Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peter Pan sukupolvi ei halua lapsia.

Vierailija
07.11.2019 |

Oletteko huomanneet että nykyiset 20- 35 vuotiaat ovat tällainen Peter Pan sukupolvi jotka ovat "ikuisia lapsia". Ei heitä lasten teko kiinnosta, sillä elävät itseään varten ja hauskanpito edellä viikonlopusta seuraavaan. (Ja kukapa sen sanoo että tämä väärin on?)

Onko teillä Facebook kavereina näitä 30- vuotiaita ikisinkkuja joilla on paljon kavereita mutta ei puolisoa? Tai näitä parisuhteessa tiiviisti eläviä joille riittää se että perheeseen kuuluu puolison lisäksi koira, kissa tai vaikka hamsteri? Jotka Halloweenin aikoihin vetivät kunnon tällingit naamaan ja julkaisivat kuvia Facebookissa isosta iloisesta Peter Pan joukosta vailla huolta huomisesta?

Näin vanhempana ihmisenä ajattelen vuosikymmeniä taaksepäin. Olisiko noin voinut käyttäytyä julkisesti vuosikymmeniä takaperin?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän samaa mietin, kun katsoin tuttujen Halloween-kuvia. Ikää 30+, parisuhden, lemmikki, työpaikka. Ja kuvien perusteella olisi voinut olettaa, että ikää on 13v ja elämää edessä vaikka miten pitkään.

Ottamatta kantaa lapsentekoon olen havainnut, että Peter Pan -sukupolvi (subjektiivisen päivähoito-oikeuden onnellinen kohderyhmä) ei monin eri tavoin kykene kasvamaan samalla tavalla aikuiseksi kuin me 40+ ikäiset kasvoimme. Käytän tässä aikuisuutta yhteisen vastuunkannon synonyymina.

Mitä tapahtuu, kun tuo sukupolvi huomaa, että elämä meni jo?

- Miten Halloween-bilettäminen vertautuu 13-vuotiaisiin?

- Miten niin 30+ -vuotias joka käy Halloween-juhlissa luulee että elämää on "vaikka miten pitkään"?

- Miten tämä liittyy aikuiseksi kasvamiseen?

- Miten niin Halloween-bileisin yli 30-vuotiaana menevä ei pysty yhteiseen vastuunkantoon? Sanot ettet ota kantaa lapsiin, mutta viittaatko tällä sittenkin lapsiin? Jos et, niin mihin?

- Mihin se 30+-vuotiaiden elämä on "mennyt"? Tarkoitatko taas lapsia? Jos et, niin kolmekymppisellähän on vaikka 50 vuotta vielä aikaa tehdä ihan mitä itse aluaa, vaikka mennä Halloween-juhliin. Jos taas tarkoitat lapsia, niin niitähän ei ole pakko haluta eikä hankkia.

Jotain rajaa nyt tähän tuomitsemiseen.

Vierailija
42/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa kohta nelikymppisiä, meillä ei ole lapsia mutta ei me jatkuvasti biletetä. Ihan tavallista arkea eletään. Emme vaan halua lapsia, elämä on hyvää juuri näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin baareilin ja tein joskus jotain epäaikuismaisia juttuja yli kolmekymppiseksi. Taustalla kummitteli kuitenkin halu saada perhe ja vakiinnuttaa elämä rauhallisiin uomiinsa. Onneksi niin tapahtui kolmenkympin jälkeen. Sitä ootellessa dokailin ja "juhlin" kuin huomista ei tulisi.

Nyt kannan vastuuta, joka on tietysti välillä hyvinkin haastavaa, mutta keskityn enimmäkseen niihin mukaviin asioihin, joita rauhoittuminen ja vakiintuminen on tuonut tullessaan. Koen, että olen mennyt eteenpäin elämänkaarellani. Kyllä muutkin tän homman hallitsee, kun kerran minäkin!

Niin, sinä olet elänyt ja toiminut noin, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki muutkin ihmiset ovat samanlaisia. Ei se kaikkien kohdalla ole niin, että villisti biletetään yli kolmekymppisiksi, ja sitten tehdään lapsia ja rauhoitutaan. Että muuta elämää ei edes olisi kun bilettämistä niinä vuosina ennen lapsia, ja lasten saaminen on sitten se syy aikuistua ja kasvaa ihmisenä. Tällainen ajattelu on aika loukkaavaa niillekin jotka ei voi saada lapsia, ovatko hekin sitten henkisesti kypsymättömiä koko ikänsä? 

Vierailija
44/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa lukea taas tällaisia muiden ihmisten tuomitsemisia. Olen 37v., lapseton, sinkku, lemmikki on. Olen asunut useassa maassa. En ole koskaan bilettänyt, en ole ikinä ollut edes humalassa. Olen ollut omillani 20 vuotta, hoitanut kaikki asiani ja kantanut vastuun elämästäni. Olen tehnyt paljon sellaista vapaaehtoistyötä johon lapsellinen ihminen ei todennäköisesti ainakaan helposti pysty, mutta itselleni ei tuota mitään vaivaa tai erikoisjärjestelyjä. Joka päivä yritän omalla toiminnallani tehdä maailmasta parempaa paikkaa.

Olen perheetön (eli ap:n mielestä vastuuton, bilettävä, harhainen peterpan), koska yksikään mies ei ole halunnut kanssani treffeille, parisuhteeseen tai perheenperustamishommiin. Se on niin yksinkertaista. Ihan hyvin olisin voinut sen tien elämässä valita, mutta en yksin siihen pysty. 

Vierailija
45/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin baareilin ja tein joskus jotain epäaikuismaisia juttuja yli kolmekymppiseksi. Taustalla kummitteli kuitenkin halu saada perhe ja vakiinnuttaa elämä rauhallisiin uomiinsa. Onneksi niin tapahtui kolmenkympin jälkeen. Sitä ootellessa dokailin ja "juhlin" kuin huomista ei tulisi.

Nyt kannan vastuuta, joka on tietysti välillä hyvinkin haastavaa, mutta keskityn enimmäkseen niihin mukaviin asioihin, joita rauhoittuminen ja vakiintuminen on tuonut tullessaan. Koen, että olen mennyt eteenpäin elämänkaarellani. Kyllä muutkin tän homman hallitsee, kun kerran minäkin!

Niin, sinä olet elänyt ja toiminut noin, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki muutkin ihmiset ovat samanlaisia. Ei se kaikkien kohdalla ole niin, että villisti biletetään yli kolmekymppisiksi, ja sitten tehdään lapsia ja rauhoitutaan. Että muuta elämää ei edes olisi kun bilettämistä niinä vuosina ennen lapsia, ja lasten saaminen on sitten se syy aikuistua ja kasvaa ihmisenä. Tällainen ajattelu on aika loukkaavaa niillekin jotka ei voi saada lapsia, ovatko hekin sitten henkisesti kypsymättömiä koko ikänsä? 

Tämä. Itse olen lapseton 40 v, ja ystäväpiirissäni on useita lapsettomia saman ikäisiä. Kyllä se rauhoittuminen ja aikuistuminen tapahtuu ihan ilmankin niitä lapsia. Usein paremminkin, kun itseään ei pääse pakoon, ja on aikaa laittaa päänsä oikeasti kuntoon.

Onhan näitä lapsia saaneita ryyppääjiä tai lapsilleen ja puolisolleen pahan olonsa räksyttäjiä vaikka millä mitalla, osoittaako kypsyyttä ja aikuisuutta?

Vierailija
46/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen viisikymppinen ja iso osa mun viisikymppisistä kavereista on lapsettomia. Harrastusporukoissa, työkuvioissa jne. Moni ei ole vaan löytänyt miestä joka olisi lapsia halunnut, muutama on kiinnostunut urastaan. Suurin osa vaan ei ole halunnut lapsia. Kukaan ei tunnu katuvan että lapset on jätetty tekemättä. Se on vaan niin pirun kallista puuhaa, ja vie kaiken ajan ja voimavarat. Ikinä et tiedä jos mies vaikka päättää ettei ole kiinnostunut lapsiperhearjesta ja jättää yksin vailla tukiverkkoa ja rahoja ei saa kuin ulosoton kautta. Ihan Peter Pan-elämää eletään myös osa meistä vanhemmista. Samoin tuo että vanhemmilta ei ole huolittu rahaa kuullostaa kyllä enemmän jonkun seitsemänkymppisen jutuilta. 

Vierailija
47/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Peter Pan aikuinen. Mutta en tahdo tehdä tähän sairaaseen ja sadistiseen maailmaan yhtään lasta kärsimään. Ja sitä paitsi ei löydy enää vastuullisia ja aikuisia miehiä jotka eivät pettäisi ja kantaisivat vastuun

Liian paljon mielenterveydestä kärsivät tekevät lapsia ja nytkun on tälläinen sairas setä ja sateenkaari ajattelu vallannut lisää ja lisää alaa niin ei ihme että lapset ja nuoret menevät sekaisin

Haluan kristillisiä arvoja enemmän tähän maahan

Vierailija
48/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M37 kirjoitti:

Lasten tekeminen on kyllä vapaaehtoista samoin kuin parisuhde mutta ihmettelen sitä miten jotkut jaksavatkin vuodesta toiseen sitä yhtä ja samaa parikymppisen bile-elämää. Itse väsyin siihen jo joskus 22-23 vuotiaana ja sen jälkeen ei ole aivoton bilettäminen ja kalliiden drinkkien lipittäminen, päivät pilaava valvominen jne kiinnostanut tipan vertaa.

Lapsettomuushan ei tarkoita bile-elämää. Olen yli 40, eikä vielä ole ollut kiinnostusta bilettää.

Vierailija
49/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun tohon sukupolveen. Omasta tuttavapiiristä ne, jotka ovat lapsia halunneet on niitä tehnyt. Me jotka ei haluttu ei olla tehty. En ryyppää, enkä käy baarissa. En tiedä miten tämä on muilta pois. Maksan veroja kuitenki sen verran, että oman osuuteni tulen hoitamaan.

Vierailija
50/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa lapsiperheelliset bilettävät eniten, kaikki lomat ja viikonloput kun on isovanhemmat joillekka tuupata lapset pois jaloista joka viikonloppu. Iso säästö ruokakuluissakin ja jää biletykseen sekin säästö. Kaikki rahat laitetaan menemään sitä mukaa kun tulee. Sitten ollaan viikolla rätti väsyneitä eikä jakseta normaaleja kodinhoito töitäkään. Sellaista vauhtia en ole kenelläkään lapsettomalla nähnyt ja vähemmän rahaa yksineläjillä siis eläminen kalliimpaa. 

Vierailija
51/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteet vaikeampia nykyään ja kamalat vaatimukset, ulkonäkö, koko yms. keskustelutaito. Toisen pitäisi olla joku kävelevä tietosanakirja että osaa keskustella. Sitten tietysti miehiä pelottaa ymmärrettävistä syistä ne elatusmaksut kun katselevat että lähes kaikki eroavat. Siinä on iso riskinsä. Pitää olla aika varakas jottei ne maksut sitten kirpaise. 

Vierailija
52/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M37 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun tuohon ikä luokkaan ja lapsia minulla ei ole koska en koe parisuhdetta tai lapsia tärkeäksi asiaksi elämässä.

Minä olen tyytyväinen ja onnellinen kun saan käydä töissä sekä elää omanlaista elämää, en matkustele enkä käytä alkoholia.

En ole koskaan seurustellut enkä ole koskaan etsinyt edes parisuhdetta.

Kerta aina kysytään sitä miksi ei ole lapsia tai parisuhdetta niin haluaisin kysyä että miksi pitäisi tehdä lapsia sekä miksi pitäisi olla pariduhteessa?

M29

Mitä teet vapaa-ajalla? Pelaat tietokoneella ja katsot netflixiä vai?

Mitään muutahan vaihtoehtoa ei tietenkään ole, se on joko lasten hankinta tai netflix :)

Vierailija
53/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kyseiseen sukupolveen, mutta töissä tutustunut. Kyseisen sukupolven edustajat ovat mielestäni paljon itsevarmepmpia, kunniahimoisempia ja osaavat itse ajatella mitä haluavat ja mitä eivät.  Alkoholia vaikuttavat käyttävän vähemmän kuin me 20 vuotta vanhemmat. Aikaisemmissa sukupolvissa on ollut paljon sellaista "näin kuuluu tehdä"-ajattelua ja omien aivojen käyttö on jäänyt vähemmälle. 

Kyseinen Peter Pan-sukupolvi on todennäköisesti myös huomannut etteivät halua raahata lapsiaa joka arkipäivä toiselle puolelle kaupunkia päiväkotiin päiväksi säilöön (lähin päiväkoti täynnä ja yleisesti henkilökuntaa on riittävästi vain paperilla). Eivätkä myöskään halua jonotella sairaan lapsen kanssa terveyskeskuksessa, joissa ei ole riittävästi lääkäreitä. Jotta lapselleen saa hyvät lähtökohdat, vaatii se rahaa muuttaa varakkaalle alueelle hyvine kouluineen/päiväkoteineen ja tietenkin terveyskuluvakuutus on nykyään arkipäivää. Tähän kun vielä lisää trendin, jossa yritykset vielä yrittävät jatkuvasti viedä matalapalkka-aloilla työskenteleviä ihmisiä Kelan-luukulle laskemalla palkkaa ja huonontamalla työntekijän oikeuksia. 

Vierailija
54/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween on kerran vuodessa. Jos siihen osallistuminen on jotain ’loputonta bile-elämää’ niin hivenen on ehkä suhteellisuudentaju hukassa. Itse lapsettomana yhteiskunnan pilaajarikollisena kävin baarissa Halloween-bileissä. Siellä oli tylsää. Ainoa tuttu ihminen paikalla oli kolmevuotiaan lapsen äiti. Hän oli ilmeisesti siis myös vastuuton peeeeeettttterpan kun oli laittanut oikein kasvomaaliakin.

Vierailija
55/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedä siitä bilettämisestä, mutta vapaaehtoinen lapsettomuus oin nykyään hyväksyttävämpi vaihtoehto kuin ennen. Olemme vapaampia valitsemaan sen mukaan mitä itse haluamme, ei sen mukaan mitä vanhempamme ja yhteiskunta haluaa meiltä.

Vierailija
56/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ollaan ylpeitä, kun vielä kolmekymppisenä eletään kuin nuoriso. Monet tuon ikäiset ovat vielä hyvin kiinni lapsuuden perheessään, eli kun puhuvat perheestä, tarkoittavat vanhempiaan ja sisaruksiaan. Ja tosiaan tämmöisestä ikälopusta viisikymppisestä nykymeno on todella outoa, ennen kun aikuisuus oli ylpeydenaihe. Sen jälkeen kun kotoa lähdin, en ikinä olisi ottanut rahaa vanhemmilta sellaisia summia kuin monet nykyiset aikuiset ottavat ja jotkut jopa pyytävät. Jos vanhemmat kysyi vaikka opiskeluaikana, että onko rahaa, vastasin aina, että hyvin pärjään, vaikka olinkin tiukoilla. Olisi ollut noloa, että aikuinen elää vanhempiensa rahoilla. Ja kun menin kotiin käymään, vein tuliaisia ja koko kotona lomailun ajan tein kotitöitä, nykyään monet iäkkäätkin äidit valittavat väsymystä, kun nuori polvi tulee kotiin pitkäksikin aikaa ja odottaa hotellipalvelua. Ja äidit eivät kehtaa sanoa, että nuorisonkin pitäisi jotain tehdä. Ei sitä enää edes tällainen viisikymppinen, työssäkäyvä tahdo jaksaa hirveästi muita passata. Tiedän jopa tapauksia, että yli 20-vuotiaat tuovat pyykkinsä äidin pestäväksi. Ja eräs nuori nainen oli suutahtanut, kun äiti oli sanonut, että ei jaksa hoitaa melkein joka viikonloppu tyttären ja miehensä koiria. 

Olen kyllä toisaalta sitä mieltä, että jos ei ole itsekään kasvanut aikuiseksi, niin mitenpä sitä voisi lapsiakaan kasvattaa? Eli siinä mielessä hyväkin, että ei kaikki tee lapsia. Mietin vaan, että millaisia nämä nykynuoret ovat vanhempana? Ja mistä niitä hoitavia käsiä saadaan tai rahaa palveluihin? 

Ja maailmahan on nyt paljon parempi paikka kuin ikinä ennen. Sotia ja nälänhätää on vähemmän, länsimaissa on elinikä todella korkea. Suomessa ei kenenkään tarvitse kuolla nälkään tai olla koditonna, jos ei itse sitä valitse. EI ole täydellistä, mutta elämä on paljon parempaa kuin vaikka 60 v sitten. Olen myös miettynyt, että miten tuo päivähoito vaikuttaa tähän asiaan. Eihän nämä päivähoidetut lapset kovin paljon elä normaalia perhe-elämää, ei laitoselämä ole tavallista arkea. Ja sitten vielä avioerot ja uusperheet ja uusuusperheet, ei ole hyvä malli perhe-elämästä tai elämästä yleensäkin. Nämä nuoret ovat aikansa tuloksia, eihän se heidän vikansa ole, että heidät on laitoskasvatettu, että ovat rikkinäisistä perheistä ja että vouhotetaan ilmastonmuutoksesta, pelotettellaan ja luodaan kauhukuvia. Ja onhan heitä paapottu ihan uskomattomalla tavalla eikä mitään ole vaadittu moniltakaan. Kun helppoon tottuu, niin sitähän sitä odottaa sitten elämän olevan.

Tämä Peter Pan-sukupolvi on saanut omakohtaisesti kokea, mitä se tarkoittaa kun ei osata olla vanhempia. Kun ei osata tehdä niitä yksinkertaisempiakaan vanhemmuuteen liittyviä juttuja, niinkuin esimerkiksi sitä, että ollaan paikalla.

Miksi pitäisi tehdä lisää onnettomia lapsia?

Vierailija
57/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Modernilla Peter Panilla tai tällä Helinä-keijulla on nykyään käytössään ehkäisystä huolehtiva partneri taikka tällainen fantasia nukkea ''Jimmy''/''Kitty'' jolloin ei ole enää sitä pienintäkään mahdollisuutta vahingon tapahtumiseen. Tämäkö tahtoo syödä vanhempaa ikäpolvea? Olisitte tekin voineet valita toisin, vaan ettepä valineet.

Vierailija
58/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme Peter Pan-sukupolvi, koska Kapteeni Koukku-sukupolven porvarit käytti Globalisaatiota ja vei työpaikat Mikä-Mikä Maasta että saisivat omiin taskuihinsa rahaa.

Vierailija
59/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa poliitikot ovat jättäneet asian huomioimatta. Maailma muuttuu ja parisuhteet ja työelämä sen mukana. Yhteiskunta ei edes tue lastenhankintaa, työelämä on epävarmaa ja keski-ikäisenä voi joutua irtisanotuksi, vaikka olisi kuinka hyvä tahansa. Miten kasvattaa lasta uskomaan tulevaisuuteen, jos siihen ei itsekään pysty? Lasten hankinta on tehty riskivalinnaksi, siksi lapsia ei synny.

Eniten ihmetyttää, miksi poliitikot eivät tee asian eteen mitään?

Vierailija
60/64 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa poliitikot ovat jättäneet asian huomioimatta. Maailma muuttuu ja parisuhteet ja työelämä sen mukana. Yhteiskunta ei edes tue lastenhankintaa, työelämä on epävarmaa ja keski-ikäisenä voi joutua irtisanotuksi, vaikka olisi kuinka hyvä tahansa. Miten kasvattaa lasta uskomaan tulevaisuuteen, jos siihen ei itsekään pysty? Lasten hankinta on tehty riskivalinnaksi, siksi lapsia ei synny.

Eniten ihmetyttää, miksi poliitikot eivät tee asian eteen mitään?

Varmaan nekin haluavat päivän päätteeksi haistattaa pitkät konservatiiveille :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi