Tässä syitä miksi lapsestasi voidaan olla huolissaan
-oppimisvaikeuksia, jotka kielletään
-nälkäinen, tai syö vain paljon
-ei syö mitään tai supernirso
-kielenkehitys jäljessä
-väkivaltainen
-ei osaa keskittyä
-peliriippuvainen
-ei kavereita
-liian kova miellyttämistarve
-usein väsynyt
-hoitamaton ihottuma
-epäsopivat tai likaiset vaatteet
-likainen
-hoitamattomat hampaat
-pahanhajuinen hengitys
-kertoo että kotona ei kaikki ole kunnossa
-ei koskaan leiki ikätovereiden kanssa
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo likainen tarkoittaa? Meidän lasta oli päiväkodilta luonnehdittu likaiseksi. Hän käy 2-3 krt viikko suihkussa
Suihkussa pitäisi käydä mielellään joka päivä, jos menee ihmisten ilmoille. Kai itsekin käyt suihkussa työpäivinä? Myös vaatteet pitäisi vaihtaa joka päivä, etteivät ne ala haisemaan.
Miksi tällä kommentilla on 7 yläpeukkua ja 6 alapeukkua? Onko täällä paljonkin niitä jotka eivät käy suihkussa päivittäin? Toivottavasti käytätte edes hajusteita.
Jos nyt puhutaan päiväkoti-ikäisistä, niin joka päivä ei kannata pienen lapsen suihkussa peseytyä. Iho kuivuu syyttä suotta.
Pieni lapsi on eri asia kuin aikuinen, pahalta haisevaa hikeä erittävä.
Pienen lapsen hiki ei juurikaan haise, ja hänen vaatteensa toki vaihdetaan ja alapesukin tehdään varsinkin, jos hän käyttää viela vaippoja. Samoin tietysti suihkussa käydään, jos on hikipäässä riehuttu tms. eli lapsi on selvästi likainen.
Mutta muutoin pari, kolme kertaa pesulla käyminen riittää.
Kasvot, hampaat ja kädet tietysti pestään useamman kerran päivässä.Minä en nyt toki tiedä, minkä ikäisistä ap puhuu, mutta aiemmin päivällä täällä ainakin oli keskustelua päiväkodin "kyttäämisestä" (minusta päiväkodit eivät kyttää, vaan aivan aiheellisesri kiinnittävät huomiota lapsen ja perheen hyvinvointiin, mutta se on nyt vähän eri asia)
Toki olen jo vanhempi äiti, minun lapseni ovat lukiossa, joten en tiedä, mikä tällä hetkellä on neuvoloiden suositus pienten lasten peseytymisestä. Mutta ainakin 2000-luvun alkuvuosina suositus oli nimenomaan tuo 2-3 krt viikossa, ei useammin.
Mutta ainakin tällaisen löysin googlella.
https://www.terve.fi/artikkelit/60304-lasten-ihonhoito
"Vauvaa ei tarvitse kylvettää useammin kuin kerran tai pari viikossa, etenkin jos vauvan iho on kuiva. Kasvot, kädet ja peppu tietysti pestään päivittäin"
Tuosta lapsen iän kasvaessa pesuja tihennetään, mutta leikki-ikäisenkään ei ole mikään pakko rampata suihkussa päivittäin, jos selvää likaisuutta ei ole.
https://www.terve.fi/artikkelit/leikki-ikaisen-ja-koululaisen-ihonhoito
Höpö höpö.
Vesihän juuri sitä ihoa kosteuttaa, viileä vesi, ja rasvaus heti päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo likainen tarkoittaa? Meidän lasta oli päiväkodilta luonnehdittu likaiseksi. Hän käy 2-3 krt viikko suihkussa
Suihkussa pitäisi käydä mielellään joka päivä, jos menee ihmisten ilmoille. Kai itsekin käyt suihkussa työpäivinä? Myös vaatteet pitäisi vaihtaa joka päivä, etteivät ne ala haisemaan.
Miksi tällä kommentilla on 7 yläpeukkua ja 6 alapeukkua? Onko täällä paljonkin niitä jotka eivät käy suihkussa päivittäin? Toivottavasti käytätte edes hajusteita.
Tiedät varmaan että tietyt paikat voi pestä ilman suihkuakin päivittäin? Minusta on täysin turha lapsen kohdalla varsinkaan kuivattaa ihoa entisestään päivittäisellä suihkulla.
Itse asiassa esimerkiksi atooppisen ihottuman hoito-ohje nykyään on se, että peseydytään päivittäin ja heti pesun jälkeen kostealle iholle levitetään paksu perusvoidekerros, eli ns. lumiukkorasvaus.
Mutta kaikilla ei ole atooppista ihoa, joten päivittäinen suihku vain kuivattaa ihoa turhaan.
T. Eri
Nösäviisas. Päivittäinen suihku ja rasvaus juuri kosteuttaa.
Yli miljoonalla suomalaisella on atooppinen iho.
Ja se vesi+rasvaus kyllä kosteuttaa ihan kaikkien kuivaa ihoa, oli atooppinen kuiva iho tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska että oppimisvaikeudet oli ensimmäisenä. Se on syy miksi me olemme huolissamme lapsesta mutta koulun puolelta saadaan olankohauttelua vastaukseksi.
Koululla ei ole psykologia jotta esim lukihäiriötä voisi arvioida ja siksi opettaja myös pesee kätensä kyvyttömänä tehdä mitään.Miksi et vie lastasi yksityiselle? Miksi odotat tumput suorina, että joku muu hoitaa asiasi? Ei se opettaja voi sinulle psykologiksi tai kuntoutukseksi muuttua, vaikka miten haluaisi.
Kummasti se huoli loppuu monilla, kun pitäisi itse tehdä jotain. Eräskin äiti wilmaili minulle ja ilmoitti olevansa hyvin huolissaan, koska lapsella ei ole tehtäväkirjaa. No, hänen huolensa loppui tasan siihen, kun kerroin, että hävitettyjen kirjojen tilalle voi ostaa kaupasta uuden.
Sitten on näitä, joilta evätään kuntoutus, koska huoltaja estää lääkityksen. Tällöin kuntoutus on turhaa, eikä sitä yhteiskunta maksa. Yleensä tässä vaiheessa se kovin huolestunut vanhempi on vain että voi voi. Näin siitä huolimatta, että ollaan molemmat hyvissä ammateissa ja asutaan kalliilla alueella ja olisi varaa ostaa kuntoutusta.
Huoli ei koskaan tunnu olevan niin suuri, että ottaisi itse vastuun lapsestaan. Se on aina jonkun muun hommaa. Valittaa kyllä jaksetaan.
No tuota... kyllä nuo psykologin tutkimukset todella OVAT koulun homma silloin kun oppimisvaikeuksia epäillään... Etköhän tämän oikeasti tiedäkin jos kerran opettaja olet?
Otin annettuna, mitä kirjoitettiin eli että psykologia ei ole tarjolla. Ehkäpä virkaa ei ole saatu täytettyä? Tai sitten vaikeudet ovat niin lieviä, että palvelua ei siksi tarjota. Esimerkiksi meidän koulussa ei todellakaan psykologi ala testaamaan oppilasta, jonka keskiarvo on yli kahdeksan, vaikka vanhemmat toivoisivat. Psykologi on täystyöllistetty niiden vitosen oppilaiden kanssa.
Yhteiskunnan resurssit ovat rajalliset. Se nyt on vain fakta.
Jos joku päättää lapsen saattaa tähän maailmaan, hän ei voi odottaa, että jokin muu taho vastaa lapsesta. Esimerkiksi oppimisvaikeuksiin saa omalla rahalla apua. Silloin ei tarvitse kerjätä ja jonottaa.
Haisulit (aikuiset/lapset näkyy ja) haisee sekä kuivaihoiset/ihottumaiset välttelee kosteuttavaa suihkua.
Just, ei muuta kuin jatkajaa huonoksi havaitulla tiellänne.
Tämä poistuu. Se on moro 🤔
Vierailija kirjoitti:
*raskas = rasvaa
Mun lapset käy kokosuihkussa pari kertaa viikossa eikä tarvi rasvata ihoa juuri koskaan. Kesällä tietty eri jos on laittanut aurinkorasvaa.
Ja varmasti jos yrittäisin laittaa lapset kylmään suihkuun niin eivät suostuisi edes sitä muutamaa kertaa viikossa suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska että oppimisvaikeudet oli ensimmäisenä. Se on syy miksi me olemme huolissamme lapsesta mutta koulun puolelta saadaan olankohauttelua vastaukseksi.
Koululla ei ole psykologia jotta esim lukihäiriötä voisi arvioida ja siksi opettaja myös pesee kätensä kyvyttömänä tehdä mitään.Miksi et vie lastasi yksityiselle? Miksi odotat tumput suorina, että joku muu hoitaa asiasi? Ei se opettaja voi sinulle psykologiksi tai kuntoutukseksi muuttua, vaikka miten haluaisi.
Kummasti se huoli loppuu monilla, kun pitäisi itse tehdä jotain. Eräskin äiti wilmaili minulle ja ilmoitti olevansa hyvin huolissaan, koska lapsella ei ole tehtäväkirjaa. No, hänen huolensa loppui tasan siihen, kun kerroin, että hävitettyjen kirjojen tilalle voi ostaa kaupasta uuden.
Sitten on näitä, joilta evätään kuntoutus, koska huoltaja estää lääkityksen. Tällöin kuntoutus on turhaa, eikä sitä yhteiskunta maksa. Yleensä tässä vaiheessa se kovin huolestunut vanhempi on vain että voi voi. Näin siitä huolimatta, että ollaan molemmat hyvissä ammateissa ja asutaan kalliilla alueella ja olisi varaa ostaa kuntoutusta.
Huoli ei koskaan tunnu olevan niin suuri, että ottaisi itse vastuun lapsestaan. Se on aina jonkun muun hommaa. Valittaa kyllä jaksetaan.
No tuota... kyllä nuo psykologin tutkimukset todella OVAT koulun homma silloin kun oppimisvaikeuksia epäillään... Etköhän tämän oikeasti tiedäkin jos kerran opettaja olet?
Otin annettuna, mitä kirjoitettiin eli että psykologia ei ole tarjolla. Ehkäpä virkaa ei ole saatu täytettyä? Tai sitten vaikeudet ovat niin lieviä, että palvelua ei siksi tarjota. Esimerkiksi meidän koulussa ei todellakaan psykologi ala testaamaan oppilasta, jonka keskiarvo on yli kahdeksan, vaikka vanhemmat toivoisivat. Psykologi on täystyöllistetty niiden vitosen oppilaiden kanssa.
Jos joku päättää lapsen saattaa tähän maailmaan, hän ei voi odottaa, että jokin muu taho vastaa lapsesta. Esimerkiksi oppimisvaikeuksiin saa omalla rahalla apua. Silloin ei tarvitse kerjätä ja jonottaa.
Kyllähän tuosta viestistä jota kommentoit sai sen käsityksen että myös opettaja oli huolissaan, mutta oli vain todennut ettei koululla ole psykologia. Kunnilla on tiettyjä velvollisuuksia, ja tämä kuuluu kyllä niihin! Sehän nyt on sanomattakin selvää että jos opillista huolta ei ole, mitään tutkimuksia ei tarvita. Mutta silloin kun on ei kyllä ole vanhempien asia alkaa näitä tutkimuksia järjestelemään! Ihan turha väittää muuta! Samoin koulujen on turha yrittää sysätä koulupsykologin tutkimuksia hoitavalle taholle jos lapsella saattuu olemaan hoitokontakti. Vaikka psykiatrialla on mahdollisuus tutkimuksiin, niitä ei todellakaan tehdä ihan vaan oppimisvaikeuksien selvittelemiseksi. Se asia kuuluu puhtaasti koululle. Sitävarten maksetaan veroja että kunnat näistä asioista huolehtivat, älä siis ylimieliseen sävyyn yritä työntää vastuuta tässä asiassa muille! Miksi maksaa itse palvelusta jonka on ihan oikeutettu saamaan yhteiskunnan kustantamana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät varmaan että tietyt paikat voi pestä ilman suihkuakin päivittäin? Minusta on täysin turha lapsen kohdalla varsinkaan kuivattaa ihoa entisestään päivittäisellä suihkulla.
Itse asiassa esimerkiksi atooppisen ihottuman hoito-ohje nykyään on se, että peseydytään päivittäin ja heti pesun jälkeen kostealle iholle levitetään paksu perusvoidekerros, eli ns. lumiukkorasvaus.
Mutta kaikilla ei ole atooppista ihoa, joten päivittäinen suihku vain kuivattaa ihoa turhaan.
T. EriNösäviisas. Päivittäinen suihku ja rasvaus juuri kosteuttaa.
Yli miljoonalla suomalaisella on atooppinen iho.
Ja se vesi+rasvaus kyllä kosteuttaa ihan kaikkien kuivaa ihoa, oli atooppinen kuiva iho tai ei.
Niin rasvaus kosteuttaa mutta miksi pitäisi rasvata kun iho ei ole kuiva?
Hyi ällötys pelkkä ajatuskin ihoon laitettavasta voiteesta jos ihoa ei ole ENSIN pesty.
Mahtaa siinä kuiva- tai allergisen iho hyvin parantua kun kaiken hien ja lian päälle se voide levitetään. Oli sitten vauva tai aikuinen kyseessä.
Hyvin se iho varmasti tulehtuu ja lika/pöpöt imeytyy sinne ihoon rasvan mukana.
Käykää siellä suihkussa ensin. Tuon suihkun kuivattavuus -väite on ollut vallalla jotain 20v sitten ja se on kumottu jo aika päivää sitten.
Suihku kosteuttaa, ei kuvata, kunhan muusta rasvata heti suihkun jälkeen. Se rasva sitoo sen suihkun kosteuden sinne puhtaaseen ihoon ja iho on A) puhdas ja B) kosteutunut.
Minun lastani ei ole ikinä moitittu likaiseksi ja käydään suihkussa/kylvyssä joka toinen päivä keskimäärin. Tämän lisäksi pestään useamman kerran päivässä kädet ja kasvot myös päivittäin. Vaatteet vaihdetaan päivittäin, ellei ole selvästi ihan puhtaat päälyvaatteet, sitten menee seuraavankin päivän.
Ei aikuisillekaan suositella suihkua päivittäin. Se ei tee hyvä iholle ja ihokerroksen mikrobeille.
Jos lasta sanotaan likaiseksi, niin epäilen että lapsella on likaiset vaatteet, kasvot ja kädet. Ei lapsesta näe käykö hän suihkussa päivittäin vai kolme kertaa viikossa. Lapset eivät hikoile samalla tavalla kuin aikuiset ja hiuksetkaan eivät rasvoitu yhtä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta voisin kuvitella, että lapsesi tai hänen vaatteensa haisevat, tai hänessä on näkyvää likaa esim. likaiset kädet+kynnenaluset, korvat näkyvästi likaiset, hampaat näkyvästi plakkiset, silmät rähmäiset jne. mitkä kertovat peseytymättömyydestä. Tai vaatteet ovat likaiset. Tai sitten wc:ssa käydessä havaitaan, että alusvaatteet ovat tuhruiset ja/tai pylly haisee kovasti.
Mitä tarkoittaa korvat näkyvästi likaiset? Likaantuuko oikeesti joidenkin ihmisten korvat erityisesti, siis keräävätkö vaikka hiekkaa tai jotain 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole tehtäväsi vanhempana ja kasvattajana opettaa lapsesi peseytymään päivittäin?
Pienen lapsen ei tarvitse suihkussa tai kylvyssä päivittäin käydä. Ei kaikkien aikuistenkaan. Toki näkyvä lika pitää pestä.
Meillä lapset käy 2x viikossa suihkussa. Sama paita /tunika menee hyvin 2 päivää jos siinä ei ole näkyvää likaa.
Itse pesen kainalot ja kasvot päivittäin, hiukset 2x viikossa.
Ollaan todellakin siistejä, eikä ikinä kuultu haukkuja. Usein kuulen tuoksuvani hyvälle ja kysyttävän mitä hajuvettä käytän. No, en käytä.
Meistä kukaan ei käyrä vartalorasvaa, viimeksi raskaana ollessa laitoin vatsaani jotakin öljyä. Käsiä ja kasvoja rasvaan tai laitan öljyä. Lapsilla ei iho kuivu ollenkaan.
En aio muuttaa tapojani.
Meillä on kaikilla paksu hius, joka on enemmän karkea eikä rasvoitu.
Puhuttiin juuri miehen kanssa, että outoa ettei vaelluksen jälkeen edes haise.
En usko että ihmisen on tarkoitus kastautua päivittäin. Eri, jos treenaa/ hikoilee poikkeuksellisen paljon.
Lapsi pesee hiukset kerran viikossa. Minä 1-2x.
Liittyikö tämä nyt johonkin mistä mä en tiedä mitään kun monet puhuu heti huostaanotosta?
Mun lapsesta heräsi huoli päiväkodissa mikä oli mun mielestä hyvä juttu koska tätä ennen neuvola ei ollut ottanut mun huoliani todesta enkä esikoisen äitinä itsekään täysin ymmärtänyt kuinka tilanne poikkesi normaalista. Mutta siis vasta tuon päiväkodin huolestumisen jälkeen saatiin lähete tutkimuksiin ja diagnoosit.
lapsi oli yksinäinen, epäsosiaalinen, kehitys jäljessä, kielen kohdalla näkyi selkeästi. Ei osannut leikkiä ikätasoisesti, sai välillä kiukkukohtauksia joista rauhoittuminen kesti. Saattoi satuttaa muita lapsia otteillaan. Olihan niitä huolenaiheita pitkä lista ja pääasiassa ihan samoja juttuja joista olin itse neuvolassa jo sanonut.
Ei meidän lasta kukaan ollut huostaanottamassa tai mitenkään kyseenalaistanut vanhempien toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ihmettele, vain 2 krt viikossa suihkussa? No varmasti ainakin haisee likaiselle. Mutta varmasti myös hiukset ja naama tahmaiset. Vaihtaako joka päivä edes puhtaat vaatteet?
Ei pienten lasten tarvi joka päivä suihkussa käydä, ei tarvi kaikkien aikuistenkaan. Kyllä kolme kertaa riittää hyvin, miksipä ei kaksikin. Naaman voi pestä vaikka kymmenen kertaa päivässä, siihen ei suihkua tarvita. Ja tuskin nyt joka päivä hiuksetkaan tahmaset on, ei ainakaan meidän lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuosta viestistä jota kommentoit sai sen käsityksen että myös opettaja oli huolissaan, mutta oli vain todennut ettei koululla ole psykologia. Kunnilla on tiettyjä velvollisuuksia, ja tämä kuuluu kyllä niihin! Sehän nyt on sanomattakin selvää että jos opillista huolta ei ole, mitään tutkimuksia ei tarvita. Mutta silloin kun on ei kyllä ole vanhempien asia alkaa näitä tutkimuksia järjestelemään! Ihan turha väittää muuta! Samoin koulujen on turha yrittää sysätä koulupsykologin tutkimuksia hoitavalle taholle jos lapsella saattuu olemaan hoitokontakti. Vaikka psykiatrialla on mahdollisuus tutkimuksiin, niitä ei todellakaan tehdä ihan vaan oppimisvaikeuksien selvittelemiseksi. Se asia kuuluu puhtaasti koululle. Sitävarten maksetaan veroja että kunnat näistä asioista huolehtivat, älä siis ylimieliseen sävyyn yritä työntää vastuuta tässä asiassa muille! Miksi maksaa itse palvelusta jonka on ihan oikeutettu saamaan yhteiskunnan kustantamana?
Syvä huokaus. Luuletko sinä, että tilanne on mielestäni hyvä? Että olen iloinen, kun kouluilla ei ole resursseja? Joka päivä moni lapsi, joka hyötyisi erityisopetuksesta, hoidosta tai kuntoutuksesta, jää ilman sitä, koska tyhjästä on paha nyhjäistä. Se nyt vain on näin, eikä se minun vikani ole.
Mutta luulisi, että lastaan rakastava vanhempi kääntäisi kaikki kivet ja kannot hänen auttamisekseen sen sijaan, että jäisi vain marisemaan että jonkun pitäisi.
Joo, niin varmaan pitäisi, mutta kun ne resurssit ovat edelleen rajalliset eikä maailma ole täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syvä huokaus. Luuletko sinä, että tilanne on mielestäni hyvä? Että olen iloinen, kun kouluilla ei ole resursseja? Joka päivä moni lapsi, joka hyötyisi erityisopetuksesta, hoidosta tai kuntoutuksesta, jää ilman sitä, koska tyhjästä on paha nyhjäistä. Se nyt vain on näin, eikä se minun vikani ole.
Mutta luulisi, että lastaan rakastava vanhempi kääntäisi kaikki kivet ja kannot hänen auttamisekseen sen sijaan, että jäisi vain marisemaan että jonkun pitäisi.
Joo, niin varmaan pitäisi, mutta kun ne resurssit ovat edelleen rajalliset eikä maailma ole täydellinen.
Huokaile vaan ihan rauhassa, mutta se minkä lain mukaan on oikeutettu saamaan, myös saadaan! Siitä vastuusta ei koulut ja kunnat luista sillä perusteella että ”ei ole resursseja”. Jos vanhemmat menee tällaiseen mukaan ja alkaa omakustanteisesti viedä lastaan yksityisille psykologoille käy niin että pian kunnat pesevät kätensä hommasta kokonaan kun ”toimii muutenkin”. Ajatteletko että on myös ok ettei terveysasemilta annettaisi aikaa ollenkaan koska ”ei ole resursseja, olkaa hyvä ja menkää yksityiselle”? Se mikä kuuluu lain mukaan kaikille, kuuluu sitten kaikille! Kunta ostaa vaikka ostopalveluna sen mitä ei itse pysty tarjoamaan! Miten tämä ei ole sinulle selvä asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia on parempi hoitaa lapset kotona eikä viedä päiväkotiin jossa huoli herää. Tai viedä perhepäivähoito on koska he saavat rahaa sen mukaan kuinka monta lasta on hoidossa jos he alkavat valittaa ja kerätä huolia lapsista ja uusia ei tule kun hoito lapset huostaan otetaan se on heille rahanmenetystä. Se on myös ristiriitaista neuvolassa kytätään ettei lapsi ole lihava ja päiväkodissa kytätään onko nälkänen. Jos neuvolan mukaan lihava lapsi on kuitenkin päivähoidossa nälkäinen siitähän pitää herätä huoli ja neuvolassa taas huoli että lihava
.Pääasia, että vanhemmille tulee selväksi: lapset ovat valtion omaisuutta.
Koulukin antaa enemmän painoarvoa hoitopaikan tekemään proflointiin, eikä oikeastaan piittaa, jos vanhempi näkee asiat eri tavoin. Oletteko huomanneet?
Ei lapset ole kenenkään omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaile vaan ihan rauhassa, mutta se minkä lain mukaan on oikeutettu saamaan, myös saadaan! Siitä vastuusta ei koulut ja kunnat luista sillä perusteella että ”ei ole resursseja”. Jos vanhemmat menee tällaiseen mukaan ja alkaa omakustanteisesti viedä lastaan yksityisille psykologoille käy niin että pian kunnat pesevät kätensä hommasta kokonaan kun ”toimii muutenkin”. Ajatteletko että on myös ok ettei terveysasemilta annettaisi aikaa ollenkaan koska ”ei ole resursseja, olkaa hyvä ja menkää yksityiselle”? Se mikä kuuluu lain mukaan kaikille, kuuluu sitten kaikille! Kunta ostaa vaikka ostopalveluna sen mitä ei itse pysty tarjoamaan! Miten tämä ei ole sinulle selvä asia?
Voi itku mikä palikka. Minähän se teen kunnassa jotain ostopalvelupäätöksiä. Missä maailmassa oikein elät? Et ainakaan reaalitodellisuudessa, jossa ei todellakaan ole varaa kaikkeen.
No, ainakin olet ilmeisesti tosi innokas veronmaksaja. Jotta kaikki kaikille toteutuu, teitä tarvitaan.