Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katukuvassa näkee paljon ihmisillä päällään mustaa tai hyvin tummaa päästä varpaisiin

Vierailija
05.11.2019 |

Siksi kysyn uteliaisuudesta ja ketään pilkkaamatta, että onko sellainen tyyli tietoinen ja mieluinen valinta vai koska kaikki muutkin niin pukeutuu vai miten? No, syitähän ja tapojahan voi olla useampia. Miettiikö ihmiset paljoa yleensä värien vaikutuksesta itseen ja toisiin? Ja miten ihmiset niitä tulkitsee? Tietenkin tässä aloituksessa voi pohtia myöskin muihinkin värien pukeutujiin.

Kommentit (195)

Vierailija
81/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä väriskaala ulottuu myös talvineuleisiin. Olisin halunut keltaisen, oranssin, pinkintms värikkään, paksun neuleen, mutta ei löydy. Samat mustat, harmaat, ym tumman sin ja ruskeat tarjolla. Onko sitten ihme että masennutaan?

Kaapissani on oranssi, keltainen, viininpunainen, valkoinen, vaaleanharmaa ja kirkkaanpunainen neule, kaikki Stockalta ostettuja ja Repeat-merkkisiä. :) Mielestäni Suomesta löytyy hyvin värikkäitäkin vaatteita! Omistan vain yhden mustan vaatteen, hautajaismekon. On vähän liikaakin valinnanvaraa väreissä, ei kestä lompakko eikä luonto ostaa niitä kaikkia vaatteita mitä haluaisin... Talvitakeista löytyy helposti valkoisia, vaaleanharmaita ja beigejä sävyjä, toki myös väri-ilotteluakin jos siltä tuntuu.

Vierailija
82/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. erikoisemman värisiä vaatteita kannattaa käydä etsimässä kirppareilta ja ulkovaatteissa sporttikaupoista esim Intersport. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni syy tummiin eli harmaisiin ja mustiin takkeihin on, että kauppojen värilliset vaatteet ovat aina väärää sävyä ja takki on niin iso ostos, etten pysty ostamaan sitä värissä, joka tuntuu ja näyttää väärältä. Paidan voi joskus ostaakin väärässä sävyssä, jos se on kaikin puolin muuten hyvä ja kiva.

Vierailija
84/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kiinnitä huomiota muitten vaateväreihin. Minulle ihan sama onko mustaa tai minkä väristä. Olen esteetikko, enemmän katson vaatteen mallia, asusteita ja tyyliä. Itse en käytä juurikaan mustaa kuin pitkissä housuissa ja laukuissa ja kenkien perussävynä. Ne mustia. Vaatteen malli, hiukset jne ni katson enemmän jos katson. Yleensä en kiinnitä huomiota vaatteisiin, enemmänkin käytökseen.

Vierailija
85/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää miten jotkut ovat niin ankeita että masentuvat toisten vaatteiden väreistäkin. Itse olen pirteä ympäri vuoden, eikä siihen vaikuta mitenkään se, että pukeudun aina mustaan. Myöskään muiden vaatteilla ei ole siihen vaikutusta. Varmaan johtuu hyvästä ravinnosta, kivoista harrastuksista ja iloisesta elämänasenteesta, ettei tarvitse hakea piristystä mistään väreistä eikä myöskään tarvitse kytätä toisten vaatteita.

Ja mustaa tosiaan minäkin käytän siksi, että pärjää paljon pienemmällä vaatevarastolla kun ne ovat samaa väriä. Minulla on vähän vaatesäilytystilaa, joten musta on kätevin vaihtoehto jo siksikin, että voin pestä lähes kaikki vaatteeni samassa pyykissä.

Ei pidä yleistää

Vierailija
86/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kiinnitä huomiota muitten vaateväreihin. Minulle ihan sama onko mustaa tai minkä väristä. Olen esteetikko, enemmän katson vaatteen mallia, asusteita ja tyyliä. Itse en käytä juurikaan mustaa kuin pitkissä housuissa ja laukuissa ja kenkien perussävynä. Ne mustia. Vaatteen malli, hiukset jne ni katson enemmän jos katson. Yleensä en kiinnitä huomiota vaatteisiin, enemmänkin käytökseen.

Meitä on niin monenlaisia, mihin kiinnittämme huomiota. Esteetiikkona kiinnitän huomiota värien lisäksi muihinkin asioihin. Ap

Vierailija
87/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää miten jotkut ovat niin ankeita että masentuvat toisten vaatteiden väreistäkin. Itse olen pirteä ympäri vuoden, eikä siihen vaikuta mitenkään se, että pukeudun aina mustaan. Myöskään muiden vaatteilla ei ole siihen vaikutusta. Varmaan johtuu hyvästä ravinnosta, kivoista harrastuksista ja iloisesta elämänasenteesta, ettei tarvitse hakea piristystä mistään väreistä eikä myöskään tarvitse kytätä toisten vaatteita.

Ja mustaa tosiaan minäkin käytän siksi, että pärjää paljon pienemmällä vaatevarastolla kun ne ovat samaa väriä. Minulla on vähän vaatesäilytystilaa, joten musta on kätevin vaihtoehto jo siksikin, että voin pestä lähes kaikki vaatteeni samassa pyykissä.

Kuinka usein sitten peset takkeja?

Vierailija
88/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiettyjä värejä joita vieroksun..ja en niin välitä.. Sinapinkeltainen, kakan-ripulin ruskea noi ainakin tuli mieleen. Ap

Vierailija
89/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittäkö se syyksi, että pitää jostain tietystä väristä? Esim. pidän itse mustasta, joten saanko minä/onko minulla lupa pukeutua mustiin vaatteisiin? Vai pitäisikö minun skipata ne sen vuoksi, että joku pahoittaa mielensä niistä? Kaikkihan ei tykkää mustasta. Jännä juttu, en itse pidä räikeistä väreistä, kuten turkoosista tai pinkistä enkä itse ikinä pukisi noita värejä päälleni. Silti ei tulisi mieleenikään aloittaa keskustelua tuon värisistä vaatteista tai kysellä jonkun motiivia siihen, että se päällä oleva takki on turkoosi.

Vierailija
90/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein sitten peset takkeja?

Tarpeen mukaan, eli harvakseltaan. Mutta pesemisen kätevyyshän ei ollutkaan minulla ainoa syy ostaa mustaa vaan on muitakin syitä. Musta käy aina ja kaikkien vaatteiden kanssa, eli ei tarvitse niin montaa eriväristä takkia. Vaaleat takit likaantuvat äkkiä. Vihreästä tulee mieleen joku armeija. Minulle ei myöskään käy mikään punainen, oranssi tai keltainen sävy, koska reippailen paljon ja kasvoillani on usein puna, joka on toki tervehenkinen, mutta en silti sitä halua erityisemmin korostaa. 

Vierailija
91/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut viesti asiattomaksi. Täällä ei saa puhua mustista tai hyvin tummista. Ei päällä eikä alla.

Vierailija
92/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yleistää

Ei niin, ja juuri siksi en yleistänytkään :)

Vierailija
93/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummat värit talvella, kura ei näy ja imee kaiken lämmön jos aurinko sattuu paistamaan. Kesällä toisinpäin, vaaleat vaatteet, ettei aurinko kuumenna niitä liikaa.

Vierailija
94/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttäydyn asiallisesti, kohteliaasti ja vaikka liikennesääntöjä noudattaen, niin minusta kenelläkään ei tulisi olla ongelmia siitä miten olen pukeutunut. Kyllä, pukeudun enimmäkseen mustaan. Se on helppo väri, sitä on hyvin saatavilla, siinä ei loska ja rapa näy heti kilsan päähän, eikä tarvi olla ns. muodin perässä roikkuja ja ostella joka vuosi uusia vaatteita, vaan voin käyttää vuosia tai jopa vuosikymmeniä samoja vaatteita ja kenkiä. Jos joku mielensä saa surkeaksi asuistani tai vielä pahempaa, kehtaa siitä minulle valittaa, niin kyllä täytyy olla erittäin ongelmallinen ihminen ja hyvin pieni elämä sellaisella reppanalla.

Vierailija
95/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä väriskaala ulottuu myös talvineuleisiin. Olisin halunut keltaisen, oranssin, pinkintms värikkään, paksun neuleen, mutta ei löydy. Samat mustat, harmaat, ym tumman sin ja ruskeat tarjolla. Onko sitten ihme että masennutaan?

Tämä on kyllä ihan hölynpölyä. Mene lähimpään kauppakeskukseen; kauppojen ikkunat on täynnä etenkin oranssia, sinapinkeltaista, turkoosia neuletta.

Vierailija
96/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku puhui väreistä ja masennuksesta ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Olen eri mieltä. Olen sairastanut vaikean masennuksen yli kymmenen vuotta sitten ja terapiassa puhuimme myös väreistä. Psykologini kiinnitti huomiota siihen että parantumiseni edetessä aloin pukeutumaan värikkäämmin. Hän sanoi että on tutkittu tosiasia että masentunut ihminen alitajuisesti pukeutuu synkkiin väreihin. Värit eivät sairastuta mutta vaikuttavat mielialaan sekä hyvässä että pahassa.

Vierailija
97/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudun mustaan, koska tykkään mustasta väristä ja voin yhdistää lähes minkä tahansa vaatteeni toisen kanssa. Toisten ihmisten vaatteiden väritys ei minua häiritse. 

Vierailija
98/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sininen takki ja mustat/harmaat housut yleensä. 

En pukeudu värikkäämmin, koska suomessa on paljon junttia porukkaa jotka haukkuu sit homoks. Kauniinkomeana nuorena miehenä saan jo nyt homottelua osakseni, vaikka olisin pukeutunut risoihin collareihin ja lähiöhuppariin. Lisäksi tollaset perusvärit kestää aikaa, eivät mene koskaan pois muodista.

Vierailija
99/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tasan 1 musta takki ja se on nahkarotsi. Löytyy vaal.pun villakangastakki (oversize malli) ja 2 tekoturkista, vihreä ja luonnonvalkoinen. Värit sopii mulle hyvin, koska olen luonnostaan tumma. Musta on jotenkin tylsä, kaikilla on aina mustaa.

Vierailija
100/195 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku puhui väreistä ja masennuksesta ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Olen eri mieltä. Olen sairastanut vaikean masennuksen yli kymmenen vuotta sitten ja terapiassa puhuimme myös väreistä. Psykologini kiinnitti huomiota siihen että parantumiseni edetessä aloin pukeutumaan värikkäämmin. Hän sanoi että on tutkittu tosiasia että masentunut ihminen alitajuisesti pukeutuu synkkiin väreihin. Värit eivät sairastuta mutta vaikuttavat mielialaan sekä hyvässä että pahassa.

Kuulostaa hieman keittiöpsykologialta. Väreillä voi olla vaikutusta, esim. vihreä rauhoittaa ja punainen kiihdyttää. Mutta noin yleisesti asiassa on paljon muuttujia. Esimerkiksi voi olla, että masentunut haluaa pukeutua helposti ja kätevästi koska ei jaksa panostaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että jokainen joka haluaa pukeutua helposti ja kätevästi on masentunut. 

Värien tuottamiin mielialoihin vaikuttaa myös oma suhde kyseiseen väriin, oli se sitten musta, vaaleanpunainen tai kellankukertava Kuitenkin kuulostaa huolestuttavalta, jos oma hyvinvointi on niin heikoissa kantimissa että muiden vaatteiden väri vaikuttaa siihen, kuten täälläkin joissain vastauksissa on tullut esiin. Itse olen törmännyt ihmisiin jotka näyttävät suorastaan pelkäävän mustaa väriä. Se ei voi olla hyväksi mielenterveydelle jos antaa yhdelle värille niin paljon valtaa tunteistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi