HS: Mitä tehdä, jos liikunta ei yhtään kiinnosta, mutta haluaa pysyä terveenä?
Ihmetyttää tällainen, että ei voida yhtään poistua mukavuusalueelta ja tehdä asioita, jotka eivät ehkä tunnu yhtä mukavalta kuin sohvalla makaaminen.
Liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat investointi. Jos investoit edes pari tuntia viikostasi liikuntaan, voit loput 166 tuntia paremmin: olet energisempi, terveempi, nukut paremmin ja jaksat enemmän. Vaikka kuinka väsyttäisi näin syysiltoina, puolen tunnin hikijumppa vaikka tv:tä katsellessa ei oikeasti vie energiaa, vaan tuo sitä lisää. Sen jälkeen jaksatkin paremmin pestä ne pyykkikorissa odottavat pyykit tai leipoa vaikka sämpylöitä. Passiivisuus lisää väsymystä ja aktiivisuus (tiettyyn pisteeseen asti) taas tuo lisää energiaa.
Kukaan meistä ei halua kivuliasta syöpää tai vaivalloista diabetesta, joten miksi joku ei investoisi sitä paria tuntia viikostaan liikuntaan? Suurin osa ihmisistä saa helposti pari tuntia otettua pois netin selaamisesta ja tv:n katsomisesta.
Vakavat sairaudet, kriisit elämässä, yms. voivat tietysti olla sellaisia poikkeustilanteita, jolloin liikunnalle ei saa sitä pariakaan tuntia järjestettyä, mutta jos näin on tavallisessa arjessa, kannattaa todella miettiä mitä voisi tehdä toisin.
Kommentit (83)
Ihan ihmeellistä miten liikuntaa vähätellään joka ikisessä välissä. Kun puhutaan liikunnan tärkeydestä, joku ehättää väliin sanomaan että ei sitä tarvitse miettiä kun ravinnolla on suurempi merkitys tai että kannattaa ennemmin panostaa henkiseen hyvinvointiin. Ihan kuin terveyden eri osa-alueista olisi pakko valita vain yksi. Fiksu sekä liikkuu, syö hyvin, nukkuu hyvin että panostaa henkiseen puoleen.
Kun ei ole aikaa liikkua. Seuraa huono omatunto, jos käyttää aikaa omaan hyvinvointiin.
Olen harrastanut liikuntaa koko ikäni ja olen itse tyytyväinen. Nukun hyvin, olen hoikka ja aktiivinen. Pari vuotta sitten jouduin aika isoon leikkaukseen, josta toivuin hyvin nopeasti. Lääkäri sanoi, ettei ole koskaan nähnyt niin nopeaa toipumista. Vaikka aina voi sairastuakin , niin hyvästä kunnosta on toipumisessakin apua.