Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Mitä tehdä, jos liikunta ei yhtään kiinnosta, mutta haluaa pysyä terveenä?

Vierailija
07.11.2019 |

Ihmetyttää tällainen, että ei voida yhtään poistua mukavuusalueelta ja tehdä asioita, jotka eivät ehkä tunnu yhtä mukavalta kuin sohvalla makaaminen.

Liikunta ja terveelliset elämäntavat ovat investointi. Jos investoit edes pari tuntia viikostasi liikuntaan, voit loput 166 tuntia paremmin: olet energisempi, terveempi, nukut paremmin ja jaksat enemmän. Vaikka kuinka väsyttäisi näin syysiltoina, puolen tunnin hikijumppa vaikka tv:tä katsellessa ei oikeasti vie energiaa, vaan tuo sitä lisää. Sen jälkeen jaksatkin paremmin pestä ne pyykkikorissa odottavat pyykit tai leipoa vaikka sämpylöitä. Passiivisuus lisää väsymystä ja aktiivisuus (tiettyyn pisteeseen asti) taas tuo lisää energiaa.

Kukaan meistä ei halua kivuliasta syöpää tai vaivalloista diabetesta, joten miksi joku ei investoisi sitä paria tuntia viikostaan liikuntaan? Suurin osa ihmisistä saa helposti pari tuntia otettua pois netin selaamisesta ja tv:n katsomisesta.

Vakavat sairaudet, kriisit elämässä, yms. voivat tietysti olla sellaisia poikkeustilanteita, jolloin liikunnalle ei saa sitä pariakaan tuntia järjestettyä, mutta jos näin on tavallisessa arjessa, kannattaa todella miettiä mitä voisi tehdä toisin.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se liikunta takaa ettei tule syöpää tai diabetestä.

Vierailija
2/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sit ei kannata liikkuu kun ei oo takuita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta tutkimusten mukaan liikunta vähentää merkittävästi esim syöpäriskiä.

Kaikki, ihan kaikki tutkimukset kertovat liikunnan terveyshyödyistä!

Fiksu ihminen liikkuu. Liikunta on kuin terveyspilleri, sanoi minulle lääkäri.

Tiedän mistä puhun. Kun tein elämäntapamuutoksen: aloin syömään terveellisesti ja kohtuudella, jätin herkut ja roskaruoan ja aloin harrastaa liikuntaa 4-5 krt viikossa. Mikä oli tulos? Laihduin. Kiinteydyin. Sain kauniin ja lihaksikkaan kropan. Nukun paremmin. Voin paremmin. Pääsin eroon kolestrolilääkkeistä. Pääsin eroon verenpainelääkkeista. Paranin uniapneasta. Polviini ei enää satu. (Minulla on niissä kulumaa)

Vierailija
4/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei takaa, mutta vähentää riskiä huomattavasti.

Vierailija
5/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla täysin päinvastoin. Liikunta tekee väsyneeksi ja voimattomaksi ja yöunet todella huonot.

Vierailija
6/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä puhun. Kun tein elämäntapamuutoksen: aloin syömään terveellisesti ja kohtuudella, jätin herkut ja roskaruoan ja aloin harrastaa liikuntaa 4-5 krt viikossa. Mikä oli tulos? Laihduin. Kiinteydyin. Sain kauniin ja lihaksikkaan kropan. Nukun paremmin. Voin paremmin. Pääsin eroon kolestrolilääkkeistä. Pääsin eroon verenpainelääkkeista. Paranin uniapneasta. Polviini ei enää satu. (Minulla on niissä kulumaa)

Voi jeesus! Liikunta ei ole laihdutuskeino!

Vierailija
7/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moni muukin asia vähentää syöpäriskiä ja jotkut taas nostaa. ehkä toi et ”liiku niin ei tuu syöpä” on huono kannustin.

antaa ihmisten liikkua jos haluaa. eiköhän se oo jokasen oma valinta. kaikki ei nauti liikunnasta, jotkut haluaa elää elämänsä rennommin ja varmasti tietävät riskit.

Vierailija
8/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta liikkumattomuus takaa että kuolet nuorempana

Vierailija
9/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla tuli naamaan syöpä, ja oli kova ulkoilemaan kesät talvet eikä ollut lihava.

Vierailija
10/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meetkö sanomaan rintasyöpäpotilaalle että olisit liikkunut enemmän?

liikunta ei ole kyllä mikään ihmelääke, ennemmin terveellinen ruoka.

Vierailija
11/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

moni muukin asia vähentää syöpäriskiä ja jotkut taas nostaa. ehkä toi et ”liiku niin ei tuu syöpä” on huono kannustin.

antaa ihmisten liikkua jos haluaa. eiköhän se oo jokasen oma valinta. kaikki ei nauti liikunnasta, jotkut haluaa elää elämänsä rennommin ja varmasti tietävät riskit.

Siksi tarvitaan jokaiselle henkilökohtainen verotus, vähän kuin vakuutus.

Riski terveyspalvelujen suurkäyttäjäksi = näkyy veroissa.

Vierailija
12/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta liikkumattomuus takaa että kuolet nuorempana

ei se kyllä sitäkään takaa. kuka vaan voi kuolla koska vaan, vaikka autokolarissa. siinä tilanteessa ei katota liikuitko paljon vai et.

Vierailija
13/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla täysin päinvastoin. Liikunta tekee väsyneeksi ja voimattomaksi ja yöunet todella huonot.

Mulla sama. En nauti siitä yhtään ja olo on aina huono jälkeenpäin. Mutta pakko kai se on jaksaa.

Vierailija
14/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan kuin ruokavalionkin suhteen on hyvä kannustaa pieniin ryhtiliikkeisiin kerrallaan. Tottumuksia on usein vaikea muuttaa etenkin ilman urheilijataustaa.

Huomatkaa, että jo pieni määrä jotain simppeliä liikkumista on PALJON parempi kuin ei mitään. Kannattaa varmistaa, että arkiliikuntaa on jonkin verran. Kävely on erinomaista liikuntaa, itse huudan sen perään...

Vierailija
15/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hyvä puoli että laiskat p*skat katoavat nopeammin kuormittamasta yhteiskuntaa. Vuosi ennen eläikää olisi optimi kuolinpäivä suurelle osalle.

Vau. Tässä näkyy kirkkaana liikuntaa harrastavien ihmisten asenne muita kohtaan. Ei taida liikunta auttaa muuhun kuin omahyväisyyden ja negatiivisuuden kasvattamiseen. Ei puhettakaan onnellisuudesta, joka heijastuisi myös muihin ihmisiin. 

Vierailija
16/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

meetkö sanomaan rintasyöpäpotilaalle että olisit liikkunut enemmän?

liikunta ei ole kyllä mikään ihmelääke, ennemmin terveellinen ruoka.

Koska sohvaperunoilla on muut elintavat aina kunnossa.

Se hyvä puoli että laiskat p*skat katoavat nopeammin kuormittamasta yhteiskuntaa. Vuosi ennen eläikää olisi optimi kuolinpäivä suurelle osalle.

se että ei liiku vapaa-ajalla ei tee ihmisestä kyllä sohvaperunaa. tosi monella voi olla esim. todella raskas työ niin ei siinä varmaan enää kiinnosta urheilla.

sitäpaitsi, jos puhutaan siitä että haluaa laihtua, niin ruualla sitä laihdutaan, ei liikunnalla.

Vierailija
17/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus! Liikunta ei ole laihdutuskeino!

Ei vaan kokonaisvaltainen elömäntapamuutos laihduttaa. Niinhän itse sanoin.

Kerro, missä sain että pelkkä liikunta laihduttaa???

Vierailija
18/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla on hyvin vähän vaikutusta syöpäriskiin. Olennaisempaa on välttää karsinogeeneja. Sitä paitsi suurin osa syövistä ei johdu elintavoista, ne ovat enemmänkin huonoa tuuria.

Vierailija
19/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumma teitä vaivaa?

Väitättekö, että tutkimuksen tulos on väärä kun tutkimustulos kertoo, että liikunta vähentää syöpäriskiä??

Ihan sama juttu tupakoinnin kanssa! Tupakointi lisää keuhko- ja suusyövän/kurkkusyövän riskiä.

Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
20/83 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä alkuperäisessä jutussa sanottiin?