Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko kiusaaminen suomalaiseen kulttuuriin?

Vierailija
04.11.2019 |

Olen viime päivinä käynyt ensimmäistä kertaa tutustumassa Jodeliin ja kaikki siellä oleva negatiivisuus ja ihmisten haukkuminen sai minut miettimään, onko kiusaaminen hyväksytty osa suomalaista kulttuuria ja osa sosiaalisia normeja täällä? Esimerkiksi ekaluokkalaiset tietävät jo sen, että vaikkapa piereskely julkisesti luokassa on sosiaalisten normien vastaista ja osaavat vältellä sitä. Jos tuollainen asia on saatu opetettua jo pienille lapsille, miten kiusaamista ei saada kitkettyä edes aikuisten ihmisten käytöksestä pois? Ainahan kulttuureissa on asioita, joiden tekemistä pidetään nolona ja niistä kiinni jääminen aiheuttaisi häpeää, mutta jostain syystä muiden haukkuminen, ilkeys ja julmuus eivät ole tällaisia asioita. Usein kiusaaja saa enemmistön hyväksynnän teoilleen niin lapsena kuin aikuisenakin ja on omissa piireissään myös suosittua seuraa. Kiusaajaa myös usein ymmärretään ja säälitellään enemmän kuin uhria. Totuus kuitenkin on, että osa ihmisistä on persoonallisuushäiriöisiä, psykopaatteja yms. eikä heidän käytöksensä selity omalla pahalla ololla, vaan he saavat nautintoa muiden satuttamisesta. Miksi tähän sairaaseen vuorovaikutuskulttuuriin ei pystytä puuttumaan nykyistä tehokkaammin? Haluaako kovin moni todellisuudessa edes kitkeä kiusaamista pois vai nauttiiko suurin osa kiusaamisen seuraamisesta niin livenä kuin netissäkin, ikään kuin se olisi viihdettä?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Kokemusteni perusteella kaikissa yhteisöissä, kai niidne liima onkin (ainakin Suomessa sen yhden silmätikun/syntipukin kiusaaminen?! Syntipukki voi myös vaihtua välillä, voi olla kai useampikin ja entisen tilalle toki löytyy aina uusi). kiusataan perheissä, kouluissa, harrastuspiireissä, työpaikoilla- sairasta miten yleistä se on esim. hoitoalalla! Olen kokenut tämänkin itse ja se on yksi syy miksen hevillä apua hae terveydenhuollosta, sielläkin on näitä sadistisia narsiusteja pesiytyneenä aivan liikaa! Kiusaavat työkaverit ja potilaita...absurdia, terveysalan "ammattilaiset":(

Vierailija
42/42 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit on tämä yhden totuuden kansa: pitää juoda alkoholia ja kahvia(en juo kumpaakaan ja tästä saa kyllä yhä kuulla työpaikoilla ja kaikkialla vielä "suvaitsevaisella"2020-luvullakin...), pitää olla puoliso ja lapsiakin edelleen mieluiten, jos niitä ei tietyn ikäisenä ole, olet jotenkin lapsellinen/outo/nahjus jne. Kaveripiireihin ei päästetä ketään, jos se on just klikkiytynyt jo jossain teini-iässä eli aikuisena todella vaikeaa saada uusia ystäviä mistään. Nämä vaan omia kokemuksiani, mutta mm. näistä syistä minua on kiusattu.

Ja joo, toki köyhiä/työttömiä jne. "heikkoja"vihataan ja halveksitaan avoimesti(liekö monissa muissakin maissa näin avointa vihaa jne.?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän