Miten te muut perheelliset hoidatte kodin, työt, omat ja lasten harrastukset, hyvinvoinnin, ruokahuollon...
En kaipaa naljailua vaan oikeasti APUA. Vuorokaudesta loppuu yksinkertaisesti tunnit kesken! Miten te muut selviätte tästä kaikesta?
Esimerkkipäivä:
6:00 ylös, omat aamutoimet, eväiden pakkaus, lasten kamat valmiiksi jne.
7:00 lähtö töihin, mies hoitaa lapset päiväkotiin ja kouluun
16-17 aikoihin päiväkodin kautta kotiin
17-19 ruoka, siivoilu, pyykit, tiskit, läksyjen tarkistus, mahdollinen ulkoilu, lasten harrastukset jne.
19-20 lasten iltatoimet, iltasatu, siivousta
20-> lapset nukkumaan (nuorimmainen vaatii vielä kainalon)
21-> oma aika lukemiselle, laskujen maksulle jne., monesti täytyy laittaa asioita valmiiksi tuleville päiville
Missä välissä treenaatte? Hoidatte parisuhdetta? Nukutte? Minusta tuntuu, etten muuta teekään kuin siivoan ja järjestän asioita, eikä siltikään tule valmista. Mitä teen väärin?
Kommentit (93)
Et tee mitään väärin. Eikö miehesi voisi illalla ottaa osavastuuta niin että pääsisit välillä lenkille tms.? Vai tarvitaanko teidät molemmat lastenhoitoon koko ajan?
Ei onnistu täälläkään... Jatkuva kaaos ja univaje päällä. En mitenkään ratkea kaikkeen.
Tuotahan se elämä just on, ei siitä koskaan tule 'valmista'. Ollaan haluttu lapsia, ja niiden kanssa eletään joka päivä. Herätään ja puetaan ja ruokitaan ja kasvatetaan. Yhdessä hoidetaan koti ja lapset, toisemme huomioidaan koko ajan. Ei eletä aikataulujen mukaan eikä stressata.
Vierailija kirjoitti:
Et tee mitään väärin. Eikö miehesi voisi illalla ottaa osavastuuta niin että pääsisit välillä lenkille tms.? Vai tarvitaanko teidät molemmat lastenhoitoon koko ajan?
Ollaan kokeiltu vuorottelua, mutta mieluiten oltaisiin molemmat lasten kanssa se pari tuntia iltaisin kun voidaan ylipäänsä olla yhdessä perheellä. Ja monesti toinen hoitaa jotain pakollista asiaa (kokkaus, siivous jne.) samalla kuin toinen puuhaa lasten kanssa tai selvittelee riitoja tms.
Tuo klo 17-21 ei vaadi molempia vanhempia. Esim 1-2 kertaa viikossa molemmille vanhemmille omaa aikaa ja toinen hoitaa ruoan, koti- ja iltahommat. Aikaa tulee hurjasti kuukausitasolla omaan käyttöön.
Apua? Tätä se on ap ollut ajanlaskun alusta lähtien. Saanen myös muistuttaa, että ne lapset eivät ole noin avuttomia kovin monta vuotta. Jos et osaa opettaa heille itsenäisyyttä jossain kohtaa (alakoulun aikana), sinulla on jokin informaatio suomalaisesta yleissivistyksestä jäänyt pois. Täällä palstalla aina kaikki naukuu, että ei ole aikaa. Joo ei ole aikaa, niiden muutaman vuoden aikana. Mutta lasten kasvatus sisältää, tai sen pitäisi sisältää, opettaminen omatoimisuuteen mahdollisimman pian. Tämä oli meillä meininki. Pk-seudulla asuttiin, ihan itse piti 7-vuotiaasta lähtien kulkea omiin harrastuksiin. Ihan normaalia. Lapset pystyy kyllä.
Jos perheessä on kaksi vanhempaa ja silti kaaos ja univaje niin sitten pitää katsoa peiliin.
Ruokaa kannattaa tehdä aina 2 päivän satsi kerralla ja välillä syödä valmista kokkikartanon pastaa. Kerran viikossa siivooja. Lapset tekemään pikkukotitöitä esim keräämään leluja tai viemään pyykkejä tarrapalkinnoilla tms.
Ensimmäiseksi alkaisin karsia kyllä harrastusrumbasta. Lapset ovat usein viettäneet jo pitkän päivän päiväkodissa tai koulussa, iltapäivät voi pyhittää ihan vapaa-ajalle. Tarpeeksi tekemistä kotona, niin meillä ainakin viihtyneet hyvin yhdessä tai itsekseen. Ei se ruutuaikakaan ole niin kauhea asia eli reilusti vaan vaikka elokuva pyörimään. Ulkoilu ihan puistoissa yms on tietysti kivaa myös, siinähän saa itsekin ulkoiltua samalla.
Toinen on siivous. Meillä alakouluikäiset lapset ja varsinaisesti siivoamme joka toinen viikko. Päivittäistä siivoamista tarpeen mukaan sitten eli hiekat pois eteisestä, keittiön tasot, ruokapöytä yms.
Kolmas, ei mitään liikoja aikatauluja iltapäiville. Viikon ostokset tehdään viikonloppuna, samalla mietitty jo tulevan viikon ruoat valmiiksi. Lapset saavat hakea itse välipalaa kun nälkä.
Itselläni on kaksi lasta pienellä ikäerolla, molemmat alakoulussa, koiria ja me vanhemmat olemme kokopäivätöissä molemmat. Tähän päälle opiskelen toista tutkintoa vielä. Silti elämässä ei ole liikaa kiirettä :).
Minun päivä:
05.00 herätys, aamiainen, koiran ulkoilutus
05.40 salilla
06.40 salilta lähtö töihin
07.00-15 töitä
15.30 kotona, vaimo lähtee salille.
15.30-20 kotitöitä ja lastenhoitoa
20-21.30 Koiran ulkoilutus, lasten ruokintaa, pesua ja nukkumaanlaittoa
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
22.47-05.00 unta palloon.
Vaimon päivä
7.30 herätys, lapsen ruokkimista, pesua, pukemista
8.30-10.30 kotitöitä
10.30 koiran ulkoilutusta
11-12.30 ulkoilua lapsen kanssa, kaupassakäyntiä
12.30-15.30 lapsi nukkuu, vaimon omaa aikaa
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..
Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
Herää aikasemmin. Meillä herätään 5:00. Mies pääsee vähän aiemmin töistä j tulee lasten kans kotiin joskus 15:30 ja tekee ruoan. Mä tuun kotiin ehkä 17:30 ja syön. Jos oon käynyt harrastuksessa tulen 18:30-19:30. Sit kun mä oon kotona mies pääsee treenaamaan / lenkille koirien kanssa. Jos mä olen ollut kotona töissä, mä käytän koirat.
Harvemmin menee kuitenkaan eli 20:00 noissa ruoka ja harrastusjutuissa. Yleensä iltapalaa 19:30. Sit yhdessä iltapalaa ja lapset pesulle ja petiin. Mennään itsekin miehen kans sänkyyn jo viimestän 21:00, ehtii hetken lukea siinä tai katsoo netflixiä mutta takaraja nukkumaan menolle 22:00.
Kun herään viideltä, on ”valmis lähtee töihin” klo 5:30. Sen jälkeen juon yleensä tunnin aamukahvia sängyssä, luen, suunnittelen päivää tai selaan nettiä. Lapset herää tosiaan vasta seiskalta, mä lähden töihin 6:45 ja mies hoitaa lapset kouluun.
Sama rytmi oli jo ku lapset oli päivähoidossa koska mulla on pitkä työmatka ja miehellä ei.
Viikonloppuisin meillä yleensä siivotaan paitsi mies tykkää tiskata aamulla tai sitten samalla kun tekee ruokaa . Mä pesen etäpäivinä pyykit ja siivoan töitten jälkeen kun jää käytännössä kaksi ylimääräistä tuntia aikaa.
Ja mies kuskaa lapset myös harrastuksiin, suoraan koulusta parina päivänä viikossa ja syövät mennessä jotain ja illalla sit iltapala.
Kannattaa yksinkertaistaa rutiineja, vaatia vähemmän itseltään ja ennen kaikkea, kannattaa alkaa HERÄÄMÄÄN VIIDELTÄ 😊🙏
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
22.30 vaimo tulee makkariin, herättää minut panemaan (yleensä haluaa takaapäin) ja sen jälkeen nukutaan lusikassa
22.47-05.00 unta palloon.Vaimon päivä
8.30-10.30 kotitöitä
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Turhan häröilyn kun lopettaa, keskittyy olennaiseen ja pysyy rutiineissa niin onnistuu.
Muuten sama, mutta oma vaimo haluaa edestä päin ;).
06.30 heratys. Kiireeton aamiainen yleensa kirjaa lukien/kuunnellen, suihkussa kaynti, meikkaus, hiukset ym.
07.45 mies ja koira heraavat
07.55 toihin lahto.
08.00 tyopaivan aloitus
12.30-13.00 lounas kotona (mies laittanut)
16.30 kotiinlahto
16.35 kotona, salipaivina (3 kertaa viikossa) kamppeet mukaan ja suoraan salille miehen kanssa
18.00 Lasi tai pari viinia, seurustelua miesystavan kanssa sohvalla. Jos on kiva ilma niin saatetaan kayda kavelylla. Ruokakaupassa kaynti kerran viikossa.
20.00 ruoka, jonka mies on jo laittanut valmiiksi ennen kuin tulin kotiin.
Ruuan jalkeen Netflixia tai kahdestaan hengailua muuten. Tai vaihtoehtoisesti kavelylenkki, ellei iltapaivalla kayty.
21.45 sankyyn (arvio), seksia
22.30 nukkumaan (mina, mies saattaa viela palata olohuoneeseen ellei hanta vasyta)
Pe-su sitten ymmarrettavasti eri rutiinit, silloin mina mm. teen ruuat.
Teen töitä osa-aikaisesti. Suosittelen.
Tykkään tästä niin paljon että aionkin jatkaa vaikka lapset kasvavat isoiksi.
Ukko37 kirjoitti:
Minun päivä:
05.40 salilla
07.00-15 töitä
21.30 itse nukkumaan.
22.47-05.00 unta palloon.Vaimon päivä
8.30-10.30 kotitöitä
15.30 minä tulen töistä ja vaimo lähtee salille..Tällä sapluunalla menty vuosia, lapsiperheen arjen lisäksi työn ohessa viimeistelty tänä aikana yksi AMK tutkinto ja kaksi ammatillista tutkintoa.
Tää oli tosi hyvä , miksiköhä alapeukkuja?
Ja meillä myös mies nukahtaa yleensä jo heti 21:00 ja mä herätän sen seksiin 😄
t. 5:00 herääjä
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi alkaisin karsia kyllä harrastusrumbasta. Lapset ovat usein viettäneet jo pitkän päivän päiväkodissa tai koulussa, iltapäivät voi pyhittää ihan vapaa-ajalle. Tarpeeksi tekemistä kotona, niin meillä ainakin viihtyneet hyvin yhdessä tai itsekseen. Ei se ruutuaikakaan ole niin kauhea asia eli reilusti vaan vaikka elokuva pyörimään. Ulkoilu ihan puistoissa yms on tietysti kivaa myös, siinähän saa itsekin ulkoiltua samalla.
Toinen on siivous. Meillä alakouluikäiset lapset ja varsinaisesti siivoamme joka toinen viikko. Päivittäistä siivoamista tarpeen mukaan sitten eli hiekat pois eteisestä, keittiön tasot, ruokapöytä yms.
Kolmas, ei mitään liikoja aikatauluja iltapäiville. Viikon ostokset tehdään viikonloppuna, samalla mietitty jo tulevan viikon ruoat valmiiksi. Lapset saavat hakea itse välipalaa kun nälkä.
Itselläni on kaksi lasta pienellä ikäerolla, molemmat alakoulussa, koiria ja me vanhemmat olemme kokopäivätöissä molemmat. Tähän päälle opiskelen toista tutkintoa vielä. Silti elämässä ei ole liikaa kiirettä :).
Itse en kyllä ikinä olis niin itsekäs, etten antais lapsen harrastaa mistä tykkää on paljon kehittymismahdollisuuksia. Harrastukset voivat ollaa lapselle todella tärkeitä monestakin syystä.
Olen 35-vuotias nainen(tämä ei ole se provo).
Neljä lasta ja koira. Mies, yli 3-kymppinen ei osaa edes omia sukkiiaan nostaa lattialta pesukoneeseen, juu on vähän turhauttavaa. Kaikki hänen menojensa muistaminen on minun vastuullani.
Koita siinä sitten vaihtaa ja pestä kolmea vaippaikäistä, lenkittää liikuntaa vaativaa koiraa, huolehtia kodista, dementiaa sairastavasta vanhemmasta ja etäopiskella että koti-äitidyen jälkeen olisi edes jotain mahdollisuuksia työmarkkinoilla. On se kiva kun päiväkodissa kommentoidaan, että näytätpä väsyneeltä. Ja aamulla kun menet sinne markettiin niin papat kommentoivat että olet tien tukkeena ja hidaste lapsinesi. Juu u. Teeppä vaikka lasu.
Päiväkotilapsilta harrastukset pois ja kotityöt tehostetusti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 35-vuotias nainen(tämä ei ole se provo).
Neljä lasta ja koira. Mies, yli 3-kymppinen ei osaa edes omia sukkiiaan nostaa lattialta pesukoneeseen, juu on vähän turhauttavaa. Kaikki hänen menojensa muistaminen on minun vastuullani.
Koita siinä sitten vaihtaa ja pestä kolmea vaippaikäistä, lenkittää liikuntaa vaativaa koiraa, huolehtia kodista, dementiaa sairastavasta vanhemmasta ja etäopiskella että koti-äitidyen jälkeen olisi edes jotain mahdollisuuksia työmarkkinoilla. On se kiva kun päiväkodissa kommentoidaan, että näytätpä väsyneeltä. Ja aamulla kun menet sinne markettiin niin papat kommentoivat että olet tien tukkeena ja hidaste lapsinesi. Juu u. Teeppä vaikka lasu.
No oletko?? Ehkä ne papat sanoo aiheesta.
Ei sullakaan tuo elämänhallinta ihan kuosissa ole... Etteköhän ole ihan vakka-kansi -pari.
Minä vielä opiskelen yliopistossa työn ja perheen liäsksi. Eihän se aika riitä. Jostain on tingittävä. Meillä se on esim. siivous. Ei ole vimpan päälle siistiä, lelut ovat olohuoneen lattialla, koska joka kerran kun ne siitä korjaa, ne tulevat kymmenessä minuutissa takaisin. Senkin ajan ennemmin vaikka teen ruokaa tai luen tenttiin. Parisuhteen kanssa etäpäivät on aivan ässä.