Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mitä tehdä, jos liikunta ei yhtään kiinnosta, mutta haluaa pysyä terveenä?

Vierailija
07.11.2019 |

Ihmetyttää tällainen, että ei voida yhtään poistua mukavuusalueelta ja tehdä asioita, jotka eivät ehkä tunnu yhtä mukavalta kuin sohvalla makaaminen.

Liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat investointi. Jos investoit edes pari tuntia viikostasi liikuntaan, voit loput 166 tuntia paremmin: olet energisempi, terveempi, nukut paremmin ja jaksat enemmän. Vaikka kuinka väsyttäisi näin syysiltoina, puolen tunnin hikijumppa vaikka tv:tä katsellessa ei oikeasti vie energiaa, vaan tuo sitä lisää. Sen jälkeen jaksatkin paremmin pestä ne pyykkikorissa odottavat pyykit tai leipoa vaikka sämpylöitä. Passiivisuus lisää väsymystä ja aktiivisuus (tiettyyn pisteeseen asti) taas tuo lisää energiaa.

Kukaan meistä ei halua kivuliasta syöpää tai vaivalloista diabetesta, joten miksi joku ei investoisi sitä paria tuntia viikostaan liikuntaan? Suurin osa ihmisistä saa helposti pari tuntia otettua pois netin selaamisesta ja tv:n katsomisesta.

Vakavat sairaudet, kriisit elämässä, yms. voivat tietysti olla sellaisia poikkeustilanteita, jolloin liikunnalle ei saa sitä pariakaan tuntia järjestettyä, mutta jos näin on tavallisessa arjessa, kannattaa todella miettiä mitä voisi tehdä toisin.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei se liikunta takaa ettei tule syöpää tai diabetestä.

Ei mutta tutkimusten mukaan liikunta vähentää merkittävästi esim syöpäriskiä.

Kaikki, ihan kaikki tutkimukset kertovat liikunnan terveyshyödyistä!

Fiksu ihminen liikkuu. Liikunta on kuin terveyspilleri, sanoi minulle lääkäri.

Tiedän mistä puhun. Kun tein elämäntapamuutoksen: aloin syömään terveellisesti ja kohtuudella, jätin herkut ja roskaruoan ja aloin harrastaa liikuntaa 4-5 krt viikossa. Mikä oli tulos? Laihduin. Kiinteydyin. Sain kauniin ja lihaksikkaan kropan. Nukun paremmin. Voin paremmin. Pääsin eroon kolestrolilääkkeistä. Pääsin eroon verenpainelääkkeista. Paranin uniapneasta. Polviini ei enää satu. (Minulla on niissä kulumaa)

Voi jeesus! Liikunta ei ole laihdutuskeino!

Ei vaan kokonaisvaltainen elömäntapamuutos laihduttaa. Niinhän itse sanoin.

Kerro, missä sain että pelkkä liikunta laihduttaa???

Ihan jo otsikossa ohjasit keskustelun koskemaan liikuntaa.

Itse olen hoikka, terveellisesti syövä, kilo vihanneksia ja hedelmiä päivässä, ei lihaa lainkaan. Kävelen arkiliikuntana mutta en liiku yhtään ylimääräistä. Ihmisillä on ihme virhekäsitys siitä että laihduttaminen tapahtuisi liikunnalla, siksi itseänikin ärsyttää suuresti kun tätä virhekäsitystä pönkitetään. Ruokavalio on se, joka merkkaa eniten niin terveyden kuin ihannepainon kannalta.

T: En tämä jolle vastasit

Vierailija
22/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta liikkumattomuus takaa että kuolet nuorempana

ei se kyllä sitäkään takaa. kuka vaan voi kuolla koska vaan, vaikka autokolarissa. siinä tilanteessa ei katota liikuitko paljon vai et.

Kyllä, kuka vain voi kuolla koska vain, mutta todennäköisyyksiin voi jokainen osaltaan vaikuttaa. Surullista miten monella on hälläväliä-asenne omaa hyvinvointia kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhun. Kun tein elämäntapamuutoksen: aloin syömään terveellisesti ja kohtuudella, jätin herkut ja roskaruoan ja aloin harrastaa liikuntaa 4-5 krt viikossa. Mikä oli tulos? Laihduin. Kiinteydyin. Sain kauniin ja lihaksikkaan kropan. Nukun paremmin. Voin paremmin. Pääsin eroon kolestrolilääkkeistä. Pääsin eroon verenpainelääkkeista. Paranin uniapneasta. Polviini ei enää satu. (Minulla on niissä kulumaa)

Ei mikään "kokonaisvaltainen elämäntapamuutos". Vaan ja ainoastaan ruoka, ja siinäkin erityisesti hiilihydraatit etunenässä. Paasto olisi parasta.

Vierailija
24/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei se kyllä sitäkään takaa. kuka vaan voi kuolla koska vaan, vaikka autokolarissa. siinä tilanteessa ei katota liikuitko paljon vai et.

Sovitaanko että puhutaan tilastollisista massoista eikä yksilöistä?

Vierailija
25/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei kyllä tarvi yhtään niin paljon liikuntaa kuin yritetään tyrkyttää.

Vierailija
26/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän ja verosuonisairauksiin ja diabeteksen ehkäisyys liikunta on tutkitusti melko isossa roolissa.

Järkevä itsestäänhuolehtiva ihminen liikkuu.

Vierailija
27/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kuka vain voi kuolla koska vain, mutta todennäköisyyksiin voi jokainen osaltaan vaikuttaa. Surullista miten monella on hälläväliä-asenne omaa hyvinvointia kohtaan.

Minulla on asenne ennen kaikkea henkiseen hyvinvointiin. Jos olisin tyhmä kuin saapas, niin liikunnasta saadut "hyödyt" olisivat yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
28/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti hiihtoa ei kannata harrastaa, mutta muuta liikuntaa kylläkin. Itse saan treenaamisesta aina väsymystä ja flunssaoireita, joten kovin usein ei voi urheilla

Vierailija
29/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei kyllä tarvi yhtään niin paljon liikuntaa kuin yritetään tyrkyttää.

Se mitä jossain virallisissa ohjeissa neuvotaan on itseasiassa minimi eli ihminen todellakin on tehty liikkumaan ja tarvitsee liikuntaa terveytensä ja toimintakykynsä ylläpitoon. Mitä vanhemmaksi tulee sitä tärkeämpää on liikkua.

30/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos liikuntaharrastuksen aloittaminen ei kiinnosta, kannattaa liikkua hyötyliikunnan muodossa, se on ekologistakin. Kävelen itse joka paikkaan ja usein kuljen rappusia, vaikka hissikin olisi. Kunto ei romahda, vaikkei jaksaisi tai viitsisikään lenkkeillä tai jumpata viikkokausiin.

Vierailija
31/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo otsikossa ohjasit keskustelun koskemaan liikuntaa.

Itse olen hoikka, terveellisesti syövä, kilo vihanneksia ja hedelmiä päivässä, ei lihaa lainkaan. Kävelen arkiliikuntana mutta en liiku yhtään ylimääräistä. Ihmisillä on ihme virhekäsitys siitä että laihduttaminen tapahtuisi liikunnalla, siksi itseänikin ärsyttää suuresti kun tätä virhekäsitystä pönkitetään. Ruokavalio on se, joka merkkaa eniten niin terveyden kuin ihannepainon kannalta.

T: En tämä jolle vastasit

Osittain hyvä, mutta liha on hyvä. Kasviksilla (ja etenkin hedelmillä!) teet karhunpalveluksen itsellesi.

Vierailija
32/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan uskomattomalta miten eri mieltä ihmiset ovat aloituksen kanssa! Ihminen on eläin. Kuten kaikki eläimet, myös ihminen tarvitsee liikuntaa pysyäkseen terveenä, toimintakykyisenä ja mieleltään virkeänä. Mikä tässä on niin vaikeaa hyväksyä?

Vierailija
33/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ihan uskomattomalta miten eri mieltä ihmiset ovat aloituksen kanssa! Ihminen on eläin. Kuten kaikki eläimet, myös ihminen tarvitsee liikuntaa pysyäkseen terveenä, toimintakykyisenä ja mieleltään virkeänä. Mikä tässä on niin vaikeaa hyväksyä?

Tässä ketjussa niitä syitä on tullut. Sinun ideologiasi ei ole ainoa oikea.

Vierailija
34/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa niitä syitä on tullut. Sinun ideologiasi ei ole ainoa oikea.

Mikä ihmeen ideologia? Se että ihmiskeholla on tarpeita toimintakyvyn ylläpitämiseksi ei ole mikään mielipideasia.

Vierailija
35/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydän ja verosuonisairauksiin ja diabeteksen ehkäisyys liikunta on tutkitusti melko isossa roolissa.

Järkevä itsestäänhuolehtiva ihminen liikkuu.

Minulla 2-tyypin diabetes puhkesi, vaikka elin hyvin aktiivista ja liikkuvaista elämää. Liikapainoa ei ollut. Panin merkille, että kaikki ei ole hyvin, koska tuntui, että mikään syömäni ruoka ei riitä, vaan jatkuva nälkä vaivasi. Söin terveellisesti, ja paljon. Joinakin päivinä harrastin aika kovaa liikuntaa neljäkin tuntia päivässä, kaksi tuntia aamulla yksin, ja kaksi tuntia illalla seurassa. Samaan aikaan tuli vaihdevuodet pintaan. Sairaus todettiin ja sain lääkkeen diabetekseen, ja se oli pelastukseni. Lääkkeen avulla, kevyellä liikunnalla ja kasvisvoittoisella ruokavaliolla sairaus on pysynyt hallinnassa.

Vierailija
36/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se liikunta mikään immuniteetti sairauksia vastaan tietenkään ole vaan pienentää niiden riskiä yleisellä tasolla.

Vierailija
37/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eläimet liikkuu hyvin vähän ja pysyy ihan hyvässä kunnossa. Jos syö oikein, arjen liikkuminen on ihan riittävää, että nousee portaita ja haravoi tai mitä nyt vaan onkaan. Ennen oltiin raskaissa peltotöissä, nykyään pitää keksiä tilalle jotain muuta. Mutta ei ihminen mitään kymmenen kilsan lenkkiä viittä kertaa viikossa tarvitse, kuten jotkut jaksavat väittää.

Vierailija
38/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa se. Mikä oli sinun syysi päätyä laihdutettavaan, monisairaaseen ja polvikipuiseen tilaan? Ehkä jollain toisella on nyt sama syy kuin sinulla vuosi tai viisi sitten, jolloin pidit omaa tilannettasi varsin ymmärrettävänä, kunnes näit valon.

Minun syyni olla harrastamatta liikuntaa on terveys ja hyvinvointi. Epämieluisa, inhottavalta tuntuva pakkoliikunta valmiiksi täydessä arjessa nakertaisi yöunta, kuormittaisi parisuhdetta ja lapsia, lisäisi kiirettä ja stressiä ja yksinkertaisesti aiheuttaisi kaikessa epämukavuudessaan mielipahaa. Kuvittele että kahden tunnin viikottaisen rektaalipenetraation todettaisiin vähentävän erinäisiä terveysriskejä, ryhtyisitkö siihen? Hetkenhän se vain kirpaisee ja kelläpä meistä ei olisi kahta tuntia viikossa irrottaa omalle hyvinvoinnille! No mieti niitä joille liikunta on epämukavampaa kuin rektaalipenetraatio.

Vierailija
39/83 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut eläimet liikkuu hyvin vähän ja pysyy ihan hyvässä kunnossa. Jos syö oikein, arjen liikkuminen on ihan riittävää, että nousee portaita ja haravoi tai mitä nyt vaan onkaan. Ennen oltiin raskaissa peltotöissä, nykyään pitää keksiä tilalle jotain muuta. Mutta ei ihminen mitään kymmenen kilsan lenkkiä viittä kertaa viikossa tarvitse, kuten jotkut jaksavat väittää.

Et ota huomioon, että eläinten elinikä on yleensä murto-osa siitä mitä ihmisen. Turhaa edes tehdä vertailuja.

Vierailija
40/83 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa se. Mikä oli sinun syysi päätyä laihdutettavaan, monisairaaseen ja polvikipuiseen tilaan? Ehkä jollain toisella on nyt sama syy kuin sinulla vuosi tai viisi sitten, jolloin pidit omaa tilannettasi varsin ymmärrettävänä, kunnes näit valon.

Minun syyni olla harrastamatta liikuntaa on terveys ja hyvinvointi. Epämieluisa, inhottavalta tuntuva pakkoliikunta valmiiksi täydessä arjessa nakertaisi yöunta, kuormittaisi parisuhdetta ja lapsia, lisäisi kiirettä ja stressiä ja yksinkertaisesti aiheuttaisi kaikessa epämukavuudessaan mielipahaa. Kuvittele että kahden tunnin viikottaisen rektaalipenetraation todettaisiin vähentävän erinäisiä terveysriskejä, ryhtyisitkö siihen? Hetkenhän se vain kirpaisee ja kelläpä meistä ei olisi kahta tuntia viikossa irrottaa omalle hyvinvoinnille! No mieti niitä joille liikunta on epämukavampaa kuin rektaalipenetraatio.

Tämä oli aika hyvin kuvattu 🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä