Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita vaikeasti sairaita? Tukiasioista kyselen

Monikroonikko
09.11.2019 |

Minulla on krooninen väsymysoireyhtymä, poistettu kilpirauhanen jonka korvaava lääkitys ei toimi, vaikea masennus ja ahdistus-Olen kuitenkin kelan mielestä työkykyinen, vaikka kelan vaatiman selvityksen mukaan (ravasin kelan järkkäämillä erialan osaajilla) en sitä ole.

Nyt olen ollut ilman mitään tuloja noin puolivuotta, kun sairaspäivärahat loppuivat, ja kela teki oman tutkimuksensa...jota ei noudata. Neuvoivat alunperin työeläke/kuntoutustukea hakemaan, kun selvityksen teettivät ja sanoivat että hae työkkäristä sillä aikaa rahaa kun hakemus on sisässä. Ilmoittauduin TE toimistoon, mutta sanoin etten ole työkykyinen-en siis saa rahaa sielläkään. Perustoimeentulotukea en saa, kun on tilillä vielä rahaa-kohta ei enää ole.

Osaako kukaan auttaa? Mitä tukea voisin saada, vai pitääkö valheellisesti hakea työtä, vaikken siihen pysty? Pystyn olemaan parituntia max putkeen pystyssä, aivot ei toimi, voimia ei ole mihinkään, en pärjää edes perusarjesta (äitini käy minulle kaupassa), mitä voin tehdä? Maksan pienillä säästöilläni lääkkeitä, joita kela ei korvaa.

Olen epätoivoinen ja kiitollinen kaikesta avusta.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "krooninen väsymysoireyhtymä" on täysi huuhaasairaus eikä todellakaan tee sinusta eikä kenestäkään muustakaan työkyvytöntä. Sori, mutta näin se vain on. Menee samaan roskaluokkaan työkyvyttömyyden osalta kuin mm. fibromyalgia. Sinulle ei tulla tosiaan myöntämään mitään etuuksia tuon "sairauden" johdosta ja ihme, että edes kela maksoi sinulle sairauspäivärahaa. Mainitsemillasi yksityispuolen huuhaamaakareiden lausunnoilla voi muuten heittää vesilintua. Osa rahastaa noilla hyväuskoisia uhreja ja tekee bisnestä vähän samaan tapaan kuin Validia "aivovammautuneita" (ks. Hesarin juttu aiheesta).

Vierailija
22/25 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla menossa kuitenkin kuntoutustukihakemus? Nyt ilmoittaudut työkkärissä ja haet työmarkkinatukea ennen kuin kaikki säästösi ovat menneet (se vasta masentaakin) ja kun ilmoitat että kuntoutustukihakemus on vireillä niin aktiivimallikaan ei leikkaa tukeasi. Miten asut, onko asumistukeen mahdollisuus? Nyt oikeasti taistelet oikeuksistasi, tiedän että sairaana ei jaksaisi mutta yritä nyt hyvänen aika, tsemppiä sulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että sitten kun pääset työkkäriin kirjoille, niin jatkossa hoidat asioinnin siellä sinulle nimetyn virkailijan kanssa. Minnekään työlinjalle tai yleisnumeroon ei kannata soitella ja kysyä neuvoa, asiat voivat mennä vaan pahemmin solmuun, kun täti toisessa päässä käsittää väärin, ettet halua olla työvoiman käytettävissä tms.

-14

Vierailija
24/25 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiitoksia vastauksista! Kiitos kun niin moni jaksoi selittää minulle näitä kela/työkkäri ja sosiaalitoimi koukeroita.

Näistä on oikeasti kovasti apua, ja nyt stressaa paljon vähemmän. -ap

Vierailija
25/25 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen täydennysvielä, että asumistukea saan, kun tuloja ei ole, mutta muuta en sairaspäivärahojen max päivien täyttymisen jälkeen ole saanut. Jää siis osa vuokrasta ja kaikki muu eläminen ja lääkkeet säästöistä maksettaviksi. Noin puolivuotta olen ollut ilman muita tuloja,kuin asumistuki, kun ensin ravasin kelan selvityksissä, jossa tosiaan todettiin monenlääkäri ja toimintaterapeutin mukaan työkyvyttömäksi. Sitten meni vetämään kuntoutus/työkyvyttömyys hakemus kelaan, joka nyt hylättiin. On ollut tosi rankkaprosessi. Kelasta tosiaan neuvottiin hakemusta jättäessäni että ilmoittaudu työkkäriin-ilmoittauduin, mutta en ymmärtänyt ettei voi ilmoittaa ettei aktiivisesti hae työtä kun ei työhön kykene. Ei ollut netti lomakkeissa oikein omaa tilannettani kuvaavi raksiruutuun kohtia. Nyt onneksi minua osattiin näissä asioissa täällä onneksi ohjeistaa.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi