Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onneksi talvi tekee tuloaan ja äreät sukkahousupyöräilijät siirtyvät kadulta metsään raivoamaan

Vierailija
06.11.2019 |

Laturaivolta sentään välttyy pysymällä sieltä pois.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öhöm... Niitä kutsutaan pyöräilytrikoiksi, ei sukkahousuiksi. 

Yleensä niitä kutsutaan spandexeiksi.

täällä päin miesvaipoiksi

Vierailija
42/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano niitä ihan miksi haluat. Näyttävät kuitenkin koomisilta. On niistä se hyöty että muut osaavat varoa mahdollisesti vaarallista liikkujaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ala olla ja aika väsynyt aihe? Ymmärrän että jos itse lompsii hitaasti ja haaveillen niin se 25km/h ohi menevä pyörä voi aiheuttaa jopa pelästyksen. Mutta ei se tarkoita että se pyöräilijä kaahaisi jotain päätöntä vauhtia. Se on aivan normaali ja hallittavissa oleva vauhti.

Samoin myös osalla autoilijoista on ilmeisesti se ennakointikyky sen verran huono että heidän näkökulmastaan ne pyöräilijat jatkuvasti "sinkoilevat" eteen aivan tyhjästä ilmestyen. Tällaistakin paljon väitetään ja toisille tuota kuulemma tapahtuu aivan jatkuvasti.

Itse pyöräilen noin 6000 km vuodessa. Tämän lisäksi autoilen 30.000 km ja kävelen kaupunkialueella päivittäin. Ja jotenkin kummasti en koe missään pyöräilijöitä minkäänlaisena ongelmana. Voisiko se johtua siitä että osaan katsoa heitä vähän laajemmasta näkökulmasta ja havainnoida jo etukäteen ne paikat joista pyörä voi tulla?

Olen kanssa tullut samaan johtopäätökseen. Tuntuu ikään, ettei autoilijat oikeastaan osaa/halua huomioida kevyttä liikennettä. Jalankulkijoitahan autoilijan ei tarvitse juuri väistää, koska ainahan autolla voi mennä tosta noin vähän nopeesti äkkiä ja jalankulkija selkeästi hitaampana liikkujana pysähtyy vaivatta. Kohtaamista ei juuri tule, vaikka tosin onhan noita yliajojakin. Mutta pyöräilijän kohdalla tilanne onkin jo toinen, esimerkiksi autoilija, jolla on kolmio ennen pyörätienjatketta, ei voi samalla ajatuksella ajaa vähän tästä äkkiä nopeasti ajaa risteyksestä suit sait sukkelaan. Ja sitten onkin kiukku siitä, että pyöräilijät sinkoilee ihan mistä sattuu ja menevät ihan miten sattuu ja eihän tää liikenne ikinä suju, koska pyöräilijät!!!!

Kaupunkiajossa tai yleisesti autotiellä on ongelmana, että autoilijat eivät päästä pyöräilijää ryhmittymään eikä kääntymään. Ja tarkoitan takaata lähestyä autoilijoita. Parhaimmat sankarit jopa hyökkäävät takaapäin ja tosta nopeesti niinku kääntyvät oikealle. Hihhahhei, ompa henki halpaa. Pyöräilijöille. Ajattelisi edes peltilehmänsä pintaa, pyöräilijästä viis. Naarmu autossa voi olla aika ikävä juttu, katsokaas.

Vierailija
44/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikennekäyttäytymistä ja muiden huomioimista pitäisi kyllä melkein jokaisen opetella. Perseilijöitä ja muista piittaamatonta käytöstä löytyy niin autoilijoista, pyöräilijöistä kuin jalankulkijoistakin riippumatta siitä minkälaisia vaatteita heillä on päällään.

Ihmettelen myös mikä viha ihmisillä kohdistuu nimenomaan urheiluvaatteita käyttäviin ihmisiin ?

Farkuilla yms ei ole kovin mukava pyöräillä pitempiä matkoja ja siihen on syynsä miksi pyöräilyssä ja yleisurheilussa mm käytetään ihonmyötäisiä teknisiä vaatteita.

Eikai kukaan salillakaan käy farkuissa ?

Vierailija
45/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ala olla ja aika väsynyt aihe? Ymmärrän että jos itse lompsii hitaasti ja haaveillen niin se 25km/h ohi menevä pyörä voi aiheuttaa jopa pelästyksen. Mutta ei se tarkoita että se pyöräilijä kaahaisi jotain päätöntä vauhtia. Se on aivan normaali ja hallittavissa oleva vauhti.

Samoin myös osalla autoilijoista on ilmeisesti se ennakointikyky sen verran huono että heidän näkökulmastaan ne pyöräilijat jatkuvasti "sinkoilevat" eteen aivan tyhjästä ilmestyen. Tällaistakin paljon väitetään ja toisille tuota kuulemma tapahtuu aivan jatkuvasti.

Itse pyöräilen noin 6000 km vuodessa. Tämän lisäksi autoilen 30.000 km ja kävelen kaupunkialueella päivittäin. Ja jotenkin kummasti en koe missään pyöräilijöitä minkäänlaisena ongelmana. Voisiko se johtua siitä että osaan katsoa heitä vähän laajemmasta näkökulmasta ja havainnoida jo etukäteen ne paikat joista pyörä voi tulla?

Olen kanssa tullut samaan johtopäätökseen. Tuntuu ikään, ettei autoilijat oikeastaan osaa/halua huomioida kevyttä liikennettä. Jalankulkijoitahan autoilijan ei tarvitse juuri väistää, koska ainahan autolla voi mennä tosta noin vähän nopeesti äkkiä ja jalankulkija selkeästi hitaampana liikkujana pysähtyy vaivatta. Kohtaamista ei juuri tule, vaikka tosin onhan noita yliajojakin. Mutta pyöräilijän kohdalla tilanne onkin jo toinen, esimerkiksi autoilija, jolla on kolmio ennen pyörätienjatketta, ei voi samalla ajatuksella ajaa vähän tästä äkkiä nopeasti ajaa risteyksestä suit sait sukkelaan. Ja sitten onkin kiukku siitä, että pyöräilijät sinkoilee ihan mistä sattuu ja menevät ihan miten sattuu ja eihän tää liikenne ikinä suju, koska pyöräilijät!!!!

Kaupunkiajossa tai yleisesti autotiellä on ongelmana, että autoilijat eivät päästä pyöräilijää ryhmittymään eikä kääntymään. Ja tarkoitan takaata lähestyä autoilijoita. Parhaimmat sankarit jopa hyökkäävät takaapäin ja tosta nopeesti niinku kääntyvät oikealle. Hihhahhei, ompa henki halpaa. Pyöräilijöille. Ajattelisi edes peltilehmänsä pintaa, pyöräilijästä viis. Naarmu autossa voi olla aika ikävä juttu, katsokaas.

Miten niin eivät päästä ryhmittäytymään? Pyöräilijän pitää ajaa keskellä ryhmittäytymiskaistaa eikä sen laitaa, jolloin hän varaa tilan itselleen eikä ajaudu kahden ryhmittäytymiskaistan väliin epämääräiselle vyöhykkeelle jossa voi tulla autojen kahdelta puolelta kiilaamaksi.

Vierailija
46/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen että laturaivon sekä fillaroijien äreyden syynä saattaa olla se että jalankulkijat palloilevat keskellä tietä/latua tai väärällä puolella tietä. Minä olen ihan tavan " mummopyöräilijä" ja joka ikinen päivä joku kävelijä hoopoilee keskellä kevyenliikenteen väylää tai seilailee tiellä ristiin rastiin. Aika vaikea on ohittaa kun ei tiedä kummalta puolelta uskaltaa edes yrittää. Eli kävelijätkin voisi vähän miettiä että reunassa pitää kulkea ja mielellään oikeassa reunassa niin kevyt liikenne on kaikille mahdollisimman turvallista ja sujuvaa.

Tavallaan molemmat osapuolet ovat oikeassa. Jalankulkijat kyllä ovat pahiten sekoileva ryhmä liikenteessä. Monesti olen saanut paheksuntaa kun jalankulkijat ovat yhtäkkiä hyökänneet katsomatta pyörätielle missä olen ajanut hiljaista vauhtia. Pyöräilijät voisivat ajaa sopivaa tilannenopeutta.752

Tää on oikestaan se ainut ongelma, asun mäessä ja pyöräilijät painaa kovempaa kuin autot (rajoitus 40kmh) suoraan risteyksen ylikin kovalla vauhdilla.

Vierailija
47/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen että laturaivon sekä fillaroijien äreyden syynä saattaa olla se että jalankulkijat palloilevat keskellä tietä/latua tai väärällä puolella tietä. Minä olen ihan tavan " mummopyöräilijä" ja joka ikinen päivä joku kävelijä hoopoilee keskellä kevyenliikenteen väylää tai seilailee tiellä ristiin rastiin. Aika vaikea on ohittaa kun ei tiedä kummalta puolelta uskaltaa edes yrittää. Eli kävelijätkin voisi vähän miettiä että reunassa pitää kulkea ja mielellään oikeassa reunassa niin kevyt liikenne on kaikille mahdollisimman turvallista ja sujuvaa.

Tavallaan molemmat osapuolet ovat oikeassa. Jalankulkijat kyllä ovat pahiten sekoileva ryhmä liikenteessä. Monesti olen saanut paheksuntaa kun jalankulkijat ovat yhtäkkiä hyökänneet katsomatta pyörätielle missä olen ajanut hiljaista vauhtia. Pyöräilijät voisivat ajaa sopivaa tilannenopeutta.752

Tää on oikestaan se ainut ongelma, asun mäessä ja pyöräilijät painaa kovempaa kuin autot (rajoitus 40kmh) suoraan risteyksen ylikin kovalla vauhdilla.

Vaikka pyörällä menisi 45 km/h vaikka useimmat autot menevät 40 km/h, niin ei se ole iso ongelma niin kauan, kuin pyöräilijöillä on sellainen infra joka mahdollistaa turvallisesti samat nopeudet kuin autoilla. Kyse on siis ensisijaisesti infra suunnittelijoiden asenneongelmasta eikä pyöräilijöiden asenneongelmasta.

Vierailija
48/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka pyörällä menisi 45 km/h vaikka useimmat autot menevät 40 km/h, niin ei se ole iso ongelma niin kauan, kuin pyöräilijöillä on sellainen infra joka mahdollistaa turvallisesti samat nopeudet kuin autoilla. Kyse on siis ensisijaisesti infra suunnittelijoiden asenneongelmasta eikä pyöräilijöiden asenneongelmasta.

Jos infraa ei ole pitäisi ihan itse ymmärtää ajaa hiljempaa, jos onnettomuus tapahtuu ei auta osoitella sormella muita.

Vierailija
49/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos infraa ei ole pitäisi ihan itse ymmärtää ajaa hiljempaa, jos onnettomuus tapahtuu ei auta osoitella sormella muita.

Yksi vaihtoehto on myös, että valitsee tarkoituksenmukaisimman infran oman nopeutensa pohjalta.

Vierailija
50/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M82 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti samat tyypit ajavat sekä autoa että pyörää.

Autolla ajo on helppoa. Ajoradoilla on joka tilanteeseen tarkat säännöt, on liikennemerkit, kaistaviivat, ei sekoilevia jalankulkijoita ym. pyörimässä jaloissa. Autoteillä pystyy ajamaan robottikin.

Sitten kun autoilija vaihtaa autonsa pyörään, paljastuu keskivertotyypin typeryys. Ei kyetäkään luoviin ja järkeviin ratkaisuihin vaativammassa ympäristössä.

Polkupyörä on ajoneuvo, eli sen paikka on lähtökohtaisesti ajoradalla eikä jalankulkijoiden seassa.

Pyörätie on ainakin tässä kaupungissa joko jalankulkuväylän vieressä tai yhteinen jalankulkuväylän kanssa. Vierekkäin siellä kulkee niin pyöräilijät kuin kävelijät kuin nykyään myös sähköpotkulaudat yms härvelit. Hyvin olen itse sopinut pyörällä sekä kävellen sinne muiden sekaan, vaikka onhan se totta että välillä tapahtuu hassuja kevyenliikenteen väylillä.

Niin siis ihmisillä on käytännössä yleensä se asenne, että polkupyörä rinnastuu jalankulkijoihin ja siksi ajetaan joka paikassa siellä missä jalankulkijat.

Lain mukaan taas pyöräilijän paikka riippuu eräin poikkeuksin siitä, että missä on pyörätien kyltti ja missä ei. Niitä pyörätien kylttejä on joskus siellä ja joskus täällä, aika sekavasti sijoiteltuina pääosin.

Laki ei myöskään tunne liikennemuotojen jakamista toisaalta kevyeen liikenteeseen ja toisaalta autoihin. Lain mukainen liikennemuotojen jako on ajoneuvot ja jalankulkijat, missä pyöräilijät kuuluvat ajoneuvoihin.

Omalla työmatkalla 10km on ainakin lähes koko matka pyörätietä. Ei se mistään kylteistä nyt ole kiinni vaan siitä että pyörätielle ajetaan kun sellainen on. Osa on jaettu jalankululle ja pyöräilijöille erikseen ja osa on yhdistettyä väylää.

Vierailija
51/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M82 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti samat tyypit ajavat sekä autoa että pyörää.

Autolla ajo on helppoa. Ajoradoilla on joka tilanteeseen tarkat säännöt, on liikennemerkit, kaistaviivat, ei sekoilevia jalankulkijoita ym. pyörimässä jaloissa. Autoteillä pystyy ajamaan robottikin.

Sitten kun autoilija vaihtaa autonsa pyörään, paljastuu keskivertotyypin typeryys. Ei kyetäkään luoviin ja järkeviin ratkaisuihin vaativammassa ympäristössä.

Polkupyörä on ajoneuvo, eli sen paikka on lähtökohtaisesti ajoradalla eikä jalankulkijoiden seassa.

Pyörätie on ainakin tässä kaupungissa joko jalankulkuväylän vieressä tai yhteinen jalankulkuväylän kanssa. Vierekkäin siellä kulkee niin pyöräilijät kuin kävelijät kuin nykyään myös sähköpotkulaudat yms härvelit. Hyvin olen itse sopinut pyörällä sekä kävellen sinne muiden sekaan, vaikka onhan se totta että välillä tapahtuu hassuja kevyenliikenteen väylillä.

Niin siis ihmisillä on käytännössä yleensä se asenne, että polkupyörä rinnastuu jalankulkijoihin ja siksi ajetaan joka paikassa siellä missä jalankulkijat.

Lain mukaan taas pyöräilijän paikka riippuu eräin poikkeuksin siitä, että missä on pyörätien kyltti ja missä ei. Niitä pyörätien kylttejä on joskus siellä ja joskus täällä, aika sekavasti sijoiteltuina pääosin.

Laki ei myöskään tunne liikennemuotojen jakamista toisaalta kevyeen liikenteeseen ja toisaalta autoihin. Lain mukainen liikennemuotojen jako on ajoneuvot ja jalankulkijat, missä pyöräilijät kuuluvat ajoneuvoihin.

Omalla työmatkalla 10km on ainakin lähes koko matka pyörätietä. Ei se mistään kylteistä nyt ole kiinni vaan siitä että pyörätielle ajetaan kun sellainen on. Osa on jaettu jalankululle ja pyöräilijöille erikseen ja osa on yhdistettyä väylää.

Kyllä se on kylteistä kiinni. Pyörätie ei ole pyörätie jos sitä ei ole kyltitetty pyörätien kyltillä. Sellainen ajoradasta reunakivellä tai kapealla viherkaistalla erotettu reitti jossa ei ole pyörätien kylttiä on jalkakäytävä.

Mistään muusta ei erota onko joku reitti pyörätie vai ei paitsi siitä kyltistä.

Tämä on siis tosiaan se lain näkökulma. Käytännön näkökulma on sitten se, että ihmiset yleensä ajavat ihan missä itsestä hyvältä tuntuu.

Vierailija
52/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kireämmät vaatteet pyöräilijää, sitä vaarallisempia ne ovat.

Näin on 😂

Vierailija
53/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laturaivotapauksissakin on pitkälti ollut kyse siitä, että siellä ladulla on palloilemassa koirien ja lasten kanssa nämä "kyllä minulla ja minun lapsellani on oikeus olla just tässä"-tyypit jotka vaarantaa toisten turvallisuuden ja pilaa ladut muilta hiihtäjiltä.

Joojoo, niillä lapsilla kun on oikeus opetella hiihtämään mutta se ei tarkoita sitä että siinä ladulla voi hyppiä toinen vanhempi takaperin kävelemässä ja kuvaamassa sitä lasta edestäpäin ja toinen vanhempi kulkee siinä latujen keskellä luistelu-uralla tukemassa sitä lasta. Pahimmillaan vielä koira vapaana/fleksissä siinä ympärillä loikkimassa.

Kukaan ei pääse kummastakaan suunnasta ohi ilman törmäystä ja mukaisella/mäkisellä osuudella se törmäys on taattu kun ne sukset ei vaan pysähdy välittömästi vaikka vauhtia ei tällaisella mummohiihtäjällä paljoa ole... Pari aikuista pitkin latua toikkaroidessaan saa lisäksi tosi pahaa tuhoa aikaan sille ladulle, ainakin kantapäistä jää kuoppia ja pahimmillaan latu on ihan muussina ja pilattu kaikilta muilta parin tällaisen ryhmän jälkeen.

Ihan joka ikisessä paikassa jossa lunta on, on mahdollisuus opettaa lapsia hiihtämään niillä juuri harjoittelutarkoitusta varten tehdyillä lyhyillä ladunpätkillä tai ihan umpihangessa. Se omatekoisen ladun hiihtäminen on sitä paitsi hiihtoa opettelevalle lapselle paljon miellyttävämpää kuin nurin mennessä lumi ympärillä pehmentää ja suksia voi hallita paljon paremmin kuin liukkaalla ladulla. Mutta eihän nykyvanhemmat itse voi sinne umpihankeen sitä polkua tallata lapsen ladun viereen kun pitää päästä tasaiselle ladulle kävelemään, muiden turvallisuudesta viis.

Vierailija
54/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkaistaanpa itse kukin ensin peiliin kirjoitti:

Liikennekäyttäytymistä ja muiden huomioimista pitäisi kyllä melkein jokaisen opetella. Perseilijöitä ja muista piittaamatonta käytöstä löytyy niin autoilijoista, pyöräilijöistä kuin jalankulkijoistakin riippumatta siitä minkälaisia vaatteita heillä on päällään.

Ihmettelen myös mikä viha ihmisillä kohdistuu nimenomaan urheiluvaatteita käyttäviin ihmisiin ?

Farkuilla yms ei ole kovin mukava pyöräillä pitempiä matkoja ja siihen on syynsä miksi pyöräilyssä ja yleisurheilussa mm käytetään ihonmyötäisiä teknisiä vaatteita.

Aivan samaa olen ihmetellyt. Juoksija urheilutrikoissa ei aiheuta kenessäkään mitään tunteita mutta kun sille samalle väylälle laitetaan pyöräilijä trikoissa niin se muuttuu heti kuulemma naurettavan näköiseksi. En ymmärrä.

Vierailija
55/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilotransut ja spandexien alla säpöt pitsipöksyt

Vierailija
56/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano niitä ihan miksi haluat. Näyttävät kuitenkin koomisilta. On niistä se hyöty että muut osaavat varoa mahdollisesti vaarallista liikkujaa.

:D kyllä ainakin hajuraon näihin jätän

Vierailija
57/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkaistaanpa itse kukin ensin peiliin kirjoitti:

Itse pyöräilen stretch-housuissa. Näyttävät neutraalilta kun eivät ole liian kireät mutta lahkeet on kuitenkin riittävän kapeat jotta eivät juutu ketjuun. Suosittelen.

Vierailija
58/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tämä aihe on lähinnä käytössä laumasiteiden vahvistamiseksi.

Vierailija
59/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat tyypit vaihtaa talvella bemarin tai audin rattiin ja ajaa 10 centin päässä edelläolevan puskurista ja vaihtelee jatkuvasti kaistaa ilman vilkkua.

Tuossa tapauksessa vilkuttelen heille jarruvaloa ja pesen samalla tuulilasit

Vierailija
60/69 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tämä aihe on lähinnä käytössä laumasiteiden vahvistamiseksi.

Avaatko vähän