Teinillä todettiin hahmotushäiriö
Olen aivan hajalla tästä. :'( Ahdistaa ettei aiemmin olla huomattu. Millainen ennuste nuorella on?
Kommentit (57)
Täällä kirjoittaa numero 6 parin vuoden jälkeen.
Asun ihan itsekseni, olen yhä hengissä ja kummasti niitä arjen taitoja oppi heti kun muutti porukoiden nurkista norkoilemasta, taisi olla enemmän asennevamma kyseessä.
Tavallinen amiskin on nyt suoritettu ja syksyllä alkaa amk ja osa-aikatöitäkin on löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittaa numero 6 parin vuoden jälkeen.
Asun ihan itsekseni, olen yhä hengissä ja kummasti niitä arjen taitoja oppi heti kun muutti porukoiden nurkista norkoilemasta, taisi olla enemmän asennevamma kyseessä.
Tavallinen amiskin on nyt suoritettu ja syksyllä alkaa amk ja osa-aikatöitäkin on löytynyt.
Todella mukava kuulla! Onnea sinulle kaikkeen elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin se voi johtua esim taittoviasta joten käykää silmälääkärissä tutkimassa
Onko tämä huono vitsi vai etkö oikeasti ymmärrä yhtään, mistä puhutaan?
En ole edellinen, mutta perusasiat on myös syytä tarkistaa. Vaikka olisi hahmotushäiriö, niin voi olla myös heikko näkö. Toivottavasti asia on jo tutkittu.
Oma lapseni ehti saada muutaman vuoden Kelan korvaamaa puheterapiaa ja dysfasia-diagnoosin ennenkuin saatiin selville, että lapsella on vaikea kuumovamma. Näitä tapahtuu, vaikka ei pitäisi.
Miten voi olla mahdollista, että äiti ei huomaa, ettei lapsi kuule kunnolla?
Kuulo oli tutkittu sairaalassa ja siinä ei todettu vikaa. Lapsi osasi lukea puheen huulilta. Hän kuuli matalat äänet, mistä syystä tuli vaikutelma, että hän kuulee ja kyseessä on joku muu vika.
"Karkkipussitesti" on hyvä kuulotesti kotona tehtäväksi. Siinä rapistetaan sitä karkkipussia tai jotain muuta sopivaa viereisessä huoneessa lapsen näkemättä. Jos lapsi havahtuu siihen ja tulee osille, niin kuulo toimii.
Vierailija kirjoitti:
Hei, jos sinulla on laaja-alaiset oppimisvaikeudet (F83) niin se tarkottaa että sinulla on myös hahmotusvaikeutta. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivillä on sekä kielellisiä että näönvaraisen oppimisen vaikeuksia.
F83 taitaa tarkoittaa monimuotoista kehityshäiriötä, itsellä ei ole tuo vaan F81.3 diagnoosina. Mutta sen verran kyllä haittaa joka paikassa eksyminen ja asioiden väärin ymmärtäminen elämää, että pakko olla jotain hahmottamisen vaikeutta.
Mulla on lievä hahmotushäiriö ja ihan normaali elämää elänyt paitsi autolla ajo hankalaa olen kyllä siis saanut kortin, mutta missään hesassa yms ajo ei todellakaan onnistu vaan pitää ajaa jossain pikkukylässä misä ei ole liikennettä eikä liikenne valoja
Teini saa nuoren kuntoutustukea kun vaan älyätte sitä hakea. Ylimääräinen noin 800 euroa kuukaudessa on varmasti tarpeen.
Mulla on mitä luultavammin hahmotushäiriö mutta diagnoosia ei ole. Koulussa pallopelit ja käsityö oli vastenmielisiä. Oli vaikea hahmottaa tilanteita mitä pallopeleissä tuli vastaan ja käsitöissä turhauduin. Selvisin kuitenkin. Matikka,fysiikka ja kemia tuotti paljon vaikeuksia.
Ajokortin sain nippanappa mutta en kuitenkaan pärjännyt liikenteessä ja silloin aloin vasta epäillä että minulla on hahmotushäiriö. Olen kuitenkin fiksu ja opiskellut sosionomiksi ja lakiopinnot harkinnassa. Minulla kyseinen häiriö on lähes huomaamaton koska se on niin lievä. Minulla on myös eksymistä tutussa ympäristössä. En koe että häiriö juurikaan vaikuttaa arkielämääni.
Mul on oppimisvaikeuksia mut ne ei haittaa mun elämää. Oon saanu helpotusta paniikkihäiriöön joka häiritsi kykyä oppia koulussa.
Mut joo ei mul oo muuten ollu tosiaan ongelmia, tunteellinen ihminen olen ja se vaikuttaa elämään jotenkin. Olis kiva olla ilkeä ja loukata muita omalla käytöksellä mut se ei oo mun perusluonne.
Oon jääny kotiin asumaan koska tää paikka On mulle tärkeä enkä vaan oo yksinkertaisesti pystyny jättämään tätä. Sen takia mua kuvaillaan nykyhetkenä kehitysvammaseks (mieluummin kuuntelen sitä ku muutan yksin johonkin mätään kerrostalo luukkuun,)
Olen jopa välillä ihan iloinen siitä että mulla On oppimisvaikeuksia , en mä olisi mä jos yrittäisin nyt muuttaa itseäni. Tietysti ku oon tämmönen välillä hitaalla käyvä siitä saa kuulla mut mitä sitten. Ihansama. 😀
Ei siis kannata luovuttaa vaikka olis mikä häiriö. Ei ne oo mitään hidasteita tosiaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, jos sinulla on laaja-alaiset oppimisvaikeudet (F83) niin se tarkottaa että sinulla on myös hahmotusvaikeutta. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivillä on sekä kielellisiä että näönvaraisen oppimisen vaikeuksia.
F83 taitaa tarkoittaa monimuotoista kehityshäiriötä, itsellä ei ole tuo vaan F81.3 diagnoosina. Mutta sen verran kyllä haittaa joka paikassa eksyminen ja asioiden väärin ymmärtäminen elämää, että pakko olla jotain hahmottamisen vaikeutta.
Monimuotoinen kehityshäiriö tarkoittaa kouluikäisillä ja sitä vanhemmilla laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. F81.3 on kapea-alaisempi oppimiskyvyn häiriö (eli vaikeuksia sekä lukemisessa että matikassa) näitä diagnooseja käytetään edelleen tosi paljon väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monimuotoinen kehityshäiriö tarkoittaa kouluikäisillä ja sitä vanhemmilla laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. F81.3 on kapea-alaisempi oppimiskyvyn häiriö (eli vaikeuksia sekä lukemisessa että matikassa) näitä diagnooseja käytetään edelleen tosi paljon väärin.
Ahaa, tuota en tiennyt. Mitenköhän nyt varmistaa että saa varmasti tuon oikein... :/ Psykologi kun puhui tuosta laaja-alaisista ja lääkäri puhui tuosta F81.3 diagnoosista.
Mulla oli oppilas jolla oli laaja-alaisia oppimisvaikeuksia eli siis ongelmia oppimisessa monella osa-alueella. Hänelle tehtiin diagnoosit yläkoulussa. Oli vähän kehitysviivästymääkin. Vähän kaikki koulussa oli kyllä vaikeaa, mutta pärjäsi kuitenkin ihan ok. Joku hieman alle seiskan keskiarvo oli. Matikka oli hahmottamisen takia todella vaikeaa. En hetkeäkään ollut huolissani tämän tytön pärjäämisestä tulevaisuudessa, koska oli aika sisukas tyyppi. Taitaa olla kondiittori tai leipuri nykyään. Eli tämmöisten ongelmien kanssa voi pärjätä kun saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lievä hahmotushäiriö ja ihan normaali elämää elänyt paitsi autolla ajo hankalaa olen kyllä siis saanut kortin, mutta missään hesassa yms ajo ei todellakaan onnistu vaan pitää ajaa jossain pikkukylässä misä ei ole liikennettä eikä liikenne valoja
Minä syrjäydyin koska ei niihin saanut ennen mitään apua kun ei niistä mitään tiedetty. Onneksi en alkanut korttia ajamaan ja jotkut ajoivat mutta ei siitä tullut mitään ja luovuttivat aiheuttaen vaaratilanteita lähellä piti jonkun ajan. Hahmotushäiriö todettiin vasta vaativassa uudelleenkoulutuksessa aikuisena mutta jotenkin itse aina tiesin etten ole ihan normaali. Lapsuudessa ne vaikeudet oppimisessa piiloteltiin, ei tuettu ja esitettiin ettei ole mitään ongelmia vaan ne piiloteltiin.
Sitten monilla se ajaa turhautumiseen ja päihteisiin jos ei missään koe onnistumisien tunteita vaan aina potkitaan päähän ja haukutaan kun tarvitsisi vain vähän enemmän viisasta hitaampaa ohjausta ja aikaa siihen enemmän kuin muilla. Tämä suorittamisen nopea suorittamisen yhteiskunta on myrkkyä hahmotushäiriöiselle kun mitään ei saa ensin aikaa järjestellä aivossa asioita ja suorittaa sen oman kykynsä mukaan vaan minä menen esim. kiiressä ihan sekaisin enkä pysty järkeistämään.
Mulla todettiin hahmotushäiriö vasta viisikymppisenä. Vähän olin itse epäillyt, että olenko täysi tampio, kun autolla ajo ei okein suju ja käsityöt menevät usein vahingossa vasempaan suuntaan.
Ei kuulemma ollut päässä sinänsä vikaa. On pari korkeakoulututkintoa takana.
Muistin itse vähän aikaa sitten, että pakotettiin lapsena oikeakätiseksi. Sidottiin vasen käsi niin, että sillä ei voinut esimerkiksi piirtää.
Uein lapset ovat molempikätisiä, mutta aika julmaa on laittaa toimimattomaksi toista kättä jonkun piirtämisen vuoksi.
Taitaa olla uusi muotisairaus joka jokaisella oltava.