Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietitään onko työkaverilla alkoholiongelma

Vierailija
08.11.2019 |

Ja tarkoitus on tietysti auttaa ja nostaa kissa pöydälle.
Voiko olla esim niin, että ei ollenkaan haistettaisi, jos hän on aamulla herättyään ottanut yhden jonkin juoman krapulaansa? Avokonttori, mut ei kasvotusten olla.
Hänellä on yhdistynyt tää, että tulee bussilla aamuina jolloin on väsynyt, sanoo sen ja väsyneeltä näyttääkin. Väsyneenä ja krapulassa on tietysti ihan luvallista olla töissä. Mut toinen työkaveri arvelisi, että ”loiventaa” noina aamuina.
Eikö sen silti haistaisi?

Puuttumassa ollaan, koska välitetään, ja parempi puuttua ajoissa.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoruillaanko täällä minusta, kun monet asiat täsmäävät.

Ihan näin julkinen tiedote ap.lle

1. Auto asia

- autossa todettiin isompi ja kalliimpi remontti, joka voi hajota millä hetkellä hyvänsä, eikä suositella ajoa. Ja nyt mietin, ostanko uuden auton ja millaisen.

2. Väsymys

-viime aikoina olen ollut todella väsynyt ja nukkunut huonosti, kun läheiselleni sai diagnoosin kuolemaan johtavasta sairaudesta, joka voi edetä hyvinkin nopeasti ja nyt mietin, miten järjestän työkuviot ja elämäni, jotta voin olla hänen lähellään saattohoidon ajan.

3. En tunnista alkoholiongelmaa, vaikka käytänkin sitä.

Juoruilla en halua kenestäkään. Ikinä.

Päteekö se, että se alaisesi, jonka kanssa teet eniten töitä (minä) on kotona vapaalla tänään? Ja eilen puhuttiin ajoneuvoista salasanoissa, kaksin?

Jos se ”olet sinä”, niin tiedä, että oon tukena ihan koska ja missä vaan.

Kohta 2. Oletpa ihan kuka tahansa, tuohon ei voi kuin toivottaa voimia. Musertava tilanne aivan varmasti. Hirvittävä.

(Jonkinlaisesta överiempaattisuudesta kertonee, et mulla nousee näistä tippa linssiin. Aina.)

Ap

Sä olet ihan hullu 😂

Hoidata itsesi ensin, puutu vasta sitten muiden asioihin.

Vierailija
42/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen alkoholin hajun jollain saa piilotettua, kokemusta on ex-työkaverista joka oikeasti sitten kärähtikin pari kertaa. Ikinä se ei kuitenkaan vanhalle (tai tuoreelle) viinalle haissut, jollain konstilla se sen peitteli. Mutta naamasta ja olemuksesta toki näki mikä on homman nimi. 

Puuttuminen vaan on vaikeaa jos ei ole todisteita. Pitäisi olla selvässä humalassa töissä tai jokin siihen verrattavissa oleva tilanne. Ellei saa tavalla tai toisella kiinni itse teossa, minkäs teet.

Kurjin tilanne on jos muut ympärillä joutuvat koko ajan paikkaamaan esim. sairaslomia tai muutoin huonosti tehtyä työtä. Silloinhan se pinna alkaa työkavereilla kiristyä ja ymmärrettävää on että olisi kaikille reilumpaa että tilanne tulisi ilmi.

Tsemppiä, kelju tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että välitätte! Ottakaa asia puheeksi niin sillähän se voi selvitä. Vaikeneminen yleensä auttaa mihinkään vaan pahentaa vaan asioita. Voihan olla, että kyseessä on vaan väsymys.

Mietin juuri, miten suhtautuisin jos itseäni tultaisiin puhuttelemaan sen takia että näytän väsyneeltä (olen näyttänyt 30 ikävuoden jälkeen aina, ja on myös univaikeuksia), ehkä vihjaillen isommistakin ongelmista niin enpä sitä hyvällä ottaisi. Ilmoittaisin, että pidäpä kuule huoli omista asioistasi, ja valita pomolle jos mielestäsi olettamasi väsymys vaikuttaa häiritsevästi työntekokykyyni. Ja jos ei vaikuta, niin jätä rauhaan. Ja pitäisin kyllä tätä puuttujaa mulkkuna aina jatkossa, ainakin jos hän ei olisi esimies (jolla tietysti on oikeus tällaiseen jaksamisesta kyselyyn) vaan tavis kollega.

Vierailija
44/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä sylvi sentään näitä av-aloutuksia.

Työkaveri/esimies on juoppo ja alkoholisti, jos käyttäå julkisia kulkuneuvoja ja on väsyneen näköinen.

Siinä tapauksessa kaikki pienten lasten vanhemmat, naiset, jolla vaihdevuodet, unettomuudesta kärsivät olivat juoppoja ja alkoholisteja, jos se määritellään ap. aloituksen perusteella.

Vierailija
45/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette oikein voi puuttua asiaan, jos ei selviä merkkejä krapulasta tai työajalla vaikutuksen alaisena olemisesta ole. Jos kovasti huolestuttaa huolensa voi kertoa, mutta on ihmisen oma asia miten siihen suhtautuu.

Arvaapa miten alkoholisti suhtautuu kyttäämiseen? Tai miten suhtautuu kyttäämiseen ei-alkoholisti jota epäillään syyttä suotta?

Harvemmin läheiset voivat alkoholiongelmaista pelastaa. Sitten kun alkaa menettää työpaikkoja, ihmissuhteita, rahaa tai terveytensä tulee yleensä se oma motivaatio hakea apua.

Asiallinen ja hyvä vastaus tähän asiaan vähän laajemmin. Kiitos.

Ap

Miten tämä asia edes kuuluu sinulle, kun olet hänen alaisensa?

Vai haluatko nyt leikkiä suurtakin pomoa?

https://www.talouselama.fi/uutiset/ala-katso-ohi/6f69e774-ed5d-328b-8cb…

”Vielä vaikeampaa voi olla saman asian sanominen omalle esimiehelle. Jos ei siihen pysty, asiasta voi puhua esimiehen esimiehelle.”

Tietysti nämä kuuluvat kaikille työyhteisössä. Se on kaikkien etu.

Ohis

Hyvähän se on olla huolissaan, mutta jos ollaankin väärässä? Miltä siitä ”kohteesta” silloin tuntuu?

Meillä töissä kerran sattui hauska episodi, kun työkaverini oli flunssassa ja lääkkeeksi otti jotakin munkin tippoja.

Meillä oli ap. tyyppi töissä ja oli kaikista niin "huolehtivainen" ja oli mennyt kertomaan esimiehelle, kuinka täällä haisee viina ja kys.henkikö käyttää alkoholia työaikana ja tämä esimies oli soittanut firman toimitusjohtajalle, joka tuli paikalle työterv.lääkäri mukana. Ja lopulta paljastui "munkin tippojen" sisältävän alkoholia, jossa oli jotain yrttejä. Ja henkilö oli ostanut sen vielä ruokakaupasta.

Hauskaa oli työyhteissä, mutta se oli kallis huvi, kun myöhemmin tuli n.300€ lasku lääkäriltä. Ja tietysti tämä kaikesta huolehtiva tyyppi ei suostunut maksamaan laskua, kun hän ajatteli työkaverin parasta.

Ylihuolehtivainen saatan olla, mutta ei ole kerrasta kyse, vaan kuukausista.

Jestas, mikä tilanne ollut teillä. Juu, ei oo aikomusta tuohon.

Mulla ei oo kokemusta niin paljoa, teollisuudessa kesätöissä vartijana vanhempi työtoveri joutui puhalluttamaan jonkun joskus. Eikä ollut kiva tilanne sekään.

Onko toi lekurin kanssa paikalle yleinenkin tapa hoitaa asia? Ainakin toivois jotain yksityisempää.

Vierailija
46/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoruillaanko täällä minusta, kun monet asiat täsmäävät.

Ihan näin julkinen tiedote ap.lle

1. Auto asia

- autossa todettiin isompi ja kalliimpi remontti, joka voi hajota millä hetkellä hyvänsä, eikä suositella ajoa. Ja nyt mietin, ostanko uuden auton ja millaisen.

2. Väsymys

-viime aikoina olen ollut todella väsynyt ja nukkunut huonosti, kun läheiselleni sai diagnoosin kuolemaan johtavasta sairaudesta, joka voi edetä hyvinkin nopeasti ja nyt mietin, miten järjestän työkuviot ja elämäni, jotta voin olla hänen lähellään saattohoidon ajan.

3. En tunnista alkoholiongelmaa, vaikka käytänkin sitä.

Juoruilla en halua kenestäkään. Ikinä.

Päteekö se, että se alaisesi, jonka kanssa teet eniten töitä (minä) on kotona vapaalla tänään? Ja eilen puhuttiin ajoneuvoista salasanoissa, kaksin?

Jos se ”olet sinä”, niin tiedä, että oon tukena ihan koska ja missä vaan.

Kohta 2. Oletpa ihan kuka tahansa, tuohon ei voi kuin toivottaa voimia. Musertava tilanne aivan varmasti. Hirvittävä.

(Jonkinlaisesta överiempaattisuudesta kertonee, et mulla nousee näistä tippa linssiin. Aina.)

Ap

Oletko susi lampaiden vaatteissa?

Olen pelkkä lammas. Oon suoraan sanonut töissä, ettei mua kiinnosta yleneminen, ja siistin oman työpisteeni ennen siivoojan tuloa.

Ihan bää-bää siis.

Vierailija
47/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri/esimies on juoppo ja alkoholisti, jos käyttäå julkisia kulkuneuvoja ja on väsyneen näköinen.

Siinä tapauksessa kaikki pienten lasten vanhemmat, naiset, jolla vaihdevuodet, unettomuudesta kärsivät olivat juoppoja ja alkoholisteja, jos se määritellään ap. aloituksen perusteella.

Ei, kun paljon muutakin.

Väsynyt saa olla, sairas saa olla, ja joskus saa vaikka hukuttaa murheitaan tuoppiin viikon illat. Näistä ei nyt oo kyse.

Vierailija
48/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoon työpaikkojen ongelmat on niin moninaiset, nyt esimies on väsynyt. Tietoa tulee tipottain. Sinulla ap mahtaa olla vit tumaisen tylsä elämä.

Vierailija
49/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

(45, 46, 47 ap.)

Vierailija
50/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, kun paljon muutakin.

Väsynyt saa olla, sairas saa olla, ja joskus saa vaikka hukuttaa murheitaan tuoppiin viikon illat. Näistä ei nyt oo kyse.

Mistä sitten on kyse?

Vierailija
51/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoon työpaikkojen ongelmat on niin moninaiset, nyt esimies on väsynyt. Tietoa tulee tipottain. Sinulla ap mahtaa olla vit tumaisen tylsä elämä.

Olen jo pahoitellut, että en oo häveliäisyyttäni avannut asiaa alussa. En oo koskaan kirjoittanut tänne ainuttakaan avausta.

Eli väärin keskusteltu, tämä on jo tullut selväksi.

Asia on musta kuitenkin tärkeä. Melkein joka työpaikalla tää koskee jotakuta. Alkoholiongelmat tuntuvat edelleen olevan melkoinen tabu, kun niiden puheeksiottaminen edes anonyymilla palstalla ärsyttää ihmisiä näin paljon.

Vierailija
52/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyyppi itse kertoo olevansa väsynyt, esittäisin jatkokysymyksiä myötätuntoisesti. Niin oon toiminut töissä ja sit on avauduttu unettomuudesta ja sen syistä. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa on kyse muusta kuin alkoholista jos ei ole hajua tai vapinaa yms. Eihän se välttämättä halua kertoa, mut hyvin voi olla, että sieltä tulee syy ja sit pääset pohtimasta.

Vierailija
53/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo pahoitellut, että en oo häveliäisyyttäni avannut asiaa alussa. En oo koskaan kirjoittanut tänne ainuttakaan avausta.

Asia on musta kuitenkin tärkeä. Melkein joka työpaikalla tää koskee jotakuta. Alkoholiongelmat tuntuvat edelleen olevan melkoinen tabu, kun niiden puheeksiottaminen edes anonyymilla palstalla ärsyttää ihmisiä näin paljon.

Asia ei ole tabu, mutta ei kuulu sinulle koska et ole hänen esimiehensä. Et voi tehdä mitään.

Vierailija
54/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tyyppi itse kertoo olevansa väsynyt, esittäisin jatkokysymyksiä myötätuntoisesti. Niin oon toiminut töissä ja sit on avauduttu unettomuudesta ja sen syistä. Todennäköisesti tässäkin tapauksessa on kyse muusta kuin alkoholista jos ei ole hajua tai vapinaa yms. Eihän se välttämättä halua kertoa, mut hyvin voi olla, että sieltä tulee syy ja sit pääset pohtimasta.

Mutta jos ap on jo tehnyt johtopäätökset niin uskooko hän jos tää josta hän on huolissaan sanoo syyn olevan unettomuudessa?

Vierailija
55/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette oikein voi puuttua asiaan, jos ei selviä merkkejä krapulasta tai työajalla vaikutuksen alaisena olemisesta ole. Jos kovasti huolestuttaa huolensa voi kertoa, mutta on ihmisen oma asia miten siihen suhtautuu.

Arvaapa miten alkoholisti suhtautuu kyttäämiseen? Tai miten suhtautuu kyttäämiseen ei-alkoholisti jota epäillään syyttä suotta?

Harvemmin läheiset voivat alkoholiongelmaista pelastaa. Sitten kun alkaa menettää työpaikkoja, ihmissuhteita, rahaa tai terveytensä tulee yleensä se oma motivaatio hakea apua.

Asiallinen ja hyvä vastaus tähän asiaan vähän laajemmin. Kiitos.

Ap

Miten tämä asia edes kuuluu sinulle, kun olet hänen alaisensa?

Vai haluatko nyt leikkiä suurtakin pomoa?

https://www.talouselama.fi/uutiset/ala-katso-ohi/6f69e774-ed5d-328b-8cb…

”Vielä vaikeampaa voi olla saman asian sanominen omalle esimiehelle. Jos ei siihen pysty, asiasta voi puhua esimiehen esimiehelle.”

Tietysti nämä kuuluvat kaikille työyhteisössä. Se on kaikkien etu.

Ohis

Hyvähän se on olla huolissaan, mutta jos ollaankin väärässä? Miltä siitä ”kohteesta” silloin tuntuu?

Meillä töissä kerran sattui hauska episodi, kun työkaverini oli flunssassa ja lääkkeeksi otti jotakin munkin tippoja.

Meillä oli ap. tyyppi töissä ja oli kaikista niin "huolehtivainen" ja oli mennyt kertomaan esimiehelle, kuinka täällä haisee viina ja kys.henkikö käyttää alkoholia työaikana ja tämä esimies oli soittanut firman toimitusjohtajalle, joka tuli paikalle työterv.lääkäri mukana. Ja lopulta paljastui "munkin tippojen" sisältävän alkoholia, jossa oli jotain yrttejä. Ja henkilö oli ostanut sen vielä ruokakaupasta.

Hauskaa oli työyhteissä, mutta se oli kallis huvi, kun myöhemmin tuli n.300€ lasku lääkäriltä. Ja tietysti tämä kaikesta huolehtiva tyyppi ei suostunut maksamaan laskua, kun hän ajatteli työkaverin parasta.

Siinä carmoliksessa on 50% alkoholia, joten ei mikään ihme että haisee viina sitä otettaessa, MUTTA sitä pitäisi ottaa vain 1-5 TIPPAA juomalasiin tai 1-2 típpaa sokeripalassa. Eikä liian usein, taitaa jopa purkissa itsessäänkin olla joku päiväannos maksimi. Niitten yrttien yliannostus, esim mentoli vaikuttaa keskushermostoon.

Esimerkiksi tämä mintturohdos https://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/rohdospil/3/15040483.pdf

"Minttuöljyn käytössä inhalaatioon voi mentolin yliannostus johtaa huimaukseen, sekavuuteen, lihasheikkouteen, pahoinvointiin ja kahtena näkemiseen. Käytössä suun ja nielun alueella voi mentolin yliannostus ja sitä kautta suuren minttuöljymäärän tahaton nieleminen johtaa vakaviin maha-suolikanavan vaivoihin, ripuliin, peräsuolihaavaumiin, epilepsiakohtauksiin, tajuttomuuteen, hengityksen pysähdykseen, pahoinvointiin, sydämen rytmihäiriöihin, liikkeiden koordinaation häiriöihin (ataksia) ja muihin keskushermoston häiriöihin."

Kaikki alkoholia sisältävä on kielletty joissain työpaikoissa, esim da capo ydinvoimaloissa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000102641.html

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tiesitko-fazerin-suosikkisuk…

Vierailija
56/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei ole tabu, mutta ei kuulu sinulle koska et ole hänen esimiehensä. Et voi tehdä mitään.

Olen oman osastoni esimies, ja selvitän asian, vaikka siivooja tai ammattitutkintoa tekevä teini-iläinen harjoittelija ottaisi kanssani puheeksi huolen esim. projektipäällikön alkoholinkäytöstä.

Nyt joku näistä pikkupomoista tai sellaisiksi nysä pystyssä haluavista voisi kertoa, miksi aloittaja ei saa eikä voi tehdä mitään tai puhua esimiehen esimiehelle. Missä simputuskulttuurissa teillä tehdään töitä? Missä asemassa oikeasti olette te, jotka nillitätte täällä, että aloittajan pitää olla hiljaa?

On se nyt perkele. M55, it-ala

Vierailija
57/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen oman osastoni esimies, ja selvitän asian, vaikka siivooja tai ammattitutkintoa tekevä teini-iläinen harjoittelija ottaisi kanssani puheeksi huolen esim. projektipäällikön alkoholinkäytöstä.

Nyt joku näistä pikkupomoista tai sellaisiksi nysä pystyssä haluavista voisi kertoa, miksi aloittaja ei saa eikä voi tehdä mitään tai puhua esimiehen esimiehelle. Missä simputuskulttuurissa teillä tehdään töitä? Missä asemassa oikeasti olette te, jotka nillitätte täällä, että aloittajan pitää olla hiljaa?

Vierailija
58/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
59/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
60/89 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: