Katukuvassa näkee paljon ihmisillä päällään mustaa tai hyvin tummaa päästä varpaisiin
Siksi kysyn uteliaisuudesta ja ketään pilkkaamatta, että onko sellainen tyyli tietoinen ja mieluinen valinta vai koska kaikki muutkin niin pukeutuu vai miten? No, syitähän ja tapojahan voi olla useampia. Miettiikö ihmiset paljoa yleensä värien vaikutuksesta itseen ja toisiin? Ja miten ihmiset niitä tulkitsee? Tietenkin tässä aloituksessa voi pohtia myöskin muihinkin värien pukeutujiin.
Kommentit (195)
maailman onnellisimman kansan väritys, musta. miettikää nyt itse. ihan sosialismia. rahan puute.
Allekirjoitan kyllä tuon näkemyksen värien vaikutuksesta mielialaan, mutta en sitä että jokaiselle toimisi mielialan nostajana esim. keltainen. Joku voi hyvin käyttäessään värikkäitä vaatteita ja toinen kun käyttää tummia sävyjä.
Itse pukeudun yleensä mustaan ja tummansiniseen, mutta kodin sisustuksessa suosin värejä mustien kalusteiden kaverina. Kesällä usein turkoosia/kirkasta sinistä ja talvella punaista, jopa oranssia. Tyynynpäälliset, verhot, torkkuhuopa, kynttilät, maljakko...Ei tarvitse paljon rahaa, kun noilla jo ilme muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset pukeutuvat mustaan koska ovat sielultaan alaluokkaista orjakansaa..... ns piireissä musta on palvelijoiden väri katsokaa WASP/preppy/kuninkaalliset/ bättre folk...Ralph Lauren-kuvastoissa on sinistä, ruskeaa, havunvihreätä...... musta sopii papeille ja vastapuolelle eli saatanan palvojille, sekä fasisteille.
Mustan välttäminen pl etiketin mukaiset tilaisuudet ei tee kenestäkään pelleä, jos vaan muuten osaa ja haluaa...mutta se itsetunto.
Paljon tulee katsottua pohjoismaisia tv-sarjoja ja elokuvia ja niissä kyllä ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaisetkin näyttävät pukeutuvan enimmäkseen tummiin vaatteisiin. Millä selität sen?
Taidat katsella ns Nordic Noir-sarjoja....rikollisia tms! Oli kiva katsoa salaisuuksien kesää (YLE Areena) sarja sijoittui 1950-luvulle- ei mustia vaatteita pl hautajaiset ja yksi(juutalais)nainen. Pohjois-Amerikan protestanttinen yläluokka vierasti mustia vaatteita juuri siiitä syystä kun uusilla tulokkailla (ortodoksijuutalaisilla) oli vaan pelkkää mustaa...ja taitaa olla vieläkin. Antisemitismia varmaan- mutta silmälle miellyttävää. Kuten täällä on aiemmin todettu, jos haluaa pitäytyä tummassa skaalassa, niin sieltäkin löytyy värejä. Ja väreissä on sävyjä - sävyt kuuluvat elämään. Musta on aina vaan mustaa- ja tylsää. Ja autoilijan näkökulmasta vielä itsemurhakanditaattien "väri" - voisihan se heijastin edes hieman auttaa tilannetta.
Käyttäisin mielelläni esim. petroolin sinistä, keltaista ja violettia väriä. Ehkä myös tummanvihreää, mutta niissä väreissä ei ole vielä löytynyt mieleisiä vaatteita. Minulla oli vuosia keltainen talvitakki, mutta laihduin roimasti ja sitä en voinut enää käyttää. Harmitti, kun piti ostaa tilalle musta :(
Kai sinä ap sitten pukeudut helvetin värikkäästi itse?
Musta on ihana. Rakastan pukeutua synkkiin vaatteisiin. Haluan, että minusta lähtee noitavibat.
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä ap sitten pukeudut helvetin värikkäästi itse?
Mikä on helvetin värikkäästi mielestäsi?En pukeudu sirkuspellen tyyliin. Ap
Teini-iän goottivuodet jättivät jälkensä ja vaikka ostan nykyään ns. normaaleja vaatteita niin tumma miellyttää edelleen eniten. Tosin nyt kolmekymppisenä olen taas EMPin asiakas, joten ehkä se on vain todellinen luontoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kovin paljon rahaa, joten ostan tummia vaatteita kun ne sopivat yhteen kaiken kanssa. Värikkäitä vaatteita pitäisi ostaa paljon enemmän, että löytyisi sopivia yhdistelmiä.
Miten vähäinen raha liittyy väreihin? Maksaahan ne tummatkin värit, samoin muutkin värit suunnilleen saman verran🤔tummiin vaatteisiin on just helpointa yhdistää joku väri, esim mustat housut, punertava paita.
Juuri näin. Esim. mustat housut ja värikäs paita. Tai jos musta takki niin siihenhän käy kaikenväriset ja kuosiset huivit.
Ettekö te nyt tajua. Just sen takia se musta vaate! Oranssi + punainen esim. ei välttämättä sovi, oranssi + musta sopii, punainen + musta sopii. Capish?
Kyllä on tajuttu jo, että värikkäiden vaatteiden sopiminen yhteen hankalampaa kuin musta+joku värikäs. Sekin on taito, kuinka saa värikkäät värit sopimaan yhteen. Sekin on makuasia, mitä värejä ajattelee sopivan yhteen jne.
Uuh Smurffin sininen paita
Aah Postin oranssit housut
Uih Neonvihreät kengät pinkein kengän nauhoin nami nami :P
Vierailija kirjoitti:
Yritin oikein vaivan kanssa löytää jotain iloisen värikästä parkaa tms viime talvena niin aivan mahdotonta. Roikuin netissä ja kävin läpi kymmeniä eri kauppoja. Samat mustat, harmaat, tumman siniset ja vastaavat joka paikassa. Vaikea ostaa sellaista mitä ei myydä ☹
keltaiset varsinkin loppui heti kättelyssä, ei mistään löytynyt.
Musta on turvallinen ja helppo väri. Mullakin on talvitakit mustia. Helppoa kun kaiken väriset vaatteet sopii takin kanssa. Haluaisin kyllä myös jonkun iloisemman värisen takin, mutta on vaikea löytää kivan mallista takkia, jossa olisi myös hyvä värivalikoima. Yleensä ne on musta, tummansininen, kirkkaanpunainen ja harmaa. Tumman sininen on ok, mutta melkein sama kuin musta ja kirkkaan punaisesta en tykkää. Harmaa taas ei sovi itselleni ollenkaan. Saa minut (kellertävä oliivi-iho ja ruskeat hiukset) näyttämään jotenkin sairaalta ja värittömältä. Harmaa on myös aika tylsä väri muutenkin.
Minä näytän upealta mustassa, värit vievät pääsääntöisesti värin kasvoiltani pl. kylmät värit petrooli ja fuksia, joita käytän toisinaan mm.huivissa kasvoja vasten.
Tahdon että kasvoni erottuvat, eivätkä häviä väri-ilotulituksen sekaan. Siksi musta.
Musta on tyylikästä. Vai pitäisikö kaikkien pukeutua jonkun kallion hipsterin tapaan Pelle Hermanniksi?
Ostin mustan takin nyt pitkästä aikaa ihan siksi että edelliset oli sininen ja ruskea ja jotenkin ne värit alkaa tympiä. On helpompi sovittaa asusteet yhteen mustan kanssa, eikä musta näytä hompsuiselta kuten esim se ruskea alkoi näyttämään. Musta on simppeli ja näyttää mielestäni aina siistiltä. Muissa vaatteissa väriä on helpompi vaihdella, mutta takkia pidän mielelläni monta vuotta.
Huomasin joitakin vuosia sitten miten paljon tulee ostettua mustia vaatteita, ilman mitään erityistä syytä. Eikö musta sovi niin hyvin mun ihon sävyyn. Tykkään kuitenkin väreistä ja saatan jonkun mielestä yhdistää niitä hassusti mutta who cares.
Siksipä päätin etten osta enää mitään mustia vaatteita (paitsi alusvaatteet ja treenivaatteet) uutena ja kirppariltakin vain jos on oikein kiva malli. Pikkuhiljaa mustat vaatteet on karissut vaatekaapista. Enää pikkarit, lököhousut, yks T-paita, toppi ja sadetakki on mustia.
Värien yhdistelyyn täytyy kiinnittää enemmän huomiota.* Lisäksi pitää olla enemmän vaatteita, koska ne eivät kaikki sovi yhteen. Musta-harmaa-valkoinen graafinen väriskaala on helppo varsinkin töissä.
Itse käytän talvella aika paljon mustaa, kesällä en niinkään. Katselen kyllä mielelläni värikkäästi pukeutuvia ihmisiä, sekä miehiä että naisia. Mulla on yksi tuttu mies, joka käyttää usein vaaleanpunaisia housuja, niistä tulee aina iloinen mieli.
* Etsin itse juuri nyt punaista neuletta tai mekkoa. Ongelma on se, että punaisia on eri sävyjä, ja se tavallinen peruspunainen on minulle aivan liian räikeä, tarvitsen aavistuksen taitetun mutta lämminpohjaisen punaisen, kirkas lämmin sopii, kylmä ei sovi, viininpunainen on liian tumma... ja taas meni vaikeaksi. N48
Suomalaiset pukeutuvat mustaan koska ovat sielultaan alaluokkaista orjakansaa..... ns piireissä musta on palvelijoiden väri katsokaa WASP/preppy/kuninkaalliset/ bättre folk...Ralph Lauren-kuvastoissa on sinistä, ruskeaa, havunvihreätä...... musta sopii papeille ja vastapuolelle eli saatanan palvojille, sekä fasisteille.
Mustan välttäminen pl etiketin mukaiset tilaisuudet ei tee kenestäkään pelleä, jos vaan muuten osaa ja haluaa...mutta se itsetunto.