Voi järkytys tuota suomalaisten ylipainoisuutta!
https://yle.fi/uutiset/3-11056365
Suomessa 67,6% väestöstä ylipainoisia, kuin Ruotsissa vastaava luku on hieman yli 48% ja Norjassa tasan 46%.
Suomalaisten ylipainoisuusluvut ovat aivan järkyttävää katsottavaa!
Kommentit (986)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset ovat järkyttävän lihavia ja isoja nykyään. Kun minä (54v) olin nuori, kaikki olivat hoikkia. Käveltiin/pyöräiltiin kouluun, tehtiin koulun jälkeen kotona puutarhahommia, siivottiin, käytiin uimassa, juostiin pihalla, poimittiin marjoja yms. Oli fyysistä toimintaa. Nykyään istutaan, tuijotetaan kännykkää, syödään roskaruokaa. Nykyinen nuoriso ei edes kykene fyysiseen toimintaan.
Ja syötiin oikeaa ruokaa eikä jotain teollista keinoravintoa ja kevytruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta oli lehdessä että suomessa harrastetaan enemmän liikuntaa kuin missään maailmassa. Kaikkialla ei ole edes aikaa moiseen. Syy löytyy ruokapöydästä, ei liikunnasta. Me kuvitellaan syövämme terveellisesti. Suomessa ei edes ravintolasta saa kunnon kasvisruokaa koska sitä ei osata tehdä. Meidän lautaset on puolet isompia kuin vaikka ranskassa. Me syödään maailman eniten karkkia suklaata ja leivonnaisia eikävain vähän vaan isoja annoksia. Me ollaan ruoan suhteen tietämättömiä ja yksinkertaisia. Lopputuloksen näkeemm. tuosta tilastosta. Meillä on myös maailman eniten autoimmuunisairauksia ja osteoporoosia, miksi? Syy löytyy ravinnosta.
Hyvä kirjoitus! Olen täysin samaa mieltä.
Muuten olet oikeassa, mutta autoimmuunisairaudet ei liity ruokavalioon juuri mitenkään. Isoisälläni oli suolistosairaus, jota pidetään elintapasairautena, mutta eihän siihen aikaan kun hän eli edes ollut mitään einesruokia ja kuvista päätellen terveen näköinen hoikka mies. Teki myös raskasta fyysistä työtä kuten ihmiset tuohon aikaan teki. Kuoli valitettavasti sairauteensa, koska ei ollut kunnon hoitoa olemassa vielä hänen aikanaan. Suorastaan törkeetä syyttää sairaita ihmisiä niiden sairauksista.[/quote]
Kaikki sairaudet eivät tietenkään johdu epäterveellisistä elintavoista, mutta suuri osa kyllä. Oliko isoisälläsi keliakia?
Juu-u. Ikävänä ihmisenä kommentoin netissä erään bloggaajan lapsen olevan selvästi ylipainoinen kuten äitinsäkin. Moni vastasi, että ei todellakaan ole lihava lapsi ja korkeintaan lapsenpyöreä. Kyseessä 8v lapsi, jolla on iso maha, paksut reidet ja kaksoisleuka. Olisin todella huolissani, jos oma lapseni olisi sen kokoinen, mutta niin vaan moni mieltää tuollaisen jo normaaliksi. Muutenkin lievästi ylipainoiset mielletään nykyään normaalipainoisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa elämä tylsä, tyhjä, ankea. Ei ole ilo tehdä yhtään mitään. Upeat jättimarketit ainut jotka antavat hieman valoa ja toivoa sieluun.
Ankea ja negatiivinen ilmapiiri tuhoaa ihmiset.
Höpö höpö. Ei kaikki ole Aina Inkeri Ankeisen kopioita. Itsestä se lähtee, haluaako liikkua ja iloita elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitää nyt huomioida että se et jonkun bmi on 25-30 (eli lihava) ei ole vielä vakava asia. kun ylipainosuutta on niin paljon erilaista ja näissä tutkimuksissa huomioidaan myös se 2kg ylipaino.
kaikkihan tietää että myös se hoikka nainen jolla jäätävät tissit saattaa myös olla ylipainoinen, mutta ei häneen kiinnitetä huomiota koska isot tissit.
No kyllä se on vakava asia ja sillä jonka BMI on lähemmäs 30, on jo enemmän kuin pari kiloa ylimääräistä. Ja "hoikka" ei voi olla ylipainoinen, oli hänellä millaiset tissit hyvänsä.
Olen pääsääntöisesti kanssasi samaa mieltä, mutta kuten aina, tästäkin on poikkeuksia. Olen itse hoikka, koon 36/S nainen mutta mulla on sukurasitteena F-koon painavat rinnat. Painavat siis itsessään jo yli kolme kiloa eli siinä mielessä olen "kokoani painavampi", tosin ei toki kuin sen pari kiloa.
Itselläni on rintojen liikakasvun todettu koostuvan pääosin rauhaskudoksesta, eli eivät sinällään nosta rasvaprosenttia. Pitäisinkin rasvaprosenttia ylioäätään parempana ylilihavuuden mittarina kuin BMI:tä, BMI on epäreilu mittari niillekin, joilla on paljon lihaksia. Eihän lihaksista koostuva paino ole terveydelle vaarallista (vaan päinvastoin suotavaa) joten painon tarkkailua fiksumpaa olisi investoida rasvaprosentin kertovaan vaakaan, tarkkailla siitä että rasva-% pysyy kurissa. Itsellä tuollainen kehoanalyysivaaka löytyy, suosittelen. Kertoo myös paljon liikkuvalle laihduttajalle parempaa dataa edistymisestä kuin pelkkä paino.
Uskaltaisin väittää että meillä nuorilla naisilla syy ylensyöntiin on lapsuus- ja nuoruusajan traumoissa. Itse olen kokenut niin paljon pahaa ja mitään apua en ole saanut vaikka olen hakenut. Lopulta luovutin ja olen jo 10 vuoden ajan purkanut ahdistusta herkutteluun. Asun pikkuyksiössä ja ystäviä ei enää ole. Ylipainoa tällä hetkellä 30 kg. En jaksa.
Ja tuo on muuttunut todella nopeasti.
Katselin jossain vaiheessa kuvia opiskeluajoilta reilun 15 vuoden takaa.. Meillä oli AMKissa 40+ nuorta naista ja miestä luokalla, nolla selkeästi ylipainoista.
Silloin se luokan iso poika (tai tyttö) tarkoitti tätä:
https://previews.123rf.com/images/alexzabusik/alexzabusik1512/alexzabus…
Jos katsoo tuon ikäisiä nyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vasta oli lehdessä että suomessa harrastetaan enemmän liikuntaa kuin missään maailmassa. Kaikkialla ei ole edes aikaa moiseen. Syy löytyy ruokapöydästä, ei liikunnasta. Me kuvitellaan syövämme terveellisesti. Suomessa ei edes ravintolasta saa kunnon kasvisruokaa koska sitä ei osata tehdä. Meidän lautaset on puolet isompia kuin vaikka ranskassa. Me syödään maailman eniten karkkia suklaata ja leivonnaisia eikävain vähän vaan isoja annoksia. Me ollaan ruoan suhteen tietämättömiä ja yksinkertaisia. Lopputuloksen näkeemm. tuosta tilastosta. Meillä on myös maailman eniten autoimmuunisairauksia ja osteoporoosia, miksi? Syy löytyy ravinnosta.
Muuten olet oikeassa, mutta autoimmuunisairaudet ei liity ruokavalioon juuri mitenkään. Isoisälläni oli suolistosairaus, jota pidetään elintapasairautena, mutta eihän siihen aikaan kun hän eli edes ollut mitään einesruokia ja kuvista päätellen terveen näköinen hoikka mies. Teki myös raskasta fyysistä työtä kuten ihmiset tuohon aikaan teki. Kuoli valitettavasti sairauteensa, koska ei ollut kunnon hoitoa olemassa vielä hänen aikanaan. Suorastaan törkeetä syyttää sairaita ihmisiä niiden sairauksista.
Autoimmuunisairaudet johtuvat nimenomaan väärästä ja sopimattomasta ravinnosta.
Mistä nuo painot on kerätty? Jollain kyselytutkimuksella? Itseltäni ei ole otettu painoa mihinkään rekisteriin ainakaan vuosikymmeneen ja tuolloin painoinkin 10-20kg enemmän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.
Läskiä voi olla pään sisälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet. Hyi helvettimitä ihramahoja!
Kävelen päivittäin työmatkallani paikallisen lukion ohi ja siinä tulee nähtyä nuorisoa mennen ja tullen. Olen kiinnittänyt huomiota, että nykyisin monilla nuorilla miehillä on tosi naisellinen ja pyöreä "rasvapylly". Ei siis sporttisen lihaksikas, vaan iso löllöpylly kuten rehevämmillä tytöillä ennen vanhaan. Joillakin pojilla jopa lantio levenee vyötäröltä naismaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Juu-u. Ikävänä ihmisenä kommentoin netissä erään bloggaajan lapsen olevan selvästi ylipainoinen kuten äitinsäkin. Moni vastasi, että ei todellakaan ole lihava lapsi ja korkeintaan lapsenpyöreä. Kyseessä 8v lapsi, jolla on iso maha, paksut reidet ja kaksoisleuka. Olisin todella huolissani, jos oma lapseni olisi sen kokoinen, mutta niin vaan moni mieltää tuollaisen jo normaaliksi. Muutenkin lievästi ylipainoiset mielletään nykyään normaalipainoisiksi.
Mä näin vähän aikaa sitten yhden bodypositiivisen bloggarin kaupungilla lapsensa kanssa ja ihan järkytyin, miten joku voi tehdä tuollaista lapselleen. Lapsi oli kuin lihapulla, valehtelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kummempaa on että minä en normaalipainoisena ja lihaksikkaana miehenä löydä itselleni naista.
Läskiä voi olla pään sisälläkin.
Siellä sitä onkin, aivot on pääosin rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se bodypositive teettää.
Miksi tämä lähes yksinomaan naisille markkinoitu ilmiö siis tekee miehistä lihavia?
Tuohon on aika yksinkertainen syy.
Bodypositivity on olemassa siksi koska harva pitää ylipainoa naisessa toivottavana ominaisuutena.
Kun naiset ovat ylipainoisia, miehen ylipainoisuus onkin ok koska se tekee vertailuhulluista naisista pienempiä miehiin verrattuna. Miehen suorastaan halutaankin olevan iso ja jykevä, vähän mahakas nallerkarhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olet oikeassa, mutta autoimmuunisairaudet ei liity ruokavalioon juuri mitenkään. Isoisälläni oli suolistosairaus, jota pidetään elintapasairautena, mutta eihän siihen aikaan kun hän eli edes ollut mitään einesruokia ja kuvista päätellen terveen näköinen hoikka mies. Teki myös raskasta fyysistä työtä kuten ihmiset tuohon aikaan teki. Kuoli valitettavasti sairauteensa, koska ei ollut kunnon hoitoa olemassa vielä hänen aikanaan. Suorastaan törkeetä syyttää sairaita ihmisiä niiden sairauksista.
Autoimmuunisairaudet johtuvat nimenomaan väärästä ja sopimattomasta ravinnosta.
Vai johtuisiko kuitenkin stressistä? Ainakin ne autoimmuunisairaudet mitä omaan lähipiiriin on ilmaantunut ovat puhjenneet pitkittyneen stressi jälkeen. Sattumaako? Näitä on ilmaantunut liikkuville ja terveellisesti eläville ja syöville.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä aika ikävästi tehty. Ei ole sinun asiasi puuttua vieraan lapsen painoon vieläpä julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo on muuttunut todella nopeasti.
Katselin jossain vaiheessa kuvia opiskeluajoilta reilun 15 vuoden takaa.. Meillä oli AMKissa 40+ nuorta naista ja miestä luokalla, nolla selkeästi ylipainoista.
Silloin se luokan iso poika (tai tyttö) tarkoitti tätä:
https://previews.123rf.com/images/alexzabusik/alexzabusik1512/alexzabus…
Jos katsoo tuon ikäisiä nyt...
Ja ettei kukaan saa skitsokohtausta, kuvan poika on ylipainoinen, ei toki nainen.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisin väittää että meillä nuorilla naisilla syy ylensyöntiin on lapsuus- ja nuoruusajan traumoissa. Itse olen kokenut niin paljon pahaa ja mitään apua en ole saanut vaikka olen hakenut. Lopulta luovutin ja olen jo 10 vuoden ajan purkanut ahdistusta herkutteluun. Asun pikkuyksiössä ja ystäviä ei enää ole. Ylipainoa tällä hetkellä 30 kg. En jaksa.
Ja paskat!
Joo, kyllä Helsingissäkin törmää sellaisiin ns. amerikanlihaviin perheisiin lähinnä kesäisin, jolloin tänne tehdään kesälomamatkoja maakunnista. Usein sitä oikein säpsähtää että wtf, onko kaikki kaupungin perheet lihoneet yhtäkkiä 200 kg, kunnes tajuaa että huastavat savvoo. Lapset käy eniten sääliksi, ovat perheidensä ravintotottumusten armoilla.