Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Papakoe pelottaa. Oon aivan varma, että saan syöpätuomion.

Vierailija
07.11.2019 |

Mulla oli joskus nuoruudessa solumuutos ja otettiin koepala. Silloin ei ollut mitään ja sen jälkeen oon pari kertaa käynyt seulonnassa puhtain paperein. Nyt on viimeisimmästä seulonnasta jo 10 vuotta. Oon jotenkin kammonnut koko asiaa. Nyt sain kutsun ja pakko kai sinne on mennä. Jostain syystä oon aivan varma, että löytyy jotain.. Pelottaa aivan hirveästi. Oon jo mielessäni kuvitellut, miten pitää hyvästellä mun neljä lasta.
Osaako joku sanoa jotain lohduttavaa tai kertokaa vaikka omia kokemuksianne - hyviä ja huonoja.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, olen tavallaan saman asian ääressä itsekin. Mulla on nyt 6kk välein otettu näytteitä, kun on ollut solumuutoksia kaikissa kolmessa näytteessä. Huomenna neljäs ja vihdoin aletaan ”toimimaan” jos/kun siinäkin on. Kukaan ei vaan kertonut mitä se seuraava toiminta on.. Minuakin pelottaa, mulla on kaksi pientä lasta. Onneksi heillä on hyvä isä, jos nyt menisi huonoimmalla mahdollisella tavalla tämä mun juttu.

Vierailija
2/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tänään menossa papaan. Edellisen kerran otettu viisi vuotta sitten. Ei pelota yhtään, gynellä olin kuukausi sitten ja sen perusteella kaikki ok. Kohtu poistettu aika tasan 8v sitten, mutta papaa suositellaan silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo solumuutos joka sinullakin on ollut tuppaa olemaan monellakin naisella, sinulla vain papakoe osui siihen että " jäit kiinni". Monella meistä se on mutta ei satu näkymään 5- vuoden seulonnassa. Valtaosa noista paranee itsekseen.

Ei sitä voi elää elämää noin että alkaa murehtia asioista jo ennen kuin mitään huolta edes on! Maailmassa on vaikka mitä pelottavaa ja mahdollisuuksia sairastua/kuolla joka nurkalla. Nyt varaat ajan papakokeeseen ja jatkat elämistä.

Vierailija
4/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli n.20 vuotta sitten papassa puhtausluokka II. Rehellisesti sanoen meni 15 vuotta ennenkuin menin seuraavan kerran ja juuri joukkopapaan viime kesänä. Pelotti aivan vietävästi ja olin aivan sata varma muutoksista jne. 

Kokemuksena ei ollut miellyttävä koska ensimmäisenä oli vastassa mies papanottaja jne. Kaiken hässäkän jälkeen papanotto sattui vielä jonkin verran jne. Että tuo ei ollut miellyttävä kokemus ollenkaan.

Mutta kahdessa päivässä tuli vastaus ja ei muutoksia! Mikä helpotus! 

Tsempit sinulle, mene vaan rohkeasti!

Vierailija
5/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo solumuutos joka sinullakin on ollut tuppaa olemaan monellakin naisella, sinulla vain papakoe osui siihen että " jäit kiinni". Monella meistä se on mutta ei satu näkymään 5- vuoden seulonnassa. Valtaosa noista paranee itsekseen.

Ei sitä voi elää elämää noin että alkaa murehtia asioista jo ennen kuin mitään huolta edes on! Maailmassa on vaikka mitä pelottavaa ja mahdollisuuksia sairastua/kuolla joka nurkalla. Nyt varaat ajan papakokeeseen ja jatkat elämistä.

Kiitos. Oon vaan herkillä noiden lasten takia. Jos asia koskisi vain mua, niin en usko, että hirveästi murehtisin. Silloin nuoruudessa en ajatellut tulevaisuutta. Lähinnä siinä koepalan otossa jännitti ainoastaan se tapahtuma, sattuuko vai ei (kyllä muuten sattui). Sun sanat auttoi joka tapauksessa, kiitos niistä. Ap

Vierailija
6/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli n.20 vuotta sitten papassa puhtausluokka II. Rehellisesti sanoen meni 15 vuotta ennenkuin menin seuraavan kerran ja juuri joukkopapaan viime kesänä. Pelotti aivan vietävästi ja olin aivan sata varma muutoksista jne. 

Kokemuksena ei ollut miellyttävä koska ensimmäisenä oli vastassa mies papanottaja jne. Kaiken hässäkän jälkeen papanotto sattui vielä jonkin verran jne. Että tuo ei ollut miellyttävä kokemus ollenkaan.

Mutta kahdessa päivässä tuli vastaus ja ei muutoksia! Mikä helpotus! 

Tsempit sinulle, mene vaan rohkeasti!

Kiitos paljon, ihana viesti! Härkää sarvista, se on totta :) Ja kiva kuulla, että sulla kaikki ok! Ap

Vierailija
7/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papan kipu tapauskohtaista, joskus kipristelee, mutta jos on oikeasti ahtaat paikat, sitä varten olemassa pienempiä instrumentteja. 

Vierailija
8/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ottamaan myös HPV-virustesti tai maksa itse yksityisellä. Jos se on positiivinen niin on syytä käydä useammin papassa. Jos nega niin tosi pieni riski sairastua. 

Vierailija
9/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä ottamaan myös HPV-virustesti tai maksa itse yksityisellä. Jos se on positiivinen niin on syytä käydä useammin papassa. Jos nega niin tosi pieni riski sairastua. 

Mulla on HPV-virus. Tämä on ollut tiedossa nuoruudesta saakka. Ap

Vierailija
10/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä mene. Elä täysillä sen minkä elät!

Vierailija
11/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanontahan on että "tieto lisää tuskaa", mutta tässä tapauksessa on päin vastoin. Käy vaan siellä kokeessa. Jos jotain poikkeavaa löytyy, niin ainakin asialle voidaan alkaa tehdä jotain! Jos taas kaikki ok, niin saat mielenrauhan ainakin joksikin aikaa.

Vierailija
12/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanontahan on että "tieto lisää tuskaa", mutta tässä tapauksessa on päin vastoin. Käy vaan siellä kokeessa. Jos jotain poikkeavaa löytyy, niin ainakin asialle voidaan alkaa tehdä jotain! Jos taas kaikki ok, niin saat mielenrauhan ainakin joksikin aikaa.

Juu, kyllä oon menossa. Kiitos! Ap

Vierailija
13/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ollut papa 2 ja seuraavalla kerralla ei mitään. No nyt tiedän että siellä on kohdunsuulla joku näppylän näköinen ja papa kokeen ottajakin sanoi että yhdessä kohdassa vähän karheampi ja erinäköinen kohta ja otti siitäkin näytteen. Puhtaat paperit tuli

Eiköhäk sullekkin tule, ellei ole mitään oireita edes

Vierailija
14/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kyllä tosi tyhmiä jos käytte siellä 10 vuoden välein.

Vierailija
15/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli sieltä papasta jotakin löytyy niin niitä muutoksia poistetaan ja koepalat lähetetään patologille. Itellä ollut niitä pahanlaatuisia muutoksia mutta kaikki saatiin pois ja nyt vuoden päästä seuranta. Tää hoitojakso kesti noin vuoden, siitä ensimmäisestä papasta jossa muutokset oli. Rankkaa aikaa miettiä kaikkia vaihtoehtoja mitä voi olla mutta hoito itsessään on helppo ja kivuton puudutuksen ansioista. Olin ite ollut just 6kk aiemmin papassa ja se oli puhdas, sitten tuli tää joukkoseulontanäyte ja siitä löytyi HSIL muutokset eli ne pahanlaatuiset. HPV tyypitys tulee näistä aina automaattisesti, yleensä sitten hoidon loppupuolella kun on saatu ne muutokset poistettua. Jotkus HPV aiheuttamat muutokset tosiaan paranee itsestään, siksi niitä ei heti lähdetä poistelemasn. Tsemppiä kaikille jotka näitä asioita käy läpi!

Vierailija
16/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, olen tavallaan saman asian ääressä itsekin. Mulla on nyt 6kk välein otettu näytteitä, kun on ollut solumuutoksia kaikissa kolmessa näytteessä. Huomenna neljäs ja vihdoin aletaan ”toimimaan” jos/kun siinäkin on. Kukaan ei vaan kertonut mitä se seuraava toiminta on.. Minuakin pelottaa, mulla on kaksi pientä lasta. Onneksi heillä on hyvä isä, jos nyt menisi huonoimmalla mahdollisella tavalla tämä mun juttu.

Älä huoli, nuo syövät tappaa sillä että jäävät huomaamatta, jos sinun solumuutoksesi (ei siis vielä syöpä) on havaittu ja seurannassa, niin en usko, että hätää on.

Vierailija
17/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin puoli vuotta sitten PAPAssa ja löytyi vakava asteisia muutoksia joita kuitenkin seurailtiin noin 7kk ajan (josko poistuisivat itsestään) ja sitten tuli uusi kontrolli papa jossa muutokset edelleen näkyivät ja vahvempana kuin aikaisemmin joten sain lähetteen kolposkopiaan, siellä tutkittiin tarkemmin ja syövän esiastettahan se toki on, muutosalue poistettiin toimenpiteessä. Kannattaa ehdottomasti mennä PAPAAN, se on vähintä mitä voit tehdä.

Vierailija
18/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia jos oikeasti ajattelee hoitaa itsensä kuntoon ja menee tutkimuksiin ajallaan, mieluummin useammin kuin harvoin.

Toki sitä jännittää ja pelkää, mutta useimmat sairaudet on helpompi voittaa kun on ajoissa liikkeellä eikä siinä vaiheessa kun oireita jo on.

Vierailija
19/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette menossa nyt Helsingin joukkoseulontaan , joka tosin on ollut menossa jo pari kuukautta , niin älkää pelästykö. Mulle tuli ilmoitus Mylabin kirjeedtä sähköisesti jo seuraavan päivän iltana vaikka tulosten sanottiin tulevan n.kk kuluttua. Ensimmäinen ajatus , että nyt on kiire. No ei ollut, oli vain tehokasta toimintaa.

Vierailija
20/23 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi niin että ekassa papassa oli vahva epäily (HSIL ei poissuljettavissa), sit seuraavassa joka otettu muutama kuukausi tuon jälkeen oli puhdas. Sit kuitenkin sanottiin että pitää jatkotutkia ja sit toinen lekuri sanoi et no sehän on puhdas nyt. Ja kävikin ilmi että tosiaan niitå muutoksia oli mitkä piti hoidattaa ja sen toisen papan koepalanen olikin vaan otettu just sellasesta kohtaa missä ei ollu sitä muutosta nii siks se näytti puhdasta vaikka edelleen ne muutokset siellä oli