Onko täällä muita naisia, jotka eivät voi käyttää ehkäisyä?
Hei,
Etsiskelisin kohtalotovereita hieman harvinaisempaan tilanteeseen. Ongelman nimi on se, etten pysty käyttämään mitään ehkäisyä. Siis mitään. Hormonaalista keinoista ongelmana on juuri se hormonipitoisuus, joka ei sovi näin erittäin pahaa migreeniä ja toista aivoverenkiertoon vaikuttavaa sairautta sairastavalle. Hormoonittomat kierukat taas aiheuttivat viimeksi verenmyrkytyksen (olen muutenkin tavallista infektioherkempi). Nyt viimeksi lääkärillä käydessäni sain melkein tapella lääkärin kanssa siitä, että minä en tosiaan suostu käyttämään ehkäisyä (se jää siis miehen kontolle täysin). En ymmärrä miksi toistuvasti olen joutunut tilanteeseen, jossa joudun vakuuttamaan terveydenhuollon ammattilaiselle, etten suostu käyttämään ehkäisyä koska pelkään heittäväni henkeni sen vuoksi. Jos täällä on muita samasta ongelmasta kärsiviä, miten olette tulleet toimeen vuosien mittaan? Pitkässä suhteessa on tietenkin harmi, että homma jää kokonaan miehen kontolle. Hän on kuitenkin suhtautunut tähän asti ymmärryksellä. Viime aikoina on kuitenkin udellut, voisiko ehkäisyn käyttöä vielä miettiä uudelleen. Tuntuu turhauttavalta selittää, miksi omaa terveyttä ei ole valmis riskeeraamaan.
Kommentit (28)
Ideologisista syistä en voi käyttää
Ei ole mitenkään liikaa vaadittu ettet käytä ehkäisyä ja se jää miehen kontolle. Suurimmassa osassa suhteita naiset hoitavat ehkäisyn läpi seurustelun/avioliiton joten miksei myös mies voisi tehdä niin.
Jos et ole allerginen lateksille en näe mitään ongelmaa kumeissa.
Miksi et voi käyttää hormonitonta kuparikierukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Tarkenna
Spermisidi ja pessaari/kondomi.
Olet kyllä outo likka harmitellessasi miehen puolesta. Ei se ehkäisyvastuu todellakaan yksin naisen asia ole.
Ukkosi voi hyvin helposti hankkia sterilaation, niin loppuu tuokin ihmettely.
Kyllähän kondomikin on ehkäisy. Mulla ei ole noita ongelmia, mutta lasten välissä ja jälkeen olemme silti valinneet kondomin, koska en halua enää hormonaalista ehkäisyä. Ei ole ollut ongelmaa sen suhteen.
En ole syönyt ensimmäistäkään ehkäisypilleriä elämäni aikana, vaan olemme käyttäneet pelkästään kondomia. Mun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa mun mies alkaisi narista mulle asiasta. Ennemminkin hän on ollut sitä mieltä, että hormonaalinen ehkäisy on aina jonkinlainen terveysriski.
Minulle eivät ole sopineet mitkään kokeillut hormonivalmisteet (migreeni) eikä kuparikierukka (runsaat ja kivuliaat kuukautiset). Käytössä kondomi ollut jo 20 v, poislukien raskausajat. Mies ei ole valittanut, koska ymmärtää syyt. Toki maininnut että kivempaahan se on ilman, mutta mieluummin kumi kuin että minä kärsin kivuista. Joskus terveydenhuollossa tyrkytetty hormonikierukkaa, mutta yleensä suhtauduttu ihan hyvin kun oon kertonut että kondomit käytössä. Joku lääkäri sanoi, että suurin osa vahinkoraskauksista kumien kanssa tulee käyttövirheistä, esim laitettu liian myöhään tai säilytetty liian pitkään (harrastivat).
Vierailija kirjoitti:
Kondomi?
Ehkäisy jää miehen kontolle, eli mieheni käyttää kondomia. Se on siis se meidän ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
En ole syönyt ensimmäistäkään ehkäisypilleriä elämäni aikana, vaan olemme käyttäneet pelkästään kondomia. Mun on vaikea kuvitella tilannetta, jossa mun mies alkaisi narista mulle asiasta. Ennemminkin hän on ollut sitä mieltä, että hormonaalinen ehkäisy on aina jonkinlainen terveysriski.
Hyvä ratkaisu ja sulla on kyllä viisas mies. Ymmärtäisivät moni muukin asian...
Ei mulle ole koskaan gyne narissut tuollaisesta asiasta. Ei kai se mikään oletus ole että naisen on koko elämänsä käytettävä jotain hormoneita tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voi käyttää hormonitonta kuparikierukkaa?
Kokeilin, sain verenmyrkytyksen. Siihen voi tosiaan kuolla, joten ei kiitos enää.
miksi yleensä joudut keskustelemaan ehkäisystä lääkärin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus 😂😂
Lääkärisi on asenteellinen sovinistip* ska. Tee valitus asiattomasta kohtelusta ja vaihda lääkäriä.
Mulle ei käy hormonit eikä kierukka. Lateksi ja luonnonkumiallergia... vältän yhdyntää ovulaation aikana. Kaksi lasta suunnitellusti eikä vahinkoja, Kop kop. Ja kumppanina vain oma aviomies.
Vierailija kirjoitti:
miksi yleensä joudut keskustelemaan ehkäisystä lääkärin kanssa?
Laajemman tutkimuksen yhteydessä hän otti asian esille ja siitä se känääminen alkoi...
Kondomi?