Lapsettomien pitäisi todellakin tajuta olla valittamatta väsymystä lapsiperheellisille!
Heillä on käytössä kaikki maailman aika nukkumiseen ja itsestä huolehtimiseen, toisin kuin lapsiperheen vanhemmilla. Tajuaisivat keskenään tilittää mukarankkaa arkeaan.
Kommentit (44)
Jos ap on yh, jonka lapset ovat erityislapsia, niin hyväksyisin tuon väitteen. Erityislasten kanssa on oikeasti todella raskasta, unet jäävät vähälle ja arjessakin on paljon enemmän haasteita kuin terveiden lasten kanssa. Ilon hetket voivat olla vähissä. Ei voi lomailla lapsista eikä vetäytyä olemaan yksin, että palautuisi.
Jos ap:lla on terveet lapset ja puoliso, niin sitten on kyllä kukkua. Lapsiarki on aina rankkaa, mutta myös lapsettomalla voi olla vaikeaa, jos on sairas tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa.
Minä olen ollut monta kertaa tuhat kertaa väsyneempi kuin 10 lapsen äiti.
Täh, mulla on 3 lasta mut kyllä mä silti tajuan että joku muukin voi olla väsynyt. Tuntuu että eräskin tuttu jolla on vain yksi lapsi, stressaa ja väsyy paljon enemmän kuin mä. Meitä ihmisiä on erilaisia ja jokaista väsyttää jonakin päivänä.
Toinen identtinen aloitus, ilmeisesti ap ei tykännyt kommenteista viime kerralla.
Voin kuvitella millainen ihminen ap on. Perusterve, jaksoi hyvin ennen lapsia tehdä 8 h päivää töissä ja vapaa-aikana harrastaa/matkustella. Oli kivaa. Sitten ap hankki lapset ja tajusi, ettei olekaan enää aikaa tehdä kaikkea kivaa, eikä saa nukuttua öisin hyvin. Nyt ap on katkera. Hän ei voi mitenkään kuvitella, että jollain muulla on yhtä vaikeaa tai vaikeampaa kuin hänellä. Empatiataidot ovat vähän hukassa.
Jo tuo väite, että on "koko päivä aikaa" nukkua tms. Lapsettomat tekevät usein pitempää päivää töissä kuin ne, joiden pitää kiirehtiä neljältä hakemaan lapset tarhasta. Lapsettomat joutuvat ottamaan enemmän ilta- ja yövuoroja, tekemään töitä juhlapyhinä jne. Meiltä odotetaan enemmän työelämässä. Lapsettomalla voi olla vaikea parisuhde, hankalat suhteet perheeseen jne. Myös yksinäisyys on raskasta.
Monilla lapsettomilla on sairauksia, jotka tekevät arjesta raskasta ja nukkumisesta vaikeaa. Jos on rankkaa valvoa vauvan kanssa, se vauva kuitenkin kasvaa ja siitä saa iloakin. Kun taas esim. kipujen kanssa valvominen on loputon, rasittava suo jossa ole mitään hyvää, ja on paljon sairauksia joissa kivut eivät ikinä parane.
Mutta tsemppiä vaan ap: n maailman raskaimpaan ja pahimpaan arkeen.