Olen parempiosainen ja siististi pukeutuva, varakas nainen. Silti olemme lastensuojelun asiakkaita
Olen varakas ja ihan hyvässä työssä tällä hetkellä. Myös vanhemmat avustavat rahallisesti. Saimme lapset viimein hedelmöityshoidoilla mieheni kanssa.
Sitten tuli ero ja monta sotkua. Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus (mielestäni pienestä syystä) ja myös ex-mieheni alkoi mustamaalata minua lastensuojelulle.
Joskus mietin? Että ehkä se onkin totta. Ehkä em vaan osaa/kykene huolehtimaan lapsista? Tahtoisin vaan tietää syyn, jotta saisin tämän inhottavan huonommuuden tunteen pois. Olen menossa ADD-tutkimuksiin aikuisiällä. Ehkä se selittää osan, miksi minun on esimerkiksi vaikea pukea lapsia joskus sään mukaan.
Minulla ei ole mt-ongelmia, päihdeongelmia, sairauksia, taloudellisia ongelmia.. Silti sanotaan vaan että et pysty huolehtimaan lapsista. Se tuntuu pahalta. Ja lapset on tosi kiintyneitä isäänsä, vaikka yritän olla heille hyvä äiti. Masentaa
Kommentit (85)
Sen takia elämme yhteiskunnassa, että apua saa, jos sairastuu tai vaikkapa arki käy lapsiperheessä niin kuormittavaksi, että vanhempien voimat loppuvat.
Kukapa lapsiperheellinen ei ottaisi mielellään ylimääräistä hoitoapua vastaan tai taloudellista apua?
Meillä käy hoitaja joka lauantai-ilta, saamme miehen kanssa irtioton lapsiperhearjesta ja käymme ulkona syömässä, elokuvissa, tanssimassa yms. Kaikilla ei ole niin onnekkaasti, että saisivat omaa aikaa ikinä. Kuormittava työ, erityislapset ja muut arjen haasteet. Kukaan meistä ei ole superihminen, miksi pitäisi esittää sellaista? Vanhempien väsyminen ei ole todellakaan lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo ero ja monta sotkua tarkoittaa?
Oliko teillä väkivaltaa, kävitkö esim turvakodilla?Jos on käynyt turvakodilla niin siitä tulee automaattisesti lasu ja lastensuojelu seuraa kyllä pitkään. Ja nimenomaan turvakodilla käynyttä osapuolta
Lastensuojelun asiakkaita ovat lapset, eivät vanhemmat.
Sitähän minäkin, siksi en ole päästänyt sossua terveystietoihini useista kiristämisyrityksistä huolimatta koska minä en ole lasun asiakas vaan lapseni. Minä olen täysin ulkopuolinen taho tässä jutussa ja ihmettelen miksi minulle on tehty vanhemmuuden arvio ja minun kotonani käydään. Kävisivät lapseni kotona sitten kun hänellä joku päivä sellainen on, mutta miksi ihmeessä minun pitää kotiini ottaa jotain ihmisiä kun asia ei minua mitenkään koske.
Tämä oli hyvä. Usein takerrutaan näsäviisaasti siihen, että lastensuojelun asiakkuus on lapsella, ei koko perheellä. Teknisesti näin joo, mutta kyllä siinä on yhtälailla sekä lapsi että vanhemmat työskentelyn keskiössä. En pidä mitenkään väärin ilmaistuna, jos joku äiti sanoo että heidän perhe on lastensuojelun asiakkaana, enkä takerru siihen. T: sossu
Jo on taas sanahelinää. ”Työskentelyn keskiössä”. Voi jeesus.
Voin mä sen toisinkin ilmaista. Arvioinnin ja tarkastelun kohteena, vaikkapa, jos sä sitä haet. Mutta se ei kuitenkaan ollut se pointti tässä. T: sossu.
On se olennaista. Olennaisin pointti. Uhri on hyvä sana.
Eiks teille uhriutujille ole se joku facebook-ryhmä. Olisko se oikeempi paikka?
Viranomaistyöstön kohde on helposti uhri, jos ja kun viranomaistoiminnan mahdollistava laki on epäselvä ja mielivaltainen.
Ohis
Eiköhän se sossu lopeta työskentelyn, jos mitään s aihetta ei ole. ADHD tai ADD harvoin vaikuttaa juurikaan lasten hoitoon, tosin tän kanssa on erittäin yleistä olla joku liitännäinen sairaus, masennus, kaksisuuntainen, Asperger yms, jolloin niitä ongelmia sitten alkaa ilmestyä enemmän...
Teillä lasun sossuilla ei ole oikeutta Vilja Eerikan jälkeen arvostella yhtään ketään. Ymmärrättekö? Olette olleet samaan aikaan ripittämässä jotakin vähän väsynyttä äitiä, kun isä ja äitipuoli tekivät tälle lapselle kauheuksia. Hävetkää!
älä välitä ilkeistä kommenteista. Hyvä että kirjoitit mietteesi auki. Jatka niiden työstämistä jonkun fiksun ammatti-ihmisen kanssa.
Jaa, mä olen köyhä, huonosti pukeutuva, mielenterveysongelmainen yh-äiti. Mut silti katsotaan kykeneväksi hoitamaan lapsiamme, joista toisella on nepsy-dg ja toinen on masentunut ja itsetuhoinen. Kyllä vitjat soikoon tekis mieli välillä laittaa pillit pussiin ja mennä osastolle huilaamaan. Pysyvästi, mut toistaiseksi tässä räpistellään pinnalla. Enää nelisen vuotta ja nuorempikin lapsista on täysi-ikäinen ja pääsen muuttamaan itsemurhakuutioon mätänemään loppuelämäksi.
Olisi kuule kannattanut äänestää Perusuomalaisia
Anna lastesi huoltajuus lasten isälle, niin sinun ei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa. Saat silti tavata lapsiasi kaksi kertaa kuukaudessa, jos niin haluat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen ottaen ”menee pieleen” lasten kanssa? Puhuit sään mukaisesta pukeutumisesta, mutta onko sinun vaikea huolehtia myös muista rutiineista, kuten vaikkapa selkeästä ruoka- ja unirytmistä? Kasvatuksellisiata rajoista? Olla johdonmukainen?
Kerrot exäsi mustamaalaavan sinua, mutta toisaalta kerrot myös lasten olevan kiintyneitä isäänsä. Voisiko kuitenkin olla niin, että isä on lapsille ns turvallinen aikuinen? Voisitko luopua tuosta ”minulla menee niin hyvin, taloudelliset kantimetkin kunnossa” -ajattelusta ja antaa isän olla se turvallinen aikuinen ja itse viettäisit lasten kanssa aikaa usein mutta etävanhemman roolissa?
Sään mukaan pukeutuminen ei ole vaikeaa. Katsoo säätiedotukset ja vilkaisee ulos. Karkeasti arvioiden toppavaatteet lokakuusta huhtikuulle ja muuten välikausivaatteet ja kesällä kevyemmin.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri kuuntelemassa adhd-diagnoosin omaavaa henkilöä ja hän sanoi että toiminnanohjauksen puute on yksi iso "oire". Eli ei osata pilkkoa toimintoja pienemmiksi palasiksi ja näin muodostaa siitä se toiminto. Myös se, että pyykit saattavat olla koneessa päivätolkulla kun niitä ei saada aikaiseksi ripustaa ym. Ap:n ongelmat kuulostaa hyvinkin samalta.
Tästä syystä tuskin kukaan joutuisi lastensuojelun asiakkaana olemaan, riittää kun lapsella on vaatteet päällä, ketään ei kiinnosta monesti ne pyykätään jäätyään koneeseen😃
Ole yhteistyökykyinen sossutätien kanssa niin saat pitää lapsesi. Tarvittaessa suostu perhetyöntekijän viikkoistuntoihin.
Lasuja tehdään herkästi tuntematta toista ja tietämättä perheestä kokonaiskuvaa. Perheestäni tehtiin anonyymi ilmoitus kiusantekona. Vaikkei seurauksia tullut tieto jää koneelle. Ja se stigma. Se vaikuttaa arkeen ja elämään vaikkei pitäisi
Kevät ja syksy : pue softshell-haalari jos varman päälle haluat mennä. Ne suojaa sateelta ja tuulelta etkä tarvitse erillistä kura-asua
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei ole ADD syy. Minulla on sekä ADD että Asperger. Diagnosoituina. Aikuisiksi kasvatetut, menestyvät lapset. Ei ikinä viranomaisilla mitään ”huolta” - päinvastoin. Olin ylitarkka kaikesta, koska tiesin oireistoni. Miksi sinä et ole?
Mistähän olet diagnoosisi saanut? Nimittäin add ja asperger tavallaan kumoaa toisensa. Voi olla add asperger-piirteillä tai toisin päin, mutta ei päällekkäisiä diagnooseja. Ja olen lukenut aiheesta todella paljon. Muutenkin ihmetyttää tää sun kommentti. Yksikään add ei ole samanlainen kuin sinä. On myös valtava ero siinä milloin on diagnoosin saanut, mitä tukitoimia, millainen elämäntilanne jne. Monet, kuten minä tajusin oireistoni vasta 35-vuotiaana! Olen fiksu ja pärjään esimerkiksi opinnoissa mainiosti, mutta tavalliset arjen asiat, ihan vaikka se pukeutuminen tai asioiden muistaminen tuottaa valtavia ongelmia. Ja juuri siitä ne itsetunnon ongelmat syntyykin, kun miettii, että miten normiälyiselle ihmiselle voi tavalliset asiat tuottaa niin paljon hankaluuksia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa alkaa olla niin vähön lapsia että keksimällä keksitään lasu huolia. Yksi tälläinen lasu tehtailija on päiväkoti. Ensin halutaan kaikki lapset päiväkotiin vaikka ei tarvii niin se 20 H viikossa sitten sen jälkeen on hyvä herätä huoli jostain. Meillä tehty ilmoitus kun lapsi käynyt toisen päälle hoitajilla on aikaa ollut katsoa yksityiskohtausesti miten lapsen kädet on ollut ja kirjoittanut yrittää tukehduttaa toisen ei ole sitten tullut mieleen vaikka kiirehtiä ottamaan lapsi toisen kimpussa ei koska pitää ensin tarkkailla kaikki mahdolliset vartalon liikkeet ja sitten kerrottu tämän uhrin vanhemmille asia niin että sekä vanhemmat että lapsi shokissa. Eli oikeen liiooitellen ja äidille ei kerrota edes kenen lapsen kimppuun on hyökännyt ja lapsi itse kertoo on tullut riita lelusta. Missä hoitajan silmät silloin olleet ettei ole huomannut alkavaa riitaa.
Tollaset lapset pitääkin saada pois normaalien lasten parista. Liian pitkään venytetään ja koitetaan pitää 'mukana'. Normaalit lapset kärsii sitten turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuo varakkuus jostakin omasta yrityksestä tms? Oletko kuitenkin matalasti koulutettu? Ehkä älynlahjat ei vaan riitä?
Ei lasten arkiset käytännön asiat vaadi älyä.
Joku lasten päivärytmin ylläpitäminen on varmaan helpompaa vähemmän älykkäälle kuin tosi älykkäälle.:DNaurattaa ajatus lapsista huolehtimisen ja älykkyyden yhteydestä.
Noin se monesti on. Lapsuudestani muistan perhetuttavan, eronnut ylilääkäri ja nykyään tohtori, viisas nainen, jonka koti ja työhuone oli aina sotkussa, tiesi kuitenkin itse mistä minkäkin löytää. Tuskin oli hänen lapsilla säännölliset ruoka-ajat.
ADD/ADHD selittää paljon. Luonnekysymys myös, kun tietty luonne ja keskimääräistä korkeampi älykkyys, asioista tulee monimutkaisia. Kun on sellainen hyvin pohtiva ja kriittinen, asiat saa käännettyä päässä vaikka miten monta kertaa ihan vain niistä perus arkiasioistakin. Joillekin ei tule sellaiset asiat edes mieleen, ja sitä kautta on helpompi vain tehdä, eikä jäädä miettimään miten tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo ero ja monta sotkua tarkoittaa?
Oliko teillä väkivaltaa, kävitkö esim turvakodilla?Jos on käynyt turvakodilla niin siitä tulee automaattisesti lasu ja lastensuojelu seuraa kyllä pitkään. Ja nimenomaan turvakodilla käynyttä osapuolta
Ai, niinkö? Ei ainakaan Treella 2012
Helsingissä ainakin. -eri
Otsikko aiheutti myötähäpeärepeämisen XDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tuo varakkuus jostakin omasta yrityksestä tms? Oletko kuitenkin matalasti koulutettu? Ehkä älynlahjat ei vaan riitä?
Aika ilkeä kommentti. Lastenhoito ei vaadi juuri mitään älynlahjoja. Se on pelkkien rutiinien puurtamista. Ehkä ap onkin liian älykäs?
Miksi se on tärkeää mainita ihan otsikossa että on "parempiosainen ja siististi pukeutuva varakas" . Tuossahan on jo toistoa (parempiosainen=varakas) Tämä on selkeästi provo. Minullakin on asiat paremmin kuin hyvin ja tiedätkö mitä jos en jaksaisi itse hoitaa lapsiani niin voisin hankkia lastenhoitoapua ja apua ongelmiini ( jos sellaisia olisi). Tai jos sekään ei toimisi niin antaisin lapset isälleen jos itse ne pystyisi hoitamaan. Eikös se ensin mene niin että jos toinen ei pysty huolehtimaan niin toinen ottaa lapset hoiteisiinsa. Sun vuodatus ap on kuin sellaisen jolla ei ole rahaa eikä ymmärrystä. Moniongelmaisen joka on tottunut siihen että joku "toimi" hoitaa asiat kun et itse pysty.
Eiks teille uhriutujille ole se joku facebook-ryhmä. Olisko se oikeempi paikka?