Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä syitä miksi lapsestasi voidaan olla huolissaan

Vierailija
10.11.2019 |

-oppimisvaikeuksia, jotka kielletään
-nälkäinen, tai syö vain paljon
-ei syö mitään tai supernirso
-kielenkehitys jäljessä
-väkivaltainen
-ei osaa keskittyä
-peliriippuvainen
-ei kavereita
-liian kova miellyttämistarve
-usein väsynyt
-hoitamaton ihottuma
-epäsopivat tai likaiset vaatteet
-likainen
-hoitamattomat hampaat
-pahanhajuinen hengitys
-kertoo että kotona ei kaikki ole kunnossa
-ei koskaan leiki ikätovereiden kanssa

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, osuipa moni kohta tuosta listasta kamuni lapseen. Hassua, että kaveri ei itse myönnä että lapsellaan on ongelmia, vaikka kaikki muut näkevät että lapsi oireilee huonojen kotiolojen vuoksi. Tämä nähty myös päiväkodissa ja lasu-väkikin jo mukana perheen elämässä, onneksi.

Vierailija
62/63 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska että oppimisvaikeudet oli ensimmäisenä. Se on syy miksi me olemme huolissamme lapsesta mutta koulun puolelta saadaan olankohauttelua vastaukseksi.

Koululla ei ole psykologia jotta esim lukihäiriötä voisi arvioida ja siksi opettaja myös pesee kätensä kyvyttömänä tehdä mitään.

Miksi et vie lastasi yksityiselle? Miksi odotat tumput suorina, että joku muu hoitaa asiasi? Ei se opettaja voi sinulle psykologiksi tai kuntoutukseksi muuttua, vaikka miten haluaisi.

Kummasti se huoli loppuu monilla, kun pitäisi itse tehdä jotain. Eräskin äiti wilmaili minulle ja ilmoitti olevansa hyvin huolissaan, koska lapsella ei ole tehtäväkirjaa. No, hänen huolensa loppui tasan siihen, kun kerroin, että hävitettyjen kirjojen tilalle voi ostaa kaupasta uuden.

Sitten on näitä, joilta evätään kuntoutus, koska huoltaja estää lääkityksen. Tällöin kuntoutus on turhaa, eikä sitä yhteiskunta maksa. Yleensä tässä vaiheessa se kovin huolestunut vanhempi on vain että voi voi. Näin siitä huolimatta, että ollaan molemmat hyvissä ammateissa ja asutaan kalliilla alueella ja olisi varaa ostaa kuntoutusta.

Huoli ei koskaan tunnu olevan niin suuri, että ottaisi itse vastuun lapsestaan. Se on aina jonkun muun hommaa. Valittaa kyllä jaksetaan.

No tuota... kyllä nuo psykologin tutkimukset todella OVAT koulun homma silloin kun oppimisvaikeuksia epäillään... Etköhän tämän oikeasti tiedäkin jos kerran opettaja olet?

Otin annettuna, mitä kirjoitettiin eli että psykologia ei ole tarjolla. Ehkäpä virkaa ei ole saatu täytettyä? Tai sitten vaikeudet ovat niin lieviä, että palvelua ei siksi tarjota. Esimerkiksi meidän koulussa ei todellakaan psykologi ala testaamaan oppilasta, jonka keskiarvo on yli kahdeksan, vaikka vanhemmat toivoisivat. Psykologi on täystyöllistetty niiden vitosen oppilaiden kanssa.

Yhteiskunnan resurssit ovat rajalliset. Se nyt on vain fakta.

Jos joku päättää lapsen saattaa tähän maailmaan, hän ei voi odottaa, että jokin muu taho vastaa lapsesta. Esimerkiksi oppimisvaikeuksiin saa omalla rahalla apua. Silloin ei tarvitse kerjätä ja jonottaa.

Kyllähän tuosta viestistä jota kommentoit sai sen käsityksen että myös opettaja oli huolissaan, mutta oli vain todennut ettei koululla ole psykologia. Kunnilla on tiettyjä velvollisuuksia, ja tämä kuuluu kyllä niihin! Sehän nyt on sanomattakin selvää että jos opillista huolta ei ole, mitään tutkimuksia ei tarvita. Mutta silloin kun on ei kyllä ole vanhempien asia alkaa näitä tutkimuksia järjestelemään! Ihan turha väittää muuta! Samoin koulujen on turha yrittää sysätä koulupsykologin tutkimuksia hoitavalle taholle jos lapsella saattuu olemaan hoitokontakti. Vaikka psykiatrialla on mahdollisuus tutkimuksiin, niitä ei todellakaan tehdä ihan vaan oppimisvaikeuksien selvittelemiseksi. Se asia kuuluu puhtaasti koululle. Sitävarten maksetaan veroja että kunnat näistä asioista huolehtivat, älä siis ylimieliseen sävyyn yritä työntää vastuuta tässä asiassa muille! Miksi maksaa itse palvelusta jonka on ihan oikeutettu saamaan yhteiskunnan kustantamana?

Syvä huokaus. Luuletko sinä, että tilanne on mielestäni hyvä? Että olen iloinen, kun kouluilla ei ole resursseja? Joka päivä moni lapsi, joka hyötyisi erityisopetuksesta, hoidosta tai kuntoutuksesta, jää ilman sitä, koska tyhjästä on paha nyhjäistä. Se nyt vain on näin, eikä se minun vikani ole.

Mutta luulisi, että lastaan rakastava vanhempi kääntäisi kaikki kivet ja kannot hänen auttamisekseen sen sijaan, että jäisi vain marisemaan että jonkun pitäisi.

Joo, niin varmaan pitäisi, mutta kun ne resurssit ovat edelleen rajalliset eikä maailma ole täydellinen.

Huokaile vaan ihan rauhassa, mutta se minkä lain mukaan on oikeutettu saamaan, myös saadaan! Siitä vastuusta ei koulut ja kunnat luista sillä perusteella että ”ei ole resursseja”. Jos vanhemmat menee tällaiseen mukaan ja alkaa omakustanteisesti viedä lastaan yksityisille psykologoille käy niin että pian kunnat pesevät kätensä hommasta kokonaan kun ”toimii muutenkin”. Ajatteletko että on myös ok ettei terveysasemilta annettaisi aikaa ollenkaan koska ”ei ole resursseja, olkaa hyvä ja menkää yksityiselle”? Se mikä kuuluu lain mukaan kaikille, kuuluu sitten kaikille! Kunta ostaa vaikka ostopalveluna sen mitä ei itse pysty tarjoamaan! Miten tämä ei ole sinulle selvä asia?

Voi itku mikä palikka. Minähän se teen kunnassa jotain ostopalvelupäätöksiä. Missä maailmassa oikein elät? Et ainakaan reaalitodellisuudessa, jossa ei todellakaan ole varaa kaikkeen.

No, ainakin olet ilmeisesti tosi innokas veronmaksaja. Jotta kaikki kaikille toteutuu, teitä tarvitaan.

Minä en tietääkse ole missään kohden väittänyt että sinä henkilökohtaisesti teet yhtään mitään päätöksiä. Minä kritisoin sinun ajtustasi siitä että perheet asetettaisiin mielivaltaisesti eriarvoiseen asemaan peruspalvelujen saamisen suhteen. Jos laki takaa tietyn palvelun, on siihen jokaisella joka sen tarvitsee yhtäläinen oikeus. Tästä sinä olit eri mieltä, ja hyvinkin ylimielisesti arvostelit sitä, etteivät vanhemmat kiltisti vaan tyydy siihen ettei heidän lapsensa saa tarvittavia tutkimuksia. Ja olit vielä sitä mieltä että heidän tulisi itse järjestää ja kustantaa nämä samat tutkimukset jotka joku muu saa ilmaiseksi kunnan kustantamana! Sinun mielestäsi tässä ei olisi mitään väärää tai epäoikeudenmukaista?! Minä suosittelen että hakeudut politiikkaan ja lakeja säätämään kun tuntuu että olet nykyisiin lakeihin niin tyytymätön! Tällä hetkellä laki nyt kuitenkin takaa tämänkin palvelun joten älä syyllistä ihmisiä siitä että he vaativat sen mikä heille kuuluu. Ja kyllä, oikein mielelläni antaisin kohdistaa maksamani verot juurikin lapsille kohdennettuihin palveluihin jos sen voisi itse päättää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska että oppimisvaikeudet oli ensimmäisenä. Se on syy miksi me olemme huolissamme lapsesta mutta koulun puolelta saadaan olankohauttelua vastaukseksi.

Koululla ei ole psykologia jotta esim lukihäiriötä voisi arvioida ja siksi opettaja myös pesee kätensä kyvyttömänä tehdä mitään.

No sitten teidän täytyy itse etsiä apua, jos koulu ei voi auttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi