiksi ja vahvaksi.
Haluaisin lisätä tähän, että oikeanlainen laihtuminen ei käy käden käänteessä. Aloitin kunnonkohotusprojektini kaksi vuotta sitten lisäämällä viikkoon ensin kaksi pitkää (1,5-2,5 h) kävelyä metsäpoluilla, sitten vähitellen uintia, välillä kuntosalia ym. ja vasta noin puolen vuoden päästä pikku hiljaa ensin pieniä hölkkäpätkiä ja lopulta ihan juoksulenkkejä. Itse aloin huomata jotakin muutosta ehkä parin kuukauden kuluttua, mies huomautti muuttuneesta olemuksesta ehkä kolmen-neljän kuukauden jälkeen ja meni yli puoli vuotta ennen kuin kukaan muu huomasi mitään. Vuoden päästä sain laittaa käytännössä 80% vaatekaappini sisällöstä uusiksi.
Ap:n sijassa miettisin, haenko ensisijaisesti pienempää lukemaa vaa’an näytöllä vai muutosta peilikuvassa ja pienempää vaatekokoa. Jälkimmäistä lähtisin tavoittelemaan ensisijaisesti liikunnan avulla. Lisäksi tulevat muut liikunnan terveysvaikutukset ja parempi toimintakyky loppuelämäksi.
Liikunta ei laihduta! Sinä ajan mukana syöt vähemmän, mutta en vaan huomaa, koska LIIKUNTA.
Jos liikunta ei laihduta, miten selität sen että minä syön nykyään yhden aterian _enemmän_ kuin ennen liikuntaharrastuksen aloittamista ja olen silti lähes 10 kg kevyempi?
Huomasinko, mitä kirjoitin? Se yksi lisäateria voi olla lihaa ja rasvaa, ja muutenkin hiilarit on jäänyt pois yms..
No mutta kai minä nyt itse tiedän mitä syön! Liikun paljon nykyään, ja laihdun yhä vaikka syön muuten ihan samoin kuin ennen liikuntaa, paitsi yhden aterian verran enemmän (syön siis yhden ylimääräisen aterian heti töiden jälkeen että jaksan illalla treenata kunnolla). Sen jälkeen vielä normaali päivällinen kuten aina ennenkin.
Mitä liikunnanvihaajia täällä oikein on, jotka jaksavat tolkuttaa ettei liikunta muka olisi hyvä tapa saada vartalo kuosiin. Se on itsepetosta.
Jos laihdutat vain ruokavaliolla, uskotko oikeasti että kroppa näyttää sen jälkeen hyvältä automaattisesti? Näyttää löysältä vaikka saisit kaiken läskin pois.
Voi luoja! Kysymys on laihdutuksesta! Sulla on siis lihaksia väittää Robert Lustigia vastaan?
Esim. kohdassa 1:11:30.
Robert ei kiinnosta minua. Millaisia tuloksia olet itse saanut hänen opeillaan?
Jos joku haluaa pudottaa 10 kg lähtöpainosta, joka on ilmeisesti 70 kg ja oli ennen 74 kg, voisi olettaa, että syyt ovat lähinnä esteettiset (ainakaan ne eivät voi olla terveydelliset ellei pituus ole 145 cm). Mikä siis voisi olla paras tapa saavuttaa toivottuja tuloksia? Eikö _missään tapauksessa_ liikunta? Jos olet opiskellut tuon videoklipin sisällön, ehkä voit selventää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lustig
Kyllä pitäisi kiinnostaa, kun kaikkea höpinää puhut.
Mikä on höpinää? Sekö että minulla paino putosi lähes kymmenen kiloa, vaatekoko kaksi numeroa ja olen vahva ja toimintakykyinen sen seurauksena että lisäsin elämääni runsaasti liikuntaa: retkeilyä, hölkkää, joogaa ja uintia. Voisitko tiivistää, mikä tässä Robertin mukaan on höpinää? Väärin laihdutettu vai?
Ei kannata vaivata päätä tyhmien ihmisten kanssa. Yritit jo selittää, ei ymmärrä. Kyllä liikunta tottakai laihduttaa jos tekee noin niinkuin sinä, reippaasta kävelystä 2,5h päivässä tulee yhden kevyen aterian verran. Kun aloit laihtua syömällä saman verran kuin ennen, mutta liikkumalla paljon, tottakai laihduit sen liikunnan takia.
Nykyään vaan sanotaan läskeille, ettei liikkumalla laihdu, koska täytyy tosiaan liikkua pari tuntia päivässä että sillä on vaikutusta. Ja läskit voi käsittää sen niin, että ottavat päivään 20min hikiliikuntaa (reipasta kävelyä josta heille tulee jo hiki) ja luulevat että voivat syödä kuten ennenkin, vaikka tuo 30min kuluttaa suunnilleen viiden suklaakonvehdin verran kaloreita. Paljon helpommalla he laihtuvat jättämällä syömällä yhden ison aterian, sama vaikutus kuin 2h liikunnalla.
Mutta normaalipainoinen laihtuu kyllä liikkumalla.
""The donkey said to the tiger, 'The grass is blue.' Tiger said, 'No grass is green.'
Then the discussion between the two became intense. Both of them are firm in their own words. To end this controversy, both went to Lion – King of Jungle.
In the middle of the animal kingdom, sitting on the throne was a lion. The donkey started yelling before the tiger could say anything. “Your Highness, the grass is blue, isn’t it?” Lion said, 'Yes! The grass is blue. '
Donkey, 'This tiger does not believe. Annoys me He should be punished properly. ' The king declared, 'Tiger will be jailed for a year. King's verdict was heard by donkey and he was jumping in joy in entire jungle. The tiger was sentenced to one-year jail. '
The Tiger went to the Lion and asked, 'Why Your Highness! Grass is green, isn’t it? ' Lion said, 'Yes! Grass is green.’ Tiger said, '... then why am I sentenced to jail? '
Lion said, “you did not get punished for the grass being blue Or green. You have been punished for debating with that stupid donkey. Brave and intelligent creatures like you have argued with a donkey and have come here to get a decision”
Moral of the story.
Don’t waste your time on social media arguing with you and telling you that your(stock) grass is blue.""
Niinpä. Liikunnan kuluttamien kalorien lisäksi pitää ottaa huomioon myös ns. jälkipoltto (EPOC-vaikutus), hormonaaliset muutokset, lihasmassan kasvusta johtuva muutos peruskulutukseen, yleiset aineenvaihdunnan muutokset jne.
Itse uskon yksinkertaisesti siihen, että kun kuluttaa enemmän kuin syö, niin laihtuu. Palikkamatematiikkaa.
Tämäkin palsta täynnä jotain ravitsemusasiantuntijoita. Ihan naurattaa. Jos laihtuminen olisi proteiineista kiinni, niin 30-luvun Suomi olisi ollut täynnä läskejä. Suomalaisten ylipaino lisääntynyt viimeisen 20-vuoden aikana koska: a) annoskoot on suurentuneet, ja b) ihmiset eivät liiku.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hoikka ja syön aamulla mieluummin pekonia ja munia kuin puuroa. Nuorena uskoin aamupuuroon autuaaksitekevään voimaan, kunnes tajusin että väsymys ja kalvava nälkä jo kymmenen aikaan hävisivät niinä päivinä kun puuro oli jäänyt välistä. Pelkkä kahvi kerman kanssa pitää minulla nälän poissa pitempään kuin puuro. Liittynee jotenkin verensokeriin.
Mulla sama. Luulen myös että johtuu verensokerista. Kauran gi on korkeampi kuin sokerin. En yksinkertaisesti voi syödä puuroa aamulla, jos haluan olla töissä toimintakykyinen. Harmi kun puuro on niin helppo. Entisessä työpaikassa se kauhea nälkä ei niin vaivannut koska pystyin syömään aina kun iski nälkä. Nykyisessä työssä en voi. Ja ei auta marjojen, pähkinöiden, siementen, öljyn, voin ym lisääminen. Nykyään syön juurikin - hyi vaan ja kääk- pekonia ja munia, tai sitten vaikka rahkaa (maustettua).
Vierailija kirjoitti:
Heh! Liikkujien pahantahtoinen joukko levittää täällä valeuutisia: väittävät että ovat muka laihtuneet liikunnalla. Vuosisadan salaliitto väittää että liikunta laihduttaisi.
Harrastan lajia, jossa kuluu yhtenä treenipäivänä 350-900kcal. Riippuu mitä tehdään ja kuinka pitkä vuoro on, ja onko peräti tuplavuoro. Kun harrastaa pari kertaa viikossa, niin kyllä siinä jo vajetta syntyy. Ja olen ihan harratelija. (Kisaajat tekee monta treeniä enemmän.) Plus muu kevyempi liikunta päälle..
Olen keski-ikäinen ja keskitasoinen harrastelija, joka hurahti triathlonharjoitteluun muutama vuosi sitten ja pudotti siinä samalla 15 kg lievästä ylipainosta aivan normaalipainon alarajalle. Suurin muutos on kuitenkin tapahtunut ulkonäössä, ei vaa’alla.
Olen nyt mittaillut kalorinkulutusta uudella triathlonkellollani ja välillä myös sykevyö on ollut mukana. Parin-kolmen kuukauden ajalta näyttää siltä että kaloreita palaa urheilun aikana minulla suunnilleen näin:
- uinti 75 minuuttia (sisältää sekä hyvin rauhallista uintia että kovavauhtisia vetoja) 450-650
- juoksu (melko rauhallinen) 90-120 minuuttia 700-900
- pyöräily 120-180 minuuttia noin 800-950
- kuntosali 60 minuuttia 280-300
- pilates/kehonhuolto/syvävenyttely 60 minuuttia 200-250
Itse kalorinkulutus suorituksen aikana ei siis välttämättä ole normaalipäivänä mitenkään valtavaa, varsinkaan kuntosalilla, mutta elimistö ei vaivu horrokseen heti harjoituksen päätyttyä vaan sen vaikutus kestää huomattavasti kauemmin kuin vain siihen kuluneen ajan. Uintipäivinä saan esimerkiksi juosta vessassa tuplasti tiheämmin kuin muina, mikä kertoo tehostuneesta aineenvaihdunnasta jopa 10 tuntia suorituksesta.
Palautumisen ajan keho kuluttaa myös paljon energiaa, ja reippaan treenin jälkeinen palautuminen voi kestää 24h.
Kun kropassa on nykyään enemmän lihasta kuin läskiä, tuntuu että syödä saisi paljon enemmän kuin ennen lihomatta - uskon siis siihen että lihas kuluttaa enemmän lepotilassakin kuin läski. Koen että liikunta on vaikuttanut myös hormonitoimintaani suotuisasti, mikä myös edesauttaa hoikkana pysymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon hiilareita, voitko syödä aamulla vaikka pekonia ja munia? Tai vaikka avokadoa?
Pekonia ja munia aamupuuron sijaan. Voi luoja!
Hotelliaamiaisella ihmettelen aina sitä pekonien, nakkien ja munien mättöä. Kuka pystyy?! No arvaahan sen, että ei ainakaan ne hoikat aikuiset.
Nimenomaan hoikat syövät pekonia ja munia.
No jos haluavat syövän ehdoin tahdoin! Muut hoikat syövät ruokia jotka eivät ole niin älyttömän epäterveellisiä. Munankin voi vaikka keittää, ei tarvitse paistaa sitä rasvassa.
Munankin voi paistaa ilman rasvaa.
Liikuntaa ja osa ateroista niin että perunat on korvattu kasviksilla. Hyviä lihankorvikkeitakin saa esim Boltsi-pyörykät on ihan älyttömän hyviä (ja olen lihansyöjä), joskaan eivät erityisen kevyitä. Ja ne salaiset iltanapostelut pois! Ei vaadi mitään ihmeitä. Normaali tasapainoinen ruokavalio ja säännöllinen monipuolinen liikunta. Itsekin 10kg laihtuneena liputan tämä ohjeen puolesta. Avainsana on jatkuvuus, eli jos olet laihdutus"kuurilla", niin valitettavasti olet epäonnistunut jo lähtöviivalla. Usko pois.
Mutta tässäpä pari väitettä, jotka ole omalla kohdallani todistanut paikkaansa pitämättömäksi laihdutuksesta puhuttaessa:
1) Laihdut kun lopetat alkoholinkäytön? Ei pidä paikkaansa.
2) Laihdut kun alat kasvissyöjäksi? Ei pidä paikkaansa.
Mietin myös, miten voi syödä noin vähän kasviksia. Huh.
Onko sulla pieniä lapsia? Jos on, niin sulla voi olla suolistossa Dientamoeba fragilis joka aiheuttaa turvotusta ja samanlaiset oireet kuin ärtyvän suolen oireyhtymä. Hoituu antibiootilla.
Menisin kuitenkin lääkäriin vasta kun oot varma, että ruokavalio on oikeasti kunnossa. Kauan olet jatkanut kunnollista syömistä? Liikutko yhtään? Vaikka liikunta polttaa vähän kaloreita, se saa ruuansulatuksen toimimaan.
Miten menee,onko tullut selvyyttä tähän kiistaan? Liikuntaa vai puuroa vai kananmunia??
Luovu kokonaan sokerin lisäämisestä kahviin. Saat muista elintarvikkeista jo aivan riittävästi sokeria pysyäksesi terveenä koska useimmissa elintarvikkeissa on jo itsessään jonkin verran sokeria. Kahviin lisäämäsi sokeri tuo sinulle turhaa ylimääräistä sokeria päivittäiseen ravitsemukseesi, lisäksi turhaan hitaasti tuhoat hampaitasi lisäsokerilla.