Tasauslasku
Millainen on odotettavissa oleva veden tasausmaksu erillistalossa? Jos kulutusta on ollut paljon. 100? 200? 300? Te jotka asutte mittarillisessa asunnossa, millaisia tasauslaskuja teille on tullut? Itselläni on pian ihkaensimmäisen laskun aika ja tiesin oikeastaan jo etukäteen, että olen käyttänyt tosi paljon vettä. Mutta kun minulla ei ole kokemusta vesimittarista, niin en ole osannut mitenkään säännöstellä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hoidan taloyhtiölle vesilaskutuksen. Samankokoisten perheiden puolivuotislaskut vaihtelevat 150-800€ välillä. Toki, jotkut mökkeilevät muualla ja toiset taas urheilee paljon kotona, mutta suurin osa eroista tullee ihan henkilökohtaisista tavoista. Vettähän on kiva lorotella jos joku muu maksaa. Ja näköjään vaikka joutuisi itsekin sen maksamaan.
Mutta kerro nyt edes laskutuskausi (vuosi?) ja siis yhdeltä hengeltä? Satasia helposti.
Ja laskun suurin osa tulee kuuman veden käytöstä.
Yhdeltä hengeltä, vuoden ajalta. Tämä on ensimmäinen kerta kun asun mittarillisessa asunnossa. En tiedä yhtään että mihin summaan olisi hyvä varautua.
No kerropa meille se vesimittarin lukema ja teidän käyttöveden hinta ja maksamasi ennakot niin saadaan laskettua sinulle ihan oikea summa .
Asut ilmeisesti vuokralla, kun et veden hintoja tiedä?
Nuo veden hinnat kannattaa aina selvittää ennen muuttoa. Itse en kerran sitä selvittänyt ja tasauslasku oli 800 euroa, vaikka ennakkoakin oli maksettu 20e/kk. Talossa lämminvesi oli todella kallista. Muutin pois, mutta vedenkulutustottumuksia en muuttanut ja jouduin maksamaan lisää tasauksen yhteydessä seuraavassa asunnossa vain 150 euroa. Veden hinnalla on paljon merkitystä, joten se kyllä kannattaa selvittää.
Aika huoletta saa lotrata, että 20€/kk/henkilö täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse, jos veden hinta on korkea
Lukema on 178. Ruuvasin äsken tuon levyn irti ja katsoin.
Eli Miltäs nyt vaikuttaa?? Tasauslasku about?
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen kulutus Suomessa on 150 litraa päivässä. Keskiarvokulutksella 20€ tulee jo lähes täyteen kylmän veden hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Lukema on 178. Ruuvasin äsken tuon levyn irti ja katsoin.
Joudut mukavasti maksamaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis kaksi lukemaa löytyä. Ja yksikkö tai pilkun paikka?
En ymmärrä ihmisten asennetta tässä. Aloittajasta saa vaikutelman, että on nuori ja kokematon ihminen kyseessä. Ei ole syytä olla ilkeä. On monia asioita, mitä kukaan meistä ei tiedä ja ne saattavat toisesta kuulostaa jopa idioottimaisilta, kun ovat itselle arkipäivää - jollekin toiselle ne eivät sitä ole.
Asun itse omakotitalossa ja käytän vettä säästeliäästi. Tiskaan tiskit käsin ja pyykkiä pesen yleensä kerran viikossa. Maksan siitä kuukaudessa 23€ aika tasan. Minullekin tuli juuri lappu, joka pitää vesiyhtiölle laittaa ja taas laskuttavat ensi vuonna sen mukaan, mutta aika sama varmasti on. En ole katsonut mittaria vielä, kun eilen vasta tuli lappu. Maksan vesiyhtiölle vain kylmästä vedestä: menevästä ja tulevasta, vesi lämpiää öljyllä.
"huoltajahan" voisi samalla, kun katsoo milliasta kämpässä on niin, samalla sitten lukaista arvot, vai?
Näinkö prosessi etenee?
Asun omakotitalosa. En nyt ihan hirveän selvästi muista vesilaskujen tasauslaskua, mitta meillä on kolmen hengen perhe ja mielestäni puolivuosittain tuleva tasauslasku on jotain 160-200€. Meillä ei erityisesti säätellä vettä, mutta toki esim suihkussa hana pannaan kiinni siksi aikaa kun saippuat ja shampoot levitetään ja avataan taas huuhtelua varten.
Vesilaskut ovat kuitenkin aina kivempia laskuja kuin sähkölaskut, jotka on meidän kokoisessa talossa neljännesvuosittain 400€ ja ylikin (onneksi siirto on tuossa mukana jo).
Aapee pystyy laskemaan tasauslaskunsa etukäteen, kun selvittää vesi- ja Jätevesihinnan kuutiolta (saa todennäköisesti selville kunnan vesilaitoksen sivuilta tai tekemästään vesisopimuksesta), kertoo sen vesimittarista katsotulla lukemalla sitä montako kuutiota on kuluttanut (se lukema siellä on yleensä kuutioina) ja vähentää tästä summasta sen, mitä on jo ennakkomaksuina maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran sanot suunnilleen "olen kyllä tuhlannut vettä kun täällä ei ole mittaria mistä voisin tarkkailla kulutusta ja tietää miten paljon kuluu" - niin kuulostaako mielestäsi nyt ihan järkevältä? Vaiko itse asiassa älyttömän ontuvalta logiikalta?
Miksi et voi säästää veden käytössä vaikket tiedä miKä se kulutus juuri nyt on? Jos siis tiedät tuhlailevasi? Vai oletko jotenkin oudosti sitä mieltä että sinun täytyy kuluttaa ainakin maksamasi summan edestä?
Sori, en nyt vaan pääse jyvälle tästä logiikastasi?
Oletko ää-liö??? Juurihan sanoin että on mittari 😴 miksi muuten saisin tasauslaskun?!
En osaa säännöstellä vielä veden käyttöä, koska ei ole kokemusta mittarista!! Tästä lähtien tiedän, että kannattaako esim. pestä vain pari kertaa viikossa pyykkiä ja astiat vaikka kaksi kertaa viikossa. Tjsp. Tähän mennessä olen pessyt silloin kun on siltä tuntunut (eli usein.)
En ole tuo jolle vastasit mutta siis hyvänen aika, pitäisi olla ihan päivänselvää että pestään vain täysiä koneellisia, puhtaita vaatteita ei pestä yms. Älä ajattele pelkästään omaa rahakukkaroasi. Ei ole kyse vain siitä mitä joudut maksamaan vaan ylipäätään energian säästämisestä ja ekologisuudesta.
Asuuko ap siis omakotitalossa vai onko kyseessä taloyhtiön tekemä tasauslasku?
Maksu on luokkaa 500€, eli ei kovin paljon.
Jatka normaaliin tapaan.
Jos siis ap asuu omakotitalossa ja kylmän veden kulutus on 178 kuutiota niin lasku on noin 3-5euroa per kuutio (vesi+jätevesi), riippuen kunnasta ja vesilaitoksesta. Eli 500-900e josta siis 240e jo maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis kaksi lukemaa löytyä. Ja yksikkö tai pilkun paikka?
Miksi pitäisi olla kaksi lukemaa? Meillä lämpenee vesi ihan itse maksettavalla sähköllä, lämminvesivaraaja joka asunnossa. Yhtiö laskuttaa vain kylmästä vedestä.
Jos lukema on tosiaan ollut nolla asuntoon muuttaessasi ja vuosi on kulunut, niin tuo nykyinen lukema tarkoittaa melkein 500 litran päiväkulutusta. Se on hurja lukema yhdelle hengelle, sillä normaali kulutus on 100-200 litraa päivässä.
Millään pyykki- tai astianpesukoneen käytöllä tuo kulutus ei selity, sillä niistä kumpikin käyttää korkeintaan muutaman kymmenen litraa pesukertaa kohti. Joko viivyt suihkussa todella pitkään tai sitten asunnossasi vuotaa jokin, esim. wc-pytty.
Ja tuolla kulutuksella voi odottaa satojen eurojen tasauslaskua.
Mulle mitään tasauslaskuja tule, vain kerran vuodessa kulutuksen mukainen lasku. Jotain 150€ per vuosi.
Sanoit että on mittari MUTTA siitä pitäisi ruuvata joku levy auki että näkisi kulutuksen.
Mitä ihmeen kokemusta kaipaat?