Voiko lapsen lähettää huomenna halloween-kierrokselle? Onko ihmisillä karkkia yleensä kotona?
Poika ei halunnut oikeana päivänä mennä ja oli silloin sitä mieltä ettei mene ollenkaan. Nyt kuitenkin mieli muuttui ja pukukin olisi valmiina. Ainoa huolen aihe on se että kun ihmiset eivät ole varautuneet, niin onko heillä sitä karkkia. En tarkoita että rahpalkkiokaan olisi huono, mutta sehän on kuitenkin karkkikierros. Toisaalta nyt kun Joulu on tuloillaan niin ihmisethän hamstraa kotiinsa älyttömästi karkkia että luulisi niistä liikenevän lapselle. Mitä mieltä olette?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee kyllä teillä tämä kirjoittelu ihan yli :D
Tehdäänpä pari asiaa selväksi:
- minun lapseni on hyvin kasvatettu
- minun lapseni on hyvinkäyttäytyvä
- minun lapseni ei ole menossa ketään uhkailemaan, vaan noudattaa tiettyä perinnettä
- minun lapseni on odottanut tätä karkkikierrosta kauan, enkä haluaisi riistää sitä häneltä
Ja painotan vielä kerran. Kyseessä on PIENI LAPSI! Ei mikään terroristi tai kirvesmurhaaja. Onko se karkkikierros nyt niin väärin.
ap
Miten sun pienelle lapselle on muodostunut tällainen perinne, kun sellaista ei Suomessa ole? Ettet vaan olisi itse hokenut että nyt tarttis tällaista tehdä että saisit someen kivoja kuvia? Onko sulla itselläs karkkia nyt kotona, onko käyny keppostelijoita, tai voisko ens viikolla tai kuukauden päästä tulla, kun ei oikeana päivänä ehtinyt? Hyvään kasvatukseen kuuluu myös se, että auttaa lasta ymmärtämään, ettei maailma pyöri hänen pillinsä mukaan, ja joskus tulee pettymyksiä. Niistä sitten vaan eteenpäin ja uusia juttuja odottamaan.
Ps. Älä jaksa enää.
Kyllä niitä kierroksia Suomessakin tehdään! Ehkä ei siellä Kempeleessä tai ties missä mörön perseessä, mutta pk-seudulla ainakin! Ja olenko sanonut että kuvaan someen? Ja vaikka kuvaisin niin mitä väliä? Meidän perheellä on kyllä karkkia kotona, hyvin harvassa on ne kerrat kun ei ole.
Jos sinulla olisi lapsia, niin ymmärtäisit sen että pieni ihminen ei vielä hallitse tunteitaan. Kiukkukohtauksia tulee jokaiselle lapselle. Senkö takia pitäisi lapselta riistää karkkikierros?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on hyvä ymmärtää, ettei aina saa haluaamaansa. Juhlapäivä on tietty päivä ja sillä siisti. Jos ei halua mennä synttärijuhliin ja viikon päästä haluaisikin, niin sori vaan, ne juhlat oli jo viikko sitten.
Porvoossahan tämä toki...
Nyt on kuitenkin kyse pienestä lapsesta, joka ei ymmärrä vielä näitä asioita. Jos kyseessä olisi aikuinen niin olisin samaa mieltä kuin sinä, mutta tässä on kyseessä lapsi. Sitten vielä se pointti että halloween-kierros ei ole mikään juhla''tapahtuma'' jossa on tarkat saapumis ja poistumisajat. Enkä usko että se nyt päivää keltään pilaisi jos poikamme kävisi ovella. Siihen menee max 5 min. kun avaa oven ja antaa karkin.
ap
On se kuma etta pienetkin amerikkalaislapset ymmartavat etta vuodessa on vain YKSI Halloweenpaiva. Taalla USAssa saa aloittaa kiertelyn kahdelta iltapaivalla eika seitseman jalkeen illalla sovi soittaa kenenkaan ovikelloa. Joten on tarkat ajat.
Turha ruveta "suomentamaan" amerikkalaisten perinteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- minun lapseni ei ole menossa ketään uhkailemaan, vaan noudattaa tiettyä perinnettä
- minun lapseni on odottanut tätä karkkikierrosta kauan, enkä haluaisi riistää sitä häneltä
Ja painotan vielä kerran. Kyseessä on PIENI LAPSI! Ei mikään terroristi tai kirvesmurhaaja. Onko se karkkikierros nyt niin väärin.
ap
Miten sun pienelle lapselle on muodostunut tällainen perinne, kun sellaista ei Suomessa ole? Ettet vaan olisi itse hokenut että nyt tarttis tällaista tehdä että saisit someen kivoja kuvia? Onko sulla itselläs karkkia nyt kotona, onko käyny keppostelijoita, tai voisko ens viikolla tai kuukauden päästä tulla, kun ei oikeana päivänä ehtinyt? Hyvään kasvatukseen kuuluu myös se, että auttaa lasta ymmärtämään, ettei maailma pyöri hänen pillinsä mukaan, ja joskus tulee pettymyksiä. Niistä sitten vaan eteenpäin ja uusia juttuja odottamaan.
Ps. Älä jaksa enää.
Kyllä niitä kierroksia Suomessakin tehdään! Ehkä ei siellä Kempeleessä tai ties missä mörön perseessä, mutta pk-seudulla ainakin! Ja olenko sanonut että kuvaan someen? Ja vaikka kuvaisin niin mitä väliä? Meidän perheellä on kyllä karkkia kotona, hyvin harvassa on ne kerrat kun ei ole.
Jos sinulla olisi lapsia, niin ymmärtäisit sen että pieni ihminen ei vielä hallitse tunteitaan. Kiukkukohtauksia tulee jokaiselle lapselle. Senkö takia pitäisi lapselta riistää karkkikierros?
ap
Kylmä, ehdottomasti !
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap inttää, että haluaa vastauksia ja muut yrittävät perustella, miksi kierros ei ole ok. Se ei ole ok. Lapsi ei mennyt oikeana päivänä, vaikka hänellä oli mahdollisuus. Nyt hän haluaisi mennä ja äiti kokee, että kieltäminen olisi lapselle väärin. Ei se ole. Lapsella on mahdollisuus oppia tässä erittäin tärkeä asia. Koko maailma ei pyöri kenenkään navan ympärillä. Elämässä tulee pettymyksiä. Unohda jo se kierros ja keksi lapselle jotain muuta. Ehkä seuraavana vuonna halu Kiukutella on vähäisempi.
Olen vain hämmästnyt näistä vastauksista. Tuntuu kuin kaikki tulisi lapsettomilta, kun kukaan ei ymmärrä että pieni lapsi ei hallitse tunteenpurkauksiaan. Se kiukkukohtaus ei ollut lapsen vika, niin vain tapahtuu, sinullekin kun olit lapsi. Sekö on ihmisten mielestä hyvä syy estää lapsen karkkikierros ja aiheuttaa huono muisto pienen mieleen?
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei äänestäjät, kertokaapa miksi ei!!
No siksi, että se halloween meni jo. Ei niitä karkkikierroksia tehdä ihan milloin tahansa. Menee kotirauhanhäirinnäksi jos lapset päästää pimputtelemaan ihmisten ovikelloja milloin tahansa. Jos lapsi ei mennyt oikeana päivänä niin se on sitten voi voi. Ens vuonna uusiksi.
p.s. Meiltä ei ainakaan saisi yhtään mitään jos huomenna tulis ovelle ruinaamaan. En todellakaan jaa karkkia randomeille kerjääjille tavallisena sunnuntaina. Miksi antaisin? Ei nyt ole pääsiäinen eikä halloween.
1. Minulla on kaksi lasta.
2. Lapseni käyvät virpomassa palmusunnuntaina.
3. Palmusunnuntaina pidetään karkkia varalla virpojille.
4. Halloweeninä lapsemme eivät käy ruinaamassa karkkia naapureilta.
5. Emme pidä karkkia kaapissa varastossa.
6. Jos vääränä päivänä tulisi trulleja tms oven taakse, sanoisin että valitan, olet erehtynyt päivästä.
7. Jos jostain syystä lapsemme eivät pääse virpomiskierrokselle palmusunnuntaina niin sitten vuoden päästä seuraavan kerran.
8. Jos sattuisi niin että joku meistä joutuisi jouluna sairaalaan niin sitten ko henkilö viettäisi voimiensa mukaan joulua sairaalassa. Ei sitä juhlaa otettaisi uudestaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap inttää, että haluaa vastauksia ja muut yrittävät perustella, miksi kierros ei ole ok. Se ei ole ok. Lapsi ei mennyt oikeana päivänä, vaikka hänellä oli mahdollisuus. Nyt hän haluaisi mennä ja äiti kokee, että kieltäminen olisi lapselle väärin. Ei se ole. Lapsella on mahdollisuus oppia tässä erittäin tärkeä asia. Koko maailma ei pyöri kenenkään navan ympärillä. Elämässä tulee pettymyksiä. Unohda jo se kierros ja keksi lapselle jotain muuta. Ehkä seuraavana vuonna halu Kiukutella on vähäisempi.
Olen vain hämmästnyt näistä vastauksista. Tuntuu kuin kaikki tulisi lapsettomilta, kun kukaan ei ymmärrä että pieni lapsi ei hallitse tunteenpurkauksiaan. Se kiukkukohtaus ei ollut lapsen vika, niin vain tapahtuu, sinullekin kun olit lapsi. Sekö on ihmisten mielestä hyvä syy estää lapsen karkkikierros ja aiheuttaa huono muisto pienen mieleen?
ap
Mulla on omia lapsia. En olis heitä päästänyt karkkikierrokselle vastaavassa tapauksessa. Joko mennään oikeana päivänä tai ei sitten ollenkaan. Kasvattamiseen kuuluu se että vetää rajat. Jos kiukku iskee niin sillä on seurauksensa. Ehkä lapsi ensi vuonna muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kerjäykset pitäisi kieltää. Onneksi niitä ei tänne maalle eksy. Eipä mulla olisi mitään antaakaan.
Lapsilta kieltää viaton perinne? Mietis nyt vähän. Kielletäänkö saman tien Joulu ja Juhannuskin? Ettei vaan vahingossakaan olisi lapsilla kivaa.
ap
Vietetaanko teilla Jouluakin vaikka kesalla jos lapsi saa kiukunpuuskan Jouluna? Ota hyva mamma ohjakset kateesi!
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää monellako vastaajista on lapsia. Tuskin kenelläkään, iten voisikaan olla kun hoetaan pelkkää provoa ja lellipentua... Itsekin ihan lapsia vielä :D
Nyt jos saisin jonkun aikuisen perheellisen vastauksen.
ap
Pisteet kyllä sitkeydestä. En ole koskaan kuullutkaan, että Suomessa olisi Halloween kierrosta. Lapset ovat kyllä käyneet virpomassa pääsiäisenä.
Ei ole karkkia jemmassa, enkä ymmärrä mistä lapsesi on edes keksinyt odottaa tuota kierrosta noin innolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen on hyvä ymmärtää, ettei aina saa haluaamaansa. Juhlapäivä on tietty päivä ja sillä siisti. Jos ei halua mennä synttärijuhliin ja viikon päästä haluaisikin, niin sori vaan, ne juhlat oli jo viikko sitten.
Nyt on kuitenkin kyse pienestä lapsesta, joka ei ymmärrä vielä näitä asioita. Jos kyseessä olisi aikuinen niin olisin samaa mieltä kuin sinä, mutta tässä on kyseessä lapsi. Sitten vielä se pointti että halloween-kierros ei ole mikään juhla''tapahtuma'' jossa on tarkat saapumis ja poistumisajat. Enkä usko että se nyt päivää keltään pilaisi jos poikamme kävisi ovella. Siihen menee max 5 min. kun avaa oven ja antaa karkin.
ap
On se kuma etta pienetkin amerikkalaislapset ymmartavat etta vuodessa on vain YKSI Halloweenpaiva. Taalla USAssa saa aloittaa kiertelyn kahdelta iltapaivalla eika seitseman jalkeen illalla sovi soittaa kenenkaan ovikelloa. Joten on tarkat ajat.
Ei joulukaan ole alunperin suomalainen juhla. Silti lähes kaikki suomalaiset viettää joulua. Se on perinne ymmärrätkö? Lapsi ei voi tunteilleen mitään, onko se oikeus riistää lapselta karkkikierros?
Vierailija kirjoitti:
ap
Halloweenin karkinkerjäys ei ole mikään perinne Suomessa. Ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Toivon tosissaan ap:n olevan provo. Tässä on kyllä malli esimerkki curling-vanhemmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joulua on kyllä Suomessa vietetty jo hyvin hyvin kauan. Keskitalven juhla. Ei voi verrata tähän amerikkalaiseen hömpötykseen. Jota tänne ei kaivata.
Ei joulukaan ole alunperin suomalainen juhla. Silti lähes kaikki suomalaiset viettää joulua. Se on perinne ymmärrätkö? Lapsi ei voi tunteilleen mitään, onko se oikeus riistää lapselta karkkikierros?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsia ja taidan olla tassa ketjussa ainoa amerikkalainen joka vastailee. Ei taalla kukaan tule edes Halloweenia seuraavana paivana ovelle, saati sitten marraskuussa. Anna sen lellilapsen nyt vaan karsia.
ap
Siitä karkkikierroksesta voisi tulla vähän ikävänpuoleinen, ihmiset ei ehkä avaisi ovea ja
olis ihan hämmästyneitä mitä toi vieras lapsi tahtoo. Lisäksi huomenna on isänpäivä, ihmisillä on muutakin hommaa. Miten sen selittäisit lapsellesi? Siitäkös se kiukku repeisi.
Miksette menneet oikeana päivänä kiukkukohtauksen jälkeen? Vai kestikö se koko päivän? Jos ei halunnut kiukun laannuttuakaan karkkikierrokselle, ei häntä voinut siihen pakottaakaan, mutta karkkikierrookseen on mahdollisuus vain sinä tiettynä päivänä. Nyt on hyvä hetki opettaa lapsi selviämään pettymyksestä. Älä pilaa sitä estämällä lasta pettymästä, vaan ole tukena tässä pienen ihmisen suuressa kriisissä. Pieni ei aiheuttanut tilannetta tahallaan, mutta elämässä tulee pettymyksiä. Isojakin ja myös sellaisia joihin ei voi itse vaikuttaa. Miten lapsesi selviää niistä jos ei selviä oman kiukuttelunsa aiheuttamastakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei äänestäjät, kertokaapa miksi ei!!
No siksi, että se halloween meni jo. Ei niitä karkkikierroksia tehdä ihan milloin tahansa. Menee kotirauhanhäirinnäksi jos lapset päästää pimputtelemaan ihmisten ovikelloja milloin tahansa. Jos lapsi ei mennyt oikeana päivänä niin se on sitten voi voi. Ens vuonna uusiksi.
p.s. Meiltä ei ainakaan saisi yhtään mitään jos huomenna tulis ovelle ruinaamaan. En todellakaan jaa karkkia randomeille kerjääjille tavallisena sunnuntaina. Miksi antaisin? Ei nyt ole pääsiäinen eikä halloween.
Nyt ei kuitenkaan ole ''ihan milloin tahansa'' vaan viikko halloweenpäivästä. Ymmärtäisin viestisi jos olisin lähettämässä lasta kuukausia myöhässä, mutta tässä on vain viikko väliä, ihmiset. Viikko!
Joku kysyi että miten lapsi on osannut odottaa karkkikierrosta. No, kaikki koulussa ovat kuulemma puhuneet siitä. Oli halloween-discokin. Että onkohan halloween Suomessa perinne? Onko? Tämänkin tietäisitte jos teillä olisi niitä lapsia. Ja karkkia voisit antaa jo ihan vain siitä ilosta, että saat ilahduttaa pientä lasta. Taitaa sekin olla teiltä lapsettomilta liikaa vaadittu :D
ap
Ap sitkeästä vänkäyksestä johtuen teen nyt lisäkyselyn, jotta saadaan selville kuinka yleinen perinne on kyseessä.
Peukku ylös: lapseni ei käy karkkikierroksella
Peukku alas: perheessämme on jo vuosia ollut perinteenä Halloween karkkikierros.