Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku täällä selittää minulle Kommunismin yksikertaisella kielellä?

Vierailija
08.11.2019 |

Haluaisin ymmärtää mitä tarkoittaa kommunismi, mutta en saa sitä ymmärrettyä. Olen lukenut Kommunismin-
wikipedia sivun monta kertaa, mutta en ymmärrä sitä s. Osaasiko joku tosi yksikertaisillasanoilla selittää mitä se tarkoittaa?

Olen 31 v-vuotias mutta minut on todettu heikko lahjaiseksi (se on vähän kuinkehitysvammaisuutta) ja on vaikeaa ymmärtää vaikeita sanoja. Wikipedian sivulla ne sanat ovat liian vaikeita , vaikka yritän en ymmärrä sitä sisältöö. Ja olen jo parikin vuotta halunnut ymmärtää mitä kommunismi tarkoittaa. Se on poliitiikkaa mutta mitä.

Kiitos jos autat

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismin voi kiteyttää myös sellaiseksi yhteiskuntajärjestelmäksi, joka ei ole koskaan toiminut missään  - eikä tule toimimaan. Lyödään sen päälle mullat ja jatketaan muissa aatteellisissa merkeissä eteenpäin. Täydellistä systeemiäkään ei tietenkään myöskään ole. Paras huonoista on demokratia.

Vierailija
22/31 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

The f in communism stands for food

The best weightloss program ever implemented in history.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon! Nyt ymmärsin viimeinkin! Kiitos kun te autoitte :) t. aloittaja

Vierailija
24/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: se, mikä on muiden on minun ja se mikä on minun on minun.

Vierailija
25/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa selittäjien säälittävä yleissivistys. Nykyisessä uuskielessä kommunisteja ovat kaikki muut paitsi persut.

Vierailija
26/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosielämän esimerkki. Eräs taloustieteen professori havainnollisti kommunismia järjestelmänä opiskelijoilleen kouriintuntuvasti näin:

Kurssiin kuuluisi sarja kokeita, mutta kommunismin periaatteella kaikkien opiskelijoiden arvosanoista laskettaisiin keskiarvo ja koko kurssi saisi aina saman arvosanan. Kukaan ei putoaisi kyydistä ja tasa-arvo jne jne. Opiskelijat olivat riemuissaan.

Ekassa kokeessa arvosanaksi tuli noin kolmonen asteikolla yhdestä viiteen. Heikosti osanneet riemuitsivat. Täysiin pisteisiin yltäneitä harmitti, mutta he hyväksyivät asian, olihan arvosana silti kohtuullinen ja saisivat kurssin läpi. Kiva että epäonnistujat ovat iloisia ja saavat vielä mahdollisuuden.

Toiseen kokeeseen parhaat eivät jaksaneet tsempata, koska tiesivät vaivan valuvan hukkaan. Vaikka osaisivat kaiken, saisivat silti vain kolmosen. Keskinkertaisesti pärjänneetkin ajattelivat saavansa oman tasoisensa numeron vähemmällä vaivalla. Heikosti menestyneillä ei ollut syytä tsempata ja opiskella ahkerammin, koska lukutoukkien vetämänä he saisivat kohtuullisen arvosanan kuitenkin.

Toinen koe meni joukkona rimaa hipoen läpi, ykkösen arvosanalla.

Kukaan ei jaksanut lukea kolmanteen kokeeseen, koska keskinkertaiset ja huiput tiesivät saavansa surkean arvosanan riippumatta ahkeruudestaan ja taidoistaan ja heikommat luottivat muiden apuun kuten ennenkin. Kolmas koe oli hylätty. Kukaan ei läpäissyt kurssia.

Sellaista on kommunismi.

27/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petos!

Jos pidemmästi halua selityksen niin diktatuuri jossa pieni vallitseva eliitti haluaa hallita kaikkia. 

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
28/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikä on sinun, on minun. Kaikki mikä on minun, ei ole sinun.

Vierailija
29/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki olivat tasa-arvoisia. Paitsi että puolue-eliitti sai mitä halusi ja muut eivät juuri mitään.

Vierailija
30/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kiva keskustelu, kiitokset aloittajalle ja kaikille vastanneille!

Olisi kiva lukea muitakin samanlaisia avauksia. Onko sinulla ap jotain muuta asiaa, jonka merkityksen haluaisit oppia? Avaa siitäkin oma aiheensa. Tulisin mielelläni lukemaan vastauksia!

Vierailija
31/31 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosielämän esimerkki. Eräs taloustieteen professori havainnollisti kommunismia järjestelmänä opiskelijoilleen kouriintuntuvasti näin:

Kurssiin kuuluisi sarja kokeita, mutta kommunismin periaatteella kaikkien opiskelijoiden arvosanoista laskettaisiin keskiarvo ja koko kurssi saisi aina saman arvosanan. Kukaan ei putoaisi kyydistä ja tasa-arvo jne jne. Opiskelijat olivat riemuissaan.

Ekassa kokeessa arvosanaksi tuli noin kolmonen asteikolla yhdestä viiteen. Heikosti osanneet riemuitsivat. Täysiin pisteisiin yltäneitä harmitti, mutta he hyväksyivät asian, olihan arvosana silti kohtuullinen ja saisivat kurssin läpi. Kiva että epäonnistujat ovat iloisia ja saavat vielä mahdollisuuden.

Toiseen kokeeseen parhaat eivät jaksaneet tsempata, koska tiesivät vaivan valuvan hukkaan. Vaikka osaisivat kaiken, saisivat silti vain kolmosen. Keskinkertaisesti pärjänneetkin ajattelivat saavansa oman tasoisensa numeron vähemmällä vaivalla. Heikosti menestyneillä ei ollut syytä tsempata ja opiskella ahkerammin, koska lukutoukkien vetämänä he saisivat kohtuullisen arvosanan kuitenkin.

Toinen koe meni joukkona rimaa hipoen läpi, ykkösen arvosanalla.

Kukaan ei jaksanut lukea kolmanteen kokeeseen, koska keskinkertaiset ja huiput tiesivät saavansa surkean arvosanan riippumatta ahkeruudestaan ja taidoistaan ja heikommat luottivat muiden apuun kuten ennenkin. Kolmas koe oli hylätty. Kukaan ei läpäissyt kurssia.

Sellaista on kommunismi.

Tämä oli kyllä mainiosti selitetty! Juuri tästä syystä ihmisen tulee saada nauttia työnsä ja muun vaivannäkönsä hedelmistä. Siitä hyötyy loppupeleissä koko yhteiskunta, varsinkin jos verotus on progressiivista kuten meillä, mutta silti sellaisella tasolla että vaurastuminen on yksilölle edelleen kannattavaa.