Työkaveri menee iltaisin nukkuun jo 21 aikoihin?
Ja työvuoro alkaa vasta 08.00. En tajua miksi pitäisi nukkua niin pitkään. Ilta parasta aikaa valvomiseen
Kommentit (50)
Onko aloittajalle tullut mieleen että ihmiset ja unentarpeet ovat erilaisia? Itse tarvin lähemmäs 9 tuntia unta yössä, muuten olen loppuviikosta sellainen zombie, ettei mistään tule mitään. Ja kun töihin on herättävä ennen kuutta, olen monesti jo 20.30 sängyssä. Olen myös aamuvirkku ja viikonloppuisinkin menen mieluummin ajoissa nukkumaan, kuin että valvoisin ja sekoittaisin rytmini.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään aamuista ja hitaista päivistä, siksi menen aikaisin nukkumaan. Viim. 22 paikkeilla. Viikonloppuisin saatan valvoa 23, mutta se on jo tuskaa :) nuorempana valvoin aina 2-3 yöllä vaikka olisi ollut töitä. Niin se unirytmi muuttuu.
Minä tulen töistä noin klo 20. Menen nukkumaan noin klo 22. Herään klo 4:30 ja lähden töihin klo klo 5. Viikonloppuisin muuten sama, mutta nukun noin 7 saakka. Tuntuu erikoiselta että joku voi viettää "hitaita aamuja, päiviä, iltoja" mitä tahansa... Itsellä ei mahdu ohjelmaan sellaiset ollenkaan tykkäsi tai ei.
Miksi otatte tämänkin tosissanne? Ihan selvä provo, jonka näen p.r.ssilmällänikin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hän on aamuihminen. Itselläni sisäinen kello herättää viiden paikkeilla - riippumatta siitä, koska olen mennyt nukkumaan. Mieluummin olen ysiltä nukkumassa kuin koomaan töissä väsyneenä. Aamulla ehtii esim. harrastaa liikuntaa ennen työpäivää.
Sama. Ex-kumppani ei käsittänyt tätä ja ajatteli, että menen varhain nukkumaan ihan hänen kiusakseen, koska en tahdo viettää aikaa hänen kanssaan. Herään aikaisin, olinpa siinä vaiheessa nukkunut kuinka paljon tai vähän tahansa. Illalla väkisin valvominen esim. viikonloppuisin oli myös vaikeaa, kun sitä oli jo yliväsynyt ja koomassa. Toinen vain jankutti, että ei sua voi väsyttää, kun sun ei tarvitse aamulla nousta töihin...
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos hän on aamuihminen. Itselläni sisäinen kello herättää viiden paikkeilla - riippumatta siitä, koska olen mennyt nukkumaan. Mieluummin olen ysiltä nukkumassa kuin koomaan töissä väsyneenä. Aamulla ehtii esim. harrastaa liikuntaa ennen työpäivää.
Minulla sisäinen kello herttää kuudelta, mutta menen nukkumaan vasta klo 23, kun ei vaan tule uni aiemmin. Joka aamu käyn lenkillä ennen töihin menoa, kun kun työmatkakin kestää vain 15 minuuttia.
Pitkän loman aikana nukun n. 9 tuntia yössä ja silloin oloni on virkeä. Jos haluan työviikon aikana nukkua tämän verran, pitää petiin mennä oikeastaan jo kahdeksalta illalla: nukahtamiseen menee minulta helposti tunti ja yön aikana herään kymmeniä kertoja. Kello soi kuudelta.
Jos venytän petiin menon esim. 23:00 saakka, olen aamulla silmät ristissä.
Tämmöst se joillain on.
Jos ilta on sinusta parasta aikaa valvomiseen, niin valvo ihan niin myöhään kuin haluat. Eihän työkaverin tekemisten pitäisi sinua estää. Vai nukutteko yhdessä ja työkaveri vaatii sinut petiin yhtä aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta on parasta aikaa nukkumiseen ja aamu valvomiseen. Olen usein unessa klo 21.15.
Kun televisiosta alkaa usein elokuvia juuri klo 21 tienoilla, niin sinä siis ehdit katsoa niitä noin ensimmäiset 15 minuuttia?
En voi katsoa elokuvaa, jos se pätkitään mainoksilla. Katson elokuvan mieluiten elokuvateatterissa, koska siellä keskittymiskykyni ei häiriinny niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään aamuista ja hitaista päivistä, siksi menen aikaisin nukkumaan. Viim. 22 paikkeilla. Viikonloppuisin saatan valvoa 23, mutta se on jo tuskaa :) nuorempana valvoin aina 2-3 yöllä vaikka olisi ollut töitä. Niin se unirytmi muuttuu.
Minä tulen töistä noin klo 20. Menen nukkumaan noin klo 22. Herään klo 4:30 ja lähden töihin klo klo 5. Viikonloppuisin muuten sama, mutta nukun noin 7 saakka. Tuntuu erikoiselta että joku voi viettää "hitaita aamuja, päiviä, iltoja" mitä tahansa... Itsellä ei mahdu ohjelmaan sellaiset ollenkaan tykkäsi tai ei.
Teet siis töitä arviolta 13 tuntia, jos työsi alkaa kuudelta. Mikä työ vaatii tuollaista uhrautumista? Kun minulla on aamuvuoroa, joka alkaa kello 6, menen nukkumaan viimeistään kello 21 ja herään kello 4 että ehdin rauhassa touhuta sen puolitoista tuntia. Jostain syystä aamuisin aika häviää ja kiirettä en salli kotonani, joten on paljon helpompi herätä aikaisin ja näin viettää noita sinulle erikoisia "hitaita aamuja". Helpompi minulle onkin herätä aikaisin, kun en vain saa nukuttua kunnolla edes 7 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, minusta taas tuntuu erikoiselta, että joku lähtee töihin viideltä aamulla ja tulee sieltä vasta kahdeksalta illalla. Tuossahan menee koko elämä hukkaan.
No mutta nukkuuko se pitkään? Voihan se tykätä herätä aikaisin aamuisin ja pitää aamuhetkiä, käydä aamulenkillä tai salilla tai jotain. Tai sitten ihan vaan nukkua, ei siinäkään mitään väärää ole vaikka itsekään en saisi mitenkään nukahdettua vielä iltaysiltä vaikka kuudelta olen viime aikoina arkena herännytkin.
Miksi ei saisi nukkua, jos siitä tykkää tai saattaahan hän herätä jo reilusti ennen työvuoroa.
Itsekin käyn nukkumaan siinä klo 21 aikaan, mutta heräänkin jo 02-04 välillä. Siitä on mielestäni ollut jotain tutkimuksia, että alkuillasta nukutut tunnit ovat jotenkin tehokkaampia eikä sitten tarvitse niin montaa tuntia nukkua.
Pitkäunisuus ja siihen liitettynä aikaisin nukkumaan meno on tylsämielisyyden merkki. Vain älyllisesti vajaa aikuinen "tarvitsee" seitsemää tuntia enempää unta.
Kaikki historian merkkihenkilöt ovat nimenomaan vähäunisia.
Mitäs se sulle kuuluu mihin aikaan kukakin nukkumaan menee?
Vierailija kirjoitti:
Minä menen sänkyyn joka ilta klo 21 ja nukahdan noin klo 22. Teen tämän siksi, että minulla on jo vuosia ollut ikävä tapa herätä AINA aamuöisin vähintään pariksi-kolmeksi tunniksi, mutta menemällä aikaisin nukkumaan saan silti tarpeeksi unta. Nyt ei tarvitse murehtia niistä aamuyön unettomista tunneista.
Olen samanlainen, tätä kestänyt noin neljä vuotta. En enää stressaa sitä, vaan katson aamuyöllä sarjoja tai filmejä tuon pari-kolme tuntia. Nukahdan uudestaan ja herään aamulla herätyskelloon.
Mistä AP tietää mihin aikaan työkaveri herää? Tai jos tietää, niin milloin?
Itse olen iltavirkku, mutta jollain pitäisi koittaa muuttaa rytmiä. Minullakin työt alkavat klo 8 ja menen klo 23 nurkilla nukkumaan. Pitäisi mennä aikaisemmin, mutta sitä vain tekee kaikkea turhaa iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun itsekin nukahtaisin noin aikaisin, aina jää yöunet vähiin. Ap taitaa olla aika nuori? Nuorena minäkin jaksoin valvoa ja mennä vähillä unilla töihin tai opiskelemaan seuraavana päivänä. Toista se on näin keski-ikäisenä.
Kyllä nuoretkin saisivat pitää työkunnostaan parempaa huolta. Sivusta olen seurannut, kuinka yöunet pidetään minimissä ja saatetaan jättää välillä jopa kokonaan pois ja sitten itketään, kun ei saa työnantajan korvaamaa fysioterioterapiaa kuin 10 kertaa.
No hän on aamuihminen ja sinä iltaihminen, ja jos kerran työt alkavat klo 8, niin hänellähän on parempi päivärytmi kuin sinulla. Vaikka heräisi viideltä, niin saisi hyvät yöunet ja voisi viettää aamun todella rauhallisesti, vaikka aamujumpan tehden.