Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviän yksin lasten kanssa?

Surkeeäiti
03.11.2019 |

Onko muita jotka jääneet täysin yksin pienten lasten kanssa, siis täysin ilman edes minkäänlaista tukiverkkoa? Miten ihmeessä ootte selvinny tai ootteko saanut neuvolasta tai jostain apua?
Mä olen niin väsynyt että olen miettinyt jopa lasten pois antamista...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeeäiti kirjoitti:

Tukiperhettä olen pyytänyt mutta ei niitä ole jotka 2 lasta ottaisivat, puoli vuotta nyt odottanut.

Eikö molemmille lapsille saa omat tukiperheet, jos noin paha tilanne on että äiti ei enää jaksa ja muita ei ole? 

Vierailija
22/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita lapsiperheiden kotipalveluun pikimmiten! Itselläni käy hoitaja lapsella 5h/vko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeeäiti kirjoitti:

Tukiperhettä olen pyytänyt mutta ei niitä ole jotka 2 lasta ottaisivat, puoli vuotta nyt odottanut.

Eikö molemmille lapsille saa omat tukiperheet, jos noin paha tilanne on että äiti ei enää jaksa ja muita ei ole? 

Näin mulle on kerrottu että samaan perheeseen haetaan.

Vierailija
24/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi varamummo? Siis esim. spr:n vapaaehtoinen. Ei se lastenhoitaja ole, mutta olisi sellainen mukanakulkija teidän elämässä.

Vierailija
25/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi varamummo? Siis esim. spr:n vapaaehtoinen. Ei se lastenhoitaja ole, mutta olisi sellainen mukanakulkija teidän elämässä.

Kyllähän sekin olis kiva että olis joku jonka kanssa näitä asioita edes jakaa tai puhua kun ei äitiäkään enään ole ja ystävät ei ymmärrä mistään lapsiin liittyvästä.

Vierailija
26/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu tuohon varamummo-juttuun! Ja soita neuvolaan ja pyydä apua, että saisit kotipalvelun teille.

Olisko täällä Turusta ketään ihanaa, mahd vanhempaa ihmistä/mummoa joka haluis tätä nuorta äitiä auttaa?  :( Viedä mahdollisesti lapsia ulkoileen, että äiti sais levähtää yms. Voin vain kuvitella kuinka raskasta sulla on. Itse elän ihan ydinperheessä kahden pikkuisen kanssa ja loppu olen minäkin, saati että olisin yksin näiden kanssa... en tiedä miten jaksaisin.

Vierailija
27/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae mll:stä perhekummia ja ilmoita että on vaikea tilanne. Itse sain nopeasti kun minusta tuli totaaliyksinhuoltaja ja isovanhemmat oli kuolleet/ei mitenkään arjessa mukana eli jäin täysin yksin pienten lasten kanssa.

Vierailija
28/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mll:stä voi saada perhekummin https://www.mll.fi/vanhemmille/toiminta-lapsiperheille/perhekummit/ .

Yhden vanhemman perheiden liitosta saa tukea https://www.yvpl.fi 

Pelastakaa lapset ry:stä voi saada perheelle tukihenkilön https://www.pelastakaalapset.fi/tyomme-kotimaassa/tukihenkilot/

Vierailija
29/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sosiaalipäivystykseen ja pyydä apua, kerro tilanne. Ei ne kenenkään lapsia vie vaan saat sieltä tukea.

Etkä ole surkea äiti, olet vaan väsynyt ja kurjassa tilanteessa.

Vierailija
30/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista apua ensisijaisesti tarvitsisit? Asun Turussa ja haluaisin jotenkin auttaa.

Vierailija
31/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista ja vinkeistä, kummasti keventää jo mieltä purkaa täälläkin ajatuksia mutta kyllä joka ilta saa itkee miten ihminen voi ajautua tälläseen tilanteeseen...

Vierailija
32/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan alussa tuntuu tosi vaikealta jos ero on uusi, mutta kyllä sä löydät sopivat rutiinit lasten kanssa ja olo lastenhoidon ja arjen suhteen helpottuu. Kuten toiset sanoi nyt ruokien ja siivouksen kanssa siitä mistä aita on matalin. Selviät kyllä vaikka välillä yksinhuoltajana on raskastakin. Mutta huomaat että teille tulee elämään myös yhteisiä ilonhetkiä ja tosiaan on helpompaa kun lapset vähän kasvaa.

Vierailija
33/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli surullinen olo puolestasi. Itsellä olisi puolestaan hyvin aikaa hoitaa lapsiasi, kun olen vielä työtön nyt. Harmi ettei ystävistäsi ole apua edes välillä. Itse kyllä joskus hoitaisin.

Vierailija
34/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista apua ensisijaisesti tarvitsisit? Asun Turussa ja haluaisin jotenkin auttaa.

En oikein edes tiedä millaisesta avusta olisi hyötyä kun tuntuu ettei musta vaan enään ole tähän ja lasten olis parempi muualla. Ehkä vaan juttuseuraa joka jaksaa kuunnella ja ymmärtää edes osittain miten raskasta tää on.

Vierailija
35/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä selviät ja tukiperhekin varmasti löytyy lapsille. Ystäväni sai kaikki kolme lastaan samaan perheeseen ja ihana perhe olikin, joutui kyllä odottamaan reilun puoli vuotta.

Vierailija
36/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varamummo ja perhekummi kuulostivat hyviltä ideoilta. Soita nuo linkatut paikat heti huomenaamulla läpi, ajattele, saatat saada apua nopeastikin! Paljon voimia sinulle ja koko perheelle, olen varma että saat apua.

Vierailija
37/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeeäiti kirjoitti:

Kiitos kommenteista ja vinkeistä, kummasti keventää jo mieltä purkaa täälläkin ajatuksia mutta kyllä joka ilta saa itkee miten ihminen voi ajautua tälläseen tilanteeseen...

Et voinut ennustaa sitä, että miehesi muuttuu mätämunaksi, kun lapsiperhearki alkaa tuntumaan raskaalta ja häipyy. Älä kanna syyllisyyttä siitä, että miehesi oli vastuuton. Se ei ole sinun vika. 

Soita huomenna joko mll:n perhekummi tai pelastakaa lapset tukihenkilö teidän perheelle. Tarvitset tutun aikuisen, joka tuntee myös sinun lapset, ja hänen kanssa voit jakaa ja jutella asioita kuin esim. oman äidin kanssa voisi.

Soita huomenna myös kunnan kotipalveluun ja pyydä sieltä lastenhoitoapua https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalipalvelut/perhe…

Ano teille tuettu loma kevääksi tai kesäksi. On useita järjestöjä, jotka myöntää esim. yksinhuoltajuuden perusteella noita tuettuja lapsiperhelomia. Pääsette hetkeksi vaihtamaan maisemaa, se virkistää.

Pidä huoli siitä, että teet joka päivä jotain pientä kivaa itse yksin. Joko ennen kuin menet päiväkodille tai kun lapset on nukkumassa. Kylpy, hyvä kirja, vaikka suklaata sohvalla viltin alla kynttilänvalossa. Mitä vain pientä mistä tykkäät. Varaa sille pieni aika, vaikka vain puoli tuntia, mutta pidä siitä joka päivä kiinni.

Mieti, että pitäisikö sinun varata aika terveyskeskuksen tai työterveyden hoitajalle ja selvittää, että ethän vain ole vaikka lievästikin vain masentunut, johtuen rankasta elämäntilanteesta. Sinun pitää pitää huolta omasta terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi, jotta jaksat lasten kanssa. Jos on niin, että olet masentunut (ei se ihme olisi), niin saat apua siihen, ja asiat voi sen myötä alkaa näyttää vähän valoisammilta.

Vierailija
38/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sosiaalipäivystykseen. Ei kukaan vie lapsiasi pois tai pidä sinua huonona äitinä. Lastensuojelun velvollisuus on järjestää apua kotiin kun tilanne sitä vaatii , eivät siis voi vedota siihen että on jonoja, vaan heidän kauttaan menet jonon kärkeen. Lapsia ei sijoiteta pois ennen kuin kaikki muut keinot on käytetty. Teillä ei ole vielä kokeiltu mitään, et ole saanut mitään tukea arkeesk. Ei ole tarkoitus, että äiti tekee yksin kaiken,jokainenhan siinä väsyy! Ansaitset tauon, omaa aikaa ja mahdollisuuden iloita lapsistasi. Älä pelkää "sosiaalitanttoja", me haluamme että sinä jaksat. Toivottavasti uskallat soittaa. Yst. Perhetyöntekijä Pohjanmaalta

Vierailija
39/43 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisikeskuksen auttavaan puhelimeen voi myös soittaa, jos tuntuu että keskusteluapu olisi hyvä lähtökohta. Soitin itse vaikeassa tilanteessa ja sain pelkästä puhelusta paljon voimaa.

Vierailija
40/43 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap tänään online täällä? Saitko soitettu noihin paikkoihin mitä täällä ehdotettiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan