Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä oikeasti laadukkaita vaatteita?

Vierailija
09.11.2019 |

Kaipaisin vinkkejä kokeneilta shoppailijoilta, joilla on silmää vaatteiden materiaaleille. Olen 30+ hoikka nainen ja haluaisin vähitellen korvata vanhoja kirppisrytkyjä uusilla ja laadukkailla vaatteilla. Tavoitteena on kompakti vaatevarasto, jossa vaatteet sopivat yhteen eikä turhia retkuja ole. Hankintalistalla on ainakin neulemekko (polvimittainen, melko vartalonmyötäinen), kauluspaita (easy care, jos naisille edes on sellaisia), laadukkaat suorat tai bootcut-malliset farkut (mustat ja/tai siniset) ja neuletakki. Olen googlettanut vaikka kuinka paljon, mutta lähes kaikki on jotain epämääräisiä keinokuituja. Kauppoja kiertäessäni aidot materiaalit tuntuvat usein olevan todella ohuita, joten niidenkin kestävyys epäilyttää. Olisin valmis maksamaan vaatteista enemmän, jos tietäisin ne varmasti laadukkaiksi. Jotenkin tuntuu, että on aivan tuurista kiinni miten laadukkaita vaatteet ovat.
Kiitos vinkeistä jo etukäteen!

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengissä kestäviä ovat nahkaiset, varsinkin sellaiset missä on myös sisävuoraus nahkaa ja pohja jotain muuta kuin pvc-muovia.

Vierailija
22/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirpparilta

Tämä. Laadukkaita luonnonkuituisia vaatteita ei enää tehdä. :-(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vaatteita on myös halpakaupoissa. Katsot vaan tuotemerkintöjä. 100% villaa tai paksua puuvillaa niin kestää hyvin.

Noissakin on se mahdollisuus, että on ommeltu päin helvettiä ja saumat kiertyy miten sattuu

Vierailija
24/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varustelekan armeijaylijäämäpuolelta. Ei repeä saumasta eikä oikein sauman vierestäkään. 

Vierailija
25/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismasta Lee Cooper farkut

Vierailija
26/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIDL, laadukkaita, nättejä sekä edullisia vaatteita. Samalla ostaa halvalla ruuat.

Vierailija
27/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LIDL, laadukkaita, nättejä sekä edullisia vaatteita. Samalla ostaa halvalla ruuat.

Litukassa on yleensä hintalaatu ok. Jos haluaa laadukkaita, niin silloin pitää itse älytä, että mikä on laadukas. On myös laatutuotteita joukossa.

Vierailija
28/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä vaatteita on myös halpakaupoissa. Katsot vaan tuotemerkintöjä. 100% villaa tai paksua puuvillaa niin kestää hyvin.

Paitsi ettei kestä. Kaikki materiaalit on nykyään niin järkyttävän huonolaatuisia kun ihmiset hyväksyy mukisematta jotain paskaa puuvillaa ja villaa. Ei kestä enää edes käsinneulotut, kalliilla langalla tehdyt paidat. Ostin viime vuonna lankoja silkki-mohair paitaan. Langat yksin maksoi 300 euroa. Neulotutin paidan niistä ja nyt on paita aivan huonossa kunnossa. 

Vierailija
29/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismasta Lee Cooper farkut

Lee Cooperit on lähes pelkkää polyesteria ja elastaania.

Vierailija
30/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

North Outdoor ja alpa laadukkaita kotimaisia merkkejä. Molemmilla taitaa olla neulemekkoja ja -takkeja. Tsekkaa myös Classy. 

Vierailija
31/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut ivalo.com? Kotimaisella Alpalla on laadukkaita neuleita sekä korjauspalvelu.

Onko brittiläinen Boden tuttu? Entä Lilysilk? 

Vierailija
32/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

North Outdoor ja alpa laadukkaita kotimaisia merkkejä. Molemmilla taitaa olla neulemekkoja ja -takkeja. Tsekkaa myös Classy. 

North Outdoor teettää Kiinassa. Ennemmin Slava of Finland.

Vierailija
33/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mistään. Täytyy varmaan alkamaan teettää vaatteet jossain ompelijalla. Niinhän ihmiset ennenkin teki

Minä ainakin olen ostanut 100% villavaatteita viime vuosina useilta eri *kotimaisilta* valmistajilta Varustelekasta Uhanaan. Alpan kaavoituksesta en pidä. Valmistajia on todellakin useita. Sama puuvillan suhteen, jos haluaa elastaanitonta, sitäkin löytää eettisenä ja kotimaisiltakin liikkeiltä. 

Farkuissa on vähemmän tarjontaa, ja itse löysin mieleiset 100% puuvillaiset vasta Lucy&Yakilta Briteistä. Muita housuja olen kyllä löytänyt, suosikkin ovat Noukin valmistamat  

Vierailija
34/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

93 puuvillaa 4,5 polyesteri 2 elastaani mulla kestänyt. Tykkään kun on lyhyt lahkeen pituus. 

Vierailija
35/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä neulon muhkeaa, pitkää alpakkaneuletta just itselleni. 10 kerää kustansi 37.50€ ja ohjeita saa netistä ilmaiseksi pilvin pimein, saa just sellaisen kuin haluaa ja siinä värissä kuin haluaa. Toki pitää osata neuloa/virkata ja käyttää siihen omaa vapaa-aikaa.

Yhtäkään polyesterirättiä ei mun vaatekaappiin enää tuu, sama kuin pitäisi jätesäkkiä päällään.

Vierailija
36/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengissä kestäviä ovat nahkaiset, varsinkin sellaiset missä on myös sisävuoraus nahkaa ja pohja jotain muuta kuin pvc-muovia.

Kestäviä kyllä mutta suomalaiset pihistelee vaatteiden, asusteiden ja kenkien huollosta. Säästetään kosteussuojista, lankeista, kenkädödöistä, tuuletuksesta jne. Vaatteetkin ripustetaan märkänä henkariin että varmasti neuleet menettää muotonsa ja pilataan kuidut mm. huuhteluaineilla. 

Vierailija
37/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta zaralla on hyviä jakkuja ja mekkoja ja niitä käytää Britannian kuninkaallinenkin Catherine. Toki Zarastakin löytyy laidasta laitaan tuotteita ja osa on pilalla jo ekan pesun jälkeen, mutta toisaalta vaihtelevaa on laatu kalliimmillakin merkeillä.

Andiata on hyvä laadukas suomalainen merkki. Andiataa käyttää paljon taas Ruotsin kuninkaallinen Victoria. Katso löytyykö heidän valikoimasta sinulle sopivaa. :)

Vierailija
38/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockmann.com

Nectarine.fi

Softgoat.com

Vierailija
39/57 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Svala, tarkoittanet. 

Vierailija
40/57 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin nettisivuillaan sanovat että kaikki neuleet valmistetaan Oulussa. Sekoitat nyt varmaan johonkin toiseen merkkiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi