Sukulainen haluaa antaa mökkinsä minulle, miten se käytännössä tehdään?
Iäkäs lapseton tätini ei jaksa enää käydä mökillä. Minä olen siellä käynyt koko ikäni ja mökkikin alkaa olla jo huonossa kunnossa. Täti antaa mökin minulle ja sitten voin alkaa remontoida sitä.
Mutta miten siis tuo omistuksen vaihdos tehdään? Mökin arvo on jo arvioitu lahjaveroa varten.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa tuossa kerrotaan se miten omistajanvaihdos tehdään?
Oletan, että mökkirakennuksen lisäksi tulee myös maata. Tällöin teette lahjakirjan, jonka kaupanvahvistaja vahvistaa. Teidän ja kaupanvahvistajan tulee olla paikalla samanaikaisesti. Mukaan tarvitsette lahjakirjan, lainhuuto- ja rasitustodistuksen, ote kiinteistöjärjestelmästä ja hlötodistukset (+ jos arviokirja, hyvä olla mukana).
Allekirjoitusten jälkeen sinulla on 6 kk aikaa hakea itsellesi lainhuutoa kiinteistöön. Kaupanvahvistaja toimittaa verottajalle.
Jos ei kiinteistö kuulu, pelkkä mökkirakennus, niin allekirjoitatte lahjakirjan keskenänne ja toimitat lahjakirjan veroon. Hanki itsellesi rasitustodistus, jotta näet, mitä rasitteita mökkiin kuuluu (onko esim. pantattu).
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että mökkirakennuksen lisäksi tulee myös maata. Tällöin teette lahjakirjan, jonka kaupanvahvistaja vahvistaa. Teidän ja kaupanvahvistajan tulee olla paikalla samanaikaisesti. Mukaan tarvitsette lahjakirjan, lainhuuto- ja rasitustodistuksen, ote kiinteistöjärjestelmästä ja hlötodistukset (+ jos arviokirja, hyvä olla mukana).
Allekirjoitusten jälkeen sinulla on 6 kk aikaa hakea itsellesi lainhuutoa kiinteistöön. Kaupanvahvistaja toimittaa verottajalle.
Jos ei kiinteistö kuulu, pelkkä mökkirakennus, niin allekirjoitatte lahjakirjan keskenänne ja toimitat lahjakirjan veroon. Hanki itsellesi rasitustodistus, jotta näet, mitä rasitteita mökkiin kuuluu (onko esim. pantattu).
asianajaja
Juurikin näin. Esim. oman tai tätisi pankin lakiosasto hoitaa näiden lahjakirjojen tekemisen ja auttaa veropapereiden tekemisessä. Näin meillä tehtiin kun on omaisuutta siirretty sukupolvelta toiselle. Ainakin Osuuspankissa lakiosaston palkkioita voi maksaa kertyneillä bonuksilla.
Vaihtoehto: selvitä kiinteistönvälittäjältä, kuinka halvaksi mökki voidaan halvimmillaan arvioida. Jos summa on kohtuullinen, osta mökki tädiltäsi. Silloin tätisi saa rahaa, jonka voi joko käyttää tai jättää perinnöksi, ja raha säilyy suvussa.
Jos täti haluaa tehdä mökinsaannin sinulle vielä halvemmaksi, hän voi ensin ostaa sinulta rahalla mökin huoltoja ja remontteja.
Ihan rautalanka ohjeen tarvisin. Pankkiinko varaan ajan? Kaupanvahvistajalleko? Mitä papereita pitää olla hommattuna etukäteen?
minähän luettelin asiakirjat. Tilaat todistukset Maanmittauslaitokselta. Lahjakirjan laatii pankkilakimies/asianajaja/te itse.
Kaupanvahvistajalle aika. Sen varaa sinä/täti/asianajaja/pankki tai pankissa on kaupanvahvistaja.
asianajaja
https://www.aamulehti.fi/a/200955253