Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
11.11.2019 |

Yrittänyt pudottaa painoa jo monta kuukautta, tämän hetkinen saldo vasta 4kg. Nyt paino jumittaa70kg. 10kg pitäs saada pois mut paino ei vain laske, missä vika?
Eilisen syömiset: puuro jossa flooraa, kahvi maidolla ja sokerilla, maustamaton jogurtti ja marjoja. Gluteenitonta tattari leipää 2 siivua juustolla. Perunaa ja jauhelihakastike, salaattia. Puuroa.
Mikä ruokavaliossa vikana että paino jumittaa. Mitä muuttaa, mitä tilalle? Minulla keliakia ja ärtyneen suolen oireyhtymä, eli jotkut ruoka aineet ei sovi.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aina väittävät ettei liikunnalla laihdu. Minä kuitenkin laihduin normaalipainon ylärajoilta alarajalle pelkästään liikunnalla. Pitkiä kävelyretkiä metsässä viikonloppuna molempina päivinä, arkisin hölkkää, uintia, kotijumppaa, venyttelyä/joogaa. Mitään en muuttanut syömisissä. Oloni on loistava, ikää 43 ja vaatekoko kaksi numeroa pienempi kuin ennen. Tuntuu että nykyään saisin syödä vaikka miten paljon. Kroppa on muuttunut tiiviiksi ja vahvaksi.

Haluaisin lisätä tähän, että oikeanlainen laihtuminen ei käy käden käänteessä. Aloitin kunnonkohotusprojektini kaksi vuotta sitten lisäämällä viikkoon ensin kaksi pitkää (1,5-2,5 h) kävelyä metsäpoluilla, sitten vähitellen uintia, välillä kuntosalia ym. ja vasta noin puolen vuoden päästä pikku hiljaa ensin pieniä hölkkäpätkiä ja lopulta ihan juoksulenkkejä. Itse aloin huomata jotakin muutosta ehkä parin kuukauden kuluttua, mies huomautti muuttuneesta olemuksesta ehkä kolmen-neljän kuukauden jälkeen ja meni yli puoli vuotta ennen kuin kukaan muu huomasi mitään. Vuoden päästä sain laittaa käytännössä 80% vaatekaappini sisällöstä uusiksi.

Ap:n sijassa miettisin, haenko ensisijaisesti pienempää lukemaa vaa’an näytöllä vai muutosta peilikuvassa ja pienempää vaatekokoa. Jälkimmäistä lähtisin tavoittelemaan ensisijaisesti liikunnan avulla. Lisäksi tulevat muut liikunnan terveysvaikutukset ja parempi toimintakyky loppuelämäksi.

Liikunta ei laihduta! Sinä ajan mukana syöt vähemmän, mutta en vaan huomaa, koska LIIKUNTA.

Jos liikunta ei laihduta, miten selität sen että minä syön nykyään yhden aterian _enemmän_ kuin ennen liikuntaharrastuksen aloittamista ja olen silti lähes 10 kg kevyempi?

Huomasinko, mitä kirjoitin? Se yksi lisäateria voi olla lihaa ja rasvaa, ja muutenkin hiilarit on jäänyt pois yms..

No mutta kai minä nyt itse tiedän mitä syön! Liikun paljon nykyään, ja laihdun yhä vaikka syön muuten ihan samoin kuin ennen liikuntaa, paitsi yhden aterian verran enemmän (syön siis yhden ylimääräisen aterian heti töiden jälkeen että jaksan illalla treenata kunnolla). Sen jälkeen vielä normaali päivällinen kuten aina ennenkin.

Mitä liikunnanvihaajia täällä oikein on, jotka jaksavat tolkuttaa ettei liikunta muka olisi hyvä tapa saada vartalo kuosiin. Se on itsepetosta.

Jos laihdutat vain ruokavaliolla, uskotko oikeasti että kroppa näyttää sen jälkeen hyvältä automaattisesti? Näyttää löysältä vaikka saisit kaiken läskin pois.

Voi luoja! Kysymys on laihdutuksesta! Sulla on siis lihaksia väittää Robert Lustigia vastaan?

Esim. kohdassa 1:11:30.

Robert ei kiinnosta minua. Millaisia tuloksia olet itse saanut hänen opeillaan?

Jos joku haluaa pudottaa 10 kg lähtöpainosta, joka on ilmeisesti 70 kg ja oli ennen 74 kg, voisi olettaa, että syyt ovat lähinnä esteettiset (ainakaan ne eivät voi olla terveydelliset ellei pituus ole 145 cm). Mikä siis voisi olla paras tapa saavuttaa toivottuja tuloksia? Eikö _missään tapauksessa_ liikunta? Jos olet opiskellut tuon videoklipin sisällön, ehkä voit selventää.

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lustig

Kyllä pitäisi kiinnostaa, kun kaikkea höpinää puhut.

Vierailija
62/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko näihin ihmisten kertomuksiin syömiensä ruokien määristä. Suurin osa työpaikan lihavista syö kuulemma vaan salaatin ja jotain kevyttä illalla. Ei kukaan ihminen pärjää noin vähällä ruoalla montaa päivää kunnolla ja toisaalta, jos oikeasti söisi todella vähän, niin kyllähän nyt jossain vaiheessa alkaa paino tippumaan.

Itse olen muinoin tiputtanut Painonvartijoiden ohjeilla 10kg ihan vaan tarkkailemalla kaloreita. Kyllä lähti kilot aika nopeasti, kun päivittäin söin 1300kcal. Suurin osa ruokailutavoista jäi päälle ja olen edelleen 168/54. 

Ap todennäköisesti jättää listaltaan pois kaikki "ei sallitut" napostelut ja mässäilyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastaus ap:n ongelmaan on pekonia ja kananmunaa. Ei hiilihydraatteja ja lisää liikuntaa. Itse suosittelen kyllä kokeilemaan pätkäpaastoa.

Vierailija
64/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian vähän.

Ja höpönlöpö. Paino lähtee nimenomaan sillä, että syö vähän. Itse pudotin tuon neljä kiloa kuukaudessa, kun söin 800 kcal päivässä. Nyt lähtee ehkä kilo kuukaudessa kun syön 1200 kcal.

Vierailija
65/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli vastaus ap:n ongelmaan on pekonia ja kananmunaa. Ei hiilihydraatteja ja lisää liikuntaa. Itse suosittelen kyllä kokeilemaan pätkäpaastoa.

Sulle suosittelen opettelua luetun ymmärtämisessä.

Vierailija
66/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aina väittävät ettei liikunnalla laihdu. Minä kuitenkin laihduin normaalipainon ylärajoilta alarajalle pelkästään liikunnalla. Pitkiä kävelyretkiä metsässä viikonloppuna molempina päivinä, arkisin hölkkää, uintia, kotijumppaa, venyttelyä/joogaa. Mitään en muuttanut syömisissä. Oloni on loistava, ikää 43 ja vaatekoko kaksi numeroa pienempi kuin ennen. Tuntuu että nykyään saisin syödä vaikka miten paljon. Kroppa on muuttunut tiiviiksi ja vahvaksi.

Haluaisin lisätä tähän, että oikeanlainen laihtuminen ei käy käden käänteessä. Aloitin kunnonkohotusprojektini kaksi vuotta sitten lisäämällä viikkoon ensin kaksi pitkää (1,5-2,5 h) kävelyä metsäpoluilla, sitten vähitellen uintia, välillä kuntosalia ym. ja vasta noin puolen vuoden päästä pikku hiljaa ensin pieniä hölkkäpätkiä ja lopulta ihan juoksulenkkejä. Itse aloin huomata jotakin muutosta ehkä parin kuukauden kuluttua, mies huomautti muuttuneesta olemuksesta ehkä kolmen-neljän kuukauden jälkeen ja meni yli puoli vuotta ennen kuin kukaan muu huomasi mitään. Vuoden päästä sain laittaa käytännössä 80% vaatekaappini sisällöstä uusiksi.

Ap:n sijassa miettisin, haenko ensisijaisesti pienempää lukemaa vaa’an näytöllä vai muutosta peilikuvassa ja pienempää vaatekokoa. Jälkimmäistä lähtisin tavoittelemaan ensisijaisesti liikunnan avulla. Lisäksi tulevat muut liikunnan terveysvaikutukset ja parempi toimintakyky loppuelämäksi.

Liikunta ei laihduta! Sinä ajan mukana syöt vähemmän, mutta en vaan huomaa, koska LIIKUNTA.

Jos liikunta ei laihduta, miten selität sen että minä syön nykyään yhden aterian _enemmän_ kuin ennen liikuntaharrastuksen aloittamista ja olen silti lähes 10 kg kevyempi?

Huomasinko, mitä kirjoitin? Se yksi lisäateria voi olla lihaa ja rasvaa, ja muutenkin hiilarit on jäänyt pois yms..

No mutta kai minä nyt itse tiedän mitä syön! Liikun paljon nykyään, ja laihdun yhä vaikka syön muuten ihan samoin kuin ennen liikuntaa, paitsi yhden aterian verran enemmän (syön siis yhden ylimääräisen aterian heti töiden jälkeen että jaksan illalla treenata kunnolla). Sen jälkeen vielä normaali päivällinen kuten aina ennenkin.

Mitä liikunnanvihaajia täällä oikein on, jotka jaksavat tolkuttaa ettei liikunta muka olisi hyvä tapa saada vartalo kuosiin. Se on itsepetosta.

Jos laihdutat vain ruokavaliolla, uskotko oikeasti että kroppa näyttää sen jälkeen hyvältä automaattisesti? Näyttää löysältä vaikka saisit kaiken läskin pois.

Voi luoja! Kysymys on laihdutuksesta! Sulla on siis lihaksia väittää Robert Lustigia vastaan?

Jos joku haluaa pudottaa 10 kg lähtöpainosta, joka on ilmeisesti 70 kg ja oli ennen 74 kg, voisi olettaa, että syyt ovat lähinnä esteettiset (ainakaan ne eivät voi olla terveydelliset ellei pituus ole 145 cm). Mikä siis voisi olla paras tapa saavuttaa toivottuja tuloksia? Eikö _missään tapauksessa_ liikunta? Jos olet opiskellut tuon videoklipin sisällön, ehkä voit selventää.

Mikä on höpinää? Sekö että minulla paino putosi lähes kymmenen kiloa, vaatekoko kaksi numeroa ja olen vahva ja toimintakykyinen sen seurauksena että lisäsin elämääni runsaasti liikuntaa: retkeilyä, hölkkää, joogaa ja uintia. Voisitko tiivistää, mikä tässä Robertin mukaan on höpinää? Väärin laihdutettu vai?

Vierailija
67/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kannattaisi nyt pitää pari viikkoa ruokapäiväkirjaa, johon kirjataan keittiövaa'an kanssa jokainen käytetty ruoka-aine leipäviipaleista sokerinmuruihin ja leivän päälle laitettuihin asioihin.

Etenkin jos on lyhyt eikä liiku paljon, niin päivittäinen kulutus voi olla todella vähäistä. Silloin päivän kalorit saa ylittymään huomaamattaan jo sillä, että laittaa puuroon, paistinpannuun ja leivän päälle liikaa rasvaa.

Vierailija
68/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen että tuossakin ne muutama tyypillinen vaihtoehto, jotka täällä on jo mainittu:

1. Luulet että syöt vähän ja terveellisesti mutta se ei ole aivan totta. Ruokavaliossa on jotain pielessä, mikä ei noista esimerkkiaterioista käy ilmi muuten kuin siinä, että hiilihydraattien osuus on melko korkea ainakin jos ei kovasti urheile tai jos työ ei ole fyysisesti kovin kuluttavaa.

2. Elämäntapa on kovin liikkumaton ja passiivinen, jolloin ravintoakin tarvitaan niin vähän että harva nykyihminen onnistuu syömään tarpeeksi niukasti.

3. Stressi tai jokin lääkitys vaikuttavat hormoneihin niin että keho kerää massaa.

Moni tuntuu olevan valmis tekemään vaikka mitä uhrauksia ruoan suhteen ja näkemään vaivaa punnitsemisen ja aterioiden kirjaamisen kanssa, mutta päivät menevät koneen ääressä ja illat sohvalla, jolloin kulutus jää olemattoman pieneksi ja aineenvaihdunta pysyy hitaana.

Vierailija
69/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös riittämätön uni estää laihtumista.

Vierailija
70/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on höpinää? Sekö että minulla paino putosi lähes kymmenen kiloa, vaatekoko kaksi numeroa ja olen vahva ja toimintakykyinen sen seurauksena että lisäsin elämääni runsaasti liikuntaa: retkeilyä, hölkkää, joogaa ja uintia. Voisitko tiivistää, mikä tässä Robertin mukaan on höpinää? Väärin laihdutettu vai?

En minä rupea trollin kanssa "keskustelemaan". Linkki ja kohta siellä on annettu. Liikunnalla ei laihdu.

Vierailija
71/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että sohvaperunat punnitsevat ruokia ja laskevat hiilareita, mutteivät missään tapauksessa voi lisätä liikuntaa, koska ”liikunnalla ei laihdu”. Kävin kerran lenkillä eikä siitä ollut apua, ne sanovat.

Eivät nämä tyypit vain taida laihtua liikkumattomuudellakaan.

Ja jos joku sitten laihtuu lisäämällä liikuntaa, se on väärin laihdutettu tai johtuu itse asiassa jostain muusta kuin siitä liikunnasta... laiska ihminen on itsepetoksessaan erittäin luova!

Vierailija
72/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon hiilareita, voitko syödä aamulla vaikka pekonia ja munia? Tai vaikka avokadoa?

Pekonia ja munia aamupuuron sijaan. Voi luoja!

Hotelliaamiaisella ihmettelen aina sitä pekonien, nakkien ja munien mättöä. Kuka pystyy?! No arvaahan sen, että ei ainakaan ne hoikat aikuiset. 

Minä olen hoikassa kunnossa ja valitsisin milloin vain pekonin ja kananmunat puuron sijaan. Puuro ja leipä turvottavat vatsan ja sumentavat aivot, paljon parempi olla ilman. 

Pekoni joka on tunnettu karsinogeeni? Oletko ihan tosissasi?

Pekoni ei ole karsinogeeni! Kaikki aiheuttaa syöpää, ei ole pekoni ole sen kummempi.

No kyllä vain on. Kaikki ei suinkaan aiheuta syöpää, pekoni on paljon huonompi vaihtoehto kuin esim se kaurapuuro tai vaikka tomaatti.

Vierailija
73/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, että sohvaperunat punnitsevat ruokia ja laskevat hiilareita, mutteivät missään tapauksessa voi lisätä liikuntaa, koska ”liikunnalla ei laihdu”. Kävin kerran lenkillä eikä siitä ollut apua, ne sanovat.

Ja jos joku sitten laihtuu lisäämällä liikuntaa, se on väärin laihdutettu tai johtuu itse asiassa jostain muusta kuin siitä liikunnasta... laiska ihminen on itsepetoksessaan erittäin luova!

Liikkuminen vain ei lisää kalorinkulutusta niin paljon, että paljon ylensyövä ihminen laihtuisi. Liikunta on hyvä tuki, tai jos paino pysyy samana niin liikuntaa lisäämällä tietenkin laihtuu. Useilla lihavilla paino kuitenkin on kokoajan noususuuntainen, jolloin liikunnan lisääminen ei ole itsessään järkevä tapa laihduttaa. 80% on ruokavaliosta 20% liikunnasta.

Vierailija
74/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen vain ei lisää kalorinkulutusta niin paljon, että paljon ylensyövä ihminen laihtuisi. Liikunta on hyvä tuki, tai jos paino pysyy samana niin liikuntaa lisäämällä tietenkin laihtuu. Useilla lihavilla paino kuitenkin on kokoajan noususuuntainen, jolloin liikunnan lisääminen ei ole itsessään järkevä tapa laihduttaa. 80% on ruokavaliosta 20% liikunnasta.

Tässä kohtaa huomauttaisin että ketjun aloittaja ei ole ”paljon ylensyövä ihminen” ja hän pohtii keinoja edistää laihtumista, jota on jo tapahtunut. Jos hän ei valehtele syömisistään, juuri hänenlaisensa ihminen saattaisi hyvinkin hyötyä liikunnan mukanaan tuomasta aineenvaihdunnan kiihtymisestä ja rasvanpolton tehostumisesta.

Vierailija
75/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kohtaa huomauttaisin että ketjun aloittaja ei ole ”paljon ylensyövä ihminen” ja hän pohtii keinoja edistää laihtumista, jota on jo tapahtunut. Jos hän ei valehtele syömisistään, juuri hänenlaisensa ihminen saattaisi hyvinkin hyötyä liikunnan mukanaan tuomasta aineenvaihdunnan kiihtymisestä ja rasvanpolton tehostumisesta.

Tämä onkin ihan hyvä pointti. Itse vastasin vain tuohon lainaamaani viestiin. AP varmasti hyötyisi liikunnan lisäämisestä!

Vierailija
76/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi tässä ketjussa on nyt ohjeita ihan erilaisesta lihavuusongelmasta kärsiville ihmisille ja siksi noita näkemyseroja on esim. liikunnan suhteen. Rankasti ylipainoinen ihminen, jolla on ongelmaa ahmimisen kanssa, tarvitsee ihan eri neuvoja kuin se, joka ulkonäön takia haluaa ”tiristää löysät pois” ja jonka syöminen on pääosin ihan mallillaan.

Vierailija
77/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian vähän.

Ja höpönlöpö. Paino lähtee nimenomaan sillä, että syö vähän. Itse pudotin tuon neljä kiloa kuukaudessa, kun söin 800 kcal päivässä. Nyt lähtee ehkä kilo kuukaudessa kun syön 1200 kcal.

Ehkä tarkoitus oli sanoa, että ihminen syö liian vähän normaalia ruokaa, eikä tule kylläiseksi. Sitten mässyttää sipsiä ja karkkia iltaisin pikku "välipalana", koska ei saanut riittävästi rasvaa ja proteiinia päivällisellä. 

Vierailija
78/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ketju valeuutisia täynnä! Pekoni on karsinogeeni ja liikunta laihduttaa. Huhhuh!

Vierailija
79/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä on ketju valeuutisia täynnä! Pekoni on karsinogeeni ja liikunta laihduttaa. Huhhuh!

No huh huh tosiaan! Varokaa liikkumista, kaikki laihtumisesta haaveilevat!

Vierailija
80/102 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh tosiaan! Varokaa liikkumista, kaikki laihtumisesta haaveilevat!

Mitä ihmettä höpiset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän