Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun sinä olit lapsi, missä koulun joulujuhla pidettiin?

Vierailija
09.11.2019 |

Meillä se oli aina koulun juhlasalissa, josta mentiin puurolle ja todistuksen jakoon. Joulukirkossa käytiin erikseen. Ennen tätä päivää en ollut edes tietoinen siitä, että juhlia pidetään kokonaan kirkossa ja se on suuri ja tärkeä suomalainen perinne.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun juhlasalissa. Ei koskaan kirkossa, jonne mentiin erikseen.

Mutta 1.-3. luokilla jokaunen aamu alkoi luokassa yhdessä lauletulla virrellä, jota opettaja säesti urkuharmonilla. Perjantaisin aamuhartaus oli juhlasalissa. Siellä oli niin tiukassa lapsia ja niin heikko ilmanvaihto, että yksi ja sama lapsi pyörtyi aina, ja poikien liikunnanopettajan kantoi hänet ulos virkoamaan. Joka viikko.

Aloitin koulun 1985.

Vierailija
42/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koulussani pidettiin juhlasalissa.

Lapseni koulussa on pidetty kirkossa. On ollut oppilaiden esittämä joulukuvaelma, musiikkiesityksiä ja papin.puhe ja rehtori on sanonut pari sanaa. Sitten on kävelty sieltä kouluun luokkaan hakemaan todistukset. Kristinuskoa vastustavat ovat saaneet jäädä pois kirkosta ja heille on ollut korvaana tilaisuus.

Haluaisin, että tämän perinteen voisi säilyttää jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntasalissa pidettiin. Ohjelmassa oli se tavallinen kuvaelma enkeleineen ja Jeesus-lapsineen. Tonttuleikki ja lopuksi, itse asiassa, hyvin odotettu "Enkeli taivaan" yhteislauluna. En ollut millään tavalla uskonnollinen eikä perheenikään ollut, mutta tämä virsi oli erittäin tärkeä tunnelman tekijä. Se oli kuin fanfaari alkavalle joululle ja joululomalle. Samoin toimi Suvivirsi kevätjuhlassa. Ei niitä tainnut kukaan oppilaista pitää mitenkään uskonnollisina. 

Vierailija
44/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulujuhla oli illalla koulun juhlasalissa, seuraavana päivänä oli puuroa tai jotain muuta tarjoilua ja todistusten jako. Mä en muista ala-asteelta joulukirkkokäyntejä. Kirkko oli sen verran kaukana, että olisi pitänyt mennä bussilla. Yläasteella ja lukiossa käytiin kirkossa sitten, kun kirkko oli vieressä tai kävelymatkan päässä, mutta sitä en muista, miten se suhteutui joulujuhlaan. Ei se ainakaan niin ollut, että joulujuhla olisi ollut kirkossa, vaan se kirkko oli erikseen. On mahdollista, että lukiosta käytiinkin kirkossa johonkin muuhun aikaan kuin jouluna (esim. ennen pyhäinmiesten päivää tmv.), koska joskus kävelimme sellaisessa soihtukulkueessa. 

Mun lapset käyvät kirkossa koulusta ja päiväkodista jouluna ja pääsiäisenä. Lupa kirkkovierailuihin annetaan kysytään vanhemmilta. Minusta ihan hyvä käytäntö, että kirkossa käydään, kun evankelis-luterilainen kirkko on kuitenkin iso osa maamme kulttuuria ja historiaa, mutta ihan hyvä sekin, että siitä saa kieltäytyä. Minun lapseni eivät kuulu kirkkoon, mutta ei mulla mitään kirkko- tai uskontoallergiaa ole. Vanhempi lapsi oli seurakunnan kerhossa ja nyt hän on uskonnonopetuksessa (sai valita, ottaako uskonnon vai et:n).

Vierailija
45/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntasalissa pidettiin. Ohjelmassa oli se tavallinen kuvaelma enkeleineen ja Jeesus-lapsineen. Tonttuleikki ja lopuksi, itse asiassa, hyvin odotettu "Enkeli taivaan" yhteislauluna. En ollut millään tavalla uskonnollinen eikä perheenikään ollut, mutta tämä virsi oli erittäin tärkeä tunnelman tekijä. Se oli kuin fanfaari alkavalle joululle ja joululomalle. Samoin toimi Suvivirsi kevätjuhlassa. Ei niitä tainnut kukaan oppilaista pitää mitenkään uskonnollisina. 

Minä olen aina tykännyt varsinkin Suvivirrestä, mutta olen saanut todella monelta eri-ikäiseltä kuulla, että he ovat vihanneet sitä. Varmaan jakaa mielipiteet.

Ehkä sekin vaikuttaa, mitä oli kotona odottamassa: kiva joulu tai kesäloma vaiko vitsaa ja viinapulloja :/

Vierailija
46/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien vienti kirkkoon johtuu selkeästi siitä, että kirkko petaa veronmaksajia jatkossakin. Koko 2000-luvun jäsenmäärä on laskenut. Sitä ennen ei ollut huolta, kun veronmaksajia riitti muutenkin. Koulut jätettiin rauhaan ja saivat pitää juhlansa erillään. On valitettavaa, että koulut lähtivät tähän mukaan ja lopettivat perinteiset joulujuhlat koululla monin paikoin kokonaan.

Vierailija
47/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teillä oli joulupussissa? Meillä saattoi olla pipari ja omena. Oli ne köyhiä aikoja... kun niistä oli ihan onnellinen.

Pipari, omena ja muistaakseni joku karkki. 90-luvulla Helsingissä.

Mutta oli se silti kiva idea. Itse muistan pussin punaisen värin ja jouluisen sisällön tuoksun, omenan ja piparin tuoksu sekoittuneina toisiinsa. Jossain vaiheessa pussi muuttui ruskeaksi paperipussiksi.

Vierailija
48/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlien vienti kirkkoon johtuu selkeästi siitä, että kirkko petaa veronmaksajia jatkossakin. Koko 2000-luvun jäsenmäärä on laskenut. Sitä ennen ei ollut huolta, kun veronmaksajia riitti muutenkin. Koulut jätettiin rauhaan ja saivat pitää juhlansa erillään. On valitettavaa, että koulut lähtivät tähän mukaan ja lopettivat perinteiset joulujuhlat koululla monin paikoin kokonaan.

Einvaan se johtuu koulujen laiskuudesta tai vösymyksestä. On iso työ järjestää sellaisia juhlia ja meidänkin koulussa on ulkoistettu se kirkolle. Kukaan opettaja ei vaan jaksa vetää sitä kivirekeä enää. Sama päiväkodeissa, niissäkin on osassa niin väsynyt henkilökunta, ettei vaan löydy resursseja juhlien järjestämiseen. On hyvä, jos voi saada lisäresursseja kirkosta, se on win win kaikille.

Vierailija
49/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Einvaan se johtuu koulujen laiskuudesta tai vösymyksestä. On iso työ järjestää sellaisia juhlia ja meidänkin koulussa on ulkoistettu se kirkolle. Kukaan opettaja ei vaan jaksa vetää sitä kivirekeä enää. Sama päiväkodeissa, niissäkin on osassa niin väsynyt henkilökunta, ettei vaan löydy resursseja juhlien järjestämiseen. On hyvä, jos voi saada lisäresursseja kirkosta, se on win win kaikille.

Juhlan voisi viettää kevyemmin, ettei ole valtavia koristeita ja isoja harjoiteltavia näytelmiä. Tuntejahan kyllä alakoulussa riittää ja juhlan tekohan on hyvä monialainen projekti esim.taidekasvatuksessa. Esiintyjiä kyllä joka vuosiluokasta riittää.

Vierailija
50/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut juhla- tai liikuntasalia lainkaan. vaikka kyseessä oli kunnan keskustaajaman kansakoulu. Rakennuksia oli kaksi,toisessa oli alakoulu (1 ja 2 luokka ja poikien käsityöluokka) ja toisessa yl'luolat. Alakoulussa joulujuhla pidettiin isommassa luokkakuhuoneessa yhdessä toisen alaluokan kanssa. Yläkoulun joulujuhla pidettiin seurojentalon salissa. Oppikoulussa oli sitten jo oma juhlasali, jossa juhla pidettiin. 

1970-luvun lopulla olin muutaman vuodensiirtolaislasten opettajana Ruotsissa. Koululla oli kyllä sali,mutta se oli sen verran ahdas, että sekä joulu- että kevätjuhlat pidettiin aina kirkossa. Ei siellä  kukaan nurissut siitä, että mentiin kirkkoon. Muutama Jehovan todistajiin kuuluva oppilas vain jäi pois juhlasta ja tuli sitten juhlän jälkeen koululle hakemaan todistuksen.

Vierailija
51/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joulujuhla koulun liikuntasalissa perjantai-iltana ja todistukset käytiin hakemassa luokasta lauanta- aamuna. Yhden kerran juhla järjestettiin kyselemättä kirkossa ilman että vanhemmilta oli etukäteen kyselty onko OK, koululta oli kynttiläkulkue kirkkoon missä sitten oli jotain uskonnollista toimintaa. En itse osallistunut sinä vuonna koska en kuulu kirkkoon ja vanhemmat sanoivat ettei tarvitse mennä. Mitään korvaavaa ei oltu järjestetty, muistaakseni sinä vuonna todistuksetkin jaettiin kirkolla joten minä ja muut jotka eivät olleet kirkkoon lähdössä saatiin todistuksemme jo koulupäivän päätteeksi. Tästä uskonnollisesta juhlasta tuli sen verran palautetta että jatkossa juhla oli aina koululla.

Jouluevankeliumi oli perinteisesti kolmannen luokan esitys jonka lisäksi joulujuhlassa yleensä laulettiin muutama virsi, mutta se ei ollut koskaan minulle tai vanhemmilleni ongelma. Joulujuhlassa oli kuitenkin niin paljon muutakin ohjelmaa että ne meni siinä ohessa. Juhlan päätteeksi Joulupukki saapui aina paikalle, ja siinä parin viimeisen esityksen aikana saattoi käydä kurkkimassa salin ovilta tai lavalta, mikä oli pienempänä aina jännää. Pukki jakoi myös ne joulupussukat kaikille, jossa oli pipari, appelsiini tai mandariini ja muutama suklaakonvehti. Tämä siis 90-luvulla. 

Vierailija
52/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni koulussa on pidetty kirkossa. On ollut oppilaiden esittämä joulukuvaelma, musiikkiesityksiä ja papin.puhe ja rehtori on sanonut pari sanaa. Sitten on kävelty sieltä kouluun luokkaan hakemaan todistukset. Kristinuskoa vastustavat ovat saaneet jäädä pois kirkosta ja heille on ollut korvaana tilaisuus.

Mikä perinne? Ei se ole mikään perinne, jos muutamana vuotena on koulun joulujuhla muutettu kokonaan uskonnolliseksi. Koska sitähän tuo kuvailemasi "juhla" on. Täysin poikkeuksellista Suomessa. Suomessa koulun joulujuhlat on perinteisesti pidetty koulun liikuntasalissa ja niissä on toki luettu Jouluevankeliumi ja laulettu Enkeli taivaan ja muita joululauluja. Mutta myös leikitty tonttuleikkejä, esitetty näytelmiä (muitakin kuin joulukuvaelma) ja lausuttu runoja. Jos kyseessä on kristillinen yksityiskoulu, niin sen kun vain pitäkööt joulujuhlansa kirkossa. Mutta jos on kyseessä kunnallinen peruskoulu, niin voisi pitää edes jostain perinteistä kiinni ja järjestää joulujuhla koulun juhlasalissa. Ei tässä ole kysymys mistään perinteestä, vaan yksittäisen rehtorin päähänpistosta.

Vierailija
53/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ap:lla. Koulun liikuntasalissa vietettiin. Kävin peruskoulun 86-96. Juhlat oli aina lauantaina aamupäivällä ja niihin oli koko perhe kutsuttu, ensin oli ohjelmassa koululaisten esittämiä näytelmiä (olen itsekin ollut useasti niissä osallistumassa) ja esityksiä ja sitten jakauduttiin luokkiin jossa oli todistusten jako ja annettiin opelle muistamiset ne keillä sellainen oli. Tämän jälkeen ehkä oli vielä joku glögi- ja piparitarjoilu ruokalassa, näistä itsellä hatarampia muistikuvia. 

Nykyään oma lapseni käy koulua ja koulu on iso (pieniä kyläkouluja lakkautettu nääs).  Juhlat ei ole entisensä. Ennen joulua on ollut jonakin arki-iltana näytelmäkerhon joulunäytelmä johon on saanut tulla katsomaan myös koululaisen perhe. Tilanpuutteen vuoksi on kuitenkin porrastettu näytelmät saman illan aikana tunnin välein alkaviksi ja tietyt luokat tiettyyn aikaan. Todistusten jako on ollut erillisenä päivänä omassa luokassa, viime jouluna lauantaina klo 8. Tämä oli kyllä nähtävissä jo päiväkodin "joulujuhlissa" jotka olivat typistyneet muotoon "yhteinen askarteluhetki vanhempien kanssa + mehu ja piparit" illalla päikyn jälkeen. 

Vierailija
54/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlasalissa (=liikuntasali) oltiin, kun minä olin lapsi.

Nykyään monet koulut niin isoja oppilasmäärältään (yhtenäiskoulut) , että ei mahduta siihen juhlasaliin. Halutaan siis kuitenkin luoda yhteisiä perinteitä yhtenäiskouluun. Tästä johtuu nämä kirkkojuhlat.

Näin ollut ainakin meidän koulussa. Olen siis ope.

Vierailija
55/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, että persväki sotkee joulujuhlan ja joulukirkon, nehän lintsasivat molemmista.

Meilläkin oli joulukirkko (jos oli) erikseen jonkin koulupäivän keskellä niille jotka halusivat. Muut katsoivat leffaa koululla.

Joulujuhla oli eri päivänä koulun jumppa-/juhlasalissa. Sen jälkeen saatiin todistukset.

Vierailija
56/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla se juhla pidettiin, viimeistä koulupäivää edeltävänä iltana . Oli uskonnollisia juttuja ja sitten ei-uskonnollisia. Kaikki osallistui, paitsi Jehovan todistajat jäi pois. Käytiin myös joulukirkossa, mutta se tapahtui jo aiemmin viikolla. Ikinä ei ole joulujuhlia pidetty kirkossa ja ihmettelen jos se jossain on muka perinne. Joulukirkko on perinne, mutta ei joulujuhla kirkossa. Joulujuhlat järkätään yleensä koululla. 

Luin tuon myrskyn silmässä olevan koulun joulujuhlan ohjelman iltasanomista ja sehän on ihan täyttä uskontoa. Ei mitään ei-uskonnollista elementtiä mukana. Täyttä ev.lut uskontoa koko juhla. En yhtään ihmettele, että asiasta on älähdetty ja kanneltu. Ja että oikeusasiamiehen päätös on mikä on. Vaihtoehto"juhlassa" on katsottu elokuvaa ja/tai askarreltu. Mikä joulujuhla se tuollainen on? Koulu menee helpoimman mukaan, joulujuhla kirkossa ja muut luokkaan askartelemaan. Ei he mitään juhlaa tarvi. Sitten reksi suu pyöreänä ihmettelee että eikö vaihtoehtojuhla muka kelpaa. Sanosin että törkeää toimintaa koululta. 

Vierailija
57/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulujuhlat oli koulun jumppasalissa, viimeisenä koulupäivänä oli sitten aamulla joulukirkko, jonka jälkeen mentiin koululle syömään joulutorttuja ja hakemaan todistukset. Ja olen siis syntynyt 80-luvulla.

Vierailija
58/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlasalissa (=liikuntasali) oltiin, kun minä olin lapsi.

Nykyään monet koulut niin isoja oppilasmäärältään (yhtenäiskoulut) , että ei mahduta siihen juhlasaliin. Halutaan siis kuitenkin luoda yhteisiä perinteitä yhtenäiskouluun. Tästä johtuu nämä kirkkojuhlat.

Näin ollut ainakin meidän koulussa. Olen siis ope.

Meidän lasten isossa koulussa mahtumisongelma on ratkaistu siten, että juhlia on 2. Kouluaikaan pidetään juhlat oppilaille. Illalla on juhla vanhemmille. Tuolloin oppilaat on omissa luokissaan ja tulevat saliin vain esiintymään. Ahdasta on, mutta hyvin on sopu antanut sijaa.

Koulun vieressä on kirkko, mutta ei ne oppilaat sinnekään mahdu kerralla. Sielläkin ne käy usemmassa erässä. Taitaa olla kolme joulukirkkoa. Iso koulu, 800 oppilasta.

Sitäpaitsi tilanpuute on huono tekosyy täysin uskonnolliselle juhlalle. Uskonnollisia elementtejä joulujuhlassa saa olla, mutta tuon kohukoulun juhlahan on ohjelman mukaan ihan pelkkää uskontoa.

Vierailija
59/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma joulujuhla oli koulun juhlasalissa. Kirkossa käytiin erikseen. Omilla lapsilla joulujuhla on koululla. Samoin myös joulukirkko muutamaa päivää aiemmin. Seurakunta on takunnut, että kolmen henkilön siirto paikasta toiseen on helpompaa kuin 800n henkilön. Ja kaikki jotka kuluu kirkkoon, osallistuu, ilman mitään eri lupakyselyitä.

Vierailija
60/68 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun lasten kouluhan nimenomaan polkee perinteitä. Suomessa joulujuhla on lähes aina järkätty koululla. Siihen on kuulunut uskontoa, mutta mukana on ollut myös ei-uskonnollisia runoja, lauluja, näytelmiä, tonttuleikkejä jne. Lue vaikka tästä ketjusta. Joulukirkkoon on menty, mutta se on olut juhlasta erillinen tapahtuma. 

Miksi haluat että perinteet romutetaan ja tilalle otetaan joku kirkossa vietettävä joulujuhla? Mikä siinä koululla järkättävässä kaikille sopivassa joulujuhlaperinteessä on niin huonoa että se pitää lopettaa?