Päiväkotien vasu keskustelut ajan hukkaamista
Yritin sanoa päiväkodilla että en koe tarpeelliseksi koska kaikki ok ja lapsi ollu jo kaksi vuotta samassa ryhmässä. Kuulemma pakko kun laki määrää. Niin sitten otin töistä tunnin vapaata tätä varten. Mitään uutta ei ilmennyt. Ajan hukkaa
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta, jotka ovat päiväkodissa 20h, koska olen itse yrittäjä ja teen töitä kotona. Mies kokopäivätyössä. Viime syksynä oli kaikilla lapsilla ensin Lapsi puheeksi keskustelu ja sitten Vasut, eli siis mies otti lounasaikaan kuudesti vapaata töistä. Eikä siinä mitään, mutta olimme täyttäneet paperit siten että niihin ei ollut oikein mitään lisättävää.
Ärsyttää myös ne "tavoitteet varhaiskasvatukselle". Meillä ei ole mitään tavoitteita. Tai no, tavoite on se, että lapset pidetään hengissä sen 20h, että saan tehtyä töitä sen aikaa. Mutta sitähän ei voi siihen kirjoittaa, vaan pitää keksiä hienoja ryhmäytymisiä ja vuorovaikutustaitoja. Ärsyttävää.
Ja päätitte sitten kuitenkin hankkia lapsia ja nyt ne sotkee töiden tekoa. R:ltä olisi saanut kondomeja.
No kaksi meinattiin, mutta tulikin sitten tuplana. Kaksosista ei oikein voi jättää toista sinne synnärillekään.
Ja pointti on myös se, että me kasvatamme lapsemme ihan itse. Ja siksi lapset käy vain tuon osa-ajan päiväkodissa. Tämäkin vain siksi, että teen työtä jotta olisin yhteiskuntakelpoinen ja saadaan miehen palkan päälle jotakin pikkuroposia. Mutta en odota päiväkodin kasvattavan lapsiamme. Ja siksi nämä keskustelut on jotenkin turhauttavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasut on hyvä keino päästä samalle kartalle lapsen asioista. Siinä portilla kun lasta hätäseen haetaan toinen käsi korvalla, ei mitenkään ehdi kertoa kaikkea. Ikävää, että vanhemmat ei pidä tärkeänä.
Mielestäni päiväkotien pitäisi ylipäätään mukautua aikataulullisesti paremmin perheiden arkeen. Toisin sanoen olla yleisesti auki vaikka 6-20, mikä mahdollistaisi nämä yhteistyökuviot myös ilta-aikaan. Puhumattakaan vuorotyöläisistä joilla arki on sekavaa ilman vasujakin
Kyllä vanhemmat on perillä lapsistaan. Ihme horinoita.😂
Meille ainakin on uusi asia että lapsi jumittaa ja harhailee ajatuksiinsa. Siis se että tämä ei ole vain uhmaa. Voimme siis ryhtyä tukemaan lasta kun hänellä on siirtymävaiheet vaikeita.
Vain yksi lapsi joten ei voi tietää että kyseinen toiminta ei olekkaan kaikille lapsille ominaista toimintaa.
Joten kyllä ne vasut on hyväksi.Ja koska sinä olet surkea tumpelo, kaikkia pitää häiriköidä? Ja mitään muuta keinoa ei ole saattaa tätä asiaa vain teidän perheelle tiedoksi Kuin vasu? Tyyliin puhelu tai meili a sitten keskustelu?
Surullista, että sinulle lapsesi kehityksestä keskustelu on kuin bisnestapaaminen. Pääasia ettei tarvitse vaivautua paikalle. Meili riittänee.
Muistan edelleen lapsuudesta miten kurjalta Kaverista tuntui kun omat vanhemmat ikinä menneet vanhempiniltoihin tai arviointikeskusteluihin. Pieni lapsi näitä tuskin osaa miettiä, mutta eiköhän samat vanhemmat toivo tuota meilikeskustelua tulevaisuudessakin
Lukutaito?
Miksi minun pitää juosta vasuissa siksi että joku tumpelo ei ole kartalla omasta lapsestaan?
Vierailija kirjoitti:
Vasukeskustelun tarkoitus on luoda jokaiselle lapselle henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma ja päivittää sitä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa varhaiskasvatuksen opettajia luomaan näitä suunnitelmia yhdessä lapsen huoltajien kanssa. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaa myös kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä joita esimerkiksi nämä vasukeskustelut ovat.
Kysykää rohkeasti varhaiskasvatuksen ammattilaisilta näistä asioista jos, ne ovat jääneet epäselviksi!
Kuulostaa siltä kuin byrokraatti olisi onnistunut luomaan itselleen työpaikan toistamalla sanaa 'varhaiskasvatus' eri muodoissaan.
Oetelkaa näitä yhdyssanoja ja sanayhdistelmiä niin kuulostatte tärkeiltä:
- varhaiskasvatussuunnitelma
- varhaiskasvatuksen ammattilainen
- varhaiskasvatuslaki
- varhaiskasvatusen opettaja
- varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasut on hyvä keino päästä samalle kartalle lapsen asioista. Siinä portilla kun lasta hätäseen haetaan toinen käsi korvalla, ei mitenkään ehdi kertoa kaikkea. Ikävää, että vanhemmat ei pidä tärkeänä.
Mielestäni päiväkotien pitäisi ylipäätään mukautua aikataulullisesti paremmin perheiden arkeen. Toisin sanoen olla yleisesti auki vaikka 6-20, mikä mahdollistaisi nämä yhteistyökuviot myös ilta-aikaan. Puhumattakaan vuorotyöläisistä joilla arki on sekavaa ilman vasujakin
Mulle ainakin tuli järkytyksenä se miten vähän aikaa lopulta arjessa vietän lapseni kanssa kun hän on päivähoidossa. Kyllä hän siellä on oppinut valtaosan uusista asioista joista varmaan osan näen heti kotona mutta esim. Se millainen hän on ryhmässä, jää täysin päiväkodin näkemäksi. Mun mielestä on ihan mahtavaa mennä sinne Vasuun kuulemaan millainen lapseni on muiden näkökulmasta. Itsellenihän hän on jokatapauksessa maailman taitavin, sosiaalisin ja ihanin 3-vuotias 😄
Mihin sitten edes tarvitset tarvitset päiväkodin tätien havaintoja, kun olet jo päättänyt, että lapsesi on itse täydellisyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasukeskustelun tarkoitus on luoda jokaiselle lapselle henkilökohtainen varhaiskasvatussuunnitelma ja päivittää sitä. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa varhaiskasvatuksen opettajia luomaan näitä suunnitelmia yhdessä lapsen huoltajien kanssa. Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaa myös kodin ja varhaiskasvatuksen yhteistyötä joita esimerkiksi nämä vasukeskustelut ovat.
Kysykää rohkeasti varhaiskasvatuksen ammattilaisilta näistä asioista jos, ne ovat jääneet epäselviksi!Kuulostaa siltä kuin byrokraatti olisi onnistunut luomaan itselleen työpaikan toistamalla sanaa 'varhaiskasvatus' eri muodoissaan.
Oetelkaa näitä yhdyssanoja ja sanayhdistelmiä niin kuulostatte tärkeiltä:
- varhaiskasvatussuunnitelma
- varhaiskasvatuksen ammattilainen
- varhaiskasvatuslaki
- varhaiskasvatusen opettaja
- varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelut
Sama byrokraatti varmaankin asialla joka keksi äärimmäisen fiksun ja käytännössä toimivan käsitteen nimeltä "aktiivimalli".
-"Kasvun" kansiot, Jee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! On se ihan järjetöntä että ihmiset joutuvat omasta työstään ottamaan palkatonta jotta pääsee vasuun. Ja siis jokainen päiväkodin vanhempi tekee nöin, puhutaan todella monista tunneista/lapsiryhmä. Vasun lisäksi käydään mm. neuvolat, laaja terveystarkastus johon tulisi molemmat vanhemmat eka terkkarille ja sitten toiselle ajalle vielä lääkärille. Jos vieläpä satut omaamaam enemmän luin yhden lapsen, niin nämä ajat kertaantuvat. Näiden jälkeen toki koululla vielä vanhempainvartit ja taas terveystatkastukset. Kun minä olin pieni, niin oaasin ihan itse käydä terkkarilla ajan saadessani, sekin oli ihan hyvä taito osata. Miten ne, joilla on esim. kolme lasta tai viisi. Joku aiemmin kirjoitti, että eikö voida palaveerata jos on tarvetta, niinpä! Voisi kohta kiky-tunnit korvata näillä. Ymmärrän osallistumisen tärkeyden, mutta jotainrajaa näihin määriin.
Mä en ole koskaan kuullut, että vasujen takia tarvitsisi ottaa vapaata töistä. Ehdotamme aina aikaa siihen, kun vanhempi tulee hakemaan lastaan. Kotona oleville huoltajille ja vuorotyötä tekeville ehdotamme sitten sellaisia aikoja, mitkä meille sopisivat parhaiten.
Mun täytyy myöntää, että mulle on epäselvää varhaiskasvatuslain pohjalta, että miten toimia, jos vanhemmat eivät tule vasu-keskusteluun. Että voinko laatia sen ilman huoltajien osallisuutta? En ainakaan ikinä ole laatinut, eikä edes tullut mieleen. Koska laki velvoittaa kysymään huoltajien ja lapsen oman mielipiteen ja kiinnostuksen kohteet.
Vasussa ei ikinä voi olla kirjausta, että "kaikki ok". Vaan esim. "Aino kiinnostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta." Sitten tavoitteisiin laitettava "Tuetaan Ainon kiinnostusta oppia lukemaan." Ja menetelmiin esimerkiksi jotain tällaista "Nukkarista noustuaan tarjotaan Ainolle tabletilla ekapelin pelaamista tai Mollan abc-sovellusta."
Arviointiin kirjataan vuoden kuluttua "Aino oppinut kirjoittamaan nimensä ja lukee jo kaikkien kavereiden nimet. Edelleen innostunut kirjoittamisesta."
t. varhaiskasvatuksen opettaja, uraa takana 15 vuotta
No on teillä vaativa ala. 😂 Lapsi oppisi (jos on normaali) 100% varmasti lukemaan muutenkin. Ei siihen vasuja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelusta voi myös kieltäytyä.
Ainakin, jos haluaa lasun perään.
Pitäähän se selvittää miksei lapsen asiat kiinnosta. (kyse ei tosin ole siitä, vaan vasu-keskustelun turhuudesta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ainakin on uusi asia että lapsi jumittaa ja harhailee ajatuksiinsa. Siis se että tämä ei ole vain uhmaa. Voimme siis ryhtyä tukemaan lasta kun hänellä on siirtymävaiheet vaikeita.
Vain yksi lapsi joten ei voi tietää että kyseinen toiminta ei olekkaan kaikille lapsille ominaista toimintaa.
Joten kyllä ne vasut on hyväksi.Ja koska sinä olet surkea tumpelo, kaikkia pitää häiriköidä? Ja mitään muuta keinoa ei ole saattaa tätä asiaa vain teidän perheelle tiedoksi Kuin vasu? Tyyliin puhelu tai meili a sitten keskustelu?
Ahaa, KAIKKI muut vanhemmat ovat muka syntyneet vanhemmiksi ja tietävät kaiken kaikesta? Kuten sinä pätijä?
Sinä voit jättää menemättä jos se niin kyrsii käydä kuuntelemassa jos lapsesi on niin täydellinen kultamussukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, KAIKKI muut vanhemmat ovat muka syntyneet vanhemmiksi ja tietävät kaiken kaikesta? Kuten sinä pätijä?
Sinä voit jättää menemättä jos se niin kyrsii käydä kuuntelemassa jos lapsesi on niin täydellinen kultamussukka.
En hyväksy sitä että verovarojani hassataan tällaiseen vain koska joukossa on mätämunia. Aivan päätön idea! Ettei vaam sulle tulisi paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! On se ihan järjetöntä että ihmiset joutuvat omasta työstään ottamaan palkatonta jotta pääsee vasuun. Ja siis jokainen päiväkodin vanhempi tekee nöin, puhutaan todella monista tunneista/lapsiryhmä. Vasun lisäksi käydään mm. neuvolat, laaja terveystarkastus johon tulisi molemmat vanhemmat eka terkkarille ja sitten toiselle ajalle vielä lääkärille. Jos vieläpä satut omaamaam enemmän luin yhden lapsen, niin nämä ajat kertaantuvat. Näiden jälkeen toki koululla vielä vanhempainvartit ja taas terveystatkastukset. Kun minä olin pieni, niin oaasin ihan itse käydä terkkarilla ajan saadessani, sekin oli ihan hyvä taito osata. Miten ne, joilla on esim. kolme lasta tai viisi. Joku aiemmin kirjoitti, että eikö voida palaveerata jos on tarvetta, niinpä! Voisi kohta kiky-tunnit korvata näillä. Ymmärrän osallistumisen tärkeyden, mutta jotainrajaa näihin määriin.
Mä en ole koskaan kuullut, että vasujen takia tarvitsisi ottaa vapaata töistä. Ehdotamme aina aikaa siihen, kun vanhempi tulee hakemaan lastaan. Kotona oleville huoltajille ja vuorotyötä tekeville ehdotamme sitten sellaisia aikoja, mitkä meille sopisivat parhaiten.
Mun täytyy myöntää, että mulle on epäselvää varhaiskasvatuslain pohjalta, että miten toimia, jos vanhemmat eivät tule vasu-keskusteluun. Että voinko laatia sen ilman huoltajien osallisuutta? En ainakaan ikinä ole laatinut, eikä edes tullut mieleen. Koska laki velvoittaa kysymään huoltajien ja lapsen oman mielipiteen ja kiinnostuksen kohteet.
Vasussa ei ikinä voi olla kirjausta, että "kaikki ok". Vaan esim. "Aino kiinnostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta." Sitten tavoitteisiin laitettava "Tuetaan Ainon kiinnostusta oppia lukemaan." Ja menetelmiin esimerkiksi jotain tällaista "Nukkarista noustuaan tarjotaan Ainolle tabletilla ekapelin pelaamista tai Mollan abc-sovellusta."
Arviointiin kirjataan vuoden kuluttua "Aino oppinut kirjoittamaan nimensä ja lukee jo kaikkien kavereiden nimet. Edelleen innostunut kirjoittamisesta."
t. varhaiskasvatuksen opettaja, uraa takana 15 vuotta
No on teillä vaativa ala. 😂 Lapsi oppisi (jos on normaali) 100% varmasti lukemaan muutenkin. Ei siihen vasuja tarvita.
Ja vaikka yhtään vasua ei olisi tehty saa Aino tabletin ipadin eteensä nukkarista noustuaan. Tai siis vuorottelee siitä 24 lapsen kanssa.
Sossutapaukset kiekumassa. Onkin varmaan hirveää olla yksi päivä haisematta viinalle.
Samat tyypit eivät ikinä käy myöskään koulun vanhempainillassa. Niiden ongelmalasten vanhemmat, joita varten tilaisuudet järjestetään. Paikalla ovat ne muut, joiden ei tarvitsisi.
Vasu = vanhempiensuojeluilmoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä pidetä joustavasti päiväkodin työntekijän varsinaisen työajan jälkeen. Silloinhan myös vanhemmalle saattaisi sopia parhaiten.
Eihän koulun opettajakaan tietenkään pidä mitään vamhempaintapaamisia kesken työpäivänsä.
Kyllä meillä on kouluilla tapaamiset päivällä. Silloin lapsenkin on helppo osallistua.
Itse olen kokenut kaikki keskustelut päiväkodissa ja koulussa hyödyllisiksi. Lisäksi on lapselle itselleenkin tärkeä viesti, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen arjestaan ja asioistaan.
Tapaamiset on voinut sopia esim. klo 8 tai 9, jolloin ei tarvitse kulkea edes takaisin. Myös etäpäivän voi käyttää tapaamiseen.
Mulla on työnantaja jonka mielestä etäpäivänä tehdään töitä, ei istuta päiväkodilla keskustelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Samat tyypit eivät ikinä käy myöskään koulun vanhempainillassa. Niiden ongelmalasten vanhemmat, joita varten tilaisuudet järjestetään. Paikalla ovat ne muut, joiden ei tarvitsisi.
Itse olen näin 18 vuotta päiväkodissa työskennelleenä eri mieltä. Kyllä haasteellistenkin lasten vanhemmat mielellään haluavat apua lapsilleen .
Voi olla, että joissain " huonoissa"päiväkodeissa vanhemmat lytätään ja saadaan tuntemaan syyllisyyttä heistä ,(kin)riippumattomista syistä
Meillä vasut pidetään paljolti vanhempien työrytmin mukaan.
Se tietää paljon ylitöitä opelle, mikä taas tietää poissaoloa lyhennyksinä ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä pidetä joustavasti päiväkodin työntekijän varsinaisen työajan jälkeen. Silloinhan myös vanhemmalle saattaisi sopia parhaiten.
Eihän koulun opettajakaan tietenkään pidä mitään vamhempaintapaamisia kesken työpäivänsä.
Kyllä meillä on kouluilla tapaamiset päivällä. Silloin lapsenkin on helppo osallistua.
Itse olen kokenut kaikki keskustelut päiväkodissa ja koulussa hyödyllisiksi. Lisäksi on lapselle itselleenkin tärkeä viesti, että vanhemmat ovat kiinnostuneita hänen arjestaan ja asioistaan.
Tapaamiset on voinut sopia esim. klo 8 tai 9, jolloin ei tarvitse kulkea edes takaisin. Myös etäpäivän voi käyttää tapaamiseen.
Mulla on työnantaja jonka mielestä etäpäivänä tehdään töitä, ei istuta päiväkodilla keskustelemassa.
toivottavasti myös maksaa sinulle työpanoksestasi sen verran, että voit panostaa sen lapseesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joo se varmasti juuri noin on jos päivähoidon päiväkoti-varhaiskasvatus-ammattilainen kerran niin sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vasu-keskustelussa käydä ennen etäpäivän alkua tai sen päätyttyä? Ehkä voit itse jopa vaikuttaa siihen, millaisen työpäivän teet, esim. klo 7-15 (vasu iltapäivällä) tai klo 8.30-16.30 (vasu aamulla)? Kun työmatkaankaan ei taida aikaa hirveästi mennä?
No kaikki ei ole sellaisia kuin sinä